Skip to main content

Search Decisions

In this section of the website you can search all our decisions from 1989/90 to the present. The decisions appear in descending order.

Decisions from 1994 appear in HTML. Decisions from 1989/90 to 1993 are attached as PDFs.

Four of the fields that appear at the top of individual decisions – Channel/Station, ProgrammeStandards, Standards Breached – have links that call up other decisions with the same information.

Please note that you will need to select specific standard/s, as well as a broadcasting code, to return decision results.

Note! To see results, scroll down below the search fields.


6 Results

Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2018-045 (10 August 2018)

An episode of The AM Show featured an interview with Hon. Kelvin Davis regarding the Government’s scheduled series of nationwide Hui with Māori. The programme also discussed legal action taken by prisoners against the Department of Corrections over strip searches, and a short clip of comments by host Duncan Garner on this issue was included in a promo for The AM Show broadcast that evening. A complaint was made that Mr Garner’s comments in relation to the first topic amounted to racist ‘slurs’ against Māori and were dismissive of the Crown’s efforts to fulfil its Treaty obligations, and that the discussion of the second topic trivialised prisoners’ ‘serious abusive treatment’. The Authority did not uphold either aspect of the complaint. The Authority found that, while some of the comments made by Mr Garner could be considered controversial and provocative, this was robust political discourse which carried public interest, and did not go beyond audience expectations. Comments were also made by the other hosts and panel guests which gave a countering view. In this context upholding the complaint would unreasonably restrict the right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Law and Order, Discrimination and Denigration, Accuracy, Balance

Read More


Cape and MediaWorks TV Ltd - 2018-018 (21 May 2018)

The first segment of The AM Show’s daily panel, featuring panel guests Dr Don Brash and Newshub reporter Wilhelmina Shrimpton, discussed Dr Brash’s views on the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting without translation. The Authority did not uphold a complaint that this panel discussion lacked balance and was unfair to Dr Brash. The Authority found that, while the panel discussion was robust and Dr Brash’s opinion was tested by the panel, Dr Brash was given a fair and reasonable opportunity to present his point of view in the time allowed. Given the level of public interest in the issue discussed, Dr Brash’s position as a public figure and his experience with the media, the Authority found that the panel discussion did not result in Dr Brash being treated unfairly and viewers would not have been left misinformed as to his position on the issue.  

Not Upheld: Fairness, Balance, Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Read More


Three Complainants and MediaWorks TV Ltd - 2017-100 (18 April 2018)

During The AM Show, host Duncan Garner and then Newshub political editor Patrick Gower discussed various policies the new Labour Government was considering implementing, as well as legislation it planned to change or repeal. Discussing the ‘three strikes’ law, Mr Gower referred to one of the complainants, Mr Garrett, who was involved in introducing the law, and stated, ‘turned out that he had been stealing dead babies’ identities himself before he came into Parliament’. Mr Garner later clarified that it was ‘one dead baby’. The Authority upheld three complaints that the segment was inaccurate and unfair to Mr Garrett. While the broadcaster acknowledged the statement was inaccurate, the Authority found Mr Garner’s correction was dismissive and perfunctory, and insufficient to correct the error. The Authority also considered that the manner and tone in which Mr Garrett was brought up in the discussion, despite the passage of time since his offence, was unfair. The Authority did not make any order, finding publication of its decision was sufficient to publicly notify the breach of standards, and help to repair any harm caused to Mr Garrett.

Upheld: Accuracy (Action Taken), Fairness. Not Upheld: Balance, Discrimination and Denigration

No Order

Read More


Holland and MediaWorks TV Ltd - 2017-048 (9 August 2017)

The AM Show contained a number of items about Labour Party candidate Willie Jackson’s position on the recently released Labour Party candidate List (the List), and featured interviews with Labour Party leader Andrew Little and Willie Jackson. It was reported several times that Mr Jackson was disappointed with his position of 21 on the List, as Mr Little had ‘promised’ Mr Jackson a top-10 position. The Authority did not uphold a complaint that this was inaccurate and unfair. The segments amounted to robust political expression, which is of particular importance in the lead-up to a general election, and carried high value in terms of the right to freedom of expression. Viewers were likely to have understood the comments as political speculation, rather than definitive statements of fact, which is common in the context of political reporting. The audience was provided with ample information on the issue, including Mr Little’s and Mr Jackson’s viewpoints in response. Therefore viewers would have been able to form their own informed opinion on the issue and would not have been misled. Mr Little and Mr Jackson were given extensive opportunities to comment and could reasonably expect scrutiny in relation to their public roles as politicians, so they were not treated unfairly.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Read More


Clark and The Radio Network Ltd - 2013-063

During a segment called ‘The Huddle’ on the Larry Williams Drive Show, involving a discussion about the candidates for the Labour Party leadership, one of the panellists commented that a candidate ‘enjoys being stabbed from behind’. The Authority did not uphold the complaint that the comment was offensive and ‘disgusting’ because it allegedly referred to a gay candidate and amounted to ‘double entendre’. The comment was quick and open to more than one interpretation, and even if double entendre of a sexual nature was intended, this was well within the panellist’s right to free speech, and was permissible in the context of a discussion about a legitimate issue, aimed at an adult target audience.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Read More


Bergman and TVWorks Ltd - 2013-013

A promo for The Graham Norton Show’s Christmas special showed a photograph of a couple dressed as Mary and Joseph holding a dog in swaddling clothes. The Authority did not uphold the complaint that this breached the good taste and decency and discrimination and denigration standards: the content was a light-hearted attempt at humour as opposed to a criticism of Christians and would not have offended most viewers in context. Further, the innocent lampooning of religious figures comes within the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Read More