Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 133 results.
SORT BY
Decisions
Tempero and MediaWorks TV Ltd - 2019-011 (7 May 2019)
2019-011

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub item, which featured blurred footage of a child, was in breach of the children’s interests standard. The item reported on the conviction of a British tourist for stealing from a service station and featured blurred footage of the woman’s child as the pair exited a New Zealand court. The Authority noted that the children’s interests standard is designed to protect children when viewing and listening to broadcasts. Complaints about children featured in broadcasts are more appropriately dealt with under other standards. In any event, there was no material in this item that might have adversely affected child viewers. The child was fully blurred throughout the item, protecting their identity, and while the item contained footage of the child making an obscene gesture, the item as a whole was focused on the actions of the adult family members and the resulting convictions. There was no element of exploitation or humiliation of the child, and the Authority found the harm alleged did not reach the threshold required to find a breach of broadcasting standards.

Not Upheld: Children’s Interests

Decisions
Harvey and MediaWorks TV Ltd - 2019-008 (7 May 2019 )
2019-008

The Authority has not upheld a complaint that comments made by Duncan Garner on The AM Show regarding Don Brash’s visit to Te Tii Marae as a part of Waitangi Day celebrations breached broadcasting standards. During the broadcast, Mr Garner made comments about Dr Brash’s potential reception at Te Tii Marae including: ‘good luck Don, nice knowing you and yeah I think you need security’, ‘hope you return in one piece’ and ‘Rest in Peace’. The Authority found Mr Garner’s comments were unlikely to undermine widely shared community standards and did not amount to unduly disturbing violent content, considering the context of the broadcast and the flippant nature of the comments. The Authority also found the balance and fairness standards were not breached.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Balance, Fairness

Decisions
Abel and MediaWorks TV Ltd - 2019-004 (7 May 2019)
2019-004

The Authority has not upheld a complaint that a news item on Newshub Live at 6pm was insensitive and encouraged the denigration of Christians. The item covered the controversy around an Australian advertisement, which featured two Roman soldiers asking Jesus on the cross to consent to organ donation via an app. The Authority found that while the advertisement made light of the crucifixion, the news item itself was a balanced discussion of the controversy that did not contain any statements encouraging the denigration of, or discrimination against, Christians. 

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
Evans and MediaWorks TV Ltd - 2018-092 (24 April 2019)
2018-092

The Authority has upheld a complaint about a broadcast of The DailyMail TV, finding that footage broadcast during the programme was inappropriate for the PGR classification and time of broadcast, and required an audience advisory for disturbing content. The programme was broadcast at 3.30pm on a weekday, and featured partially censored footage of an American stabbing victim in the moments before she died. While the woman’s injuries were blurred, her distressed facial expression and blood splatters on the floor were visible. A second story featured censored footage of two 19-year-old women who claimed they had been drugged, filmed inside a bar naked and allegedly performing sex acts. The Authority found that this content went beyond what could be expected from a PGR-classified programme broadcast during children’s normally accepted viewing times and that the programme should have been classified AO – Adults Only. Further, the sexual material and disturbing nature of these stories required an audience advisory.

Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests

Order: Section 16(4) – $1,000 costs to the Crown

Decisions
Barnao and MediaWorks TV Ltd - 2019-002 (2 April 2019)
2019-002

Warning: This decision contains coarse language that some readers may find offensive

The Broadcasting Standards Authority has not upheld a complaint that an episode of 7 Days, in which a panellist said an Australian Santa would say ‘G’day cunts’, breached the good taste and decency standard. The Authority acknowledged that the language was coarse and may have offended some viewers. However, taking into account relevant contextual factors including the nature of the programme, which is targeted at adults, audience expectations, the Adults Only classification, the warning for ‘bad’ language at the beginning of the programme, and the time of broadcast, the Authority found that any potential for harm did not justify a restriction on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Decisions
XD and Mediaworks TV Ltd - 2018-102C-D (13 March 2019)
2018-102C-D

A complaint regarding two broadcasts, relating to threats to public officials over the Government’s use of 1080 (including footage of an anti-1080 protest featuring the complainant), was not upheld. The Authority found the use of the footage, in segments on Newshub and The AM Show, did not result in any unfairness to the complainant. The Authority considered these broadcasts did not link the complainant, or the majority of anti-1080 protestors, to the threats, as both broadcasts stated that the threatening behaviour was from the fringes of the movement. The Authority determined that the audience was therefore unlikely to be misled or misinformed. The Authority also found a comment made by host Duncan Garner during The AM Show segment, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Programme Information, Violence, Discrimination and Denigration, Accuracy, Fairness

Decisions
Anson and Mediaworks TV Ltd - 2018-087 (28 January 2019)
2018-087

The Authority did not uphold a complaint that statements made by Jesse Mulligan during a segment of The Project breached the accuracy standard. Mr Mulligan criticised National MP Judith Collins for retweeting a story in relation to changes to France’s child sex laws, stating the story was ‘made up’ and claiming Ms Collins was ‘learning that in 2018 you don't need to show people the truth’. The Authority found Mr Mulligan’s statements were statements of opinion and analysis and therefore the accuracy standard did not apply. In reaching the decision the Authority considered the context in which the comments were made, including the focus of the segment as a whole and audience expectations of The Project.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Clapham and Mediaworks TV Ltd - 2018-089 (18 December 2018)
2018-089

During a segment of The Project, the presenters discussed whether it was illegal to wear headphones while driving. One of the presenters, a well-known New Zealand comedian, said that he wore headphones while driving ‘because it drowns out the sound of the seatbelt warning’. The Authority did not uphold a complaint that the presenter’s comment trivialised an important road safety issue. The segment as a whole carried a positive road safety message, with the presenters sharing their surprise that wearing headphones while driving was not illegal in New Zealand (though distracted drivers could still be charged with careless driving). The comment was clearly intended to be humorous and the reactions of the other presenters balanced the comment and signalled to viewers that wearing your seatbelt was important. In this context, the presenter’s comment did not actively promote, encourage or glamorise illegal behaviour, and any limitation on the broadcaster’s right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Law and Order

Decisions
Hendry and Mediaworks TV Ltd - 2018-084 (18 December 2018)
2018-084

A complaint about comments, made by contestants about a landscaper during an episode of The Block, was not upheld. During the episode, a new landscaper started work on the property of contestants, Chlo and Em. Em referred to the landscaper and said, ‘Who’s that new meat on The Block? Come over.’ Chlo then said ‘Some fresh meat for Em’. The complainant submitted the references to the landscaper as ‘meat’ were sexist, unacceptable and amounted to sexual harassment. The Authority highlighted the importance of context when considering whether comments of a sexual nature have breached broadcasting standards. The Authority noted that, in some contexts, these comments could be considered to be inappropriate. In this case, however, the comments did not go beyond audience expectations of The Block. They were not explicit or graphic, nor were the comments made with malice or nastiness. The Authority also did not uphold the complaint under the discrimination and denigration standard, finding the comments did not contain any malice or invective.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Decisions
Hummelstad and MediaWorks TV Ltd - 2018-077 (14 November 2018)
2018-077

A complaint about a Newshub item in which the presenter commented, ‘And I thought the only reason we watch Aussie Rules [AFL] was for the short shorts’, has not been upheld by the Authority. The Authority found that the comment, while inappropriate, did not reach the threshold to be considered a serious violation of community norms of good taste and decency. The Authority acknowledged the importance of contextual factors in considering whether the standards have been breached, including the nature of Newshub as an unclassified news programme and audience expectations of the broadcast. The Authority recognised that the statement was not made with malice or nastiness and found the comment did not breach the discrimination and denigration, balance or fairness standards.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Fairness

Decisions
Haverland and MediaWorks TV Ltd - 2018-070 (14 November 2018)
2018-070

The Authority has not upheld a complaint about a promo for Body Fixers, which included a brief shot of a woman exposing her hairy lower stomach area to a team of beauty therapists. The complainant initially complained to the broadcaster that the promo showed a man exposing his pubic hair. The Authority viewed the promo broadcast at the date and time identified by the complainant, and was satisfied that the promo showed a woman lifting her shirt to expose her lower stomach area, rather than a man pulling down his pants to show his pubic hair. The Authority nevertheless went on to consider the promo against the good taste and decency standard, finding that, in the context of a programme about beauty therapy, the fleeting shot of lower stomach body hair was unlikely to cause undue or widespread offence and distress. Upholding the complaint would therefore represent an unjustified and unreasonable limit on the right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency  

Decisions
WR and MediaWorks TV Ltd - 2018-059 (26 October 2018)
2018-059

The Authority has not upheld a complaint about a segment on The Project that discussed whether bystanders should step in if they see parents treating their children in a way they do not agree with. At the beginning of the segment the presenters described an incident in which a father (the complainant) allegedly disciplined his son by denying him afternoon tea. Another parent reported this to Oranga Tamariki, who later found no cause for action and dismissed the complaint. The complainant argued the segment omitted important details about the incident, and was unbalanced and unfair. The Authority acknowledged the significant effect these events have had on the complainant and his family. However, the Authority found the incident, and the reporting of it to Oranga Tamariki, was used to frame the broader discussion about bystander intervention, rather than being the focus of the item. Therefore the item was unlikely to mislead viewers or result in harm at a level that justified restricting the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness

Decisions
Smith and MediaWorks TV Ltd - 2018-062 (26 October 2018)
2018-062

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub promo that stated ‘over 3 million Kiwis [get their news from Newshub]’ breached the accuracy standard. The complaint was that the promo did not indicate the reference to ‘over 3 million Kiwis’ was a ‘reach’ number (ie a statistical estimate on total audience numbers), and that the omission of information about the source and research methodology used to arrive at the 3-million figure resulted in the promo being misleading. The Authority found the use of the statistic in the promo was unlikely to mislead viewers or significantly affect their understanding of the promo as a whole, taking into account the nature of the promo as a piece of station branding or marketing, rather than a news or current affairs item.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Hurley and MediaWorks TV Ltd - ID2018-068 (19 September 2018)
ID2018-068

The Authority declined jurisdiction to accept and consider a complaint referral about a video uploaded to video-sharing website platform YouTube, which featured clips from a broadcast of The Project. The Authority noted that its jurisdiction, which is prescribed under the Broadcasting Act 1989, is limited to consideration of formal complaints about television and radio broadcasts. In this case, the complainant was concerned about content uploaded to YouTube and edited by a third party. The content of the video predominantly comprised commentary by that third party. The Authority therefore did not have jurisdiction to accept and consider the complaint referral.

Declined Jurisdiction

Decisions
Wellington Palestine Group and MediaWorks TV Ltd - 2018-053 (5 September 2018)
2018-053

The Authority has not upheld a complaint that the use of the term ‘disputed’ in a Newshub item, to describe the land the United States (US) Embassy sits on in East Jerusalem, breached the accuracy standard. The broadcast covered a recent protest in Gaza over the opening of the US Embassy in Jerusalem and the US calling Jerusalem the capital of Israel. The Authority noted that the accuracy standard requires only that the broadcaster make ‘reasonable efforts’ to ensure the accuracy of the broadcast. In this case, the reporter used the term ‘disputed’ in the ordinary sense of the word, to identify the US Embassy’s location, which is the subject of dispute between Palestine and Israel. The Authority acknowledged the importance of terminology when reporting on the Israel-Palestine conflict, particularly when describing the status of the land that was the subject of this broadcast. However, on this occasion, the Authority considered that, while the term ‘disputed’ was not the most appropriate term available, it was not inaccurate to the extent requiring the Authority to intervene and uphold the complaint. The Authority noted that when locations of political and historical significance are described, broadcasters should endeavour to use terms adopted by internationally recognised organisations such as the UN.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
IY and MediaWorks TV Ltd - 2018-032 (5 September 2018)
2018-032

On 13 March 2018, an item on Newshub reported on allegations of sexual assault and harassment at a Young Labour camp. The item included photos of the camp attendees, sourced from public social media accounts, with no masking or blurring. The Authority upheld a direct privacy complaint from IY, who was featured in the photos, that this item breached their privacy. The Authority noted the value of the broadcast in reporting on the response of the Labour Party to the allegations, but emphasised the high level of potential harm that could be caused to the individuals involved. The Authority found that, while the photos were available in the public domain at the time of broadcast (they were removed from social media platforms following the allegations being made public), they were shown during a story reporting on alleged sexual assault, which changed the quality of the information and the context in which the photos were made available to the public. The complainant had a reasonable expectation of privacy over their image in this context, and the disclosure of their image, in connection with the allegations reported on, caused significant distress and was highly offensive. The Authority commented that care needed to be taken by broadcasters when using social media content, particularly in sensitive circumstances.

Upheld: Privacy. Orders: Section 13(1)(d) $3,000 privacy compensation; Section 16(4) $2,000 costs to the Crown.

Decisions
Harvey and Lorck and MediaWorks TV Ltd - 2018-036 (24 August 2018)
2018-036

Over two evenings, on 20 and 21 January 2018, Newshub reported on the delayed launch of a rocket from the Māhia Peninsula, due to a boat being in the exclusion zone around the launch site. The first item strongly implied that Hastings District Councillor Damon Harvey was responsible for the delayed launch, referring to a tweet, featuring a photo of the launch site, that the reporter said was tweeted by Mr Harvey ‘around the same time’ as the launch delay. The second item included a short comment from an interview with Mr Harvey. The Authority found parts of these broadcasts were inaccurate and misleading, and were unfair to Mr Harvey. The broadcaster relied on social media content as a basis for the story without taking reasonable steps to inform the complainants of their contribution to the programme, or to verify that the content was what the reporter claimed. As a result, viewers were misled about who was responsible for the launch delay. Mr Harvey’s interview comments were also edited in a way that was misleading and unfair, so he was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the story.  

Upheld: Accuracy, Fairness. Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement on air, online and in print; Section 16(1) $2,000 legal costs to complainant; Section 16(4) $1,000 costs to the Crown

Decisions
GL and MediaWorks TV Ltd - 2018-002 (24 August 2018)
2018-002

An item on Newshub reported on ‘cash for job’ work scams in New Zealand. The reporter described the experiences of one worker, who alleged he had been exploited by his employer and told to pay $30,000 for his job as a technician at an internet café. GL, who was named and whose photo was shown during the item, was said to have ‘demanded’ $15,000 from the worker as part of the scam. GL complained that the item was inaccurate and unfair, because he did not demand or receive any payment from the worker and he was not given a fair opportunity to respond to the allegations made against him. The majority of the Authority did not uphold the complaint, finding that the broadcaster made reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast and that the complainant was given a fair and reasonable opportunity to respond to the allegations. The majority recognised the high public interest in the item, which reported on an important issue to New Zealanders, and the essential role of investigative journalism in exposing this type of conduct to the public. The minority view was that, while the issue of cash for job work scams was an important story to be told, there was insufficient evidence available to the reporter to identify GL as an example of a cash for job scam. These were serious allegations that had the potential to significantly damage the complainant’s reputation, and the story’s important message about the rise of such scams could have been conveyed without identifying him. The Authority was unanimous in its decision to not uphold the remaining aspects of the complaint.

Not Upheld by Majority: Fairness, Accuracy.

Not Upheld: Privacy, Balance, Law and Order.

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2018-045 (10 August 2018)
2018-045

An episode of The AM Show featured an interview with Hon. Kelvin Davis regarding the Government’s scheduled series of nationwide Hui with Māori. The programme also discussed legal action taken by prisoners against the Department of Corrections over strip searches, and a short clip of comments by host Duncan Garner on this issue was included in a promo for The AM Show broadcast that evening. A complaint was made that Mr Garner’s comments in relation to the first topic amounted to racist ‘slurs’ against Māori and were dismissive of the Crown’s efforts to fulfil its Treaty obligations, and that the discussion of the second topic trivialised prisoners’ ‘serious abusive treatment’. The Authority did not uphold either aspect of the complaint. The Authority found that, while some of the comments made by Mr Garner could be considered controversial and provocative, this was robust political discourse which carried public interest, and did not go beyond audience expectations. Comments were also made by the other hosts and panel guests which gave a countering view. In this context upholding the complaint would unreasonably restrict the right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Law and Order, Discrimination and Denigration, Accuracy, Balance

Decisions
South Waikato District Council and MediaWorks TV Ltd - 2018-022 (10 August 2018)
2018-022

An item on The Project discussed the building of a new gambling venue in Tokoroa set to contain 30 gambling machines (‘pokies’). The segment was critical of the South Waikato District Council’s (SWDC) role in the authorisation of this new venue, and also one of the Councillors’ roles as both a Councillor and manager of one of the clubs involved in the creation of the proposed new venue. The following evening one of the programme hosts issued an on-air apology to the Councillor, clarifying inaccurate statements made about their involvement in the decision-making process. The Authority upheld SWDC’s complaint that the action taken by MediaWorks did not sufficiently remedy the harm caused by the breaches. The Authority found that the statement the following night did not remedy the harm caused to SWDC by the broadcast, only the Councillor. The Authority also upheld the complaint that the host’s statement that the SWDC ‘get a cut of the profits’ from the gambling machines was inaccurate, as the SWDC do not directly receive any percentage of the profits.

Upheld: Balance (Action Taken), Fairness (Action Taken), Accuracy. Order: Section 13(1)(a) broadcast statement.

1 2 3 ... 7