Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 3714 results.
SORT BY
Decisions
Reekie and Mediaworks TV Ltd - 2019-033 (23 August 2019)
2019-033

During a segment of The AM Show, which discussed how different sections of the community had united in the wake of the Christchurch mosque attacks, host Duncan Garner said he’d like ‘the gangs’ to nominate a person to ‘look after’ the alleged attacker. The Authority did not uphold a complaint that Mr Garner’s comment breached broadcasting standards. The Authority found, upon consideration of contextual factors, including the glib nature of the comment, that while it was discordant with the tone of the broadcast and may have caused offence to some, it did not go beyond audience expectations of Mr Garner or The AM Show. The Authority concluded that any restriction of the broadcaster’s right to freedom of expression on this occasion would be unreasonable. 

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Law and Order

Decisions
Muir and Television New Zealand Ltd - 2019-039 (23 August 2019)
2019-039

A complaint alleging that an interview on Breakfast with Professor Douglas Pratt, an expert in theological and religious studies, breached broadcasting standards has not been upheld. The interview was exploring Professor Pratt’s views on the possible motivation behind the attacks on 15 March 2019 on two mosques in Christchurch. The Authority found that the interview was not a discussion as contemplated under the balance standard, but rather Professor Pratt’s in-depth, expert opinion, and therefore the balance standard did not apply. The Authority also found that the broadcast did not contain a high level of condemnation towards the Christian community nor the level of malice or nastiness required to breach the discrimination and denigration standard.

Not Upheld: Balance, Discrimination and Denigration

Decisions
Burton and Television New Zealand Ltd - 2019-026 (23 August 2019)
2019-026

 The Authority has upheld a complaint that a promo for The Shallows shown during Finding Dory breached the children’s interests standard. The Authority found that the promo, which featured sinister and scary shark related content, was inappropriate for a child audience which would likely have been disturbed or alarmed by it. The Authority noted the importance of scheduling and editing promos for AO programmes appropriately, taking into account the classification of the host programme, and also the time of broadcast, target and likely audience of the host programme, and audience expectations. In considering the contextual factors, the Authority also found that the promo did not meet the G classification of the host programme. The Authority made no orders, and determined that the publication of the decision was sufficient to publicly notify and remedy the breach and would provide appropriate guidance to the broadcaster and to broadcasters generally.

Upheld: Children’s Interests. No order.

Decisions
Taimoori and 5TUNZ Communications Ltd - 2019-019 (23 August 2019)
2019-019

The Authority has upheld a complaint about two broadcasts on Humm FM, finding that the complainant was treated unfairly. The Authority found that comments made by the host during the broadcasts were likely to reflect negatively on the complainant and to impact on his personal and professional reputation. As the complainant was adversely affected, he should have been given an opportunity under the fairness standard to respond to the comments made about him. The Authority emphasised that the right to broadcast carries with it privileges and responsibilities, and in this case the host used his platform to air his personal grievances against the complainant without giving him an opportunity to comment, which was unfair. The Authority did not uphold the complaint under the privacy standard, finding that while the complainant may have been identifiable to the Hindi community to which these broadcasts were targeted, no private information or material about him was disclosed. 

Upheld: Fairness. Not Upheld: Privacy  

Order: Section 16(4) – $750 in costs to the Crown

Decisions
Frost and MediaWorks Radio Ltd - 2019-025 (23 August 2019)
2019-025

The Authority has not upheld a complaint that comments made by Duncan Garner and Judith Collins on The AM Show breached the balance and law and order standards of the Radio Code of Broadcasting Practice. The Authority found that the comments identified did not amount to a discussion of a controversial issue of public importance, so the balance standard did not apply. The Authority also found that the broadcast did not breach the law and order standard as it did not contain any content which would have encouraged audiences to break the law.

Not Upheld: Balance, Law and Order

Decisions
NT and Television New Zealand - 2019-028 (19 August 2019)
2019-028

Warning: This decision contains content that some readers may find distressing.

Following the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, 1 News at 6pm twice broadcast an edited clip taken from the alleged attacker’s 17‑minute livestream video. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast was in breach of the good taste and decency and violence standards. The content of the clip, and the broadcast as a whole, was newsworthy and had a high level of public interest. The very brief clip was an edited segment of the livestream video which provided information to audiences, but which did not contain explicit graphic or violent content and did not promote or glorify the actions of the attacker. Specific warnings and extensive signposting ensured audiences were sufficiently informed about the disturbing nature of the content. Taking into account the unprecedented nature of these attacks in New Zealand, the Authority found that the alleged harm did not outweigh the important right to freedom of expression and the high level of public interest in the broadcast. The Authority’s intervention in upholding the complaint would therefore represent an unreasonable or unjustified limit on the right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence   

Decisions
UJ and SKY Network Television Ltd - 2019-030 (19 August 2019)
2019-030

Warning: This decision contains content that some readers may find distressing.

During coverage of the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, SKY Network Television channel 085, Sky News New Zealand, included a number of edited clips taken from the alleged attacker’s 17‑minute livestream video. The Authority upheld a complaint that the broadcast was in breach of the violence and law and order standards. While the broadcast as a whole was newsworthy and had a high level of public interest, the clips themselves contained disturbing violent content, which had the potential to cause significant distress to members of the public, and particularly to the family and friends of victims and the wider Muslim community in New Zealand. In the context of the attacks, the content of these clips also risked glorifying the alleged attacker and promoting his messages. As such, the degree of potential harm that could be caused to audiences was greater than the level of public interest, and the Authority found overall that these clips, in the form broadcast, should not have been aired.

Upheld: Violence, Law and Order; Declined Jurisdiction: Balance, Accuracy, Fairness

Order: Section 16(4) – $4,000 in costs to the Crown

Decisions
Grant and Phillips and Television New Zealand Ltd - 2019-013 (19 August 2019)
2019-013

Warning: This decision contains content that some readers may find distressing.

On 15 March 2019 a special 1 News broadcast covered the terrorist attacks on two Christchurch mosques. The broadcast featured footage of victims being taken into hospital, many of whom had visibly sustained gunshot injuries and/or were identifiable. The Authority did not uphold two complaints that the coverage breached the privacy standard. The Authority found that media coverage of this event had high public interest in light of the unprecedented nature of extreme violence that occurred. The media had an important role to play in informing the public of events as they unfolded, including the nature and scope of injuries suffered and the action of first responders, including medical personnel. The Authority acknowledged that the repeated use of footage of identifiable victims amounted to a breach of privacy but found that the public interest defence applied. The Authority also did not uphold a complaint that the good taste and decency, children’s interests and violence standards were breached. The Authority found that there was sufficient signposting by the broadcaster of the nature of the event being reported on to enable audiences to make informed choices as to whether they, or children in their care, should watch the coverage. The Authority held that the footage of the victims (which illustrated the gravity of the situation) was justified in the public interest.

Not Upheld: Privacy, Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence

Decisions
Moyer and Television New Zealand Ltd - 2019-034 (19 August 2019)
2019-034

A complaint about the use of the alleged mosque attacker’s name during a 1 News report was not upheld. The Authority found that in the context of the item the single use of the name and the broadcast’s limited reference to violence did not breach the violence standard.

Not Upheld: Violence

Decisions
Horowhenua District Council and MediaWorks Radio Ltd - 2018-105 (29 July 2019)
2018-105

A broadcast of The Long Lunch hosted by Wendyl Nissen included an interview with Horowhenua District Councillor (HDC) Ross Campbell, who talked about his decision to wear a body camera to Council meetings after what was described as incidents of bullying towards him. MediaWorks upheld the complaint under the fairness standard, finding that it should have sought comment from HDC prior to the broadcast, but did not take any remedial action. The Authority upheld HDC’s complaint that the action taken by MediaWorks following the finding of the breach of the fairness standard was insufficient. The Authority found that MediaWorks ought to have broadcast a follow-up item to remedy the breach. The Authority also upheld the complaint that the item was unbalanced as it did not include any comment from HDC or acknowledgement of an alternative viewpoint with respect to the allegations of bullying. Finally, the Authority found the broadcast was likely to mislead audiences by giving the impression that HDC had a systemic culture of bullying, through the absence of the presentation of alternative perspectives, and upheld the complaint under the accuracy standard.

Upheld: Fairness (Action Taken), Balance, Accuracy

Order: Section 13(1)(a) broadcast statement

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-017 (18 July 2019)
2019-017

During a segment on The AM Show, host Duncan Garner referred to an individual as a ‘woolly woofter’. A complaint that the use of this term breached broadcasting standards, as it was homophobic and offensive, was not upheld. The Authority found that, while some viewers may have found the term inappropriate or offensive, the use of the term was unlikely to cause widespread undue offence or seriously violate community norms. In the context of the programme, upholding the complaint would unreasonably restrict the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Law and Order

Decisions
Marra and MediaWorks Radio Ltd - 2019-023 (18 July 2019)
2019-023

The Authority has not upheld a complaint that ACT leader David Seymour MP was bullied and treated unfairly on Magic Afternoons with Sean Plunket. Mr Seymour called the show to present his perspective on comments made by Mr Plunket moments earlier about Mr Seymour’s motivation for sponsoring the End of Life Choice Bill. The Authority found that, while Mr Plunket’s interviewing style was robust and challenging, Mr Seymour was not treated unfairly given the nature of the programme, the fact that Mr Seymour initiated the conversation and expressed his views, and Mr Seymour’s position and his experience with the media. The Authority also found that the broadcast did not breach the balance standard as it did not amount to a discussion of a controversial issue of public importance, which is required for the balance standard to apply. The merits of the End of Life Choice Bill is a controversial issue of public importance but the focus of this discussion was on the discrete topic of Mr Seymour’s political motivations and the alleged influence of ACT party donors. The Authority also found the discrimination and denigration standard did not apply as the standard does not apply to individuals or organisations.

Not Upheld: Fairness, Balance, Discrimination and Denigration

Decisions
Harrison and MediaWorks Radio Ltd - 2019-024 (18 July 2019)
2019-024

The Authority has not upheld a complaint that a segment of Dom, Meg and Randell breached the good taste and decency and children’s interests standards. The Authority found that, while comments made on the show may have been distasteful to some, the broadcaster’s right to freedom of expression includes the right to broadcast such material provided this does not cause undue harm. The Authority found that, given the well-established nature of the programme, the station and their target audience, listeners and particularly those with children in their care had sufficient information to make an informed decision about what they listened to. The Authority noted that the standards do not prohibit inexplicit sexual references or sexual innuendo during children’s normally accepted listening times, and it was likely that many of the references during this segment would have gone over the heads of child listeners. In any event, The Edge is not targeted at children and this particular segment, while it may have been distasteful to some, did not meet the threshold to justify regulatory intervention.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests

Decisions
Gray, Scott, Vickers and Vink and MediaWorks TV Ltd - 2019-020 (18 July 2019)
2019-020

The Authority has not upheld four complaints about a segment on The AM Show, which featured host Duncan Garner criticising parents who do not vaccinate their children, using terms such as ‘murderers’ and ‘bloody idiots’, and stating they should be ‘stripped of their right to spread their message and their viruses’. The Authority found that, taking into account audience expectations of Mr Garner and The AM Show, alongside other contextual factors, Mr Garner’s comments did not breach broadcasting standards. With regard to the balance standard, the Authority found that, while the anti-vaccination movement was a controversial issue of public importance, Mr Garner’s comments did not amount to a ‘discussion’ for the purposes of the standard, but reflected his own personal views on the issue. The Authority acknowledged that Mr Garner’s comments may have caused offence to some viewers but overall the harm alleged did not reach the threshold requiring a limitation on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Children’s Interests, Violence, Law and Order

Decisions
DV and MediaWorks TV Ltd - 2019-021 (18 July 2019)
2019-021

The Authority has not upheld a privacy complaint about items on Newshub and The AM Show, which reported on a Police raid of a gang house and featured footage of the complainant’s property, with the house number blurred. The Authority found that the privacy standard did not apply in this case, as the complainant was not identifiable in the broadcast and no private information or material was disclosed about them. As the house was only filmed to the extent visible from the street, the broadcaster did not intrude upon the complainant’s interest in solitude or seclusion in a way that was highly offensive. The Authority recognised the public interest in the broadcast and found that the harm alleged to have been caused by the complainant did not outweigh the right to freedom of expression.  

Not Upheld: Privacy  

Decisions
Forsyth and Radio New Zealand Ltd - 2019-022 (18 July 2019)
2019-022

The Authority has not upheld a complaint that replacement programming broadcast on RNZ National instead of Children’s Storytime breached the children’s interests standard. On 17 March 2019, shortly after the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, instead of the usual Children’s Storytime, RNZ played excerpts from the podcast Public Enemy, a four-part series from 2016/17 looking at growing up Muslim in the post September 11 world. The Authority found that while the replacement broadcast contained material that could be disturbing for children, and while there was a greater chance of children tuning in due to the usually scheduled programming at that time, the broadcaster took steps to adequately inform listeners of the nature of the programme. This would have enabled caregivers to decide whether the content was suitable for children in their care. Further, the replacement programme had significant public interest in the context of the recent 15 March attacks. The Authority therefore found any restriction on the right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Children’s Interests

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - ID2019-010 (18 July 2019)
ID2019-010

The Authority has declined to determine a complaint about an item on Nights, which discussed the New Zealand Book Council’s initiative to create a men’s book club, with the aim of encouraging more men to read books. Mr Golden complained that the item was inaccurate. He submitted that men should not be encouraged to read more books, as paper-based books were, for example, heavy, spread unwanted bacteria and could cause eye problems. The Authority declined to determine the complaint on the basis that it was frivolous and trivial, and ordered the complainant to pay a reasonable portion of costs to the broadcaster to compensate for the time and resources spent in dealing with the complaint.

Declined to Determine: Accuracy

Order: Section 16(2)(a) – $100 costs to the broadcaster

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-018 (18 July 2019)
2019-018

A news segment on The AM Show about name suppression included a clip from an interview with former Attorney-General, Chris Finlayson QC, which had been broadcast live on air earlier in the programme. The clip from the interview played during the news item related to Mr Finlayson’s comments about bullying allegations in Parliament, rather than his views on name suppression laws. The broadcaster acknowledged this clip placement was in error. A complaint was made that this error was significantly inaccurate, as it would have misled viewers as to Mr Finlayson’s views regarding name suppression laws. The Authority did not uphold the complaint, finding that while the broadcaster made an error in playing the clip during that particular news segment, it was not significantly misleading in the context of the item as a whole. The Authority acknowledged the technical mistake and did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Housing New Zealand Corporation and Māori Television Service - 2018-100 (24 June 2019)
2018-100

Māori Television Service (MTS) aired a story on Te Kāea about how hapū Te Parawhau felt they had been shut out of negotiations on the sale of a piece of land, known as Pūriri Park in Northland, to Housing New Zealand (HNZ). The Authority upheld HNZ’s complaint under the balance standard, finding the omission of HNZ’s point of view from the initial broadcast likely prevented audiences from arriving at an informed and reasoned opinion about the sale and HNZ’s involvement. The Authority also upheld HNZ’s complaint under the accuracy and fairness standards, finding that while MTS aired a follow-up broadcast featuring comment from Te Parawhau and HNZ, this broadcast did not remedy the harm caused to HNZ by the initial broadcast of inaccurate information about the land sold. As a result, HNZ was likely to be adversely affected by the broadcast and was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment. The Authority emphasised that while public entities may be subject to greater scrutiny, they are still entitled to fair and accurate treatment in broadcasting.

Upheld: Balance, Accuracy, Fairness; No Order

Decisions
van der Merwe and Mediaworks TV Ltd - 2019-015 (24 June 2019)
2019-015

The reality television series, Harnas Wildlife Rescue Camp, profiles various workers and volunteers and their day-to-day activities at the Harnas Wildlife Foundation (Harnas) in Namibia. The Authority did not uphold a complaint that Harnas was being misleadingly promoted through the programme as an ethical wildlife sanctuary, when in the complainant’s view, the facility and conditions were inhumane. The Authority found that the programme was presented as a slice-of-life, observational documentary, which did not shy away from presenting difficult material and the challenges facing Harnas. As such, viewers were shown the conditions at Harnas and were provided with sufficient information to make up their own minds about the welfare of the animals. On this occasion therefore, the harm alleged to have been caused did not outweigh the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy

1 2 3 ... 186