BSA Decisions Ngā Whakatau a te Mana Whanonga Kaipāho

All BSA's decisions on complaints 1990-present
BSA Decisions
DV and MediaWorks TV Ltd - 2019-021 (18 July 2019)

The Authority has not upheld a privacy complaint about items on Newshub and The AM Show, which reported on a Police raid of a gang house and featured footage of the complainant’s property, with the house number blurred. The Authority found that the privacy standard did not apply in this case, as the complainant was not identifiable in the broadcast and no private information or material was disclosed about them. As the house was only filmed to the extent visible from the street, the broadcaster did not intrude upon the complainant’s interest in solitude or seclusion in a way that was highly offensive. The Authority recognised the public interest in the broadcast and found that the harm alleged to have been caused by the complainant did not outweigh the right to freedom of expression.  

Not Upheld: Privacy  

Forsyth and Radio New Zealand Ltd - 2019-022 (18 July 2019)

The Authority has not upheld a complaint that replacement programming broadcast on RNZ National instead of Children’s Storytime breached the children’s interests standard. On 17 March 2019, shortly after the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, instead of the usual Children’s Storytime, RNZ played excerpts from the podcast Public Enemy, a four-part series from 2016/17 looking at growing up Muslim in the post September 11 world. The Authority found that while the replacement broadcast contained material that could be disturbing for children, and while there was a greater chance of children tuning in due to the usually scheduled programming at that time, the broadcaster took steps to adequately inform listeners of the nature of the programme. This would have enabled caregivers to decide whether the content was suitable for children in their care. Further, the replacement programme had significant public interest in the context of the recent 15 March attacks. The Authority therefore found any restriction on the right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Children’s Interests

Golden and Radio New Zealand Ltd - ID2019-010 (18 July 2019)

The Authority has declined to determine a complaint about an item on Nights, which discussed the New Zealand Book Council’s initiative to create a men’s book club, with the aim of encouraging more men to read books. Mr Golden complained that the item was inaccurate. He submitted that men should not be encouraged to read more books, as paper-based books were, for example, heavy, spread unwanted bacteria and could cause eye problems. The Authority declined to determine the complaint on the basis that it was frivolous and trivial, and ordered the complainant to pay a reasonable portion of costs to the broadcaster to compensate for the time and resources spent in dealing with the complaint.

Declined to Determine: Accuracy

Order: Section 16(2)(a) – $100 costs to the broadcaster

Housing New Zealand Corporation and Māori Television Service - 2018-100 (24 June 2019)

Māori Television Service (MTS) aired a story on Te Kāea about how hapū Te Parawhau felt they had been shut out of negotiations on the sale of a piece of land, known as Pūriri Park in Northland, to Housing New Zealand (HNZ). The Authority upheld HNZ’s complaint under the balance standard, finding the omission of HNZ’s point of view from the initial broadcast likely prevented audiences from arriving at an informed and reasoned opinion about the sale and HNZ’s involvement. The Authority also upheld HNZ’s complaint under the accuracy and fairness standards, finding that while MTS aired a follow-up broadcast featuring comment from Te Parawhau and HNZ, this broadcast did not remedy the harm caused to HNZ by the initial broadcast of inaccurate information about the land sold. As a result, HNZ was likely to be adversely affected by the broadcast and was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment. The Authority emphasised that while public entities may be subject to greater scrutiny, they are still entitled to fair and accurate treatment in broadcasting.

Upheld: Balance, Accuracy, Fairness; No Order

van der Merwe and Mediaworks TV Ltd - 2019-015 (24 June 2019)

The reality television series, Harnas Wildlife Rescue Camp, profiles various workers and volunteers and their day-to-day activities at the Harnas Wildlife Foundation (Harnas) in Namibia. The Authority did not uphold a complaint that Harnas was being misleadingly promoted through the programme as an ethical wildlife sanctuary, when in the complainant’s view, the facility and conditions were inhumane. The Authority found that the programme was presented as a slice-of-life, observational documentary, which did not shy away from presenting difficult material and the challenges facing Harnas. As such, viewers were shown the conditions at Harnas and were provided with sufficient information to make up their own minds about the welfare of the animals. On this occasion therefore, the harm alleged to have been caused did not outweigh the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy

Finau and Television New Zealand Ltd - 2019-016 (4 June 2019)

The Authority has not upheld a complaint that two answers provided during Mastermind New Zealand, about historical New Zealand events, were inaccurate and unbalanced. The Authority noted that both questions appeared to have been answered accurately by the contestant. Viewers were unlikely to be left misled or misinformed by the omission of further context around these answers, particularly given the well-known quiz format of the programme. The programme did not discuss a controversial issue of public importance, given historical events were raised only briefly in the form of quiz questions, and the requirements of the balance standard therefore did not apply. 

Not Upheld: Accuracy, Balance

Golden and Radio New Zealand Ltd - 2019-009 (4 June 2019 )

The Authority has not upheld a complaint that a host’s comment during Nights, regarding the likelihood of the manned moon landings being fake, was inaccurate. The comment occurred during a talkback segment of the programme, with the host providing his response to an email received from the complainant. In this context, the statement by the host was not a material point of fact but a statement of comment or opinion, to which the requirements of the accuracy standard do not apply.

Not Upheld: Accuracy  

Hales and Television New Zealand Ltd - 2019-014 (4 June 2019)

The Broadcasting Standards Authority has not upheld a complaint that a clip from Family Guy, featured in a promo montage for upcoming programmes on TVNZ, breached the good taste and decency standard. The clip showed Peter Griffin, a male cartoon character, sitting on a chair and opening his legs to show his genitals (which were pixelated). The Authority found that, given the time of the broadcast was after 9pm, the fact that Family Guy is a cartoon comedy and that the scene was brief, the promo was not outside audience expectations and did not undermine current norms of good taste and decency. The Authority therefore found any restriction on the right to freedom of expression would be unjustified.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Barclay and Radio New Zealand Ltd - 2019-003 (20 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that an interviewee’s language, broadcast during an item on Morning Report on 10 December 2018, was violent and inappropriate. The item reported on the declining memberships of sports clubs in New Zealand and featured an interview with the Club Captain of a tennis club. The interviewee commented that the tennis courts were so empty ‘you could… fire a machine gun and hit no one.’ The Authority noted that the right to freedom of expression allows individuals to express themselves in their own words, provided this does not cause undue harm. In this case, the comment made by the interviewee was brief, was not overly graphic or targeted at a particular individual or group, and was not intended to be taken literally. Taking into account contextual factors, such as the adult target audience of Morning Report and RNZ National, the broadcast was unlikely to unduly distress or disturb listeners, or any children that might have been listening, and was not so graphic as to require an audience advisory for violent content.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Programme Information, Children’s Interests, Violence

Loder and NZME Radio Ltd - 2019-006 (20 May 2019)

The Authority has not upheld a complaint that an interview broadcast on Newstalk ZB in December 2018, regarding a proposed Police seizure of military style semi-automatic weapons, was unbalanced and inaccurate. The Authority first found that a valid formal complaint had been lodged with the broadcaster (which was required before the complaint could be referred to the Authority), as sufficient information was provided by the complainant for the correct broadcast to be identified and for the broadcaster to respond to the issues raised. The Authority then determined the complaint, finding that balancing perspectives on the issue of Police seizure were presented during news items prior to and following the interview. While the Authority agreed that information conveyed during the introduction to the interview could have been made more clear by the presenter, the presenter’s statement did not amount to a material error of fact in the context of the interview as a whole. In these circumstances, the Authority found that the harm alleged did not outweigh the right to freedom of expression, and any intervention in upholding the complaint would be unreasonable and unjustified.

Not Upheld: Balance, Accuracy

1 2