Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 13 of 13 results.
SORT BY
Decisions
Reekie and Mediaworks TV Ltd - 2019-033 (23 August 2019)
2019-033

During a segment of The AM Show, which discussed how different sections of the community had united in the wake of the Christchurch mosque attacks, host Duncan Garner said he’d like ‘the gangs’ to nominate a person to ‘look after’ the alleged attacker. The Authority did not uphold a complaint that Mr Garner’s comment breached broadcasting standards. The Authority found, upon consideration of contextual factors, including the glib nature of the comment, that while it was discordant with the tone of the broadcast and may have caused offence to some, it did not go beyond audience expectations of Mr Garner or The AM Show. The Authority concluded that any restriction of the broadcaster’s right to freedom of expression on this occasion would be unreasonable. 

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Law and Order

Decisions
Frost and MediaWorks Radio Ltd - 2019-025 (23 August 2019)
2019-025

The Authority has not upheld a complaint that comments made by Duncan Garner and Judith Collins on The AM Show breached the balance and law and order standards of the Radio Code of Broadcasting Practice. The Authority found that the comments identified did not amount to a discussion of a controversial issue of public importance, so the balance standard did not apply. The Authority also found that the broadcast did not breach the law and order standard as it did not contain any content which would have encouraged audiences to break the law.

Not Upheld: Balance, Law and Order

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-017 (18 July 2019)
2019-017

During a segment on The AM Show, host Duncan Garner referred to an individual as a ‘woolly woofter’. A complaint that the use of this term breached broadcasting standards, as it was homophobic and offensive, was not upheld. The Authority found that, while some viewers may have found the term inappropriate or offensive, the use of the term was unlikely to cause widespread undue offence or seriously violate community norms. In the context of the programme, upholding the complaint would unreasonably restrict the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Law and Order

Decisions
Gray, Scott, Vickers and Vink and MediaWorks TV Ltd - 2019-020 (18 July 2019)
2019-020

The Authority has not upheld four complaints about a segment on The AM Show, which featured host Duncan Garner criticising parents who do not vaccinate their children, using terms such as ‘murderers’ and ‘bloody idiots’, and stating they should be ‘stripped of their right to spread their message and their viruses’. The Authority found that, taking into account audience expectations of Mr Garner and The AM Show, alongside other contextual factors, Mr Garner’s comments did not breach broadcasting standards. With regard to the balance standard, the Authority found that, while the anti-vaccination movement was a controversial issue of public importance, Mr Garner’s comments did not amount to a ‘discussion’ for the purposes of the standard, but reflected his own personal views on the issue. The Authority acknowledged that Mr Garner’s comments may have caused offence to some viewers but overall the harm alleged did not reach the threshold requiring a limitation on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Children’s Interests, Violence, Law and Order

Decisions
DV and MediaWorks TV Ltd - 2019-021 (18 July 2019)
2019-021

The Authority has not upheld a privacy complaint about items on Newshub and The AM Show, which reported on a Police raid of a gang house and featured footage of the complainant’s property, with the house number blurred. The Authority found that the privacy standard did not apply in this case, as the complainant was not identifiable in the broadcast and no private information or material was disclosed about them. As the house was only filmed to the extent visible from the street, the broadcaster did not intrude upon the complainant’s interest in solitude or seclusion in a way that was highly offensive. The Authority recognised the public interest in the broadcast and found that the harm alleged to have been caused by the complainant did not outweigh the right to freedom of expression.  

Not Upheld: Privacy  

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2019-018 (18 July 2019)
2019-018

A news segment on The AM Show about name suppression included a clip from an interview with former Attorney-General, Chris Finlayson QC, which had been broadcast live on air earlier in the programme. The clip from the interview played during the news item related to Mr Finlayson’s comments about bullying allegations in Parliament, rather than his views on name suppression laws. The broadcaster acknowledged this clip placement was in error. A complaint was made that this error was significantly inaccurate, as it would have misled viewers as to Mr Finlayson’s views regarding name suppression laws. The Authority did not uphold the complaint, finding that while the broadcaster made an error in playing the clip during that particular news segment, it was not significantly misleading in the context of the item as a whole. The Authority acknowledged the technical mistake and did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
Harvey and MediaWorks TV Ltd - 2019-008 (7 May 2019 )
2019-008

The Authority has not upheld a complaint that comments made by Duncan Garner on The AM Show regarding Don Brash’s visit to Te Tii Marae as a part of Waitangi Day celebrations breached broadcasting standards. During the broadcast, Mr Garner made comments about Dr Brash’s potential reception at Te Tii Marae including: ‘good luck Don, nice knowing you and yeah I think you need security’, ‘hope you return in one piece’ and ‘Rest in Peace’. The Authority found Mr Garner’s comments were unlikely to undermine widely shared community standards and did not amount to unduly disturbing violent content, considering the context of the broadcast and the flippant nature of the comments. The Authority also found the balance and fairness standards were not breached.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Balance, Fairness

Decisions
Kavanagh and MediaWorks Radio Ltd - 2019-001 (2 April 2019)
2019-001

The Authority has not upheld a complaint that a segment on The AM Show, in which a booth designed to enable doctors to perform discrete testicle examinations was likened to a ‘confession booth’, breached the good taste and decency and discrimination and denigration standards. The Authority found that, in the context of the segment, the comparison was unlikely to undermine or violate widely shared community norms. It also did not reach the level of malice or nastiness necessary to denigrate a section of the community. The public health message in the broadcast was an important one and overall the Authority found that any potential for harm did not justify a restriction on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Decisions
XD and Mediaworks TV Ltd - 2018-102C-D (13 March 2019)
2018-102C-D

A complaint regarding two broadcasts, relating to threats to public officials over the Government’s use of 1080 (including footage of an anti-1080 protest featuring the complainant), was not upheld. The Authority found the use of the footage, in segments on Newshub and The AM Show, did not result in any unfairness to the complainant. The Authority considered these broadcasts did not link the complainant, or the majority of anti-1080 protestors, to the threats, as both broadcasts stated that the threatening behaviour was from the fringes of the movement. The Authority determined that the audience was therefore unlikely to be misled or misinformed. The Authority also found a comment made by host Duncan Garner during The AM Show segment, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Programme Information, Violence, Discrimination and Denigration, Accuracy, Fairness

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2018-045 (10 August 2018)
2018-045

An episode of The AM Show featured an interview with Hon. Kelvin Davis regarding the Government’s scheduled series of nationwide Hui with Māori. The programme also discussed legal action taken by prisoners against the Department of Corrections over strip searches, and a short clip of comments by host Duncan Garner on this issue was included in a promo for The AM Show broadcast that evening. A complaint was made that Mr Garner’s comments in relation to the first topic amounted to racist ‘slurs’ against Māori and were dismissive of the Crown’s efforts to fulfil its Treaty obligations, and that the discussion of the second topic trivialised prisoners’ ‘serious abusive treatment’. The Authority did not uphold either aspect of the complaint. The Authority found that, while some of the comments made by Mr Garner could be considered controversial and provocative, this was robust political discourse which carried public interest, and did not go beyond audience expectations. Comments were also made by the other hosts and panel guests which gave a countering view. In this context upholding the complaint would unreasonably restrict the right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Law and Order, Discrimination and Denigration, Accuracy, Balance

Decisions
Cape and MediaWorks TV Ltd - 2018-018 (21 May 2018)
2018-018

The first segment of The AM Show’s daily panel, featuring panel guests Dr Don Brash and Newshub reporter Wilhelmina Shrimpton, discussed Dr Brash’s views on the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting without translation. The Authority did not uphold a complaint that this panel discussion lacked balance and was unfair to Dr Brash. The Authority found that, while the panel discussion was robust and Dr Brash’s opinion was tested by the panel, Dr Brash was given a fair and reasonable opportunity to present his point of view in the time allowed. Given the level of public interest in the issue discussed, Dr Brash’s position as a public figure and his experience with the media, the Authority found that the panel discussion did not result in Dr Brash being treated unfairly and viewers would not have been left misinformed as to his position on the issue.  

Not Upheld: Fairness, Balance, Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Decisions
Three Complainants and MediaWorks TV Ltd - 2017-100 (18 April 2018)
2017-100

During The AM Show, host Duncan Garner and then Newshub political editor Patrick Gower discussed various policies the new Labour Government was considering implementing, as well as legislation it planned to change or repeal. Discussing the ‘three strikes’ law, Mr Gower referred to one of the complainants, Mr Garrett, who was involved in introducing the law, and stated, ‘turned out that he had been stealing dead babies’ identities himself before he came into Parliament’. Mr Garner later clarified that it was ‘one dead baby’. The Authority upheld three complaints that the segment was inaccurate and unfair to Mr Garrett. While the broadcaster acknowledged the statement was inaccurate, the Authority found Mr Garner’s correction was dismissive and perfunctory, and insufficient to correct the error. The Authority also considered that the manner and tone in which Mr Garrett was brought up in the discussion, despite the passage of time since his offence, was unfair. The Authority did not make any order, finding publication of its decision was sufficient to publicly notify the breach of standards, and help to repair any harm caused to Mr Garrett.

Upheld: Accuracy (Action Taken), Fairness. Not Upheld: Balance, Discrimination and Denigration

No Order

Decisions
Holland and MediaWorks TV Ltd - 2017-048 (9 August 2017)
2017-048

The AM Show contained a number of items about Labour Party candidate Willie Jackson’s position on the recently released Labour Party candidate List (the List), and featured interviews with Labour Party leader Andrew Little and Willie Jackson. It was reported several times that Mr Jackson was disappointed with his position of 21 on the List, as Mr Little had ‘promised’ Mr Jackson a top-10 position. The Authority did not uphold a complaint that this was inaccurate and unfair. The segments amounted to robust political expression, which is of particular importance in the lead-up to a general election, and carried high value in terms of the right to freedom of expression. Viewers were likely to have understood the comments as political speculation, rather than definitive statements of fact, which is common in the context of political reporting. The audience was provided with ample information on the issue, including Mr Little’s and Mr Jackson’s viewpoints in response. Therefore viewers would have been able to form their own informed opinion on the issue and would not have been misled. Mr Little and Mr Jackson were given extensive opportunities to comment and could reasonably expect scrutiny in relation to their public roles as politicians, so they were not treated unfairly.

Not Upheld: Accuracy, Fairness