Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 28 results.
SORT BY
Decisions
Tempero and MediaWorks TV Ltd - 2019-011 (7 May 2019)
2019-011

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub item, which featured blurred footage of a child, was in breach of the children’s interests standard. The item reported on the conviction of a British tourist for stealing from a service station and featured blurred footage of the woman’s child as the pair exited a New Zealand court. The Authority noted that the children’s interests standard is designed to protect children when viewing and listening to broadcasts. Complaints about children featured in broadcasts are more appropriately dealt with under other standards. In any event, there was no material in this item that might have adversely affected child viewers. The child was fully blurred throughout the item, protecting their identity, and while the item contained footage of the child making an obscene gesture, the item as a whole was focused on the actions of the adult family members and the resulting convictions. There was no element of exploitation or humiliation of the child, and the Authority found the harm alleged did not reach the threshold required to find a breach of broadcasting standards.

Not Upheld: Children’s Interests

Decisions
Abel and MediaWorks TV Ltd - 2019-004 (7 May 2019)
2019-004

The Authority has not upheld a complaint that a news item on Newshub Live at 6pm was insensitive and encouraged the denigration of Christians. The item covered the controversy around an Australian advertisement, which featured two Roman soldiers asking Jesus on the cross to consent to organ donation via an app. The Authority found that while the advertisement made light of the crucifixion, the news item itself was a balanced discussion of the controversy that did not contain any statements encouraging the denigration of, or discrimination against, Christians. 

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Decisions
XD and Mediaworks TV Ltd - 2018-102C-D (13 March 2019)
2018-102C-D

A complaint regarding two broadcasts, relating to threats to public officials over the Government’s use of 1080 (including footage of an anti-1080 protest featuring the complainant), was not upheld. The Authority found the use of the footage, in segments on Newshub and The AM Show, did not result in any unfairness to the complainant. The Authority considered these broadcasts did not link the complainant, or the majority of anti-1080 protestors, to the threats, as both broadcasts stated that the threatening behaviour was from the fringes of the movement. The Authority determined that the audience was therefore unlikely to be misled or misinformed. The Authority also found a comment made by host Duncan Garner during The AM Show segment, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Programme Information, Violence, Discrimination and Denigration, Accuracy, Fairness

Decisions
Hummelstad and MediaWorks TV Ltd - 2018-077 (14 November 2018)
2018-077

A complaint about a Newshub item in which the presenter commented, ‘And I thought the only reason we watch Aussie Rules [AFL] was for the short shorts’, has not been upheld by the Authority. The Authority found that the comment, while inappropriate, did not reach the threshold to be considered a serious violation of community norms of good taste and decency. The Authority acknowledged the importance of contextual factors in considering whether the standards have been breached, including the nature of Newshub as an unclassified news programme and audience expectations of the broadcast. The Authority recognised that the statement was not made with malice or nastiness and found the comment did not breach the discrimination and denigration, balance or fairness standards.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Fairness

Decisions
Smith and MediaWorks TV Ltd - 2018-062 (26 October 2018)
2018-062

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub promo that stated ‘over 3 million Kiwis [get their news from Newshub]’ breached the accuracy standard. The complaint was that the promo did not indicate the reference to ‘over 3 million Kiwis’ was a ‘reach’ number (ie a statistical estimate on total audience numbers), and that the omission of information about the source and research methodology used to arrive at the 3-million figure resulted in the promo being misleading. The Authority found the use of the statistic in the promo was unlikely to mislead viewers or significantly affect their understanding of the promo as a whole, taking into account the nature of the promo as a piece of station branding or marketing, rather than a news or current affairs item.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
IY and MediaWorks TV Ltd - 2018-032 (5 September 2018)
2018-032

On 13 March 2018, an item on Newshub reported on allegations of sexual assault and harassment at a Young Labour camp. The item included photos of the camp attendees, sourced from public social media accounts, with no masking or blurring. The Authority upheld a direct privacy complaint from IY, who was featured in the photos, that this item breached their privacy. The Authority noted the value of the broadcast in reporting on the response of the Labour Party to the allegations, but emphasised the high level of potential harm that could be caused to the individuals involved. The Authority found that, while the photos were available in the public domain at the time of broadcast (they were removed from social media platforms following the allegations being made public), they were shown during a story reporting on alleged sexual assault, which changed the quality of the information and the context in which the photos were made available to the public. The complainant had a reasonable expectation of privacy over their image in this context, and the disclosure of their image, in connection with the allegations reported on, caused significant distress and was highly offensive. The Authority commented that care needed to be taken by broadcasters when using social media content, particularly in sensitive circumstances.

Upheld: Privacy. Orders: Section 13(1)(d) $3,000 privacy compensation; Section 16(4) $2,000 costs to the Crown.

Decisions
Wellington Palestine Group and MediaWorks TV Ltd - 2018-053 (5 September 2018)
2018-053

The Authority has not upheld a complaint that the use of the term ‘disputed’ in a Newshub item, to describe the land the United States (US) Embassy sits on in East Jerusalem, breached the accuracy standard. The broadcast covered a recent protest in Gaza over the opening of the US Embassy in Jerusalem and the US calling Jerusalem the capital of Israel. The Authority noted that the accuracy standard requires only that the broadcaster make ‘reasonable efforts’ to ensure the accuracy of the broadcast. In this case, the reporter used the term ‘disputed’ in the ordinary sense of the word, to identify the US Embassy’s location, which is the subject of dispute between Palestine and Israel. The Authority acknowledged the importance of terminology when reporting on the Israel-Palestine conflict, particularly when describing the status of the land that was the subject of this broadcast. However, on this occasion, the Authority considered that, while the term ‘disputed’ was not the most appropriate term available, it was not inaccurate to the extent requiring the Authority to intervene and uphold the complaint. The Authority noted that when locations of political and historical significance are described, broadcasters should endeavour to use terms adopted by internationally recognised organisations such as the UN.

Not Upheld: Accuracy

Decisions
GL and MediaWorks TV Ltd - 2018-002 (24 August 2018)
2018-002

An item on Newshub reported on ‘cash for job’ work scams in New Zealand. The reporter described the experiences of one worker, who alleged he had been exploited by his employer and told to pay $30,000 for his job as a technician at an internet café. GL, who was named and whose photo was shown during the item, was said to have ‘demanded’ $15,000 from the worker as part of the scam. GL complained that the item was inaccurate and unfair, because he did not demand or receive any payment from the worker and he was not given a fair opportunity to respond to the allegations made against him. The majority of the Authority did not uphold the complaint, finding that the broadcaster made reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast and that the complainant was given a fair and reasonable opportunity to respond to the allegations. The majority recognised the high public interest in the item, which reported on an important issue to New Zealanders, and the essential role of investigative journalism in exposing this type of conduct to the public. The minority view was that, while the issue of cash for job work scams was an important story to be told, there was insufficient evidence available to the reporter to identify GL as an example of a cash for job scam. These were serious allegations that had the potential to significantly damage the complainant’s reputation, and the story’s important message about the rise of such scams could have been conveyed without identifying him. The Authority was unanimous in its decision to not uphold the remaining aspects of the complaint.

Not Upheld by Majority: Fairness, Accuracy.

Not Upheld: Privacy, Balance, Law and Order.

Decisions
Harvey and Lorck and MediaWorks TV Ltd - 2018-036 (24 August 2018)
2018-036

Over two evenings, on 20 and 21 January 2018, Newshub reported on the delayed launch of a rocket from the Māhia Peninsula, due to a boat being in the exclusion zone around the launch site. The first item strongly implied that Hastings District Councillor Damon Harvey was responsible for the delayed launch, referring to a tweet, featuring a photo of the launch site, that the reporter said was tweeted by Mr Harvey ‘around the same time’ as the launch delay. The second item included a short comment from an interview with Mr Harvey. The Authority found parts of these broadcasts were inaccurate and misleading, and were unfair to Mr Harvey. The broadcaster relied on social media content as a basis for the story without taking reasonable steps to inform the complainants of their contribution to the programme, or to verify that the content was what the reporter claimed. As a result, viewers were misled about who was responsible for the launch delay. Mr Harvey’s interview comments were also edited in a way that was misleading and unfair, so he was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the story.  

Upheld: Accuracy, Fairness. Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement on air, online and in print; Section 16(1) $2,000 legal costs to complainant; Section 16(4) $1,000 costs to the Crown

Decisions
Cloud Ocean Water and MediaWorks TV Ltd - 2018-037 (23 July 2018)
2018-037

An item on Newshub explored concerns of members of the public and the Christchurch City Council regarding potential water contamination from a bore drilled by Cloud Ocean Water and pending judicial review action taken against Environment Canterbury (ECan) over their resource consent processes. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast was inaccurate and unfair to Cloud Ocean Water. The Authority found that Cloud Ocean Water’s responses to questions from Newshub prior to the broadcast were fairly reflected in the item, and that viewers were unlikely to be misled regarding the nature of Cloud Ocean Water’s involvement in the resource consent process or the judicial review.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Scott and Mediaworks TV Ltd - 2017-092 (16 February 2018)
2017-092

An item on Newshub by political editor Patrick Gower reported on National Party Leader Bill English’s claim that the Labour Party would raise income tax if they won the 2017 General Election. Mr Gower stated that the National Party was ‘deliberately spreading misinformation’ about Labour’s income tax policy. The Authority did not uphold a complaint that Mr Gower deliberately misled the public prior to the election. The Authority emphasised the importance of freedom of political expression, particularly in an election year. The Authority considered significant viewpoints on the issue discussed were adequately presented in the broadcast and within the period of current interest, enabling the audience to form their own opinions. The Authority also found that the comments complained about were statements of analysis and opinion, rather than statements of fact, so the accuracy standard did not apply.

Not Upheld: Balance, Accuracy

Decisions
Frewen and Mediaworks TV Ltd - 2017-091 (16 February 2018)
2017-091

An item on Newshub discussed revelations that the pension of New Zealand First Leader, Rt Hon Winston Peters, had been overpaid for up to seven years. The segment featured excerpts of a phone interview with Mr Peters, details about Mr Peters’ press release and subsequent comments made by Mr Peters about the overpayments. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast was unbalanced and unfair. The Authority did not consider that it was necessary to obtain a copy of the full phone interview transcript in order to determine whether the broadcast was inaccurate and unfair (as requested by the complainant). The Authority found Mr Peters’ view in response to the story was adequately presented in the broadcast, and neither the reporter’s comments nor the presentation of the phone interview in the item resulted in Mr Peters being treated unfairly.

Not Upheld: Balance, Fairness, Programme Information

Decisions
Miller and MediaWorks TV Ltd - 2017-089 (15 December 2017)
2017-089

A segment on Newshub during the election period featured a political reporter discussing the potential factors behind the Labour Party’s drop in the Newshub election poll. During the segment the reporter stated that the National Party’s claim that Labour would increase income tax if elected was a ‘lie’. The Authority did not uphold a complaint that this comment was unfair and biased. The Authority emphasised that it is an important function of the media to comment critically on party policies and actions and that this type of speech has high value in terms of the right to freedom of expression, particularly during election time. Political parties should expect to be subject to robust criticism and the Authority was satisfied the political reporter’s comment did not go beyond what could be expected during the election period. The Authority did not consider the comment amounted to ‘political bias’ as alleged in the complaint, or that it resulted in the National Party being treated unfairly.

Not Upheld: Balance, Fairness

Decisions
Lewis and MediaWorks TV Ltd - 2017-069 (16 November 2017)
2017-069

An item on Newshub reported on the shooting of two Israeli police officers at the Al-Aqsa Mosque in East Jerusalem. The segment featured footage of officers being chased and shot at, followed by footage of a man being surrounded and shot at, a blurred shot of a dead body on the ground and a body bag on a stretcher. The Authority upheld a complaint that the item breached the good taste and decency, children’s interests and violence standards. The Authority recognised the public interest in the item and that it reported on important and newsworthy events. However, the Authority considered the item should have been preceded by a warning for the potentially disturbing violent content, to enable viewers to make an informed viewing decision, and allow an opportunity to exercise discretion.

Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence

Not Upheld: Law and Order

No Order

Decisions
Edwards and Mediaworks TV Ltd - 2017-085 (2 November 2017)
2017-085

A panel discussion following the Newshub Leaders Debate featured comments from political commentator, Matthew Hooton, regarding Labour’s tax policies, including that Jacinda Ardern was ‘not telling the truth about her plans for tax’ and that she was ‘refusing to tell’ New Zealanders about the party’s tax plan. The Authority did not uphold a complaint that these comments were unfounded and biased, and that Ms Ardern should have been given a right of reply. The Authority found that, in the interests of balance, Ms Ardern was given a reasonable opportunity throughout the debate and during questioning from panel members, to explain Labour’s proposed approach to a review of the tax system and to address the perception that New Zealanders would not have the opportunity to view Labour’s full policy before voting. In relation to the fairness standard, the Authority found that it is an important function of the media to comment critically on party policy and this type of speech has high value in terms of the right to freedom of expression, particularly during at election time. Party leaders should expect to be subject to robust criticism and the Authority was satisfied Mr Hooton’s comments, while critical, did not go beyond what can be expected  during the election period, nor did they result in Ms Ardern being treated unfairly.

Not Upheld: Balance, Fairness

Decisions
Moore and MediaWorks TV Ltd - 2017-059 (21 September 2017)
2017-059

An item on Newshub reported on the rescue of an American woman who had been held captive as a sex slave by a serial killer for two months in South Carolina. The item featured newly-released footage of the woman’s rescue, and showed her chained to the wall of a shipping container by her throat. The item also featured footage of the woman’s appearance on the American talk show, Dr Phil, during which she discussed her kidnapping. The item was preceded by the following verbal audience advisory: ‘A warning: some viewers may find our next story disturbing’. The Authority did not uphold a complaint that this audience advisory was inadequate given the nature of the footage, which was violent, inappropriate for children and further breached the featured woman’s privacy. The Authority found, taking into account contextual factors such as Newshub’s target audience and audience expectations of news programmes generally, that the audience advisory was adequate for the content shown. A level of maturity was required to understand the full implications of the footage, and therefore the item would not have unduly disturbed child viewers. Finally, the broadcast did not result in a breach of the woman’s privacy, given the information was available in the public domain at the time of broadcast and no private information was therefore disclosed.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence, Privacy

Decisions
Cowan and MediaWorks TV Ltd - 2017-058 (21 September 2017)
2017-058

An item on Newshub reported on the Government’s upcoming review of KiwiRail’s operational and funding models. The item featured interviews with Transport Minister, Simon Bridges, NZ First leader, Winston Peters, and Prime Minister Bill English. The reporter commented that KiwiRail had been a ‘black hole’ for tax payers and ‘a giant problem for this Government’. The Authority did not uphold a complaint that the item was unbalanced and unfair to KiwiRail. Given the nature of the item, which was a straightforward news report about the Government’s proposed review, viewers would not have expected to be provided with information about the historic benefits of rail or the history of KiwiRail. The Authority also found that, although the reporter’s use of language could be considered critical, the item did not result in KiwiRail being treated unfairly.

Not Upheld: Balance, Fairness

Decisions
Edwards and MediaWorks TV Ltd - 2017-050 (4 September 2017)
2017-050

An item on Newshub reported on Waitangi Day events around New Zealand, including Bill English’s first Waitangi Day as Prime Minister and his phone call with US President Donald Trump. The item also featured comment on English’s attendance at Waitangi Day celebrations in Auckland, rather than at Waitangi. Comment was provided by Mr English, as well as political editor Patrick Gower, who said: ‘Waitangi Day celebrations will go on the road… away from Waitangi, away from the cauldron that is Te Tii Marae’. The Authority did not uphold a complaint that this item reflected the Government’s desire to control the image of, and de-politicise, Waitangi Day. The Authority acknowledged the national significance of Waitangi Day, and the views of the complainant as to how it should be celebrated. However, it found that Mr English’s and Mr Gower’s comments did not amount to material points of fact in the item, being analysis or commentary on the events of the day. This was a generally straightforward news item reporting on key events during Waitangi Day, and did not purport to provide in-depth commentary on historic controversies canvassed by the complaint.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Decisions
Averis and MediaWorks TV Ltd - 2017-036 (17 July 2017)
2017-036

An item on Newshub reported on renewed efforts by the New Zealand Government to secure a free trade deal with Russia, after negotiations were ‘put on hold when Vladimir Putin invaded Crimea two years ago’. The Authority did not uphold a complaint that the use of the term ‘invaded’ was inaccurate as no invasion had in fact occurred. The Authority acknowledged that a range of terms were used across national and international media coverage to describe Russia’s actions in Crimea. It emphasised the importance of using precise and correct language when reporting on contentious and complex international conflicts, where the potential to misinform audiences is great. However, taking into account the definition of ‘invade’, the findings of the International Criminal Court and the context of this particular news item, the Authority found overall that the broadcast did not breach the accuracy standard. The item was primarily about current trade developments and did not purport to be a detailed examination of Russia’s actions in Crimea in 2014. A variety of topics were covered during the short item, and some economies of language were necessary to convey the events of the complex Crimea conflict to viewers in a way that could be easily understood.

Not Upheld: Accuracy, Programme Information

Decisions
Sheerin and MediaWorks TV Ltd - 2017-018 (26 May 2017)
2017-018

Four items on Newshub featured stories related to the United Kingdom and/or the British Royal Family. The Authority did not uphold complaints that the Newshub items and the reporters’ comments were biased, unfair and derogatory towards the United Kingdom and/or members of the British Royal Family. The Authority found that the news reports did not contain any material which discriminated against or denigrated any section of the community, or which could be said to be unfair to members of the British Royal Family. The items also did not discuss a controversial issue of public importance which triggered the requirement for balancing perspectives to be given, and did not raise accuracy or programme information issues.

Not Upheld: Discrimination and Denigration, Fairness, Balance, Accuracy, Programme Information

1 2