BSA Decisions Ngā Whakatau a te Mana Whanonga Kaipāho

All BSA's decisions on complaints 1990-present
All Decisions
Evans and MediaWorks TV Ltd - 2018-092 (24 April 2019)

The Authority has upheld a complaint about a broadcast of The DailyMail TV, finding that footage broadcast during the programme was inappropriate for the PGR classification and time of broadcast, and required an audience advisory for disturbing content. The programme was broadcast at 3.30pm on a weekday, and featured partially censored footage of an American stabbing victim in the moments before she died. While the woman’s injuries were blurred, her distressed facial expression and blood splatters on the floor were visible. A second story featured censored footage of two 19-year-old women who claimed they had been drugged, filmed inside a bar naked and allegedly performing sex acts. The Authority found that this content went beyond what could be expected from a PGR-classified programme broadcast during children’s normally accepted viewing times and that the programme should have been classified AO – Adults Only. Further, the sexual material and disturbing nature of these stories required an audience advisory.

Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests

Order: Section 16(4) – $1,000 costs to the Crown

Barnao and MediaWorks TV Ltd - 2019-002 (2 April 2019)

Warning: This decision contains coarse language that some readers may find offensive

The Broadcasting Standards Authority has not upheld a complaint that an episode of 7 Days, in which a panellist said an Australian Santa would say ‘G’day cunts’, breached the good taste and decency standard. The Authority acknowledged that the language was coarse and may have offended some viewers. However, taking into account relevant contextual factors including the nature of the programme, which is targeted at adults, audience expectations, the Adults Only classification, the warning for ‘bad’ language at the beginning of the programme, and the time of broadcast, the Authority found that any potential for harm did not justify a restriction on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency

Day & Moss and NZME Radio Ltd - 2018-090 (2 April 2019)

Two complaints about Heather du Plessis-Allan’s use of the term ‘leeches’ to describe the Pacific Islands during Wellington Mornings with Heather du Plessis-Allan were upheld, under both the good taste and decency and discrimination and denigration standards. The Authority recognised the important role talkback radio plays in fostering open discourse and debate in society. However, the Authority found Ms du Plessis-Allan’s comments went beyond what is acceptable in a talkback environment, considering the use of language that was inflammatory, devalued the reputation of Pasifika people within New Zealand and had the potential to cause widespread offence and distress.  

Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Not Upheld: Children’s Interests, Law and Order, Balance, Accuracy, Fairness

Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement; Section16(4) – $3,000 costs to the Crown

Kavanagh and MediaWorks Radio Ltd - 2019-001 (2 April 2019)

The Authority has not upheld a complaint that a segment on The AM Show, in which a booth designed to enable doctors to perform discrete testicle examinations was likened to a ‘confession booth’, breached the good taste and decency and discrimination and denigration standards. The Authority found that, in the context of the segment, the comparison was unlikely to undermine or violate widely shared community norms. It also did not reach the level of malice or nastiness necessary to denigrate a section of the community. The public health message in the broadcast was an important one and overall the Authority found that any potential for harm did not justify a restriction on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Flutey & Rzesniowiecki and Mediaworks TV Ltd - 2018-102A-B (13 March 2019 )

Two complaints about a segment on The AM Show that reported on threats to public officials over the Government’s use of 1080 were not upheld. The Authority found that the portrayal of the anti-1080 campaign was not misleading or unfair, noting that the broadcast identified the threats as coming from the ‘fringes’ of the anti-1080 movement. The Authority also found that a comment made by host Duncan Garner during the broadcast, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence, Law and Order, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy, Privacy, Fairness

Ngapo & Tolungamaka and Television New Zealand Ltd - 2018-099 (13 March 2019)

The Authority has not upheld two complaints about episodes of Shortland Street, which followed the ongoing storyline of a threesome between a married couple and their nanny. The Authority acknowledged that some viewers might find this storyline distasteful and that some scenes and references might have raised questions for children. However, the Authority found that various contextual factors, including audience expectations of the long-running television drama and a warning for sexual material, prepared audiences for the likely content and minimised the potential for undue harm. The sexual material and references contained in these episodes were relatively inexplicit, with no nudity or sexual activity beyond kissing shown. Finally, the fictional sexual activity took place between consenting adults and no illegal or seriously antisocial activity was portrayed during the programme. The Authority therefore found no grounds to justify restricting the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Law and Order

Ungemuth and Sky Network Television Ltd - 2018-095 (13 March 2019)

The Authority has not upheld a complaint that statements made during Uncharted with Sam Neill were inaccurate. A complaint was made that host Sam Neill and an interviewee during the programme implied that missionaries primarily came to New Zealand for the purpose of acquiring land, which was misleading and misrepresented their good work. The Authority considered that the programme was clearly framed from the outset as a chance for untold or unexplored stories and perspectives to be expressed. In these circumstances, the Authority found that the statements complained about were clearly distinguishable as analysis, comment or opinion and were therefore not subject to the requirements of the accuracy standard. The Authority’s intervention in upholding the complaint would therefore represent an unreasonable and unjustified limit on the right to freedom of expression.

Not Upheld: Accuracy  

XD and Mediaworks TV Ltd - 2018-102C-D (13 March 2019)

A complaint regarding two broadcasts, relating to threats to public officials over the Government’s use of 1080 (including footage of an anti-1080 protest featuring the complainant), was not upheld. The Authority found the use of the footage, in segments on Newshub and The AM Show, did not result in any unfairness to the complainant. The Authority considered these broadcasts did not link the complainant, or the majority of anti-1080 protestors, to the threats, as both broadcasts stated that the threatening behaviour was from the fringes of the movement. The Authority determined that the audience was therefore unlikely to be misled or misinformed. The Authority also found a comment made by host Duncan Garner during The AM Show segment, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Programme Information, Violence, Discrimination and Denigration, Accuracy, Fairness

Chapple and Television New Zealand Ltd - 2018-064 (26 February 2019)

The Authority has not upheld a complaint that an episode of Sunday, which investigated gay conversion therapy in New Zealand, was unbalanced and inaccurate. The Authority found the existence of differing viewpoints was pointed to throughout the programme, with balancing comments provided by those featured and in final comments from the presenter. The broadcaster made reasonable efforts to ensure the accuracy of the programme, relying on authoritative medical opinion from health experts regarding current views on gay conversion therapy and the potential harm that could be caused by the practice. In making these findings, the Authority recognised the high public interest in this story and found that upholding the complaint would represent an unjustified and unreasonable limit on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Balance, Accuracy   

Seven Complainants and Television New Zealand Ltd - 2018-049 (26 February 2019)

The Authority has not upheld complaints from seven members of the public about an episode of Sunday, which investigated gay conversion therapy and whether this practice was happening in New Zealand. Three individuals were filmed covertly during the programme, appearing to offer gay conversion therapy to an undercover reporter, ‘Jay’, who posed as a young Christian ‘struggling with same sex attraction’. The Authority found that the broadcaster’s use of a hidden camera in this case represented a highly offensive intrusion upon the three individuals’ interest in seclusion. All three individuals were discussing a sensitive matter and could not have reasonably expected their one‑on-one conversation to be recorded in its entirety and broadcast. The Authority found that on its face the broadcast breached the privacy of these individuals. However, in this case the Authority recognised the legitimate public interest in the issue of gay conversion therapy in New Zealand, and the role of investigative journalism in disclosing issues such as this to the New Zealand public. The Authority found that the high level of public interest, both in the programme as a whole and in the hidden camera footage, justified the broadcaster’s use of a hidden camera and therefore did not uphold the privacy complaints.

Not Upheld: Privacy  

1 2 3 ... 370