Skip to main content

Today we released decisions on eight complaints, two of which were upheld. 

The first upheld complaint related to an on-air outburst by Martin Devlin during The Devlin Radio Show, regarding a text message he received from the complainant, TF. Mr Devlin read out the complainant’s mobile phone number several times on air, in breach of their privacy. The Authority ordered privacy compensation to the complainant of $2,000 and costs to the Crown of $2,000.

The second upheld complaint related to an item on Story about unconscious bias, in which the complainant, JW, was effectively singled out due to editing techniques, and featured without her knowledge or consent.  The Authority found that this breached the fairness standard.

For the full decisions, click on the Latest Decisions button below.

Today we published our Annual Report for 2015-2016. As well as reporting on our performance this report profiles our work over the past year and provides guidance on broadcasting content standards arising from our decisions in our 2015/16 financial year. 

You can download a copy of the report by clicking on the link below:

Our Statutory Reports  

Today we released decisions on seven complaints, none of which were upheld.

Six complaints related to television broadcasts, and one complaint related to a radio broadcast. The most common standard complained about was accuracy.

For the full decisions click on the Latest Decisions button below.

Today we released decisions on three complaints, two of which were upheld.

The two upheld complaints related to an item on the Hauraki Breakfast Show. In the item, the hosts intentionally broadcast live on air a caller who had asked to make a complaint off air. The Authority found the broadcast breached the fairness and privacy standards. It has ordered broadcaster NZME Radio to pay $4,000 in privacy compensation to the caller, Deborah Stokes, $4,000 in costs to the Crown and to broadcast a statement summarising the Authority’s findings.

You can read our media release on the Hauraki Breakfast Show decisions here or by clicking on the Media Releases button below.

For the full decisions click on the Latest Decisions button below.

Today we released decisions on three complaints, none of which were upheld. All three complaints related to an item on Seven Sharp in May 2016 about outgoing New Plymouth mayor Andrew Judd, who said he was not seeking re-election due to the backlash from his campaign to increase Māori representation on the New Plymouth District Council.

Two of the complaints alleged that statements made during the item were inaccurate, including the reporter’s statement that ’83 per cent of New Plymouth voters voted “no” to any Māori at the Council table’.  The Authority found that while these statements were careless and loose, they were made as part of a longer explanation by the reporter about Mr Judd’s proposed Māori ward and subsequent referendum, so viewers would not have been misled into thinking the reporter was referring to Māori representation generally.  

The third complaint related to presenter Mike Hosking’s comments at the end of the item, including that Mr Judd was ‘completely out of touch with middle New Zealand’ in relation to the referendum. The Authority found that, while Mr Hosking’s comments were ‘dismissive of a valid issue in New Zealand’, the right to freedom of expression allows individuals to express their opinion, even if it is unpopular or incorrect. 

You can read our media release on these decisions here or by clicking on the Media Releases button below.

You can read more about these decisions by clicking on the link below.