
Decision No: 94/93 

Dated the 9th day of August 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

AYLEATH CLYNE 
of Christchurch 

Broadcaster 
TV3 NETWORK SERVICES 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The effect of "adult" magazines on some university students in the United States was 
discussed in a 20/20 item called "Dream Girls" broadcast by TV3 between 7.30 - 8.30 pm 
on Sunday 7 February 1993. 

Referring to the depiction of a cover of "Hustler" magazine which portrayed a woman 
being minced in a mincing machine which was broadcast both in the item and its promo, 
Ms Clyne complained to TV3 Network Services Ltd that those broadcasts breached the 
broadcasting standards requiring good taste and decency and the prohibition on material 
which could encourage the denigration of women. 

Explaining that the total item focussed on the harmful effects of "adult" magazines as 
perceived by some young people, TV3 said the shot of the notorious "Hustler" magazine 
cover was not out of place in that context. It declined to uphold the complaint. 

^*Bissa4sf ied with TV3's decision, Ms Clyne referred her complaint to the Broadcasting 
^ ^ t a r % ^ A u t h o r i t y under s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

_ X O - \ 

e X J X 



Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. 

A woman being ground by a mincing machine was depicted some years ago on the cover 
of "Hustler", a magazine for adults published in the United States. Because of the vivid 
way in which a demeaning image of women was portrayed, it is a cover which has gained 
some notoriety. 

An item entitled "Dream Girls" was included in the 20/20 programme broadcast by TV3 
on Sunday 7 February. It told of the impact of "adult" magazines on some university 
students (principally young men) in the United States and how they felt that the 
magazines had stunted their development as mature sexual adults. The contents of a 
number of "adult" magazines were shown briefly during the item to illustrate the type of 
material which the student now regarded as unhealthy pornography. The infamous cover 
of "Hustler", mentioned above, was included among the illustrative material. 

The promo for the programme 20/20 broadcast on Friday 5 February included brief 
extracts from comments from some of the students outlining the impact of the magazines 
and, as an example of the illustrative material in the programme, the promo showed the 
cover of "Hustler" portraying the mincing of a woman. 

Ms Clyne of Christchurch expressed her concern to TV3 that the use of that particular 
image was highly objectionable and that it contributed to a negative attitude towards 
women. Furthermore, she complained that it breached the broadcasting standard 
requiring good taste and decency and the standard which encourages their denigration. 

TV3 assessed the complaint against standards G2 and G13 of the Television Code of 
Broadcasting Practice which require broadcasters: 

G2 To take into consideration currently accepted norms of decency and taste 
in language and behaviour, bearing in mind the context in which any 
language or behaviour occurs. 

G13 To avoid portraying people in a way which is likely to encourage 
denigration of or discrimination against any section of the community on 
account of sex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation 
or the holding of any religious, cultural or political belief. This 
requirement is not intended to prevent the broadcast of material which is: 

factual, or 

the expression of genuinely-held opinion in a news or 
current affairs programme, or 

iii) \ in the legitimate context of a humorous satirical or dramatic 



work. 

Emphasising that the item focussed on what a group of young men perceived to be the 
harmful effects of pornography and that the "Hustler" cover was central to the story being 
told, TV3 wrote: 

Its infamy places it squarely in the realm of responsible use but only within the 
context of such a story. 

With reference to its use on the promo, TV3 said that had its intention been to be 
sensational, then images of unclothed women shown during the item could have been 
used. TV3 recorded: 

20/20 is a current affairs programme which often examines controversial issues 
or consists of controversial content - that is the essence of this programme genre. 
Whilst declining to uphold your complaint the [Complaints] Committee agrees 
with your perception that the Hustler image in isolation and taken out of context 
is derogatory of womankind and indiscriminate broadcast of this image would not 
be condoned by TV3. 

In assessing the complaint, the Authority agreed with many of the arguments advanced 
both by Ms Clyne and TV3. It agreed that the "Hustler" cover was extremely unpleasant 
and was indeed a shocking image. It concurred with TV3 that the item which was 
broadcast involved a serious discussion about the impact of such images in some 
magazines on adolescents and that it had attempted to foster a positive attitude towards 
women and sexuality. The good taste requirement in standard G2 directs the Authority 
to take Into account the context in which the objectionable item is broadcast. In view 
of the fact that the item reported on a serious criticism of pornography, the Authority 
concluded that the portrayal of the "Hustler" cover during the broadcast of the item 
"Dream Girls" on 20/20 did not breach standard G2. 

Moreover, as the item seriously discussed the impact of the magazines on a group of 
students, the Authority decided that it did not encourage the denigration of or 
discrimination against women contrary to standard G13. 

The Authority then considered whether the broadcast of the promo, as opposed to the 
item in full, breached the standards. As the comments from some of the young men 
included in the promo were barely comprehensible and the "Hustler" cover was shown 
only briefly, the Authority found it difficult to ascertain exactly what the promo was 
promoting. Accordingly, it decided that it did not encourage denigration or 
discrimination contrary to standard G13. 

When assessing whether the promo breached the good taste requirement of standard G2, 
a majority of the Authority returned to TV3's comment noted above. A majority 
accepted that its broadcast during the promo was in fact isolated from the story in which 

^|lyas*relevant and, although brief, they decided that the broadcast of the shocking image 
' ^ a t i ^ ^ t h e promo was insufficiently related to the context of the item and, accordingly, 

1 'breacfi£d\ the standard. A minority decided, because the picture's appearance was 

yd j 



fleeting, that it did not breach the standard. 

For the reasons set forth above, a majority of the Authority upholds the complaint that 
the broadcast by TV3 Network Services Ltd of a promo for 20/20 between 1.00 - 2.00pm 
on Friday 5 February 1993 breached standard G2 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. 

The Authority declines to uphold any other aspect of the complaint. 

Having upheld a complaint, the Authority may make an order under s.l3(l) of the 
Broadcasting Act 1989. On the basis that the decision was a majority one and as the 
broadcast was not, in the Authority's opinion, a serious breach, it does not intend to 
impose an order on this occasion. 

Pursuant to s.8(l)(b) of the Broadcasting Act 1989, complainants may refer complaints 
to the Authority if they have not been advised of the broadcaster's decision within 60 
working days. Because of the reference to "working" days, a broadcaster is given in effect 
three months in which to respond to a complaint. 

Ms Clyne's letter of complaint to TV3 was dated 14 February. TV3's response was dated 
20 May which is outside the 60 working day limit. 

The Head of Programme Services at TV3 wrote to Ms Clyne to express his apologies at 
the delay. The Authority acknowledges the apology but in view of the often heard 
criticism that the complaints process as set out in the Broadcasting Act is unduly lengthy, 
it wishes, first, to record its dissatisfaction at the length of time taken to respond on this 
occasion, and secondly, to remind broadcasters of the need to respond promptly to 
formal complaints. 

9 August 1993 



Ms Clyne's Complaint to TV3 Network Services Limited 

In a letter dated 14 February 1993, Ms Ayleath Clyne of Christchurch complained to 
TV3 Network Services Ltd about an item "Dream Girls" broadcast on 20/20 between 
7.30 - 8.30pm on Sunday 7 February. She also corriplained about the broadcast of a 
promo for the programme screened between 1.00 - 2.00pm on Friday 5 February. 

Ms Clyne stated that the broadcasts breached the broadcasting standards requiring 
good taste and decency and the avoidance Of material which encouraged the 
denigration of or discrimination against women. 

Referring specifically to the shot of the cover of "Hustler" magazine which showed a 
woman being minced in a mincing machine, Ms Clyne stated that such images were in 
extremely poor taste and that they lead to a poor social attitude towards women and 
thus encouraged violence. The shot of the cover, she added, was used in the promo 
as a "sensational inducement" and, moreover, its broadcast was unnecessary in the 
item itself. 

TSys Response to the Formal Complaint 

In a letter dated 20 May 1993, TV3 apologised to Ms Clyne for the delay in its 
response and reported its Complaints Committee's findings. 

Explaining that the item focussed on the "harmful effects of pornography" as 
perceived by a group by a group of young Americans, TV3 said that the item 
disclosed that the young men believed their reading of "adult" magazines had resulted 
in them developing a derogatory view of women. TV3 acknowledged that the 
magazine cover shown was infamous because it was an extremely derogatory image of 
a woman but added that it was central to the subject matter being discussed. It 
stated: 

Its infamy places it squarely in the realm of responsible use but only within the 
context of such a story. 

Had it wished to sensationalise the item in a promo, TV3 said it could have used a 
number of other images of unclothed women. It reported: 

20/20 is a current affairs programme which often examines controversial issues 
or consists of controversial content - that is the essence of this programme 

Whilst declining to uphold your complaint the Committee agrees with 
erception that the Hustler image would not be condoned by TV3. 

r • 



Dissatisfied with TV3's reply, in a letter dated 24 May 1993 Ms Clyne referred her 
complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting 
Act 1989. 

First, she noted that the broadcaster's response was well out of time and she relied on 
this point as an alternative and further ground of complaint. 

She maintained that the broadcast of the cover of "Hustler" magazine on two 
occasions breached the two standards cited. Referring to its use during the promo, 
she pointed to TV3's admission that its use out of context would be unacceptable. 
The use of the image during the promo, she continued, was just such an unacceptable 
occasion. Should TV3 have used some other material for the purposes of creating a 
sensational promo was irrelevant, she added, as the promo it had used breached the 
standards. 

As for the programme itself, she accepted that it had an essentially positive message. 
However, it had been irresponsible to use what was acknowledged to be one of the 
most derogatory images of women yet published. Moreover, the image was screened 
for longer than the other examples and, unlike the others, was included in the promo. 

Ms Clyne concluded: 

In my submission the use of the image in the programme was a pre-arranged 
'selling point' and not central to the programme at all. Both the use of this 
image and the way it was used crossed the line into the very sort of material 
about which the programme seeks to warn. 

TV3's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's comments. Its letter is dated 
28 May and in its reply dated 14 June, TV3 acknowledged that its response to Ms 

e was out of time - for which it had apologised to her - and it had no further 
nt to make. 

Ms Clyne's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 


