
Decision No: 89/93 

Dated the 3rd day of August 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

CREDO SOCIETY INC. 
of Auckland 

IB ro cidc&s t or 
ACCESS COMMUNITY RADIO 
AUCKLAND INC. 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The Reverend Fred Nile, leader of the Call to Australia Party, was described as a person 
who advocated the isolation of gays and the mutilation of AIDS sufferers on a Radio 
Gala programme broadcast between 8.15 - 9.15pm on 19 January 1993 by Access 
Community Radio in Auckland. Gala is an acronym for gays and lesbians on air. 

The Secretary of the Credo Society Inc., Mrs Barbara Faithfull, complained to Access 
Radio that the statement was wrong and that a correction and apology for the allegation 
were in order. 

Access Radio referred the complaint to Radio Gala which arranged for an apology to 
be broadcast directed at those who did not realise that the comment was the personal 
opinion of the person being interviewed. Maintaining that the apology which was 

ast was totally inadequate, the Credo Society referred the complaint to the 
ing Standards Authority under s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 



The members of the Authority have listened to a tape of the apology broadcast on 16 
March 1993 and have read the correspondence (summarised in the Appendix). As is its 
practice, the Authority has determined the complaint without a formal hearing. 

Upon receipt of the complaint, the Authority asked Access Radio to provide a copy of 
the tape of the broadcast on 19 January to which the complaint referred. The 
broadcaster has provided the Authority with a tape of the apology broadcast on 16 
March but has been unable to provide a copy of the original item. The Authority 
expresses its displeasure at this turn of events. It trusts that Access Radio in Auckland 
has put in place a procedure to ensure that when complaints are made within the 
statutory time limit, as this one was, a tape is available should the complaint be referred 
to the Authority. 

The Authority asked Mrs Faithfull of the Credo Society if she had a copy of the item on 
19 January. Expressing her concern at the quality of the recording, she supplied the 
Authority with a tape and it has been sufficient to confirm that the comment the Society 
complained about had been transcribed reasonably accurately. 

Mrs Faithfull, Secretary of the Credo Society, complained to Access Radio that a 
comment made during a broadcast by Radio Gala on 19 January was inaccurate. 
Furthermore, as the comment was inflammatory in its reference to the Reverend Fred 
Nile, the leader of the Call to Australia Party, she requested a correction and apology. 
The item on Radio Gala involved an interview with the editor of the newspaper "Man-2-
Man" who alleged that Mr Nile advocated the physical isolation of gays and the 
mutilation of AIDS sufferers. According to the complainant, Mr Bennie said that Mr 
Nile 

reckons basically gays should be put on an island and shot and ones with AIDS 
should be put on an island and strangled and mutilated. 

In collaboration with Access Radio, Radio Gala broadcast an apology on 16 March. The 
full text of the apology is included in the Appendix but a number of the relevant points 
were incorporated in the apology's final paragraph which read: 

If it was not clear that Mr Bennie [the editor of "Man-2-Man"] was expressing his 
own opinion, then Radio Gala regrets and apologises for any unfair statement or 
inference regarding Mr Fred Nile during the Radio Gala Programme of the 19th 
January. 

On Credo's behalf, Mrs Faithfull referred the complaint to the Authority on the basis 
that the apology was ambiguous and deceptive. To describe Mr Bennie's remark as an 
opinion, she added, was "facile nonsense" and the apology was "utterly meaningless" 

\ A Nfe^cfess Radio provided the Authority with Radio Gala's comments on the referral of the 
/ y v ' " r o rn j^a in t . Noting that its broadcast was designed for and directed at gays and lesbians 
£ / ^-.-V.'an^ tijrat^he comments were part of a gay banter between the presenter and Mr Bennie, 



Radio Gala argued that it had responded to the complaint professionally and promptly. 
Further, while maintaining that the intended audience would have appreciated that the 
remark was an "over-the-top" opinion and that it was not made maliciously, Radio Gala 
nevertheless expressed regret that the complainant had taken offence but believed that 
it had responded appropriately. Nothing further, it considered, would be gained from 
a further broadcast. 

As a final comment to the Authority, Mrs Faithfull expressed her view that "militant 
homosexual activists", when broadcasting on publicly funded radio, should be required 
to act as responsible and professional broadcasters. 

The Authority's task with this complaint was to determine whether the action taken by 
the broadcaster was sufficient in view of the matter complained about. When examining 
the broadcast on Radio Gala on 19 January, it considered that two matters were of 
particular importance. The first was the complainant's argument that, contrary to the 
thrust of the apology, the comment which was broadcast was more than an opinion. The 
comment alleged that Mr Nile advocated the isolation of gays and the mutilation of 
those with AIDS. That remark, the Authority decided, could not be called just an 
opinion. The second important matter to the Authority was that the comment was made, 
not by the presenter, but by a guest. The Authority also decided that the type of 
programme had to be kept in mind in that it was a broadcast for gay men and women 
by gay men and women. Nevertheless, the Authority noted that neither the type of 
broadcast nor the type of programme justified any reason or excuse for not complying 
with the Radio Code of Broadcasting Practice. 

With these matters firmly in mind, the Authority examined the broadcast on 16 March 
which Access Radio described as Radio Gala's apology. Access added that programme 
makers made their own apology, in consultation with Access Radio, as it enabled them 
to develop broadcasting skills. 

The Authority appreciated Credo Society's scepticism at the quality of the apology as it 
emphasised that the comment to which the apology was related was an opinion. Should 
it have maintained that position through to the end of the broadcast, the Authority could 
well have concluded by upholding the complaint. However, in the final sentence, it was 
stated that the broadcaster "regrets and apologises for any unfair statement or inference". 
When that comment was related to the fact that the remark was made by an interviewee 
and that most listeners would have realised its exaggerated nature, the Authority was 
prepared to accept that the apology, although marginal, was sufficient on this occasion. 
It would add, however, that should a similar broadcast recur, a more forthright apology 
would be expected. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

Signed for and on behalf ofyfne,^tilhorityv 



Credo Society Inc 's Complaint to Access Community Radio Auckland Inc. 

In a letter dated 10 February 1993, the Secretary of the Credo Society Inc. (Mrs 
Barbara Faithfull) complained to Access Community Radio Auckland about the 
"homosexual programme Radio Gala" broadcast between 8.15 - 9.15pm on Tuesday 9 
January 1993. 

The programme had included an interview with Mr Bennie, editor of the "Man-2-
Man" newspaper, who had referred to an Australian, the Reverend Fred Nile, who 
was the leader of the Call to Australia Party. Mr Bennie had said that Mr Nile 
basically advocated the physical isolation of gays and the mutilation of AIDS 
sufferers. 

Pointing out that she had checked the "inflammatory" remark with Mr Nile's office, 
Mrs Faithfull said that it was categorically denied that he had ever made such a 
statement. Accordingly, Mrs Faithfull continued, the broadcast breached the 
broadcasting standard which requires factual accuracy. Furthermore, if Mr Bennie 
was unable to substantiate his "outrageous allegation", a correction and apology would 
appear to be in order. 

Access Radio's Response to the Formal Complaint 

Access Radio's station manager (Leona Bresnehan) advised the complainant in a 
letter dated 18 March that, following discussions, Radio Gala intended to begin their 
broadcast on 16 March with an apology. A copy of the text was enclosed which read: 

You're listening to Radio Gala, Gays and Lesbians on-Air, broadcasting on 
Access Community Radio Auckland. 

Radio Gala and Access Community Radio Auckland do not necessarily agree 
with opinions expressed during this or any other programme. 

During a Radio Gala programme broadcast live on Tuesday 19 January, a Mr 
Jay Bennie, publisher of the gay newspaper "Man-2-Man" was interviewed with 
regard to an up-coming issue of that publication. Mr Bennie expressed an 
opinion, relating to an article in that issue regarding the recent visit to New 
Zealand of Australian personality, Mr Fred Nile. 

An Access Radio listener has complained about that opinion expressed by Mr 
Bennie concerning statements supposedly made by Mr Nile. 

was not clear that Mr Bennie was expressing his own opinion, then Radio 
regrets and apologises for any unfair statement or inference regarding 

Nile during the Radio Gala Programme of the 19th of January. 



Credo Society's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As the Society was dissatisfied with the contents of the apology, in a letter dated 3 
April 1993 Mrs Faithfull referred the complaint to the Broadcasting Standards 
Authority under s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

Arguing that Access Radio should have taken a greater responsibility when it realised 
the validity of the complaint, Mrs Faithfull said that the Radio Gala personnel 
showed both an abysmal level of judgment and a confusion about broadcasting 
standards. The apology, she continued, was ambiguous and an exercise in deception. 
It was "facile nonsense" to maintain that Mr Bennie had simply been expressing an 
opinion and that the complaint only focused on his opinion. The apology, by 
referring to that opinion, was "perverse obfuscation" and "utterly meaningless". 

Mrs Faithfull added: 

Not only, then, has this most damaging statement not been corrected, but also 
more confusion has been generated. There has been no clear unequivocal 
acknowledgment, no admission of liability, that there even was a factual error 
broadcast or that an injustice had been done to Rev. Nile and, by implication 
very likely a great many other people also who share his views on homosexual-
related matters. Therefore sadly we conclude that a veritable whitewash and a 
sham have been the result. 

She urged that Access Radio be required to broadcast a clear statement that the 
offending statement was incorrect and an appropriate apology to Mr Nile and to 
listeners in general. 

Access Radio's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 13 April 1993 and Access Radio's reply, 25 May. 

Dealing with the allegation that it had delegated considerable responsibility to Radio 
Gala, Ms Bresnehan argued that requiring programme makers to be responsible for 
their own apologies was part of the training process included in Access Radio's 
constitution. Ms Bresnehan also enclosed a copy of a letter to Radio Gala in which it 
had also been asked to contact Mr Bennie to obtain verification of his comments and 
his reason for making them. 

Credo Society's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on the response from Radio Access, in a letter dated 2 June 
Faithfull on the Society's behalf declined to do so until Radio Gala had 

to Access Radio on the source of Mr Bennie's comments. 



Access Radio's Further Response to the Authority 

In a letter dated 23 June 1993, Access Radio sent the Authority a copy of a letter it 
had received from the producer/presenter (Mr Stephen Stehlin) of the Radio Gala 
programme on 19 January about which the Credo Society had complained. 

Having been unsuccessful in its search for material to justify the comments which 
were broadcast and accepting the complainant's account of the programme's contents, 
Mr Stehlin argued that Radio Gala had responded to the original complaint both 
professionally and promptly. He continued: 

I agree that the things said about Mr Nile were outrageous etc, but I would 
like the Broadcasting Complaints Authority to remember that Radio Gala has 
been broadcasting for something like seven years now and it has a very specific 
audience: that is Gays and Lesbians. They would have understood that the 
comments made were over the top, but they would have also understood that 
the comments were opinion and were part of a gay banter between Jay 
[Bennie] and myself. It is regretted that Mrs Faithfull chose to record the 
programme but it wasn't intended for her. In fact I believe that that is the 
point of Access Radio; to give a voice and expression to those outside of 
mainstream broadcasting. In that respect, Mrs Faithfull's assertions that we 
hold a particular point of view are correct. 

Mr Stehlin explained further the context in which the remarks were made and, while 
acknowledging that that did not excuse them, added that the comments about a public 
figure were not made maliciously. 

He expressed regret that the complainant had taken offence but believed the 
response was appropriate and thought that there was nothing to be gained from any 
further broadcast on the matter. 

Credo Society's Second Final Comment to the Authority 

When asked to comment on Radio Gala's comments, in a letter dated 5 July 1993 
Mrs Faithfull on the Society's behalf began: 

The Radio Gala people have presented not a shred of evidence to substantiate 
Mr Jay Bennie's scurrilous and outrageous allegation about Rev. Fred Nile 
made on the above-mentioned programme. Nor have they even referred to his 
likely reasons for having done so, let alone answered this question put to them 
by Access Radio. 

Mrs Faithfull suggested that Radio Gala be required to broadcast the original 
allegation followed by a clear and unequivocal statement that it was untrue. 

-Mre faithfull also commented about some of the other remarks in Mr Stehlin's letter, 
"observing: 
~ * \ . 



We of this Society wish to place on record our-ongoing concern that the 
privilege of public broadcasting, and via the publicly funded Access Radio, is 
at times entrusted to less than responsible people with a sharp axe to grind. In 
this instance militant homosexual activists who appear either unable or 
unwilling to subjugate their narrow ideological interests to the wider cause of 
responsible and professional broadcasting. 

Declining to accept Access Radio's excuse that it was a training ground for 
broadcasters, Mrs Faithfull maintained that the incident, along with the fact that the 
broadcaster was unable to supply a tape of the programme, displayed an "abysmal 
LgveTofaecpuntability" on Access Radio's part. 


