
Decision No: 72/93 

Dated the 14th day of June 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

O N E N E W Z E A L A N D 
FOUNDATION INC. 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The Treaty of Waitangi, its history and implications in contemporary New Zealand were 
the focus of a programme entitled "The Treaty of Waitangi - Te Tiriti o Waitangi" 
broadcast by Television New Zealand on TV One at 9.40pm on 5 February 1993. 

The One New Zealand Foundation complained to Television New Zealand Ltd as the 
broadcaster that the programme was biased, lacking in balance and impartiality and in 
breach of the Television Codes of Broadcasting Practice. 

Emphasising that the programme fulfilled an important educational function in 
enlightening many non-Maori New Zealanders who were ignorant about the Treaty as 
to the basis for Maori grievances, TVNZ declined to uphold the complaint. Dissatisfied 
with TVNZ's response, the One New Zealand Foundation referred its complaint to the 
Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 

>ers of the Authority have viewed the programme complained about and have 



read the correspondence (summarised in the Appendix). As is its usual practice, the 
Authority has determined the complaint without a formal hearing. At the outset, one 
of the members of the Authority, Ms J.R. Morris acknowledged her specialised 
knowledge of the subject of the Treaty of Waitangi as a member of the Waitangi 
Tribunal. 

The President of the One New Zealand Foundation Inc. (Mr Wally Boyd) complained 
on its behalf to TVNZ that the broadcast of the programme entitled "The Treaty of 
Waitangi - Te Tiriti o Waitangi" on TV One on 5 February 1993 at 9.40pm was biased 
towards a Maori viewpoint, unbalanced and in breach of broadcasting standards. The 
Foundation argued that by selecting highly articulate speakers to express what it 
described as the Maori view, the programme was biased in their favour because the 
opposing view was not put with equal eloquence. It suggested that a balanced 
programme would have included the views of a representative of the Foundation or 
someone nominated by it. 

TVNZ reported that it had assessed the programme under s. 4(l)(d) of the Broadcasting 
Act 1989 and standard G6 of the Television Code of Broadcasting Practice. Section 4 
(l)(d) reads: 

4. (1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -

(d) The principle that when controversial issues of public importance 
are discussed, reasonable efforts are made, or reasonable 
opportunities are given, to present significant points of view either 
in the same programme or in other programmes within the period 
of current interest; 

Standard G6 of the Television Code of Broadcasting Practice requires broadcasters: 

G6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

TVNZ explained that the programme deliberately approached the topic from a Maori 
perspective in the hope that it would spur public debate. It rejected the One New 
Zealand Foundation's allegations that the Maori speakers were radicals who made 
inflammatory statements, suggesting that that interpretation was a subjective one. It 
justified the stance taken in the programme, explaining that it clearly spelled out where 
the roots of Maori discontent he. It wrote: 

The [TVNZ Complaints] Committee felt that to the interested Pakeha the whole 
approach was refreshingly educational, and salutary. As Dr Jane Kelsey observed 
near the beginning of the programme, the Maori story has not before been told -
a point reinforced by Robert Consedine when he suggested that most Pakeha 

i j O , ^ ^ n p l y do not know the history of the Treaty. 

!X^Z^bedieved that despite the focus on the Maori perspective, the programme was 

kd 



balanced because it contained comments made by representatives of the Crown. Further, 
it noted that the requirement for balance in s.4(l)(d) of the Broadcasting Act was met 
if significant points of view were presented "within the period of current interest". TVNZ 
submitted that in the case of the debate about the Treaty, the period of current interest 
spanned many years and was on-going. It regarded the programme as a welcome 
addition to the public debate. 

In the absence of specific examples, TVNZ disagreed that the programme was narrow 
and inadequate, and rejected the Foundation's argument that some remarks were 
inflammatory. 

The Authority prefaced its discussion with the observation that it was now acknowledged 
that the Treaty is an important constitutional document for New Zealand. It is an 
agreement between the Crown and Maori and, the Authority noted, it had only been in 
recent years that the Crown had accepted, and attempted to redress, breaches in the 
agreement between the parties. It appeared to the Authority that the programme 
attempted to present a view of the Treaty principally from the perspective of 
representatives of the signatories - the Maori people and the Crown. Their perspectives 
were investigated in some depth. 

The first part of the programme contained street interviews with a cross-section of New 
Zealanders, as well as informed comment from some non-Maori who were very familiar 
with the issues. The Authority agreed with TVNZ that this part of the programme 
revealed that a number of non-Maori New Zealanders were ignorant about the Treaty. 
The Authority believed that the views presented were probably an accurate reflection of 
opinions, noting that the segment presented a balance of views because some of the 
speakers were reasonably well-informed while others knew very little about the issues. 
Moreover, some speakers accepted that there had been Treaty breaches which should 
now be remedied, while others believed that the Treaty has no relevance today. The 
second part of the programme presented the views of prominent Maori speakers, whose 
views, the Authority noted, were presented eloquently and forcefully. The Foundation 
suggested that this was because the Maori speakers were carefully selected and had had 
the opportunity to prepare, whereas the non-Maori speakers had not. The Authority 
believed that the Maori people interviewed were articulate because the Treaty was an 
important document in their lives. It noted that three of the non-Maori speakers (Dr 
Jane Kelsey, Robert Consedine and Geoff Murphy) included in the first segment were 
equally articulate and well-informed and that these longer interviews contained 
information and presented significant opinions. It was of the view that all of those 
speakers probably had some opportunity to prepare. 

The third part of the programme focused on the agreement made in the Treaty, while 
the fourth part gave the perspective of the Crown. The final segment contained some 
views of Maori people on how they saw the future of the Treaty. 

f „..__4essing the complaint against the standards cited, the Authority considered that 
-stefl̂ aM G6 of the Television Code of Broadcasting Practice was subsumed on this 
T0©casion\y section 4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989. 



In rejecting the Foundation's argument that the programme was not balanced because 
it did not offer the sorts of views that the Foundation itself propounded, a majority of 
the Authority reiterated that the Treaty of Waitangi was an agreement between Maori 
and the Crown and therefore it was appropriate that the programme focused on the 
views of those two parties. It noted that for the most part there was accord in the views 
of those two parties: recognition of the status of the Treaty; recognition that there had 
been breaches in the agreement; and undertakings to continue to seek remedies for the 
breaches. 

A minority whilst acknowledging that the period of current interest in the Treaty of 
Waitangi was infinite, considered that, in a programme of this duration which provided 
such a depth of perspective, the opportunity should have been available to question some 
aspects of the Treaty, such as its validity and its significance in 1993. It did not, however, 
accept that this should necessarily have been in the person of a representative or 
representatives of the One New Zealand Foundation. The minority acknowledged the 
contributions made by Ministers of the Crown and representatives of Maori tribes, 
numerous though they were and some of whom spoke on more than one occasion, but 
it questioned whether some balance should not have been provided by spokespersons in 
lieu of or with views opposing those of Dr Kelsey and Messrs Consedine and Murphy. 

The majority of the Authority agreed with TVNZ that the period of current interest in 
this case spanned an indefinite period: that the debate had occurred in the past and was 
ongoing. It observed that every viewer's interpretation of the programme was coloured 
by their preconceptions and that the programme's intention was to convey information 
and to provide a depth of perspective not often given. It also observed that while a 
significant number of people still held the view that the Treaty was unimportant, the 
programme recognised that there had been a shift in the official view. The programme 
recognised that official view, which in general principles is largely in accord with the 
"Maori view". The majority acknowledged that statements from some of the Maori 
speakers were provocative, but believed that they were still legitimate given the context 
of the programme. A majority of the Authority decided that the programme was not in 
breach of s.4(l)(d). 

For the reasons set forth above, a majority of the Authority declines to uphold the 
complaint that the broadcast by Television New Zealand Ltd of the programme "The 
Treaty of Waitangi - Te Tiriti o Waitangi" on 5 February 1993 breached section 4 (1) (d) 
of the Broadcasting Act 1989. 

Signed for and on behalf oLthe~Antiaority 



TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised the One New Zealand Foundation of its Complaints Committee's 
decision in a letter dated 10 March 1993. 

It reported that it had considered the complaint in the context of s.4(l)(d) of the 
Broadcasting Act 1989 and standard G6 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. It noted that One New Zealand had not provided specific examples to 
support its allegations but that it had proceeded to assess the complaint by adopting a 
broad approach to the programme. 

The programme, TVNZ continued, was in five parts. 

The Committee noted that the first part revealed that many Pakeha remain 
ignorant of the Treaty and of the reasons for Maori discontent. The sequence 
of street interviews canvassed a wide range of opinions but left the viewer with 
the impression that the Pakeha generally knew little detail about the Treaty -
and perhaps feared it a little. Hence Pakeha reluctance to move from the 
status quo. 

It then went on to describe how these views contrasted with the highly articulate 
comments from the Maori participants. TVNZ noted: 

...rarely, if ever, before has it been so clearly spelled out where the roots of 
Maori discontent lie. 

fact that the topic was approached from a Maori perspective, TVNZ 
the programme was balanced because it contained comments from the 
Iter, and the Ministers of Justice and Maori Affairs. It observed that the 

One New Zealand Foundation Inc's Formal Complaint to Television New Zealand 

In a letter dated 21 February 1993, the president of the One New Zealand 
Foundation Inc, Mr Wally Boyd, complained to Television New Zealand that the 
programme entitled "The Treaty of Waitangi" shown on TV One on 5 February at 
9.40pm was biased in favour of a Maori viewpoint and was thus in breach of 
broadcasting standards. One New Zealand claimed that the Maori speakers had been 
carefully selected and had had the opportunity to prepare their statements. In 
contrast, the non-Maori participants had not. It claimed that the documentary was 
inadequate and narrow and that some remarks made by the Maori participants were 
inflammatory. It also alleged that New Zealanders qualified to give an alternative 
viewpoint were excluded. 

Copies of letters to the Race Relations Conciliator and to the Listener about the 
same programme by two members of One New Zealand were enclosed. 



Broadcasting Act requires that significant points of view must be presented either in 
the same programme or "within the period of current interest". In this case, it noted 
that the period of current interest has been with us for many years and is on-going. 
It concluded that this programme was a welcome addition to the public debate and 
that no breaches of the standards had occurred in the broadcast of the programme. 

One New Zealand's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

In a letter to New Zealand On Air dated 27 February 1993, the One New Zealand 
Foundation argued that the programme was biased in favour of a Maori viewpoint 
because carefully selected speakers had presented their point of view whereas the 
European speakers had not. It argued that the appearance of the government 
representatives did not redress the balance. 

The Foundation alleged that the programme was unreasonably loaded with Maori 
radicals who made statements contrary to the spirit of the Treaty. It requested an 
opportunity to present a balanced viewpoint. Literature from the Foundation was 
enclosed. 

In the Complaint Referral Form addressed to the Authority and dated 2 April, the 
Foundation complained that the programme was heavily loaded with Maori radicals, 
some of whom made inflammatory statements. It suggested that a balanced 
programme which included European New Zealanders, preferably nominated by it, 
should be produced. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 5 April 1993, and TVNZ's reply, 13 April. 

At the outset TVNZ observed that it was difficult to determine what exactly One New 
Zealand objected to because it did not identify specific areas of concern. It regarded 
the Foundation's suggestion that the Maori speakers were radicals who made 
inflammatory statements as a subjective one. It observed that the programme looked 
at the Treaty from a Maori perspective, in the hope that it would spur public debate. 

It defended its approach of investigating the subject from the Maori perspective and 
argued that it was within the requirements of s.4(l)(d) of the Broadcasting Act which 
requires reasonable efforts to be made to present significant points of view within the 
period of current interest. 

^-^T^>^R^^responded to the Foundation's argument that articulate Pakeha were not ^"A^y^^m^ait programme, pointing out that in addition to the three Ministers, three 
7 f,r JM^qr^Qnmbutors to the debate were Pakeha. 



It concluded by observing that programmes such as this make a positive contribution 
to national understanding of the issues involved and therefore have an important role 
in dirninishing tensions and misunderstanding. 

One New Zealand Foundation's Final Comment 

When asked for a brief final comment, in a fax dated 22 April 1993, the One New 
Zealand Foundation repeated that the programme was unbalanced. Noting that 
TVNZ had admitted the programme was biased from the Maori perspective, the One 
New Zealand Foundation argued that such an important and controversial issue 
should have been handled with prudence and balance. 

Further, One New Zealand argued, the programme excluded ordinary knowledgeable 
New Zealanders and expressed only the radical Maori viewpoint. It noted that the 
programme unfairly emphasised wrongs, and, in order to be fair, it should have given 
the same time to aspects of the Treaty that have been honoured. It concluded by 
seeking an opportunity for a balancing view to be aired. 

Accompanying the fax were two editorials from The Evening Post, a letter from a 
^aembec^of the organisation about the programme and a copy of the One New 
^ e M a ^ t F ^ u n d a t i o n charter. 


