
Decision No: 61/93 

Dated the 13th day of May 1993 

of the Broadcasting Act 1989 

AND 

of a complaint by 

D E P A R T M E N T O F SOCIAL 
WELFARE 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A Barraclough 

DECISION 

Introduction 

As part of its re-election campaign, the Labour Government of the Australian State of 
Victoria used advertisements which showed New Zealanders commenting negatively 
about their country's economic policies. The use of these advertisements was covered 
in an item broadcast on One Network News on 4 August 1992 and claims were reported 
that the disgruntled New Zealanders portrayed might have been recruited through the 
Social Welfare Department. 

The Director-General of the Department of Social Welfare complained to Television 
New Zealand Ltd, as the broadcaster, that the comment about the Department was 
inaccurate. Moreover, as the Department's reactions had not been sought before the 
broadcast, he claimed that the item lacked objectivity and balance and that TVNZ had 
been unfair to the Department. 

As a conflict about the source of the information had developed after the item was 
broadcast, TVNZ upheld the complaint that the four standards nominated in the 
complaint had been breached. It broadcast a correction of the original item on 7 

er. Dissatisfied that TVNZ did not accept, first, that because the information it 
he time was insufficient to justify the recruiting claim, it should not have been 
t at all, and secondly, that an effort to verify the allegations by contacting the 

IN THE MATTER 

IN THE MATTER 



Department should have been made before the broadcast, the Director-General referred 
the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting 
Act 1989. 

Decision 

The members of the Authority have viewed the item to which the complaint relates and 
have read the correspondence (summarised in the Appendix) which includes the text of 
the correction broadcast on 7 October. As is its practice, the Authority has determined 
the complaint without a formal hearing. 

The Director General of the Department of Social Welfare (then Mr A Kirkland) 
complained to TVNZ about an item on One Network News broadcast between 6.00 -
6.30pm on 4 August 1992. Discussing some anti New Zealand government 
advertisements being used by the Government of the Australian State of Victoria as part 
of its re-election campaign, the item reported that some of the New Zealanders depicted 
commenting negatively about the country's economic policy might have been recruited 
through the Social Welfare Department in Auckland. That comment, Mr Kirkland 
added, was inaccurate, lacked objectivity and balance, and was unfair in that the 
Department's response had not been sought before it was broadcast. 

TVNZ considered the complaint under standards 1, 4,12 and 13 of the Television Code 
of Broadcasting Practice. The first two require broadcasters: 

1 To be truthful and accurate on points of fact. 

4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

Standards 12 and 13 read: 

12 News must be presented accurately, objectively and impartially. 

13 The standard of integrity and reliability of news sources should be kept 
under constant review. 

As the source of information about the role of the Social Welfare Department now 
denied making the comment attributed to her, TVNZ said that the item breached the 
requirements for accuracy and objectivity in standards 1 and 12. In view of the train of 
events, the source was now unreliable and, consequently, the item breached standard 13. 
Finally, TVNZ acknowledged that as it had not reported the Department's subsequent 
denial of involvement, standard 4 had been breached. 

TVNZ apologised to the Department for the "unhappy sequence" of events and on One 
News on 7 October broadcast the following statement. 

he fourth of August, One Network News reported that Department of Social 



Welfare staff had been involved in recruiting people to appear in Australian TV 
advertisements for the Victorian Labour Party. We reported these claims in good 
faith. However, we now accept this information was incorrect. TVNZ regrets the 
inaccuracy. It accepts Social Welfare's assurance that its staff were not involved 
in recruiting for the advertisements. 

Mr Kirkland referred the following aspects of the Department's complaint to the 
Authority. First, although TVNZ admitted an error in relying on a source which proved 
to be unreliable, it had not acknowledged that the claim itself, that the Department had 
been responsible for recruiting the disenchanted New Zealanders, was not substantiated 
by the evidence from the (unreliable) source. Secondly, it maintained that TVNZ had 
been unfair - not by failing to broadcast subsequent denials which TVNZ acknowledged 
in its apology - but by not seeking comment on the allegations prior to broadcast. This, 
it stressed, was its major concern and, in view of the seriousness of the allegation, the 
Department argued that its response should have been included (pointing to the after 
hours telephone numbers listed in the Telephone Directory) or the item delayed until 
a response had been obtained. 

In response TVNZ maintained that it believed that it had had sufficiently reliable 
information at the time to report the allegation about the involvement of the 
Department's staff and that the late hour at which the material became available made 
it impossible to check with the Department. 

In its final comment to the Authority, the Department said: 

The basis of the complaint is that there was no evidence of Department staff 
being involved in recruitment. "Someone" in the Department is not "staff, which 
is a plural word, and a referral from a "contact" with someone in the Department 
is not recruitment. 

The item was introduced in the following way: 

There are claims tonight that Auckland Social Welfare staff may have recruited 
some of the people for those controversial commercials. 

The reporter commented during the item: 

An Auckland Television producer who did [make these claims], told us she 
selected participants using a variety of contacts including someone who worked 
for the Department of Social Welfare. 

The correction acknowledged that it was incorrect to report that "Department of Social 
Welfare staff had been involved in recruiting people". 

?ng the Auckland television producer's comment into account, the Authority decided 
Itfae item's introduction was exaggerated in view of the information upon which it was 

nhaM$.\Nevertheless, it also decided in view of the way that the information had been 
iipnesented during the item about the number of staff involved and that person's role, that 



it was not a major error. Furthermore, the Authority considered that the correction had, 
perhaps unintentionally, dealt with the inaccuracy in the introduction. In addition, the 
Authority acknowledged that a correction broadcast some two months after the original 
inaccurate broadcast might well only partially ameliorate the initial mistake. 

In regard to the standard 4 complaint about TVNZ's alleged unfairness in not contacting 
the Department before the broadcast, the Authority decided that TVNZ should have 
recognised that the issue raised in the item was very likely to be one of some importance 
to the Department and, accordingly, by not seeking comment before the item was 
broadcast on 4 August, TVNZ had not complied with the standard. The Authority 
recognised that the Department could be limited in what it would say but, by not being 
given the opportunity to report for example that an internal investigation would be made, 
it had not been dealt with fairly. 

The Authority concluded that both aspects of the complaint were sustained. The 
introduction was not accurate and thus breached standard 1 and the absence of an 
opportunity for the Department to respond on 4 August was unfair and in contravention 
of standard 4. 

For the reasons set forth above, the Authority upholds the additional aspects of the 
complaint that the broadcast by Television New Zealand Ltd of an item on One Network 
News on 4 August 1992 breached standards 1 and 4 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. 

Having upheld a complaint, the Authority may make an order under S.13(1) of the Act. 
On the basis that TVNZ has upheld what the Authority considers to be central and 
important issues raised by the complaint and broadcast a reasonably full correction on 
those matters and as there would appear to be little which can be done to ameliorate 
further the One Network News item of 4 August, the Authority has decided not to impose 
an order. 

Signed for and on behalf of^rj^^rthority 

13 May 1993 



TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised the Director-General of its Complaints Committee's decision in a 
letter 12 October 1992. 

Pointing out that the basis of the complaint was the quoted comment from an 
Auckland television producer who had been involved in making the commercials for 
the Victorian Sate Government, TVNZ reported that the producer now denied 
making the comment attributed to her. Nevertheless, the information contained in 
the broadcast had been acquired by two reporters - one during a telephone call to 
Wellington and one during a discussion with the television producer - and both had 
reached the same conclusion. 

However, in view of the producer's subsequent denial, TVNZ concluded that the item 
breached the requirements for accuracy and objectivity in standards 1 and 12. 

Further, TVNZ considered that the Department's denial of its involvement should 
have been reported and, by failing to do so, a breach of standard 4 had occurred. 
The subsequent sequence of events cast doubt on the reliability of the source used by 

reporters and thus standard 13 had been breached. 

^ r

 1 T^^Z^^ -og ramme Standards Manager wrote: 
' co l f-. i r~ 

In a letter dated 28 August 1992 to Television New Zealand Ltd, the Director-
General of the Department of Social Welfare complained about a news item 
broadcast on One Network News on 4 August. 

The item dealt with advertisements broadcast by the Government of the Australian 
State of Victoria as part of its re-election campaign. The advertisements showed New 
Zealanders commenting negatively about their country's economic policy and the item 
reported claims that some of the people who were filmed making those comments 
may have been recruited through the Social Welfare Department in Auckland. 

Quoting some other media sources which said that the disgruntled New Zealanders 
portrayed had not been contacted through the Department of Social Welfare, the 
Director-General complained that the item breached standards 1, 4 and 12 of the 
Television Code of Broadcasting Practice in that it was inaccurate, lacked objectivity 
and balance, and was unfair to the Department as its reaction to the statement had 
not been sought. Moreover, it breached standard 13 in that, by relying on the 
integrity of an unnamed producer as the source of the story, TVNZ had made use of 
questionable material. 



The Committee wished me to convey to you the Company's regrets for this 
unhappy sequence of events, but asked that I emphasise the Committee's belief 
that the original information was accepted in good faith, and was not the result 
of journalistic dereliction. 

Taking everything into consideration the Committee was unanimous in 
deciding that breaches of all four codes had occurred. 

Accordingly your complaint was upheld. 

The letter concluded with the statement of correction broadcast on One Network News 
on 7 October 1992 which encapsulated the basis of the complaint and TVNZ's 
decision. It recorded: 

On the fourth of August, One Network News reported that Department of 
Social Welfare staff had been involved in recruiting people to appear in 
Australian TV advertisements for the Victorian Labour Party. We reported 
these claims in good faith. However we now accept this information was 
incorrect. TVNZ regrets the inaccuracy. It accepts Social Welfare's assurance 
that its staff were not involved in recruiting for the advertisements. 

The Department's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Expressing gratitude to TVNZ for accepting that the standards had been breached, in 
a letter dated 29 October 1992 the Department's Director-General nevertheless 
referred parts of the complaint to the Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 
1989 as he was dissatisfied with TVNZ's decision on these aspects. 

The Director-General was concerned that TVNZ had not dealt adequately with the 
complaint about the part of the item broadcast on 4 August which claimed that the 
Department had been involved in recruiting the people portrayed in the 
advertisements. Noting that the complaint had been upheld solely on the basis that a 
television producer now denied making the statement attributed to her, he continued: 

My concern is that the initial claim in the news item, that the Department may 
have been involved in recruiting, was not supported at all by the evidence that 
Television New Zealand had at the time (and of course no longer has a result 
of the denial), and should not have been broadcast. In my view, any headline 
or introductory statement in a news item ought to be supported wholly by the 
broadcast, and matters of conjecture or innuendo should be absent from such 
broadcast. 

He was also dissatisfied with TVNZ's response to the complaint under standard 4 that 
the Department had not been approached for comment on the allegations prior to its 

rb§cp!dcast. That aspect of the complaint, he maintained, had not been dealt with by 
T V ^ ! z \ H e concluded by stating that TVNZ had not dealt with the issues which he 



TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 16 December 1992 and TVNZ's response 2 February 1993. 

TVNZ began by expressing its mystification as to why the complaint had been 
referred to the Authority as it had been upheld by TVNZ on each of the four 
standards cited. 

Noting that the Department seemed to think that TVNZ had not taken the 
programme's failure to reflect the Department's view into account when assessing the 
complaint, TVNZ quoted extracts from its letter in response to the complaint 
indicating that it had. TVNZ explained further that, before the broadcast, it had 
what appeared to be two reliable reports about the Department's involvement in the 
Australian advertisements. The late hour of the day made a check with the 
Department impossible and TVNZ had considered that it was an appropriate item to 
report. The breach of the standards had occurred by the failure to report the 
Department's denials on the following days. 

As the Department also seemed to be objecting to the time taken by TVNZ to 
respond to the complaint, TVNZ pointed out that the matter was not identified 
initially by the Department as a formal complaint but, when that had occurred, the 
matter had been dealt with expeditiously and had complied with the statutory time 
limits. TVNZ concluded: 

As indicated to Mr Kirkland in our letter dated 12 October, the Company 
regrets what was an unhappy chain of events. We believe that the Complaints 
Committee acted properly in upholding the complaint on all four grounds and 
that the correction broadcast on 7 October was the appropriate action to take. 

The Department's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's reply, in a letter dated 22 February 1992 the 
Department's Acting Chief Executive (R.J. Wilson) repeated that while the item 
claimed, first, that Departmental staff might have recruited some of the people 
involved, and later, that some of the participants said that they got the job through 
Social Welfare, the information that TVNZ had collected actually disclosed that the 
advertisements' producer "selected the participants using a variety of contacts, 
including someone who worked for the Department of Social Welfare". Accordingly, 
the Department complained that the item was inaccurate as there was no evidence 
that Departmental staff had been involved in recruitment. 

ilson referred to some of the general terms used in the item such as "someone" 
^ M i ^ t j W ' and observed: 

Cui;;.:i: i: \Eha< complaint is directed to preventing TVNZ making extravagant claims 



against this Department or its staff that are not backed by evidence. The 
damage is done from the headline, and subsequent statements. I believe that a 
finding in relation to a breach of the code ought to be made accordingly, and 
has not been satisfied by the finding of breach by TVNZ. 

As there was no reason why the broadcast of the allegations could not have been 
delayed one day, Mr Wilson said the second aspect of the complaint was TVNZ's 
failure to obtain Departmental comment. Moreover, and taking into account the 
process by which news bulletins were put together, Mr Wilson argued that there was 
probably time available in which to obtain comment and that there had been no 
justification for TVNZ's assumption that Mr Kirkland, the then Director-General, 
would not have responded. Indeed, in view of the seriousness of the allegation, it 
would have been followed up immediately. 

Mr Wilson concluded: 

There is no doubt that the allegation, if correct, is a controversial matter of 
public interest, but one which reflects seriously upon my Department, whether 
or not the allegations made in the broadcast were true. TVNZ did not give 
the Department the proper opportunity to respond prior to broadcast. A 

^-^-"•fisding that this was in breach of the code should be made accordingly. 

/ 


