
Decision No: 59/93 

Dated the 13th day of May 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

TE REO TAKIWA O NGATTHINE 
of Whangarei 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A Barraclough 

DECISION 

Introduction 

A dispute at the Whangarei radio station Te Reo Takiwa o Ngatihine following the 
suspension of a disc jockey and claims that staff were paid with petrol vouchers, not with 
money, was covered in items on Te Karere on 13, 16 and 21 October 1992. 

The Station Manager, Mr Thomas Allan, complained to Television New Zealand Ltd, 
the broadcaster, that neither he nor any other station representative had been given a 
reasonable opportunity to present the station's point of view and that the allegation 
about his behaviour when approached for an interview was inaccurate. 

Explaining that the broadcasts did not contain any reference to the alleged incident 
involving the station manager and maintaining that the station's views were presented by 
the chairman of the trustees in each item, TVNZ declined to uphold the complaint. 
~ issatisfied with TVNZ's response, the Station Manager referred the complaint to the 

ting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 



The members of the Authority have viewed the items complained about and have read 
translations of the transcripts of the broadcast supplied by both the broadcaster and the 
complainant. They have also read the correspondence (summarised in the Appendix). 
As is its usual practice, the Authority has determined the complaint without a formal 
hearing. 

The Manager of Te Reo Takiwa o Ngatihine 99.5 FM, Mr Thomas Allan, complained 
to TVNZ about items broadcast on Te Karere on 13, 16 and 21 October 1992 dealing 
with a dispute at the station. The items reported that one voluntary announcer had been 
suspended and that he, like other announcers, did not receive wages but was 
remunerated with petrol vouchers. The items showed a demonstration outside the 
station and carried adverse comment about some management practices. Each item 
carried an interview with Mr Murphy Tana, the Chairman of the Trustees, who spoke 
about the efforts being made to resolve the problems. 

The contents of the brief summary in the preceding paragraph have been in contention 
between the parties. Whereas they both agree that the voluntary announcer was 
"suspended", the Station maintained that the Maori word used translated as "dismissed" 
and quoted an expert in support. TVNZ disagreed and cited an expert who supported 
its interpretation. There has also been disagreement as to whether some of the workers 
were paid under government work schemes and as to the number of petrol vouchers each 
received. 

In view of the matters raised in the formal complaint, it has not been necessary for the 
Authority to rule on these matters or on a number of other details raised in the 
correspondence. The Authority's statutory task is to investigate and review the 
broadcaster's decision on the formal complaint. For the sake of completeness a brief 
summary is included of the other issues raised although most of the matters are not 
relevant to the Authority when carrying out its legislative duty to review the broadcaster's 
decision. 

When he referred his complaint to the Authority, Mr Allan, alleged that the items had 
been inaccurate and not impartial. To support that claim, he pointed out - in addition 
to the matters noted above that the disc jockey at the centre of the dispute had been 
suspended not sacked and that a majority of the voluntary workers were paid in addition 
to receiving petrol vouchers - that there were two not three management positions as one 
of the Te Karere items alleged and that, of the two critics interviewed, one was the 
reporter's uncle and known for his extreme views and the other was a former employee 
dismissed for abusive language. Moreover, he alleged that the public protest was "jacked 
up" by the protest leader and the Te Karere reporter. 

TVNZ denied the factual inaccuracies other than the reference to three rather than two 
management positions and maintained that the reports were impartial. It described the 

-up" allegation as an "unjustified slur". In his comment to the Authority in reply to 
T^NX's response, Mr Allan provided, in addition to the translation received from 

' T^S^another translation of the transcript and argued that the broadcast was inaccurate 

7 Is 



in that it contained a reference to dismissal not suspension. 

It is unusual for TVNZ to respond to the complainant's final comment, but it did so with 
this complaint to deal with the two different translations of the words "whakatana" and 
"whakatahatanga" and the matter of payment received by the voluntary workers. 
Acknowledging that it had been in error to describe Miss Pine Harding, a former 
employee, as Mr, TVNZ maintained that the items were otherwise accurate, balanced 
and fair to the radio station. It also reminded the Authority that its task was to 
investigate and review the broadcaster's decision on Mr Allan's original complaint. In 
his response to that letter, Mr Allan continued to dispute TVNZ's translation and, noting 
that the elaborations in his complaint had not been rejected previously, maintained that 
those issues should be considered by the Authority. 

The Authority, nevertheless, agrees with TVNZ's description of the Broadcasting 
A Standards Authority's function and, in his formal complaint to TVNZ, on which the 

Authority is entitled to act by law, Mr Allan raised two broadcasting standards matters. 
They were that Te Karere's reporter did not contact him to get his side of the dispute and 
that the broadcasts did not include Radio Ngatihine's point of view. 

TVNZ assessed the complaint under standards 1, 4 and 6 of the Television Code of 
Broadcasting Practice which require broadcasters: 

1 To be truthful and accurate on points of fact. 

4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

•
Pointing out that Te Karere had been aware of the problems at Te Reo Takiwa o 
Ngatihine for some months and maintaining that Mr Tana, who had travelled from 
Auckland because of the dispute, was the appropriate person to give the Station's point 
of view, TVNZ declined to uphold the complaint. 

Dealing specifically with the broadcasting standards matters, TVNZ argued that Mr Tana 
was, in effect, the Station's chief executive and accordingly was the appropriate person 
from whom to obtain comment. Moreover, the issue had been discussed thoroughly with 
him and, TVNZ continued, the broadcasts had not been unfair to Mr Allan. 

In deciding on the specific standards matters raised, the Authority noted Mr Allan's 
comment to the Authority in a letter dated 19 February when he said: 

It also remains my view that the radio station was not given the opportunity to 
respond to any of the allegations made by the protesters or their supporters. Mr 

/C^A^iTT^NJ'ana while being the Chairperson, chairs a monthly meeting. The protests 
/^>/'Y.,, , ^ \ ^ t t > p e n e d after a meeting was held and while Mr Tana was out of town. He was 

• \ S / <up*!,'̂ ,t \rlo\m a position to know the facts. The Chairman is a member of the Nga Uri 

file:///rlo/m


Ohinemaru, an organisation that is not involved in the day to day running of the 
station. 

Despite the questionable relevance to the complaint of some of the other matters raised 
by Mr Allan, the Authority has been concerned to ensure that it dealt with the matters 
satisfactorily. As Te Reo Takiwa o Ngatihine 99.5 FM receives assistance from NZ On 
Air (the Broadcasting Commission), the Authority spoke to the Commission about both 
the situation at the station generally and the specific matters raised by the complaint. 
The Authority was advised that the situation reported by Te Karere, and the allegations 
made by Mr Allan against that programme, did not raise any unusual concerns which 
would justify the Authority declining to deal with the complaint, nor did they raise any 
specifically ethnic issues which would require it, for example, to add an appropriate 
Maori expert to the Authority for advice on the complaint. 

On that basis and taking into account the matters raised in the original complaint, the 
Authority has examined the items to decide whether or not, first, Radio Ngatihine's point 
of view was sought by TVNZ in order to provide a balanced series of items, and 
secondly, whether Mr Allan should have been interviewed about the allegations in the 
interests of fairness. As neither matter raised a question of factual accuracy, the 
Authority declined to uphold any aspect of the complaint under standard 1 of the Code. 
As the matter of Mr Allan's alleged behaviour when approached for an interview was 
denied by both TVNZ and Mr Allan, and as it did not raise an issue of broadcasting 
standards, the Authority has not dealt with that incident. 

Because the dispute focused on management practices, Mr Allan argued that TVNZ 
should have sought his comment as the person who was responsible for the day-to-day 
management at the station. TVNZ replied that Mr Tana was, in effect, the Station's 
chief executive and, quite properly, was the person spoken to. 

The Authority approached the issue by distinguishing between the requirements in 
standard 6 for balance and standard 4 for fairness to the parties referred to in an item. 

In considering the former - the standard 6 requirement for balance - the Authority 
agreed that Mr Tana was an appropriate person to interview about the problems at the 
Station, particularly as he had travelled from Auckland in order to deal with the 
contentious matters at Te Reo Takiwa o Ngatihine. The Authority accepted TVNZ's 
view that Mr Tana, as Chairman of the Board, was well-placed to present the Station's 
perspective. Accordingly, the Authority decided that standard 6 had not been 
contravened. 

Mr Allan complained that the item had been unfair as he had not been given an 
opportunity to respond to the allegations of bad management at the Station. In the 
previous paragraph the Authority noted that Mr Tana was an appropriate person to 
interview about the internal proceedings of the Station. It was of the view that if Mr 
Tana lacked the information to deal with specific questions about management, he could 

defer his answer until he had ascertained the position or refer the questioner to 
as Manager. 



In examining this issue the Authority noted that the broadcast contained references to 
bad management. However, Mr Tana as the Chairman of Trustees was not interviewed 
about the management of the Station. While the item on 13 October was introduced 
with shots of the demonstration in front of the Station which referred to the Station's 
management and the items on 16 and 21 October portrayed brief extracts from the 
demonstration, Mr Tana in the interviews for the 13 and 21 October expressed his 
concern, first, that the problems be "sorted out", and secondly, about the range of the 
station's transmission. Thus, the Authority concluded, that whereas 'had management" 
was raised by the protesters and Mr Tana could well have dealt with the issue, the fact 
that the allegation was raised but not put to Mr Tana was unfair to the management of 
the Te Reo Takiwa o Ngatihine. In these circumstances Mr Allan could and should have 
been given an opportunity to comment. Accordingly, a majority of the Authority decided 
that the items breached standard 4 of the Television Code. 

For the reasons set forth above, the Authority upholds the aspect of the complaint that 
the broadcasts by Television New Zealand Ltd of the broadcast of an item on Te Karere 
on 13, 16 and 21 October breached standard 4 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. 

The Authority declines to uphold any other aspect of the complaint. 

Having upheld a complaint, the Authority may impose an order under S.13(1) of the Act. 
On the basis that TVNZ made some effort to present the complainant's point of view 
at least to ensure balance, the Authority does not intend to impose an order on this 
occasion. 

Signed for and on behalf of th^A«thority 

13 May 1993 



TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised the Station Manager of its Complaints Committee's decision in a 
letter dated 17 December 1992 and it stated that the complaint had been considered 
under the standards 1, 4 and 6 of the Television Code of Broadcasting Practice. 

TVNZ began by explaining that Te Karere staff had been aware of problems at Te 
Reo Takiwa o Ngatihine 99.5 FM for some months and it culminated in protests by 
staff members on 13 October. TVNZ recorded that the station was partly funded by 
New Zealand On Air, that the Ngatihine Runanga was the licence holder and the 
operation of the station was overseen by a committee of trustees chaired by Murphy 
Tana. 

Following the protest outside the station on 13 October, Te Karere reported that: 

[T]he operational staff had been remunerated only with petrol vouchers and 
not paid wages, while three management staff had received wages. Pine, a 
former staff member who joined the protest, said on-camera that what was 
happening within the station was wrong. It was then reported that because of 
the protest action, the chairman of the Trustees, Mr Tana made a special trip 
to Whangarei to try to resolve the problems. He said (on camera) that he 
understood how the staff felt, and suggested everyone should meet to resolve 
the difficulties. The reporter then noted that at the end of that meeting the 
ituation surrounding the dismissed disc-jockey remained unresolved. 

as updated in an item on 16 October which included an interview with 

In a letter dated 3 November 1992, the Manager of Te Reo Takiwa o Ngatihine, Mr 
Thomas Allan, complained to Television New Zealand Ltd about items broadcast on 
Te Karere on 14, 15 and 18 October about a problem at the station. (TVNZ later 
explained that the dates nominated should have been 13, 16 and 21 October.) 

Specifically, Mr Allan maintained: 

1) The reporter did not try to contact him or the person accused of 
causing the problem to hear their side of the dispute. 

2) That a TVNZ staff member had falsely stated to a Radio Northland 
staff member that he, Mr Allan, had tried to knock a cameraman's gear 
out of the way when questioned. 

3) The Te Karere items did not present Radio Ngatihine's point of view. 



Ruki Henare, a former trustee, and the reporter commented that one of the Station's 
problems was that it was located too far from where most potential tribal listeners 
lived. Mr Tana was again interviewed and advised that the problems were to be 
addressed at a meeting to be held a few days later. 

The final item on 21 October, TVNZ continued, recalled the protest action and that 
bad management was the protesters' main complaint. It was followed by a further 
interview with Mr Tana saying that he felt for the staff and hoped that the matters 
could be sorted out. He also said, in response to a question, that the station hoped to 
improve its transmission to outlying areas. 

TVNZ then dealt with Mr Alan's three specific complaints. 

1) As Mr Murphy Tana was, in effect, the Station's chief executive, TVNZ 
stated that he was the appropriate person from whom to obtain 
comment. TVNZ did not understand why it was suggested by Mr Allan 
that the person causing the problem should be spoken to and, further, 
the Te Karere reporter did not know who was being referred to. 

2) As the allegation about knocking the cameraman's gear was not 
included in a broadcast, TVNZ pointed out that it was not a matter of 
broadcasting standards and, accordingly, declined to deal with it. It 
continued: 

For the record, [the reporter] denies any knowledge of the 
incident and emphatically denies having spoken of it to anyone 

3) Arguing that the station's views were thoroughly canvassed with Mr 
Murphy Tana, the chairman of the trustees, TVNZ declined to uphold 
that aspect of the complaint. 

Having reviewed the issues fully, TVNZ declined to uphold the complaint. 

Te Reo Takiwa o Ngatihine's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's response, in a letter dated 18 December 1992 Mr Allan as 
manager referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) 
of the Broadcasting Act 1989. 

He listed what he described as the factual inaccuracies in the broadcast. The disc 
jockey, he said, had not been sacked but suspended for three shifts for constant 
breaches of station policy. The majority of operational staff received wages of 
$245.00 per week in addition to petrol vouchers. Voluntary staff received petrol 

'̂JOTrfcere only. There were only two paid management positions - not three as 
:3^ainie^XTwo of the people interviewed were not impartial. One was a former 

•e^loyee)dismissed for abusive language and another, known for his extreme views, 
&wa83ffieVpi«le of Te Karere's reporter. 



Mr Allan said, in addition, that the radio station was not given a reasonable 
opportunity to present its point of view. The committee which Mr Murphy Tana 
chaired, he explained, met monthly to discuss finances and policy and Mr Tana had 
been in Auckland before the events leading up to the protest. 

How can a reasonable point of view be given if the reporter had not consulted 
with the people actually involved in the dispute, ie myself and the programme 
director. 

Noting a number of points which the item was remiss in not having explored, Mr 
Allan continued: 

My view is that the whole scenario was "jacked up" by the protest leader and 
the Te Karere reporter. The protest was timed for the arrival of Te Karere. 
It was common knowledge around Whangarei that the event was going to 
happen. 

Moreover, Mr Ruki Henare had been specifically invited by his nephew to be 
interviewed. As evidence of the "jack-up", he referred to a visit he had received 
earlier in the day from two kaumatua who had been invited to a protest that Te 
Karere was coming to film but had forgotten the time. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 15 January 1993 and TVNZ's reply, 5 February. TVNZ pointed out 
that the dates of the broadcast had been incorrectly recorded by the complainant. 

TVNZ began by stating that apart from one minor error, the three news items were 
truthful and accurate. The broadcast had been correct as the Maori word used 
"whakatana" means suspended. The item had referred to the payment for 
management and staff and vouchers only for volunteers. TVNZ acknowledged that it 
was incorrect in referring to three management positions rather than two. Further 
the reference to petrol vouchers had been to the value of the voucher not to the total 
value of the vouchers received by the workers. 

Pointing out that it neither was unusual nor avoidable for Te Karere journalists to 
interview family members, TVNZ said that it had not affected the item's impartiality 
as Mr Henare was a member of the Ngati Hine Runanga, was suggested by another 
elder and was only giving one perspective. Mr Murphy Tana was interviewed as the 
spokesperson and had, on the issue under discussion, agreed with Mr Henare. The 
former employee had spoken as a Trustee and his comment was followed by one 
from Mr Tana. 

gCV^Z^ijfilvpointed out that none of the above points had been raised in the original 
complaint \ 



TVNZ repeated its belief that Mr Tana, as Chairman of the Trustees, was the 
appropriate person to interview about the station's administration. 

Referring to the complaint that the protest was a "jack-up", TVNZ described it as an 
unjustified slur. The reporter, as a journalist, had gathered information about what 
was happening TVNZ rejected the other allegations made by the complainant. 

Te Reo Takiwa o Ngatihine's Final Comment to the Anthority 

On behalf of the complainant, in a letter dated 19 February 1993 Mr Allan made the 
following comments in response to TVNZ's letter. 

First, the transcript referred to whakatahatanga not to whakatana and, anyway, no 
respected source defined whakatana as "suspended". 

Secondly, the transcript clearly stated that the workers, other than management, were 
paid in the form of petrol vouchers worth only twenty dollars. Furthermore, contrary 
to TVNZ's claim, there were three volunteers compared with eight Task Force Green 
workers paid $214 pw plus $30 in petrol vouchers. 

Thirdly, as most Maori from North Auckland were related, TVNZ's reference to 
whakapapa was irrelevant. The point he had been trying to make, Mr Allan 
continued, was that Mr Ruki Henare was chosen for his extreme views and thus 
lacked balance. 

Fourthly, the person referred to by TVNZ as Mr Pine Harding, a former employee 
who was also a trustee, was in fact Miss Pine Harding who had never been a trustee. 

Mr Allan persisted with his complaint: 

It also remains my view that the radio station was not given the opportunity to 
respond to any of the allegations made by the protesters or their supporters. 
Mr Tana, while being the Chairperson, chairs a monthly meeting. The protests 
happened after a meeting was held and while Mr Tana was out of town. He 
was not in a position to know the facts. The Chairman is a member of Nga 
Uri Ohinemaru, an organisation that is not involved in the day to day running 
of the station. 

Mr Allan was also dissatisfied with Te Karere's translation of the transcript and 
enclosed one prepared by a licensed court interpreter. 

Concluding by pointing out the item had not explained why a staff member had been 
suspended and that the very few Maori protesters justified the reporter's comment 

aori were fighting with Maori, Mr Allan stated that the item was inaccurate 
lanced. 



TVNZ's Response to the Final Comment 

In a letter dated 1 April 1993, in which it acknowledged it was unusual to respond to 
a final comment, TVNZ "respectfully" reminded the Authority that its task involved 
reviewing the original formal complaint which, in this instance, dealt with three 
matters. 

Nevertheless, TVNZ said, the definition of the word at issue was "whakatahatanga" 
which means to suspend. It did not mean to dismiss and that definition was 
supported by Mr Whai Ngata - an expert authority. TVNZ maintained that the 
reference to petrol vouchers did not contain any indication as to the number of such 
vouchers given to the volunteers. 

TVNZ concluded by apologising for the error in identifying Miss Pine Harding as Mr. 

Te Reo Takiwa o Ngatihine's Response 

When asked if he wished to reply to TVNZ's comment, in a letter dated 7 April Mr 
Allan said "it seems TVNZ is twisting every which way". He acknowledged the points 
made in the original complaint but said that the other matters he had raised had not 
been rejected previously. 

With reference to the disagreement about the translation, Mr Allan wrote: 

This organisation has no misunderstandings over the words used and to say this 
word was in the dialect of the announcer makes it even more strange as the 

ouncer is of Ngati Hine descent. Ngati Hine understand this to be 
d or got rid of in a permanent sense. 


