
Decision No: 50/93 

Dated the 26th day of April 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

CHRISTIAN HERITAGE PARTY 
of Christchurch 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The debate in Australia and some other countries about the admission of homosexuals 
to the armed forces was dealt with in an item screened on One Network News on TV 
One at 6.00pm on 24 November 1992. 

The leader of the Christian Heritage Party (Rev Graham Capill) complained to 
Television New Zealand Ltd that the report was in breach of broadcasting standards 
because it made statements that were inaccurate and because it did not present all 
significant sides of the debate. 

Responding that it could find no inaccuracy or bias in the report, TVNZ concluded that 
the item did not breach broadcasting standards and declined to uphold the complaint. 
As it was dissatisfied with TVNZ's decision, the Christian Heritage Party referred the 
complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 
1989. 

Decision 

'Tjie~rn^bers of the Authority have viewed the item complained about and have read 
/|th| Correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 



determined the complaint without a formal hearing. 

The Christian Heritage Party complained to TVNZ that an item on One Network News 
broadcast at 6.00pm on 24 November 1992 about the debate in Australia and elsewhere 
about the admission of homosexuals into the armed forces and the possible implications 
for New Zealand, was in breach of standards 12 and 16 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. Those standards state: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 

16. No set formula can be advanced for the allocation of time to interested 
parties on controversial public issues. Broadcasters should aim to present 
all significant sides in as fair a way as possible, and this can be done only 
by judging every case on its merits. 

The Christian Heritage Party submitted that the item breached the standards because 
it gave the impression that New Zealand was lagging behind the rest of the world in 
changes to the law regarding the admission of homosexuals to the armed forces. This, 
it contended, was inaccurate because legislation was before Parliament to ban 
discrimination against homosexuals. It also claimed the item lacked balance because it 
failed to give those who opposed the liberalisation of these laws the opportunity to 
develop their side of the argument. It argued that since this was a controversial subject, 
both sides should have been aired. 

TVNZ responded that the item was not about the debate on homosexuality, nor about 
the moral arguments. It was simply a report on a proposed law change in Australia and 
included reaction from a Returned Services League member in Australia and a comment 
on the fact that the New Zealand government was under pressure to make a similar law 
change. 

The Authority noted that the news item referred to events occurring in Australia and 
focused then on the possible implications of a law change in New Zealand. It noted that 
the item canvassed a number of viewpoints: it gave information about what was 
happening in Australia and then presented an interview with an AIDS Foundation 
spokesperson and with New Zealand's Minister of Defence who was somewhat equivocal 
about when and whether homosexuals would be admitted to the armed forces in New 
Zealand. Although it was an item involving the controversial issue of homosexuality, it 
was not about homosexuality as such. The Authority recognised that the issue of 
homosexuality was a topic which generated strongly-held and passionate views. However, 
in a news item such as this it was not necessary to debate that issue. Assessing the 
complaint under standard 12, the Authority was unable to find any inaccuracy or 
impartiality in the report. 

With reference to standard 16, the Authority was of the view that the standard did not 
^ j x m j y because it was not an item in which it was relevant to present opposing views 

/ ^ \ /abo^t^homosexuality; it was a report on the admission of homosexuals to the armed 
O r^Jor]ces^<filsewhere and the possible implications of this innovation for New Zealand. 

/^b^efi&X in the Authority's view, the presentation of different views about 

Seal /S 



For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

homosexuality was neither necessary nor appropriate in this case. 



TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised the Christian Heritage Party of its Complaints Committee's decision in 
a letter dated 21 December 1992. 

It reported that it had assessed the Party's complaint under the standards cited (12 
and 16) and had concluded that no breach had occurred. TVNZ observed that the 
item was a report of a law change in Australia which allowed homosexuals into the 
armed forces. The item included the reaction to the proposed change of an RSL 
member in Australia and a comment on the fact that the New Zealand government 
was under pressure to make a similar law change. A report of a recent public 
opinion poll in New Zealand indicated that 75% of respondents favoured allowing 
homosexuals into the armed forces. 

According to TVNZ, the item was not about the debate on homosexuality, nor about 
the moral arguments. It was a report of developments in Australia and their possible 
implication for New Zealand presented "in an unbiased, non-judgemental and 
accurate fashion." 

Christian Heritage Party's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's decision, in the Complaints Referral Form dated 27 January 
1993, Rev Capill on the Christian Heritage Party's behalf referred the complaint to 
the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 

maintained that the item was inaccurate because it gave the impression 
;aland was lagging behind the world in changes in the law regarding the 

^dn^sion~t6iMiomosexuals to the armed forces and in its opinion this was not so. The 

In a letter dated 26 November 1992, the leader of the Christian Heritage Party (Rev 
Graham Capill) complained to Television New Zealand Ltd about an item on One 
Network News broadcast at 6.00pm on TV One on 24 November 1992. 

The Party argued that the report about admission of homosexuals to the armed forces 
in Australia and some other countries was neither fair nor impartial, that it contained 
inaccurate information and did not present all significant sides of the debate. The 
party submitted that TVNZ was being less than objective because it chose to focus on 
only one side of the debate. 

Accordingly, the Christian Heritage Party argued, the item breached standards 12 and 
16 of the Television Code of Broadcasting Practice. 



Party also argued that the item lacked balance because it failed to give the opposing 
view. It commented that since this was a controversial subject, both sides should have 
been put and it was not enough for TVNZ to claim that it was just reporting on the 
events of the day. Further, in the Party's view, what happened in Australia was 
irrelevant to what we did in New Zealand. It concluded by stating that the item was 
factually wrong to portray New Zealand as lagging behind the rest of the world. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 29 January 1993 and TVNZ's reply, 11 February. 

TVNZ noted that the item mentioned that Australia was following the example of 
Canada and that Britain and the new administration in the United States had 
indicated that they would consider admitting homosexuals to the military. It denied 
that the item suggested that New Zealand was lagging behind the rest of the world 
and maintained that there was no inaccuracy in the portrayal of New Zealand as the 
odd one out. 

With reference to the question of balance, TVNZ observed that this was a brief news 
item which reported on a change in Australian policy. It was not an occasion to 
discuss the "complex and passionate debate". It pointed out that a comment from an 
Australian ex-serviceman who was clearly opposed to the move was sufficient to 
acknowledge that this was a controversial issue. 

Christian Heritage Party's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's reply, in a letter dated 22 February 1993, the 
Christian Heritage Party maintained that it was inaccurate to suggest that New 
Zealand was the odd one out in not considering a policy change, pointing out that 
since neither Britain or the US had adopted the policy Australia had, it would have 
been more accurate to say that we were in step with these allies in looking at change. 
Further, it was not correct to say that New Zealand had not indicated whether or not 
a change was likely, observing that debate was already raging over homosexuals in the 
police and armed forces. 

With regard to the question of balance, the Party's view was that TVNZ's failure to 
present a balanced discussion of the debate could not be justified on the grounds that 
the item was simply a brief one. It pointed out that on 27 January 1993 in a news 
story about President Clinton's initiatives to allow homosexuals into the armed forces, 
a balanced discussion had ensued and that the item did not attempt to look at the 

Igyance of the move to New Zealand but simply stuck to the news of the day. The 
ind that item to be balanced and fair and in marked contrast to the item 

^>x^hJch^5aVthe subject of its complaint. 


