
Decision No: 30/93 

Dated the 29th day of March 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

F E M A L E I M A G E S A N D 
REPRESENTATION IN SPORT 
TASKFORCE (FIRST) 

Broadcaster 
TV3 NETWORK SERVICES 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

Eight items of sports news were broadcast on 3 National News on 3 September 1992. 
A Five referred to male sport and lasted 146 seconds, two to mixed sport of 128 seconds 

and one to women's sport of 105 seconds. Taking into account the total time given to 
sports stories by way of the sex of the participants, the proportions were 38% male, 34% 
mixed and 28% female. 

FIRST complained to TV3 Network Services Ltd, as the broadcaster, that given that at 
least half the population of New Zealand were women, its news was not objective. 
Rather it argued, the news was biased. Furthermore, it maintained, the unequal 
portrayal of news sport between men's and women's sports denigrated women and 
discriminated against them. 

Arguing first that the Broadcasting Act was not concerned with material which was not 
broadcast and, furthermore, that it was inappropriate to use the broadcasting standards 
process to advance a moral point of view when news value was the sole criterion by 

. ^y i r i ch^news items were selected, TV3 declined to uphold the complaint. Dissatisfied with 
/^%i^-TS^|^response, FIRST referred its complaint to the Broadcasting Standards Authority (••$Y - THmdeiK<s.8{a) of the Broadcasting Act 1989. 



The members of the Authority have read the correspondence relating to this complaint 
(summarised in the Appendix). The representatives of FIRST argued that oral 
submissions would complement the written material. The Authority invited the parties 
to meet for the purposes of hearing informal submissions and discussions but, as TV3 
declined to participate, the Authority believed that little if any further advantage would 
be gained by hearing further formal submissions, particularly as the written material on 
the jurisdictional point was comprehensive. Accordingly, the Authority has followed its 
usual practice and determined the complaint without a formal hearing. 

FIRST complained to TV3 that its coverage of women's sports during its main daily news 
bulletin, 3 National News, for the first week of September 1992 was unbalanced and, 
consequently, that it denigrated women and discriminated against them. TV3 denied the 
allegation and, declining to uphold the complaint, argued that the complainant was trying 
to use the complaints process to achieve a social goal - that of increased television 
coverage of women's sport. Moreover, TV3 maintained that the Authority did not have 
the statutory jurisdiction to consider the complaint, first, as it did not raise a matter of 
broadcasting standards, and secondly, as the Authority's task was to assess material which 
had been broadcast: it did not have the jurisdiction to assess material which was not 
broadcast. 

In anticipation of this reaction on the broadcaster's part, the complainant referred to the 
Authority's decision No: 18/90 which dealt with this point. In that case a leader of a 
political party complained to the Authority that a broadcaster failed to cover the party's 
alternative budget released at the same time as the official budget. In that decision the 
Authority accepted: 

The fact that it is only in rare circumstances that the non-broadcast of a 
programme or an item within a programme will give rise to a breach of the 
Standards included in the Television Programme Codes. 

The non-broadcast of an item, the Authority continued, could amount to a breach of 
s.4(l)(d) of the Broadcasting Act and standards 6 and 16 of the Television Code of 
Broadcasting Practice: 

... if the material were capable of being considered to constitute a significant point 
of view on a controversial public issue and its inclusion deemed necessary in the 
interests of preserving balance, impartiality and fairness. 

Taking into account this earlier ruling, the Authority declined to accept without question 
TV3's argument that it was precluded from examining the issue raised by the 
complainant solely on the basis that the complaint referred to material which was not 
broadcast. It noted that FIRSTs complaint was initially based on standard 12 of the 

^JDelevisjon Code of Broadcasting Practice. Although standard 12 was not specifically 
sJtoled ^Dec i s ion No: 18/90, it applies the general requirement of standard 6, in an 
'ahbrfivrateq^orm, specifically to "news". 



On the basis that the complaint referred to the balance between material which was 
broadcast with material which was not, the Authority declined to accept TV3's 
submission that, as the complaint referred to material which had not been broadcast, it 
did not have jurisdiction to deal with the complaint. 

Although that ruling dealt with one aspect of the jurisdictional dilemma, it did not deal 
with TV3's submission that because the Authority was not established to rule on such 
social issues as gender inequity in the reporting of sport, it therefore did not have 
jurisdiction on that ground to deal with the complaint. 

To TV3, FIRST complained that as only a small proportion of the time given to sports 
news on 3 National News reported women's sports, the broadcaster showed a lack of 
objectivity and balance contrary to standard 12 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. Women's sports were contrasted with men's sport and mixed sport on 3 
September 1992 and, FIRST stated, the coverage of women's sport amounted to only 
28% of the time given to sports items. Further, FIRST argued that the broadcast 
breached standard 26 of the same Code as the imbalance in selection and presentation 
of news items was likely to encourage discrimination against women in such areas as 
sports sponsorship and sport funding. 

FIRST explained that the week selected to examine the coverage of women's sport was 
not typical. It was atypical in that the provincial netball championships (a women's 
sport) were taking place. 

Standards 12 and 26 of the Television Code read: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 

26. The portrayal of people in a way which is likely to encourage denigration 
of or discrimination against any section of the community on account of 
sex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation or the 
holding of any religious, cultural or political belief shall be avoided. This 
requirement is not intended to prevent the broadcast of material which is: 

i) factual, or 

ii) the expression of genuinely-held opinion in a news or 
current affairs programme, or 

iii) in the legitimate context of a humorous, satirical or dramatic 
work. 

In its response to FIRST, TV3 maintained: 

^„,™.^The [Complaints] Committee points out that news items are never selected by 
c ;\ A N d p b ^ t i c s , gender, creed or ethnic background; news value only is the criteria [sic] 

„^a^ \d i to r i a l decisions are made on that basis on the day. 



Thanking FIRST for its comments and expressing the opinion that no further action on 
its part was necessary, TV3 declined to uphold the complaint. 

When referring the complaint to the Authority, FIRST argued that TV3 should be 
censured for treating the complaint with contempt. It continued: 

We deny that our complaint is based on a moral point of view and we think that 
that is an excuse for TV3 not to take the time to deal with it in the manner it 
deserves. We further deny the TV3 contention that there is no jurisdiction for 
this type of complaint. 

In its response, TV3 contended that the matter had been discussed at great length in its 
Complaints Committee and reported: 

The conclusion of the Committee is that the complainant is attempting to use the 
wrong forum to correct what the complainant perceives to be a social wrong or 
inequity in the reporting of sport. 

Our contention, one to which we continue to adhere, is that the Broadcasting 
Standards Authority was not established to place judgement on such social 
matters and therefore has not the jurisdiction to deal with the complaint. 

FIRST also complained to TVNZ under standards 12 and 26 of the Television Code 
about its coverage of women's sport during the same week. Both broadcasters argued 
forcefully that, as the complaint raised the issue of news judgment which was a matter 
of editorial concern rather than broadcasting standards, it was an issue over which the 
Authority lacked jurisdiction. When dealing with that aspect of the complaint in FIRSTs 
complaint against TVNZ, the Authority included the following material. 

The Ruling 

The Authority first examined the question whether the complaint was a 
programming matter or a standards issue. If the former, the Authority would be 
precluded from investigating it as it has interpreted the provisions of the 
Broadcasting Act to exclude it from exercising any jurisdiction about programming 
matters. However, it decided that although there is an aspect of programming 
involved in the complaint, there is also an aspect of standards. Specifically, 
s.21(l)(e)(iv) of the Act provides that the Authority shall have a role in 
developing codes of broadcasting practice in relation to: 

(iv) Safeguards against the portrayal of persons in programmes in a 
manner that encourages denigration of, or discrimination against, 
sections of the community on account of sex, race, age, disability, 
or occupational status or as a consequence of legitimate expression 

— ° f religious, cultural or political beliefs. 

& ,^$&tVequirement is encapsulated in standard 26 of the Television Code which 
( rV'".wa^hefted by FIRST in its complaint. Although FIRSTs complaint raised both 



programming and standards questions, the Authority concluded that there was a 
sufficient aspect of it which involved broadcasting standards for the Authority to 
consider whether or not it should determine the complaint. 

The Authority then observed that as both sides of the debate had considerable 
merit and as the complaint was neither solely a standards issue nor a matter of 
editorial judgment, the issues raised by the complaint were complex indeed. 
Nevertheless, it proceeded to examine the arguments advanced by the 
complainant and the broadcaster and its comments on them are reported below. 

On the one hand, the Authority sympathised with TVNZ's statement, although 
denied by FIRST, that upholding the complaint could well impose a quota in 
effect on news items. Furthermore, the quota would not necessarily apply only 
to women's sport. A quota could also be applied to news about other issues -
women's or otherwise. 

On the other hand, the Authority agreed with FIRST that TVNZ should be 
challenged on its assumption that gender is irrelevant to sports news. The 
Authority accepted FIRSTs broad philosophical point about sport, and 
consequently sports news, that gender is relevant to both participation and 
spectator interest. Furthermore on a practical level, as FIRST argued, television 
coverage of a particular sport is highly relevant to sponsorship and other financial 
support. 

The Authority also noted that FIRST did not give examples of women's sport 
which had suffered because of lack of television coverage. Nor were examples 
given of women's sports events for the first week of September which were not 
covered, or for that matter, a comparison of the sports excluded when categorised 
by the sex of the participants. Netball was referred to but it is already one of the 
four major sports covered by TVNZ. 

The Authority did not doubt, taking into account the statistics supplied, that 
FIRSTs specific complaint regarding the comparative lack of television coverage 
given to women's sport was true. Nor did it doubt that participation in and the 
development of women's sport suffered by receiving less than 50% coverage on 
the television sports news. However, the Authority also acknowledged TVNZ's 
argument that its role, as with all news including sport, was to reflect community 
interests and that its role was not, for example, to adopt a proactive role in 
fostering the development of a particular sport. 

Nevertheless, the Authority observed and TVNZ implicitly acknowledged that 
television coverage of Australian rugby league had probably fostered the 
participation in and media coverage of that particular (male) sport. 

„ Finally, the Authority accepted FIRSTs allegation that "professional news 
yu^kmient" might be merely a facade for conventional attitudes and a shelter 
^behind which those lacking innovation might hide. "News judgment" was not a 

"^eiKe which had to be accepted without challenge. 



Having presented the arguments about whether the complaint raised broadcasting 
standards or programming issues, and acknowledging that the standards matters 
raised involved editorial decisions which were inextricably entangled with the 
broadcast of any particular item, the Authority reached the following conclusion. 

FIRST has a number of substantive arguments which all broadcasters should take 
into account when reviewing editorial decisions about the news value of the items 
to be or not to be broadcast. The arguments about the imbalance of the coverage 
of women's sports which are well-documented overseas include the lack of 
sufficient highly visible role models, the lack of awareness of opportunities, the 
lack of encouragement to participate, and the lack of sponsorship and other 
financial support. However, because of the overlap between news judgment, 
which is the broadcaster's responsibility, and broadcasting standards, a shared 
responsibility between the Authority and the broadcaster, the Authority believed 
that it was inappropriate to determine this complaint. 

After giving consideration to issuing an Advisory Opinion to all broadcasters 
about the need to exercise news judgment about any sports item in a way which 
does not attract and provide grounds for complaints about the lack of objectivity 
or the promotion of discrimination, the Authority decided to defer issuing an 
Opinion at this time. The Authority believed that by making this complaint, along 
with the other actions taken in bringing issues to the notice of broadcasters, 
FIRST has ensured that broadcasters will continue to assess their own 
performance in this area and, if need be, increase the amount of women's sport 
coverage. 

The Authority concluded that similar reasoning was applicable to FIRSTs complaint 
against TV3. 

For the reasons set forth above, the Authority declines in all the circumstances under 
s.ll(b) of the Broadcasting Act to determine FIRSTs complaint that TV3 Network 
Services Ltd's coverage of women's sport for the week 31 August - 4 September 1992 
breached standards 12 and 26 of the Television Code of Broadcasting Practice. 

The Authority added the following to its decision on FIRSTs complaint against TVNZ. 

In view of the importance of the issue raised by this complaint, the Authority 
acknowledges that this conclusion is not entirely satisfactory. The Authority has 
made a concerted effort to reach a substantive decision on the complaint. 
However, the Broadcasting Act 1989 which incorporates a philosophy about 
broadcasting and sets out the Authority's functions and responsibilities provides 
the Authority with neither effective power nor a clear mandate to deal with the 
complaint. 

_ Despite the statutory lacuna, the Authority does not intend to suggest an 
K ^me^dment which would affect the Act's philosophy. Rather, it believes that it 

- i^anlfsue to which a commercial or social response on the broadcasters' part is 
(rfi ^ i U m o W appropriate rather than a regulatory one by the legislature. Furthermore, 



the Authority suggests that the complainant might give consideration to 
advancing its case by approaching substantial and influential funding organisations 
which are also concerned with achieving social objectives. 

29 March 1993 



They also complained that the coverage of women's sport breached standard 26 of the 
Television Code of Broadcasting Practice which prohibits the broadcast of 
programmes which encourage the denigration of, or discrimination against, a section 
of the community on account of sex. 

ArguingMhat TV3's portrayal of women's sport was less equal, less newsworthy and 
.less, significant than its portrayal of men's sport, the complainants maintained that the 

""T ) 5 J 

Ms Judy McGregor of Palmerston North and Ms Pamela Harvey of Wellington, on 
behalf of the Female Images and Representation in Sport Taskforce (FIRST), 
complained to TV3 Network Services Ltd about 3 National News broadcast on 3 
September 1992. 

They pointed out that eight items of sports news were broadcast during the 
programme, five of which referred to male sport, two to mixed sport and one to 
female sport. Taking into account the total time given to sports stories, the 
proportions of time given to the items by way of the sex of the participants were 38% 
male, 34% mixed and 28% female. 

Referring to TV3's promotional material which maintained that 3 National News was 
an hour in length in order to give viewers the full story, they argued the entire 
programme had to comply with the broadcasting standard which requires that news be 
presented accurately, objectively and impartially. They also said that the broadcast 
complained about occurred during the week of the New Zealand netball 
championship and noted that netball had a large following measure in terms of 
participation. However, the wrote: 

By given women less than 30% coverage when a major event of national 
interest to them is in progress, presents an opposite or different view of reality. 

The complainants referred to an earlier Authority decision (No: 18/90) where it was 
accepted that in rare circumstances the non-broadcast of an item could amount to a 
breach of standards. Taking into account, first, the high degree of credibility TV3 
ascribed to its news, and secondly, that their research showed that the coverage of 
women's sport on 3 September was not out of step with the average, the complainants 
argued: 

The bias in favour of men's sports stories, and the limited coverage of women's 
sports stories does not accurately represent the actual situation in New 
Zealand considering population, sports participation rates, audience appeal or 
the availability of topical, newsworthy stories available for selection and 
presentation according to journalistic convention. Thus, minimal visibility gives 
rise to a breach of standards. 



imbalance was likely to encourage discrimination against women in the area of sports 
sponsorship and funding. Further, as the media image of sports women fostered self 
esteem and positive role models for young women, the inferior status accorded 
women's sport by TV3 was likely to denigrate women. The complaint concluded: 

The programme standard uses the words "is more likely to encourage" which 
imposes a higher standard of duty on broadcasters. Biased selection of sports 
on 3 National News on 3 September 1992 in favour of male sport is likely to 
encourage denigration of, and discrimination against, women in the 
community. 

TV3's Response to the Formal Complaint 

TV3 advised Ms McGregor of FIRST of its Complaints Committee's decision in a 
letter dated 2 November 1992. 

Arguing that it was inappropriate to use the broadcasting standards process to 
advance a moral point of view and that news value was the criterion by which news 
items were selected, TV3 declined to uphold the complaint. 

FIRST'S Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TV3's response, in a letter dated 20 November 1992, Ms Harvey on 
FIRSTs behalf referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under 
s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 

Denying that the complaint was based on a moral point of view or that TV3 did not 
have the jurisdiction to consider that type of complaint, Ms Harvey said that TV3 had 
not considered the substance of the complaint. Moreover, she argued, TV3 had held 
the basis of the complaint in contempt and had made no effort to deal with it 
seriously. 

TV3's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the referral of 
the complaint. Its letter is dated 23 November 1992 and TV3's reply, 27 November. 

TV3 stated that the complaint had been thoroughly considered at several meetings 
and the Complaints Committee had concluded that FIRST was attempting to use the 
wrong process to correct what it perceived to be a social wrong. First, it contended 
that the Broadcasting Standards Authority was not established to judge such social 

-^feTies^and secondly, it asked whether the Authority could assess that which was not 
' f 4 * r o l t ^ & 



When asked to comment on TV3's points made in its reply dated 27 November 1992, 
in a letter dated 8 December, Ms Harvey on FIRSTs behalf argued, first, that the 
complaint was based on standards 12 and 26 of the Television Code and not on "a 
social wrong or irregularity". The letter continued: 

The BSA can judge an "omission" if that omission shows that the presentation 
of in this case a news programme if such presentation shows a lack of 
objectivity and impartiality as we say the programmes referred to do or if as 
we contend the programme portrays people in a way that is likely to encourage 
denigration of and discrimination against a section of the community on 
account of sex. 

Secondly, referring to the precedent set in Decision No: 18/90, FIRST maintained 
that the Authority was able to comment about bias when omission was the basis of 
the complaint. 

Further Correspondence 

In view of the complex issues raised by this complaint, the Authority proposed to the 
parties that an informal round table discussion be held to allow them to elaborate on 
their points of view. 

Whereas Ms Harvey was prepared to participate on FIRSTs behalf, TV3 declined to 
do so. It advised the Authority in a letter dated 8 February 1993 that: 

FIRST wants more coverage of women's sport on television and they want to 
use the Broadcasting Standards Authority to force that. 

We understand their position but find that the overwhelming principle for us is 
preservation of freedom of the electronic press from the influence of pressure 
groups. 

We are therefore unwilling to enter into discussion which might lead to 
^JMlp^^mpromise of this principle, vital in any democracy. 

FIRSTs Response to the Authority on the Jurisdictional Issue 


