
Decision No: 25/93 

Dated the 18th day of March 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

W.R.J. GRAY 
of Rotorua 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The ownership and development of a block of Maori land at Maketu in the Bay of 
Plenty was examined in an item on Frontline on TV1 on 20 September 1992. 

Mr Gray, one of the trustees for the land, complained to Television New Zealand Ltd, 
as the broadcaster, that the programme was unbalanced and that its research was 
inadequate in view of the number of relevant facts omitted and factual errors reported. 

TVNZ said that the item dealt with the widely accepted problems related to the question 
of control and management of Maori land and had used the block at Maketu as an 
illustration of the issues. Acknowledging one minor error of fact about the specific 
example portrayed, TVNZ considered that the programme's overall thrust was accurate. 
Dissatisfied with TVNZ's response, Mr Gray referred the complaint to the Broadcasting 
Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. 

Decision 

mbers of the Authority have viewed the item complained about and have read 
<bjthVcrjitre^pondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 

dtrt^mlr^aVthe complaint without a formal hearing. 
'• rnmunt \v \ 

\r~ i 



The Complaint 

Mr Gray complained about the Frontline item, "Toitu te Whenua", broadcast on TV1 on 
20 September 1992 which dealt with a dispute about a block of Maori land - namely the 
Paengaroa North B 10A Trust at Maketu. Describing himself as both a beneficial owner 
of and a trustee for the land, Mr Gray alleged that the item contained a number of 
factual omissions and inaccuracies, and that the trustees' actions were portrayed in an 
unfair and unbalanced way. 

TVNZ considered the complaint under standards 1 and 6 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. They require broadcasters: 

1 To be truthful and accurate on points of fact. 

6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

Explaining that the role of a current affairs item when dealing with a complex issue was 
to summarise the relevant facts and present them in a fair and objective way, TVNZ 
maintained that the issue addressed in the programme complained about was the rights 
of the owners of a block of Maori land. The dispute about the particular block referred 
to had been used as an example of the relevant issues which were being addressed in a 
legislative amendment currently being considered. 

Acknowledging only one minor factual error among the many specific complaints raised 
by Mr Gray, TVNZ argued that, while the particular dispute was complex, the item had 
been accurate and had shown that the trustees had acted honourably and correctly. 
Declining to uphold the complaint, TVNZ continued: 

The item reported the views of some of the parties involved in the Maketu 
dispute as illustrative of the wider issue of Maori land control and management. 

When he referred his complaint to the Authority, Mr Gray maintained that on the issue 
of the owners' control and management of Maori land, the item had not dealt adequately 
with the respective roles of the owners (who determined usage policy) and the trustees 
(who were responsible for day-to-day management). Discussing in detail the issues which 
were relevant to the Block which was focused on in the item, Mr Gray argued that 
insufficient information was presented to show that the real issue about the particular 
dispute was a management concern which, as an added aspect to the disagreement, 
involved a power struggle between various factions among the owners. Because of 
inadequate research, he wrote, an unbalanced programme had been broadcast in which 
the current trustees were portrayed as incompetent, unfeeling and uncaring. 

In response, TVNZ expressed the opinion that the item had been accurate both in fact 
)irit and pointed out that Mr Gray had appeared in it to explain the issues. It 

^ed, moreover, that the item was thoroughly researched, that the comments 
yabout the particular dispute were a fair reflection of the viewpoints gathered 
\e trustees were not portrayed negatively. Finally, TVNZ maintained that a 



complex and difficult topic had been dealt with fairly and accurately and that the broad 
issue - the beneficial owners' control over a block of Maori land - was of sufficient public 
and political concern to justify a proposed legislative amendment. 

In his final comment to the Authority, Mr Gray disagreed with TVNZ's claim that the 
particular dispute was complex. It amounted, he said, to a sharemilker who breached 
the terms of his sharemilking contract when he refused to leave the land upon the 
termination of his contract. Mr Gray also argued that the trustees' relationship with the 
owners, as portrayed in the item which was broadcast, would not be altered by the 
proposed change to the legislation. Again emphasising that the "complex" dispute about 
the specific block merely amounted to a breach of contract, Mr Gray concluded that the 
disagreement was neither "Maori" nor "racial", but a matter of family politics where one 
side had used TVNZ to advance its case. 

The Dispute 

As the particular dispute about the Paengaroa North B 10A Block was being used only 
as an example of the deficiencies in section 438 in the Maori Affairs Act, TVNZ 
reported that the item only touched on some aspects of it. It was broadcast that the 
trustees had decided not to renew (from 1 June 1992) the sharemilking contract held by 
a Mr and Mrs Morrison and that Mr Morrison's mother was one of the 1700 or so 
beneficial owners of the land. Some of the owners had formed an Action Group to 
object to the (then) trustees' decision because, the programme stated, the Morrisons 
were family and had improved the land considerably during their tenure. 

After the Action Group had protested the original decision, the matter was reconsidered 
by the trustees. Upon reviewing the decision, TVNZ reported, those original trustees 
were divided about whether or not to renew the contract. In view of that division, in July 
1992 a new group of trustees was appointed by the Maori Land Court and they had 
decided to continue with the non-renewal of the Morrisons' sharemilking contract and 
to proceed with their replacement by a "Pakeha" couple (the Scotts). However, TVNZ 
continued, because of various matters which had been taken to the Maori Land Court, 
at the date of the broadcast the Morrisons' cows were still on the block and the "Pakeha" 
couple had not taken up residence. The item reported that one well publicised meeting 
of the owners had taken place at the suggestion of the Court and had attracted 130 
people who had voted overwhelmingly in favour of retaining the Morrisons. 

In view of that brief synopsis, the Authority understood TVNZ's argument that the 
reference to the particular block was relevant to the item's overall theme which was that 
the beneficial owners of a block of Maori land have minimal rights when compared with 
the rights of the trustees. That approach was confirmed by the broadcast comments of 
Mr Gray, an experienced trustee, who suggested that the trustees' duties to the land were 
of overwhelming importance when compared to their duties to the owners. 

cHi i^ i^ rea^ the extensive material supplied by Mr Gray and TVNZ's comprehensive 
- ^ ' f ep j jgs , the ^Authority now believes it better understands the reasons for the dispute 
£7 ^ftiitcbhe\spe\cific block of land. It found particularly useful a decision of the Maori 

• 5 1 n , 4 5 C 



Appellate Court when one of the beneficial owners of the Block sought an injunction to 
prevent the trustees (appointed in July 1992) from administering the lands vested in 
them. The written decision dated 22 October 1992 recorded the events involving the 
disputes about the land during the previous year, the results of the various Court 
hearings and the matters awaiting adjudication. 

That Appellate Court decision was released some five weeks after the broadcast of the 
item to which the complaint relates. However, the hearing had taken place on Thursday 
17 September, three days before the broadcast, and, in an oral decision released on that 
day, the three Judges had declined to grant the injunction. 

The Authority is aware that the functions of the Maori Land Court and Appellate Court 
are not necessarily supported wholeheartedly throughout Maoridom. Nevertheless, 
because of the Courts' extensive involvement in the current dispute, the Authority has 
accepted the Appellate Court's description of both the events and the attitude of the 
participants. In the oral judgment made before the broadcast of the Frontline item, 
Acting Chief Judge McHugh stated: 

Now I want to look first of all at the conduct of the trustees, and I might say that 
the trustees have acted promptly, they have acted properly, they have done 
everything they should have done. This Appellate Court commends the trustees 
for the action they have taken. They certainly acted promptly in getting the farm 
consultants report, they acted quickly when they were given that report, and the 
recommendations that were contained in it. 

The judgment also recorded the reason why the trustees declined to renew the 
Morrisons' sharemilking contract - a fact not presented during the broadcast. The 
judgment stated that the Morrisons, in addition to the sharemilking arrangement with the 
trustees for the Paengaroa North B 10A Block, had leased adjoining land and the 
operation of both blocks raised a possible conflict of interest. Furthermore, it was 
recorded that the owners who were contesting the trustees' decisions (the Action Group) 
were a minority and that a frank discussion involving all the owners was necessary to 
avoid the parties adopting entrenched positions. 

A summary of the judgment is included on pp ix - x of the Appendix. 

Standard 1 - Factual Accuracy 

In his complaint to TVNZ Mr Gray listed eight points on which the programme had 
been incorrect or had created or implied an incorrect impression because of the omission 
of what he described as relevant facts. TVNZ maintained that the item, other than on 
one minor point, was factually correct and that what Mr Gray described as factual 
inaccuracies were either not dealt with during the item or were incidental to it. 

^thority agreed with TVNZ that most of the factual issues, such as the 
Uty for building the cow shed, were neither incorrect nor impliedly so. 

.Nevertheless, it believed that two matters required further examination. The first was 



Mr Gray's allegation that: 

The programme stated that the Morrisons were supported by all of the Owners. 
There are over two thousand Registered Owners in all and at the maximum the 
Morrisons were supported by 120 people and some of them including Mr Young, 
and Mr and Mrs Williams are not owners. 

TVNZ responded: 

The [Complaints] Committee noted that the item did not state the Morrisons 
were supported by all the owners. Researchers were told that of the 130 people 
present at the June meeting, 125 had voted in favour of the Morrisons retaining 
their sharemilking contract. 

Mr Gray later supplied the Authority with a list of over 2000 owners but as TVNZ's 
reporter had referred during the programme to more than 1700 beneficial owners, the 
Authority declined to uphold the first aspect of the standard 1 complaint that the item 
suggested the Morrisons were supported by all, or indeed most, of the beneficial owners. 
However, the Authority did have some sympathy for Mr Gray because viewers might 
have been misled by the use of the term "the owners" when that phrase was used 
throughout the programme to refer to the minority group of owners who actively 
opposed the trustees. 

The second aspect of the standard 1 complaint alleging factual inaccuracy was put by Mr 
Gray in the following way: 

[The programme] insinuated that a part of the problem was racial in that the 
replacement Sharemilker was a Pakeha who was depriving a Maori Owner of 
employment when in fact the replacement Sharemilker was a Maori of Ngati Toa 
and Raukawa descent and [TVNZ's reporter] was aware of this fact. 

TVNZ replied: 

The Morrisons and another person interviewed in the item believed the new 
sharemilkers (the Scotts) were Pakeha. The new sharemilkers themselves did not 
realise they had Maori ancestry until a few weeks ago. When the item was 
broadcast the reporter had become aware of the Maori ancestry but she referred 
to them as Pakeha because everyone she spoke to at Maketu regarded them as 
Pakeha. Ironically, those that have taken over as sharemilkers following the 
Scotts are Pakeha. That notwithstanding, the Committee did not believe that the 
item suggested a racial motive was involved in the desire by the owners to have 
a greater say in the way their land was managed. 

From the other information supplied to the Authority, it was apparent that the trustees, 
in- February 1992 when appointing the Scotts as the sharemilkers to replace the 
Mdrrisons>,believed them to be a Pakeha couple. However, in April the trustees were 
ma4feaw%e\of the Scotts' whakapapa. The Authority was also advised that TVNZ's 
fj©por:tef w-as a,dvised of that information and of sources with whom it could be confirmed 



but, apparently, she did not seek confirmation. In its report to the Authority, TVNZ 
referred to the trustees' belief in February when appointing the Scotts and argued that, 
regardless of the subsequent information, the Scotts continued to be regarded as non-
Maori by the residents of Maketu. 

On three occasions during the item, the couple who had been appointed to replace the 
Morrisons were described as "Pakeha". That was the description also used by the 
reporter. The Authority decided that, as TVNZ's reporter was not reporting as a 
resident of Maketu but, to use TVNZ's words, in a "fair and objective way", the broadcast 
breached the standard 1 requirement for factual accuracy when describing the 
replacement shareholders, inaccurately, as a "Pakeha" couple. Consequently, it upheld 
the second aspect of the standard 1 complaint. 

Standard 6 - Balance 

The core of Mr Gray's complaint about the item's lack of balance and fairness was that, 
because of inadequate research, the programme showed the trustees "in a very bad light". 
TVNZ replied that the "right of owners to have a say in what happens on Maori land", 
was the issue covered and, in addressing the broad issue, a particular land dispute had 
been used as an example. The most relevant facts about the dispute's complexities had 
been summarised in a fair and objective way and, TVNZ maintained, the programme 
had not shown the trustees in a bad light. 

There was no suggestion that the trustees had discharged their duties other than 
in an honourable and correct fashion. The item highlighted the problems with the 
present legislation. It showed two sides of a very difficult and complex dispute 
and suggested that the present laws meant that, sometimes, owners of Maori land 
felt they did not have as much control as they wished. 

The Authority was thus required to consider whether the Trustees had been presented 
in a bad light and, if so, whether that was justified in terms of balance and fairness. 

Because of the focus given to the faction of the owners (the Action Group) who 
supported the Morrisons in their efforts to be retained as sharemilkers, the Authority 
considered that they had been given a good opportunity to present their case. By way 
of illustration of the type of comment made by the members of the Group about the 
trustees, the Authority would refer to Mrs Laureen Morrison's broadcast remark to the 
effect that the owners who supported them were no longer taken in by the "rubbish" the 
trustees "dished out". The tenor of the comments reported was not necessarily that the 
trustees were incompetent, but the Authority agreed with Mr Gray that they were cast 
in a "bad light" by the suggestions that they were uncaring and unfeeling. 

The Authority examined the broadcast to see whether the trustees were given a 
.reasonable opportunity to respond to the claims that made them appear uncaring and 

and whether the trustees were given a chance to explain their actions in the 
ith the sharemilkers. It noted that Mr Gray was interviewed. He spoke as a 

,Wi&JeeYap\>ointed in mid 1992 and was described as experienced in the work. He 



explained his philosophy about carrying out his responsibilities as a trustee generally, but 
was not shown explaining why the Morrisons' sharemilking contract had not been 
renewed. 

As the Authority believed that information about the non-renewal of the Morrison's 
contract was central to the dispute focused on, it decided that Mr Gray had not been 
given a reasonable opportunity to respond to the allegations about the trustees' recent 
actions and, as a result, had been portrayed unsympathetically. 

In the discussion concerning the specific dispute about the appropriate sharemilkers for 
the Paengaroa North B 10A Block, considerable material was advanced from one side, 
including some which displayed the depths of the feelings involved, while virtually none 
was put forward from the other. Further, as the material advanced reflected adversely 
on the trustees, the Authority decided that the broadcasting standard requiring balance 
and fairness had not been complied with. Accordingly, it concluded that the broadcast, 
by omitting the trustees' perspective about the specific contractual dispute, breached 
standard 6 requiring balance and fairness. 

For the reasons set forth above, the Authority upholds the complaint that the broadcast 
by Television New Zealand Limited of the item "Toitu te Whenua' on Frontline on 20 
September 1992, breached standards 1 and 6 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. 

Having upheld a complaint the Authority may make an order under S.13(1) of the Act. 
The Authority decided that an order was appropriate in this case, particularly in view of 
the insufficient opportunity given to the trustees to put their side of the dispute. 

ORDER 

The Authority orders TVNZ to broadcast on Frontline within 14 days of the date of this 
decision a statement approved by the Authority which is a brief summary of this 
decision. 



TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr Gray of its Complaints Committee's decision in a letter dated 4 
November 1992. It reported that the complaint had been considered under standards 
1 and 6 of the Television Code of Broadcasting Practice which require that 

]progl,arnmes be truthful and accurate and show balance, impartiality and fairness. 

FVNZvbegan by explaining that current affairs items, when dealing with complex 

m 

In a letter dated 22 September 1992, Mr W.R.J. Gray of Rotorua complained to 
Television New Zealand Ltd about an item shown on Frontline on 20 September 
which dealt with a block of Maori land - namely Paengaroa North B 10A at Maketu. 

Noting that he was both a beneficial owner of and a trustee for that block of land, Mr 
Gray listed 17 grounds for the complaint. His principal concern was listed in the first 
when he wrote: 

The programme was completely unbalanced and the research left much to be 
desired. 

Grounds 2 - 8 referred to factual inaccuracies which were reported during or inferred 
in the programme when it dealt with the replacement of the Morrisons by the Scotts 
as sharemilkers. Grounds 9 - 10 explained why the Morrisons were replaced by the 
Scotts - an explanation which, Mr Gray alleged, was not adequately presented during 
the programme. The unbalanced coverage of the reasons why the Scotts later 
withdrew from their contract formed complaint grounds 12 - 14 and the inadequacies 
of the programme's coverage of the trustees' actions were complaint grounds 11 and 
15 - 17. 

Enclosing for TVNZ a paper titled "Legal Points for Consideration" to add to the 
paper "State of the Trust" given to the Frontline team, Mr Gray complained: 

The point being that if you intend to cover Maori issues in the future make 
sure you have all of the facts and that you do the job correctly because what 
this Report has done is denigrated Maori honesty, accountability and integrity, 
in other words there isn't any. It has also shown Maori incompetency and 
given support to an illegal activity, and shown the Trustees in a particularly 
bad light. The point being it was done by another Maori. 

He concluded by asking for an apology and public correction and attached ten 
excerpts from the script and provided details which, he said, justified describing the 
extracts as "false statements" or "generalities". 



issues, summarise the relevant facts and present them in a fair and objective way. In 
regard to this specific complaint, it continued: 

It was also noted that this item addressed a wide issue about Maori land by 
using a specific case as an example. For that reason detail was only included 
when it was relevant to a wider issue. It was not an item solely about the 
complexities of this particular land dispute, but was an item about the rights of 
owners to have a say in what happens on Maori land. 

TVNZ rejected the complainant's point of view that the current legislation was 
satisfactory and referred to several other disputes which had arisen because of 
deficiencies in the legislation. 

The wider issue was thus a legitimate subject for Frontline to cover. The 
[Complaints] Committee emphasised again that it was the wider issue that was 
being examined - through the experience of the Maketu dispute. 

Dealing with the complainant's 17 specific complaints, TVNZ wrote in regard to the 
first which alleged a lack of balance and inadequate research: 

The programme addressed the issue of the rights of owners when land is 
controlled by a Trust under section 438. This is a legitimate matter for 
consideration. The Minister of Maori Affairs is presenting a new Bill to close 
up some anomalies so the topic was not only legitimate but topical as well. 
The [Complaints] Committee was satisfied that the programme was the 
product of detailed and thorough research. 

Grounds 2 - 8 had alleged factual inaccuracies and TVNZ responded to each denying 
any inaccuracy. The facts advanced as grounds 9 - 10 had not been disputed in the 
broadcast and after describing grounds 12 - 13 as incidental, TVNZ said ground 14 
raised opposing views, both of which were reported in the item. Ground 15 was 
regarded as "incorrect" and grounds 16 - 17, in TVNZ's opinion, were dealt with 
satisfactorily during the item. 

In response to Mr Gray's final comment, TVNZ stated: 

In considering the final paragraphs of your letter, the Committee noted that 
the item at no time supported illegal activity. It reported and showed the 
owners in court and stated that they had found themselves in trouble with the 
law - but the programme made no judgment on their actions. 

Also, it was the view of the Committee that the programme did not show the 
trustees in a bad light. There was no suggestion that the trustees had 
discharged their duties either (sic) than in an honourable and correct fashion. 

„. , / N o ^The item highlighted the problems with the present legislation. It showed two 
"^'v^W^s of a very difficult and complex dispute and suggested that the present 

t h 3 I^ws'^meant that, sometimes, owners of Maori land felt they did not have as 
&SL;::^!imV&h| control as they wished. 



The item reported the views of some of the parties involved in the Maketu 
dispute as illustrative of the wider issue of Maori land control and 
management. 

Mr Gray had referred to parts of the script which he argued did not record the 
factual history of the trust correctly. TVNZ acknowledged one error which it 
regarded as minor but said that the other reported statements were accurate. It then 
referred to some other relevant facts and concluded: 

With respect, the [Complaints] Committee believed that, while there may have 
been one or two minor errors of fact in the item they were matters of detail 
and that the overall thrust of the programme was correct. 

It believed there was no breach of truth and accuracy (Code 1) and it felt the 
programme was properly balanced (Code 6), giving due weight to each side of 
the dispute. 

Accordingly your complaint was not upheld. 

Mr Gray's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's response, in a letter dated 7 November 1992 Mr Gray 
referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Dealing with some of TVNZ's introductory comments, he stated that the item did not 
deal adequately with the distinction between the beneficial owners of a block of land, 
who determine usage policy, and the trustees who are responsible for day-to-day 
management. In response to TVNZ's statement that the Frontline item was an 
example of a dispute between the beneficial owners and the trustees and its reference 
to two other such cases, Mr Gray said that he was familiar with both instances and 
provided extensive detail about how he had been actively involved in investigating the 
actions and, where appropriate, seeking the removal of the trustees in both instances. 
TVNZ, he stressed, had not investigated the existing legal provisions adequately. 

He then referred to the 17 points raised in his original letter of complaint and h e 
repeated his allegation that the research for the programme was insufficient as TVNZ 
had not checked the accuracy of the dissident owners' comments with the registrar of 
the appropriate Land Court or by examining the accounts held by the trustees. He 
wrote: 

These approaches were never made even though [Frontline] was aware of the 
hidden agenda of the dissident owners and non owners. 

c ^ /Iii g^Ehgetent research had been done, he maintained, the programme would not have 
O / ^ d e s c r & e X the Scotts as Pakeha. He refuted TVNZ's contention that the Scotts had 

^ J , ^ y , ro^ienfly discovered their Maori ancestry. He proceeded through points 3 - 1 7 



and, while agreeing that TVNZ's explanation was not basically incorrect, said that it 
revealed a superficial understanding of the issues involved. He added that the 
programme did not present the "full truth" and that it disclosed bias or indicated a 
lack of balance. For example, in regard to point 12 he claimed that the programme 
did not deal adequately with the trustees' actions when they sought to replace the 
unsatisfactory sharemilkers (the Morrisons) with the Scotts. Mr Gray complained: 

In fact at no stage did the programme show, or even discuss the effects upon 
other Maori Entities that the continuing effects of similar type actions by the 
Morrisons would have on both Maori and non Maori farms in that a 
precedence (sic) would be set in respect to people not vacating their 
employment upon the expiration of their work contract. It would not be a 
situation that involved only Maori Land, the precedence (sic) would apply to 
all work situations throughout New Zealand and was discussed with the 
Reporter in front of witnesses. It could even affect her if she was promoted 
and the person she was replacing refused to move on. Another [example of] 
imbalance and poor research. 

When dealing with the programme's inaccurate and unbalanced portrayal of the role 
of trustees, Mr Gray wrote: 

In this case the Owners wanted the Trustees to continue to employ an 
incompetent Sharemilker and if the income was down then they took the 
responsibility and had to account to other Owners. The Owners who were 
trying to dictate the terms had no accountability or responsibility to the other 
Owners. By trying to get the Trustees to employ an incompetent sharemilker 
that hardly seems logical or responsible and had the Reporter carried out her 
research correctly and in sufficient depth then she would have realised that this 
was totally unacceptable. The Owners as such are the equivalent of Company 
Shareholders to a degree and decree Policy, Usage and Direction of the Trust 
Property and they do this at the initial Court Meeting which determines the 
Trust. They do this with the formation of the Trust and confirm it at every 
Annual General Meeting ... and have the right to express their wishes and 
provided they fall within the "Objectives of the Trust Order" then they will be 
complied with. There is adequate redress in previously mentioned legislation 
if the Trustees move out of line however to date the Owners have had no 
grounds because ... no Applications to that effect have ever been received by 
the Court. 

He finished his specific complaints with the remark: 

eturn. 

What the Paengaroa situation came down to was a straight power struggle 
between various family factions and now that the Morrisons have gone the 
same Owners are now saying that there is no way they should be permitted to 

ferred to the ten extracts from the script included in the original 
o TVNZ and which revealed inadequate research about the role of the 



Trust, the advice received by the Trust, the respective responsibilities of the trustees 
and owners and the Scotts' whakapapa. He objected specifically to the current 
sharemilkers being described as a "Pakeha couple" which, in view of the complex 
events leading to their being appointed, was "racist, offensive and emotional". 

In summary, he said that he had referred his complaint to the Authority on the 
grounds: 

a) The research was totally inadequate and did not reveal the hidden 
agendas of the people concerned in that I have a letter from the 
Morrisons dated 21 February 1992 in which he threatened to use the 
Media to obtain his own ends. ... 

b) The programme was totally unbalanced in that it was not what was said, 
it is what wasn't said. 

c) The overall thrust was that the Trustees were incompetent, unfeeling 
and that they would not listen to a group of Owners despite their 
requests being detrimental to the interests of the Trust. 

He continued: 

The fact that the Owners had no grounds, were in support of incompetence 
and were putting the Trust property at risk was totally missed by the Reporter 
due to inadequate research. 

There is no doubt that Frontline and Miss Paul [the reporter] were used and 
because of her inexperience in Maori land matters she fell into the trap. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its usual practice, the Authority sought the broadcaster's response to the 
complaint. Its letter is dated 9 December 1992 and TVNZ's response, 16 December. 

TVNZ began by describing the issues as complex and stating that, as the Frontline 
story had been accurate in fact and in spirit, the complaint had not been upheld. 
TVNZ also pointed out that Mr Gray was not a disinterested party. 

TVNZ then maintained that the programme's intention was to highlight anomalies in 
the smooth running of "Section 438" trusts. It agreed with the Board of Directors 
analogy made by Mr Gray and took it a step further in describing the beneficial 
owners as dissatisfied shareholders who had tried to unseat the directors/trustees, 

attached brief extracts from the Maori Affairs Act 1953 and said that the 
lendments were designed to invest the owners with more control. TVNZ 

that Judge Hingston and the registrar of the local Maori Land Court 
jroached but had declined to appear on the programme. Mr Gray, the 
had accepted an invitation to explain the issues. 



Discussing Mr Gray's belief that the current legislation provided adequate protection 
for the beneficial owners, TVNZ said that that opinion was shared by neither the 
beneficial owners of the specific block of land nor by the government as was evident 
by the proposed amendment. Furthermore, TVNZ said, an experienced legal advisor 
on Maori land issues had been consulted during the preparation of the programme. 

TVNZ persisted with its argument that the programme had been thoroughly 
researched and explicitly distanced itself from Mr Gray's description of the beneficial 
owners who appeared, as dissidents. 

With regard to the complaint that it was inaccurate to describe the replacement 
sharemilkers (the Scotts) as Pakeha, TVNZ maintained that the Scotts' whakapapa 
was only definitely established recently. 

After dealing with a number of points of the complaint which, it maintained, were not 
related to the contents of the programme, TVNZ then said that the item's comment 
that the Morrisons had worked hard to improve the farm was a fair reflection of the 
viewpoints gathered. Attaching a report which indicated that different studies had 
provided conflicting reports as to the quality of the Morrisons as sharemilkers, TVNZ 
did not accept that the programme implied that the Morrisons were "hard done by". 
The dispute about the quality of the Morrisons as sharemilkers had split the previous 
trust and, for balance, the item had included extracts from interviews with both a 
former and current trustee. 

Noting that some detail raised by Mr Gray was not reported as it was incidental to 
the programme and that some issues had been in dispute when the programme was 
prepared, TVNZ then focused on the matters in the script described as false or 
misleading. After dealing with each matter, TVNZ wrote: 

To sum up we believe the item was a fair and accurate report of a very 
complex and difficult issue. It was a subject of importance and an issue which 
has concerned the Government sufficiently to propose a change in the law. 

TVNZ also recorded its disappointment at the way in which Mr Gray had expressed 
his dissatisfaction. That had involved a telephone call on the evening the programme 
was broadcast, apparently from Mr Gray, threatening the life of the reporter, and an 
abusive fax from Mr Gray in response to the decision from TVNZ's Complaints 
Committee to decline to uphold the complaint. 

Mr Gray's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's response, in a lengthy letter dated 23 December 
1992 Mr Gray began: 

• y — 

^ t h e The\rnatters raised by myself are not complex at all. It ultimately comes down 
Cctvcmnd^a, Situation whereby a greedy sharemilker who was in breach of a 



Vll 

sharemilking agreement refused to move on at the expiration of his contract, 
because he was onto such a good thing. He was in receipt of two incomes, at 
the expense of the Trust, and he enlisted support from other people to support 
his actions by misleading them. 

It was irrelevant, he added, that the farm was located on a block of Maori land and, 
furthermore, the proposed law changes would not have affected the situation. It was 
unfortunate that Frontline had chosen to use the particular block as the trustees, both 
past and present, had complied completely with the appropriate legislation. 

He presented the obligations on trustees (both under the Trustee Act 1956 and the 
Maori Affairs Act 1953) and outlined the process for the establishment of a section 
438 Trust. In his view. 

Section 46 of the proposed Legislation is no different than what is already 
happening now because while the owners at anytime may propose, discuss or 
recommend if it is detrimental to the Trust as a whole the Trustees are not 
required to do anything. The Trustees ultimate responsibility is to the Trust 
and this seems to have been missed by the programme. 

Referring to the Frontline item, he questioned the relevance of the experience of the 
legal practitioner consulted by TVNZ and maintained that the programme was 
unbalanced as the total time given to the speakers opposing the Trustees' stance far 
exceeded the time that he had been given to explain the Trustees' position. He 
argued that one of the people who spoke out in favour of the Morrisons did so 
because of a financial benefit which flowed as a family member had been employed 
by the Morrisons. He also attached a decision from the Maori Appellate Court dated 
17 September 1992 in which the current Trustees had been commended for their 
work. He continued: 

I would submit that the "Dissidents" are most unhappy because they cannot get 
their own way and because the Trustees are not prepared to bow down to 
pressure and to support them in an illegality. Furthermore, the Trustees were 
prepared to put their own honesty, accountability and integrity on the line and 
regardless it is totally unrealistic to have individual owners dictating the 
operation of a Trust as this would lead to anarchy. The owners still need to 
operate through a Management Group, to wit the Trustees. 

He contested the independence of the Farm Advisor's report given to TVNZ, and 
supplied by TVNZ to the Authority, on the basis that the inspector had been 
employed by the Morrisons before the expiry of their sharemilking contract. He also 
commented on the minimal current interest in the land of some of the others who 
had spoken against the Trust. 

immed up under seven points as follows: 

^ . , . „ X ^ \ The Morrisons and the Dissidents wanted support for a Breach of 
( v w ^ Oeaffact; One, in respect to a legally registered Sharemilking Agreement 



which the Morrisons breached and secondly the Contract which the Trust had 
entered into with the Scotts and which has been recognised as being a legal 
contract by the Appellate Court. When neither the two previous Trustees nor 
the current Trustees were prepared to give that support they turned to the 
Media and twisted the situation to their own advantage. In the process [they] 
turned it into a racial situation and a Maori Land issue which was not correct. 
(This was not recognised by the Frontline Team.) 

2) While doing some work on the land, he had been approached by Mr Morrison 
who claimed that he (Mr Gray) had been "shown up" on Frontline. 

Points 3), 4), 5) and 6) referred to incidents when he had been verbally abused either 
during the preparation or as a result of the Frontline programme. 

7) Mr Gray maintained that the entire item was unbalanced when it had tried to 
use the problems with the particular trust as an example of difficulties with section 
438 Trusts. The particular problem, he added, involved a breach of contract. He 
argued: 

The Trustees of Paengaroa North B 10 A Trust should have been put up as 
examples and Role Models of Maori who were prepared to put accountability, 
responsibility and integrity before anything else and who were prepared to 
make hard decisions regardless of relationships and emotive issues, provided 
that they were correct, and who were prepared to meet their obligations and 
certainly not as Court pawns. 

Instead they were kicked in the teeth by Frontline and were placed in the 
general category as another example of Maori incompetency, something I take 
great exception to. 

He concluded by reiterating that the issue was contractual. It was not Maori, not 
racial nor anything else and: 

It was a pity that Frontline got caught up in a situation of which they had no 
understanding of the internal Maori politics. 

In a fax dated 10 January 1993, Mr Gray commented further and pointed out that, 
under the present legislation, the beneficial owners have full access to all the records 
of a Trust and to redress through the Courts. He quoted a legal text which stated 
that Courts would remove Trustees who abused their Trust but that conflict between 
beneficial owners and Trustees was not necessarily sufficient in itself to remove a 
Trustee. Moreover, mere caprice by a beneficial owner, without reasonable cause, 
was insufficient. 

r.Gra><oncluded: 

r<r,A^|) y ; y h e r e has been no application to date for the removal of any Trustee 
v^u; , i , ^ c ^ g s l Q f i n s u f f { c i e n t grounds. 

/ - < - / 



2) This matter was not a Maori Land issue, it was a straight out "breach of 
contract". 

3) The use of the land has not changed and nor has it ever been suggested 
that it will. (It is still a farm.) 

4) Certain Beneficial owners and Dissidents showed "Caprice" and 
"Hostility" because they could not get their own way in dictating to the 
Trustees. 

5) I have spoken to several vets and other in respect of Mr Lintons' 
Report [the agricultural consultant cited by TVNZ who did not accept that the 
Morrison's sharemilking contract should have been terminated] and there are 
numerous debatable points in it. Furthermore, because of the contradiction 
between the various reports it may have been proper for TVNZ to have 
disregarded them and stuck to the main issue, the "Breaches of Contracts". 

I rest my case. 

Maori Appellate Court Decision 

As noted during the item "Toitu Te Whenua", a number of the disputes between 
some of the owners of Paengaroa North B 10A Block and the trustees have come 
before the Maori Land Court. The item complained about was broadcast on 20 
September 1992. A few days earlier, Thursday 17 September 1992, three judges of 
the Maori Appellate Court (Judge McHugh presiding) gave a unanimous oral 
judgment on an application by one of the owners who sought an injunction to prohibit 
the trustees from administering the Block. The application was refused. 

The full decision dated 22 October 1992 provides a comprehensive account of the 
recent disputes between the owners and the trustees. However, as the oral judgment 
was delivered prior to the broadcast of the Frontline item and as the item referred to 
the Court's involvement, the Authority believed that the decision, summarised below, 
was relevant and accordingly treated it as material which was pertinent to its 
assessment of the complaint under standards 1 and 6. 

In the oral decision, the Judge commended the trustees for the prompt action taken 
after their recent appointment in obtaining a farm consultant's report and acting on 
it. He continued: 

Right at the bottom of this matter lies the question of whether the sharemilker 
should be left on this property or not. There is a fraction of the owners here 
who obviously support his retention. I don't know whether those people were 
conversant with the information that the trustees had, whether they had access 
totBevreport that was given to the trustees. But the trustees acted in reliance 
upah'tBat report, and despite the examination of that witness today this 
Apj}e$at£ Court is satisfied that the reasoning contained in the consultant's 



advice to the trustees was quite fair and accurate and should have been relied 
upon by those trustees, and they did, and they acted properly. 

A little later he added: 

We are satisfied that the trustees have done their best to cope with the 
situation, now they need support, and they have acted properly. 

The judgment also questioned whether it was in the best interests of the owners for 
the Morrisons, as sharemilkers, to have an interest in a block of land contiguous to 
Paengaroa North B 10A as it raised "a question of a conflict of interest". 

The judge concluded: 

I thank counsel for your thoughtful submissions, but I make a plea to the 
owners, it's a pity that we have to continue with these actions in this Court. 
It's a pity that it can't be resolved. There are two strong factions I can see. 
There is a silent majority who don't appear on the face of it to be taking must 
interest in these proceedings. Perhaps it is because of all the disputes and the 
fights that have been going on and they don't want to be party to it. I never 
give up hope that there can't be a compromise. On the other hand if you can't 
reach a settlement then of course the Courts have to intervene, and in these 
cases there is no winner, only losers. Incidentally, the trustees need to be in 
place because under their Order they have to call a meeting of owners, that's 
one of the duties they also have to do, and I hope that when that meeting is 
called that there will be a substantial turn-out of owners and that you'll have a 
frank discussion. I would hope that you would not polarise yourselves, and you 

y ^ - *" wOuid^not drive yourselves further apart. I would hope that you would find 
\ - ' some way of settling this issue. 


