
Decision No: 163/93 

Dated the 9th day of December 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

MINISTER OF CUSTOMS 
HON MURRAY McCULLY 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Summary 

Voter preferences were reported on One Network News on 5 May and 2 June after a 
Heylen poll was conducted prior to each date. The items reported that according to 
those results, should an election have been held, a party led by Mr Peters would have 
performed well. 

The Hon Murray McCully, Minister of Customs, complained to Television New Zealand 
Ltd, the broadcaster, that the two items were in breach of the standard requiring balance 
fairness and accuracy in the reporting of news. He claimed that the use of questions 
about a hypothetical party was in the category of creating news rather than reporting it. 

Explaining that the Heylen poll results did not claim to predict the outcome of a general 
election but simply presented a profile of voters' preferences at the time, TVNZ denied 
that it was attempting to predict a future election result. It defended its use of opinion 
polls in reflecting the constantly changing mood of the electorate. It also denied that the 
'Peters factor' could be considered hypothetical in the context of conjecture about his 

political plans. Dissatisfied with TVNZ's decision not to uphold his complaint, 
illy referred it to the Broadcasting Standards Authority under s.8(l)(a) of the 
ting Act 1989. 



For the reasons given below, the Authority declined to uphold the complaint. 

Decision 

The members of the Authority have viewed the items complained about and read the 
correspondence (summarised in the Appendix). Although Mr McCully requested an oral 
hearing, because it was a straightforward matter the Authority followed its usual practice 
and determined the complaint on the basis of the written submissions. 

Two items on One Network News, one on 5 May and the other on 2 June, reported the 
results of opinion polls about voter preferences. The first poll indicated that if an 
election had been held then, a Peters party would collapse the Alliance vote, beat 
National by a substantial margin and run close to Labour. According to the 2 June news 
item, the second poll revealed that had an election been held the previous weekend, Mr 
Peters would have won, either by forming his own party or joining the Alliance. 

Mr McCully complained to TVNZ that it was neither fair nor accurate to suggest that 
a poll of voter intentions could be used to predict the outcome of an election. In his 
view, any poll which used hypothetical questions (for example about a possible Peters 
party) was seeking to make a prediction, and such a use was contrary to the guidelines 
provided by the Heylen Research Centre which conducted the polls. He argued that 
when reporting a poll result, a clear distinction had to be made between predicting the 
outcome of an election and providing a snapshot of voter intentions. 

TVNZ reported that it had assessed the complaint against standard G14 which reads: 

G14 News must be presented accurately, objectively and impartially. 

TVNZ denied that the polls were used to predict election results, maintaining instead 
that they produced an electoral snapshot at a specific moment in time. It explained that 
it was emphasised in the items that the polls presented a profile of voters' intentions at 
the time the poll was taken, adding that this had relevance because it reflected the 
constantly changing mood of the electorate. Because the poll results were tied to a 
specific time, TVNZ denied that there had been a breach of standard G14. 

Responding to the claim that the question about a hypothetical party, to be led by Mr 
Peters, was a breach of standard G14, TVNZ argued that at the time there was a great 
deal of interest in and conjecture about the future intentions of Mr Peters. In its view, 
the 'Peters factor' was as real as any other aspect of the political poll and could not be 
considered hypothetical. Besides, it added, the whole business of political polling was 
hypothetical because it asked voters to make known their intentions as if the election was 
being held then. It declined to uphold this aspect of the complaint. 

In the Authority's assessment, the transcript of the items conveyed that the poll results 
were confined to the times identified, and did not suggest that they would be the 
"Outcome of a general election in the future. As TVNZ suggested, the Authority believed 
tr^^hXinformation provided a snapshot of voter intentions at that time and reflected 
'the COTtsflantly changing mood in the electorate. 



It also believed that viewers would interpret the information in the context of their own 
knowledge and would have known that the question about a possible Peters party was 
a hypothetical one. It was not inaccurate to report that people polled considered that 
they might vote for such a party. The Authority believed that many would have found 
it interesting to know which parties would have received support from the cross-section 
of voters polled. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 



In a letter dated 24 June 1993, the Hon Murray McCully, Minister of Customs, 
complained to Television New Zealand Ltd about two items broadcast on One 
Network News, the first on 5 May and the second on 2 June 1993. The items each 
reported the results of a Heylen poll which had asked voters who they would have 
voted for had the elections been held at the time of polling. 

Mr McCully pointed out that Heylen provided a Guide which was to be used on how 
to report poll results. He noted: 

Heylen's material states emphatically that "opinion polls cannot predict 
election results". The first edict they issue in their guidelines to the media is: 
"Fair and accurate coverage should include: - the fact that the poll cannot 
predict". 

He noted that fairness, accuracy, impartiality and balance were all requirements of 
television news, and argued that the items referred to contravened those standards. 
He quoted the text of the two items: 

Wednesday 5 May 
Our latest Network News Heylen poll shows that if an election were held, a 
Peters party would collapse the Alliance vote, beat National by a substantial 
margin and run Labour close for the Government. 

Wednesday 2 June 
Our last One Network News Heylen poll reveals Peters would have won a 
general election at the weekend, either by forming his own party, or by joining 
the Alliance. 

Further, Mr McCully argued that the use of questions in respect of a hypothetical 
political party (the Peters party) and the Alliance, of which Mr Peters was not a 
member, could only be a basis for predicting outcomes based on polls. He argued 
that this approach was in the category of initiating news rather than reporting on it. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr McCully of its Complaints Committee's decision in a letter dated 
21 July 1993. It reported that it had assessed the complaint against standard G14 of 
the Television Code of Broadcasting Practice which requires that news be presented 
accurately, objectively and impartially. 

^^rjgb^d that the Heylen polls did not claim to predict the outcome of a future 
sgerteiaXelection, but produced an electoral snapshot at the time of polling. It 
•::r:x \>; 



observed that in Mr McCully's letter of 24 June, the word "now" was omitted from his 
transcript of the 5 May item and should have read "...if an election were held now..." 

In TVNZ's view, this did not amount to predicting a future result, but presented a 
profile of voters' inclinations at the time the poll was taken. It believed this was the 
proper role of political opinion polls and concluded that because the result was 
related to a specific time, there was no breach of standard G14. 

With reference to a party led by Mr Peters, TVNZ pointed out that the Peters 
phenomenon was one which could not be ignored and despite the absence of any 
official announcement there was much public conjecture about his future plans. It 
believed it would have been irresponsible to ignore his role. 

TVNZ also observed that after reporting the relative standings of the parties, it then 
introduced the Peters factor and reported that the results reflected the way voters felt 
on the day they were polled. It did not agree that the Peters factor could be 
considered hypothetical, arguing that it was as real as any other aspect in the political 
poll. 

It declined to uphold the complaint that the items were in breach of standard G14. 

Mr McCully's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's decision, in a letter dated 6 August 1993 and Complaint 
Referral Form dated 25 August (faxed to the Authority on 5 October), Mr McCully 
referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(l)(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Mr McCully maintained that the use of poll questions to predict the outcome of an 
election was a breach of the standard requiring accuracy, objectivity and impartiality 
(G14). He wrote: 

On the basis of the Heylen poll, the broadcaster is entitled to say that "In our 
latest Network News Heylen poll, New Zealanders said they would have voted 
for...". However, to say that "...Peters would have won a general election..." is 
a breach of Code G14. 

Furthermore, the use of the polls in these items contravenes Heylen's own 
instructions to the media. These state that: "Opinion polls cannot predict 
election results." The first edict they issue in their guidelines is: "Fair and 
accurate coverage should include: - the fact that the poll cannot predict. 

Mr McCully claimed that TVNZ had misinterpreted the grounds of the complaint as 
„use of the polls "to predict the outcome of a future general election". In fact, he 

the core of the complaint was that polls cannot be used to predict election 
f J?/' Tr ,fgsul^;a\all. He pointed out that there was a clear distinction between predicting 

dtuilh^iP^teopie of an election and providing a snapshot of voter intention. 
G O 

p . c ; -



TVNZ's Response to the Broadcasting Standards Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 5 October and TVNZ's reply, 21 October 1993. 

TVNZ maintained that in neither of the items did it predict an election result. The 
two Heylen polls, it continued, provided a snapshot of electors' intentions at a 
particular time. 

Noting that the central thrust of Mr McCully's complaint was that Heylen polls could 
not be used to predict election results, TVNZ expressed its concurrence. It observed 
that the two items did not foretell an election result, but provided an indication of 
voters' intentions at particular times. 

Further Correspondence 

On 26 October 1993, the Authority sent Mr McCully a copy of TVNZ's response for 
jgtfffurJe r̂TN^ould he wish to do so. Mr McCully did not respond. 


