
Decision No: 159/93 
Dated the 25th day of November 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

GREENPEACE NEW ZEALAND INC. 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Summary 

Some of the activities of Greenpeace were examined in an item called "Greenbuster" 
broadcast on Channel Two's 60 Minutes between 7.30 - 8.30pm on Sunday 11 April. The 
broadcast included a discussion with Icelander Magnus Gudmundsson who was visiting 
New Zealand to address the Fishing Industry Association, and a debate between Mr 
Gudmundsson and two Greenpeace representatives. 

Greenpeace complained to Television New Zealand Ltd that the item contained a 
number of factual inaccuracies, that it was unbalanced and that the tone was unfair to 
Greenpeace. It listed two requirements in the Broadcasting Act and a number of 
standards in the Television Code of Broadcasting Practice which, it alleged, had been 
breached by the broadcast. 

TVNZ upheld the aspects of the complaint that the references to Greenpeace films and 
excerpts which showed harm to animals and which suggested that the incidents might 
have been staged were inaccurate. It broadcast a correction and apology on 60 Minutes 
on 25 April. However, it declined to uphold any other aspect of the complaint. 
Dissatisfied with the numerous aspects of the complaint not upheld, and the action taken 

^J5*the aspect upheld, Greenpeace referred the complaint to the Broadcasting Standards 
-"A^ffijar% under s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 



For the reasons given below, a majority of the Authority declined to uphold the complaint. 

Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the lengthy correspondence (summarised in the Appendix). Greenpeace suggested that 
a formal hearing might be advisable to clarify the issues raised by the complaint but, in 
view of the comprehensive material supplied by both Greenpeace and TVNZ, the 
Authority decided to follow its usual practice and determine the complaint without a 
formal hearing. 

A 60 Minutes item called "Greenbuster" broadcast on 11 April 1993 focussed on the 
activities of Greenpeace. It included criticism about Greenpeace from visiting Icelander 
Magnus Gudmundsson and a debate between Mr Gudmundsson and two Greenpeace 
representatives who were joined briefly by a scientist who provided information about 
whale numbers. 

Greenpeace complained to TVNZ about the item. It alleged seven factual inaccuracies 
and argued that the item was unbalanced. Under that latter aspect of the complaint, 
Greenpeace referred to a number of points which, in summary, it said had put 
Greenpeace on trial without it having a full and fair opportunity to reply. 

In response, TVNZ argued that Greenpeace, its methods of operation and its use of 
donations were legitimate matters of public interest. The broadcasting standard 
requiring balance, it continued, referred to the need for balance "within the period of 
current interest" which meant that the broadcaster, when assessing the balance complaint 
about the item broadcast on 11 April, had to take into account the numerous news and 
current affairs items favourable to Greenpeace, in its view, broadcast in recent years. 

Procedural Points 

TVNZ considered the complaint under standards G l and G6 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. They require broadcasters: 

G l To be truthful and accurate on points of fact. 

G6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

Greenpeace also raised s.4(l)(c) of the Act and standards G4, G7, G14, G19, G20 and 
G21 of the Code. The former requires broadcasters to maintain standards consistent 
with the privacy of the individual and the next two require broadcasters: 

G4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

y ^ C y ^ ^ ^ ^ T o avoid the use of any deceptive programme practice which takes 
I P - ' ' t h e X^ativantage of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting. 

' < \ ? I 
L'. 0 \ C - ^ i ! - ,1-1 j 



The other standards read: 

G14 News must be presented accurately, objectively and impartially. 

G19 Care must be taken in the editing of programme material to ensure that 
the extracts used are a true reflection and not a distortion of the original 
event or the overall views expressed. 

G20 No set formula can be advanced for the allocation of time to interested 
parties on controversial public issues. Broadcasters should aim to present 
all significant sides in as fair a way as possible, and this can be done only 
by judging every case on its merits. 

G21 Significant errors of fact should be corrected at the earliest opportunity. 

Standard G4 requires that people in a programme be dealt with "fairly" while one aspect 
of standard G6 requires broadcasters to show "fairness" when dealing with controversial 
issues. Greenpeace cited standard G4 rather than G6. Because the specific requirement 
in standard G4 is encompassed by standard G6 in this complaint, the Authority has 
subsumed the narrow requirement of the former in the broader obligation incorporated 
in the latter. 

Standard G14 is also inapplicable as it applies to "news" whereas 60 Minutes broadcasts 
current affairs items. In addition, the Authority was unable to agree with Greenpeace 
that any aspect of the item either invaded an individual's privacy (contrary to s.4(l)(c)) 
or involved a deceptive programme practice (in breach of standard G7). 

The Authority did not specifically apply the criteria contained in standards G4, G7, G14, 
G19, G20 and G21 to the broadcast complained about. Instead, it took into account 
s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 which is complementary to standard G6. It 
requires broadcasters to maintain standards consistent with: 

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

The Authority was firmly of the opinion that all the issues raised by Greenpeace were 
encompassed either in standard Gl or under the wide-ranging combination of s.4(l)(d) 
of the Act and standard G6 of the Code. 

Greenpeace complained about the content of the newspaper advertisements for the item. 
They were not evaluated as they do not come within the Authority's jurisdiction and 
Greenpeace's later complaint about the television promos was not assessed as it was not 
raised in the original complaint to TVNZ. 

[TRe^rtipIaiiit and TVNZ's Response 

lT^NZJail|ised Greenpeace that it divided the complaint into the following five areas: 



1. The references to the film showing the skinning of the seal pup. 

2. The references to the film of the kangaroo killing. 

3. The allegation that Greenpeace is "in it for the money". 

4. The statements regarding Greenpeace's attitude to Mr Gudmundsson. 

5. A general feeling on Greenpeace's behalf that the "tone" lacked balance. 

TVNZ reported that it had accepted the complaint about the inaccuracies raised under 
points 1 and 2 and they had been subject to the correction and apology broadcast on 60 
Minutes on 25 April. The statement of correction, it added, was broadcast with 
Greenpeace's concurrence. 

Although it was not entirely clear from some of Greenpeace's comments whether or not 
it was satisfied with TVNZ's actions on these two aspects of the complaint upheld, the 
Authority decided that Greenpeace's comments in total amounted to dissatisfaction with 
the action taken by TVNZ having upheld aspects of the complaint. To enable an 
assessment of that aspect of the complaint, the Authority requested from TVNZ a copy 
of the correction and apology broadcast on 25 April. 

Having viewed the 25 April broadcast, the Authority has some sympathy for Greenpeace 
in that the apology and correction was not totally clear about the particular aspects of 
the 11 April broadcast that the correction was referring to. Nevertheless, there was 
sufficient general reference to the films about seal skinning and kangaroo killing for a 
viewer at least to understand the thrust of the correction. Consequently, the Authority 
declined to uphold the complaint about the action taken by TVNZ having upheld aspects 
of the complaint from Greenpeace. 

The allegation that Greenpeace "is in it for the money" 

That allegation was made explicitly by Magnus Gudmundsson. It was a statement that 
the Authority did not consider had been made as a fact but as an opinion which, in the 
interests of balance, had to be put to Greenpeace for response which, indeed, it was. As 
the statement was clearly a comment and not a fact, it did not contravene the standard 
requiring accuracy and as Greenpeace was given an opportunity to respond, and did in 
fact respond, the Authority decided that TVNZ had also complied with the broadcasting 
standards requiring balance and declined to uphold that aspect of the complaint. 

Greenpeace's attitude to Mr Gudmundsson 

The two issues which arose under this heading were the item's allegation that 
Greenpeace held "secret" files on Mr Gudmundsson and that it had launched a "legal war 
to muzzle Magnus". A majority of the Authority decided that as most files held by any 
organisation are not available as reading material for the public, although perhaps overly 

"dt^raia^k it is probably not inaccurate or sinister to describe them as "secret". Further, 
it© initiate legal action against a person or organisation can be described dramatically as 
le-gM \yir^are and again it is not inaccurate. However, as it is a term which can be 



thought to have melodramatic overtones, the Authority considered that it was an aspect 
of the complaint which should be considered under the point below as to whether or not 
the item's tone breached the requirement for impartiality and balance. 

The minority agreed that it was overly dramatic to describe the files as "secret". It also 
believed that the reporter's use of the term "muzzle" was an exaggerated description of 
the legal proceedings initiated by Greenpeace. Taking these points together, the 
minority decided that the item's approach towards Greenpeace breached the standard 
G l requirement for truth and accuracy. 

The number of blue whales 

The item's reference to the number of blue whales was initially raised as a matter of 
balance but later was included by Greenpeace among the programme's alleged factual 
inaccuracies. During the programme, Magnus Gudmundsson quoted and derided a 
Greenpeace Australia brochure which said that there were as few as 500 blue whales 
remaining. Greenpeace maintained that the figure only referred to the Southern 
Hemisphere but that qualification had been omitted from the broadcast. TVNZ 
provided the Authority with a copy of the brochure and it does not contain the caution 
that the comment about the remaining 500 adult blues refers only to the Southern 
Hemisphere population. As a result, the Authority did not accept that the Greenpeace 
brochure had been quoted from inaccurately or in an unbalanced way. 

The item's tone lacked balance 

Greenpeace argued that the tone, balance and structure of the programme served to 
prove "the protagonists allegations". It was unclear from the lack of an apostrophe in 
Greenpeace's letter whether Magnus Gudmundsson was the sole protagonist or whether 
it also intended to include the 60 Minutes reporter. The Authority proceeded on the 
basis that Mr Gudmundsson was the principal protagonist of a position adverse to 
Greenpeace but that the reporter, in view of her approach, could also have been 
considered at times to have adopted such a position. 

Greenpeace referred to a number of aspects of the item which, it said, was evidence of 
an unbalanced tone. 

The first was the allegation that Greenpeace "staged" the films of seal pup and kangaroo 
killings. TVNZ's extensive correction and apology broadcast on 25 April acknowledged 
the error in ascribing the allegations of staging to Greenpeace. That apology, the 
Authority considered, destroyed (as much as it is possible to do) any credibility that the 
sequences might have had for viewers of both programmes. Because of the importance 
of this matter, it is referred to again below. 

Greenpeace also referred to the alleged inaccurate reporting of the number of blue 
whales world-wide as a contribution to the item's anti-Greenpeace tone. As noted above, 

^ ^ ^ i h ^ / \ m h o r i t y decided the Greenpeace material had not been quoted inaccurately. 

_TfieS^raority agreed with Greenpeace when it complained that it had not been given 
_.:/ ^ f f i ^ jpp l^kun i ty to respond to the Fishing Industry's spokesperson's remark that 

D > v O r ^ o ; / 



Greenpeace sometimes "uses less than honest approaches". That matter is also 
considered further below. 

In order to deal with the complaint that the broadcast misrepresented aspects of the 
decision from the Norwegian Court when ruling on an action brought by Greenpeace 
against Mr Gudmundsson, the Authority obtained a copy of the decision from 
Greenpeace. Inevitably, the Authority acknowledged, when paraphrasing a lengthy 
document some material may be emphasised while other material may be omitted. It 
is necessary to take an overall approach and, on that basis, the Authority did not accept 
that the judgment had been summarised in an unbalanced manner. 

Another matter was the "secret" files held by Greenpeace about Magnus Gudmundsson. 
As noted above, a majority of the Authority did not accept that the comment was 
inaccurate and, in view of that conclusion, it was not regarded as having a major input 
to the item's alleged lack of balance. 

Although none of the above matters was of sufficient import in the Authority's opinion 
to justify a decision that the item was unbalanced, there were two further concerns which, 
it believed, provided the core of the complaint about the item's allegedly unbalanced 
tone. 

The first issue was summed up in Mr Gudmundsson's phrase that Greenpeace was "in 
it for the money" and the second was the attitude of the 60 Minutes' reporter. 

The reporter adopted an assertive approach. Although some of her forceful comments 
were directed at Magnus Gudmundsson, the majority were aimed at Greenpeace. As 
well, a number of the questions which the reporter put to Greenpeace in an assertive, 
if not aggressive, manner were comments made by Mr Gudmundsson about 
Greenpeace's pursuit of money rather than a concern for the environment. 

These allegations could well have resulted in an unbalanced programme if Greenpeace 
had not been given a reasonable opportunity to respond. The style adopted by any 
reporter is not usually a matter of broadcasting standards unless it employs inaccuracies 
or untruths or results in a programme which is unfair, partial or unbalanced. When 
reaching a decision on these matters, the Authority must take into account the context 
of any broadcast, including the status and professionalism of the parties involved. In this 
instance, the Authority noted that Mr Gudmundsson was an experienced media 
performer who responded completely and competently to critical comment. In addition, 
Greenpeace has a high public profile and can be expected to be represented by people 
with attributes similar to those displayed by Mr Gudmundsson. In this situation, the 
Authority considered that the opportunity to respond, rather than the quality of the 
response, was the central concern. 

The Authority, as noted when dealing with the "in it for the money" allegation above, 
decided that the Greenpeace representatives were given a reasonable opportunity to 

^Tesppnd to the reporter's questions and, in particular, to that allegation. Indeed, the 
' ' thVity was impressed with the spokesperson who pointed out that he would not spend 

3ong^pe\iods on a ship in the Antarctic if money was his prime concern. 
OJsr.r.u-ur \:-

! c 

^ y h> <* 

c, \ <• 
. Q y 

Tf J 



The Authority acknowledges that Greenpeace relies on public support and the broadcast 
provided information which people could take into account when deciding whether or 
not to contribute. Arguments critical of Greenpeace were made by Magnus 
Gudmundsson and the Greenpeace spokespersons' replies cast some doubt on his 
objectivity. Although the reporter's approach was overbearing at times and questions 
about her impartiality were not surprising in view of the approach she adopted, a 
majority of the Authority concluded that the discussion on the beach between the parties 
was not unbalanced because each side had a reasonable opportunity to respond. 

The minority disagreed. Recalling that among the papers produced by the reporter were 
some files described as "secret" and apparently not previously sighted by the Greenpeace 
representatives, the minority noted that they were thrust at them at the same time as 
questions about the papers were asked. The minority did not accept that these actions 
complied with the requirement in the standard for a reasonable opportunity to respond. 

The Authority referred above to the allegations that Greenpeace had staged scenes in 
the films from which extracts were taken. That aspect of the complaint was upheld by 
TVNZ as inaccurate, to which the Authority would add that it was also unbalanced 
because Greenpeace was not given a chance to respond to the material screened. 
However, the Authority also believed that any unjustified criticism of Greenpeace which 
could be regarded as contributing unfairly to the item's tone, along with the comments 
from the fishing industry's spokesperson, would have been negated as much as possible 
by the extensive correction and apology broadcast on 60 Minutes two weeks after the 
original item on 25 April. 

Standard G6, referring back to s.4(l)(d) of the Act, provides that balance, fairness and 
impartiality can be achieved when the party criticised has a reasonable opportunity to 
respond within the current period of interest. As Greenpeace has been the subject of 
a large amount of media comment over recent years, much of it uncritical, and as it was 
given a reasonable opportunity to respond to the criticisms, a majority of the Authority 
decided that standard G6 had not been contravened. 

For the reasons set forth above, a majority of the Authority declines to uphold the 
complaint. 

In reaching that conclusion, the Authority also took into account that TVNZ offered an 
apology for the factual errors. However, it was difficult to undo the damage caused by 
the inaccurate use of the excerpts from the films. When individuals or organisations are 
exposed to this kind of critical scrutiny, it is particularly important that extreme care is 
taken to ensure that the facts are correct. If TVNZ had not apologised so promptly for 
the item's factual errors, the Authority would have been inclined to the view that the 
programme breached the standards requiring fairness and balance. 

Signed for and on bel 
A~\ / 

I {%{ j b . 
J.R.Morris \ ° V < f ' " " * JpI 
25 November 1993 \ Q K c ; ? A,P / 



In a letter dated 7 May 1993, Greenpeace New Zealand Inc complained to Television 
New Zealand Ltd about an item broadcast on Channel Two's 60 Minutes from 7.30 -
8.30pm on Sunday 11 April. The item called "Greenbuster" included an interview 
with visiting Icelander Magnus Gudmundsson and a debate between him and two 
Greenpeace representatives. 

Listing two requirements in the Broadcasting Act 1989 and seven standards in the 
Television Code of Broadcasting Practice allegedly breached by the broadcast, 
Greenpeace divided its complaint into (1) factual inaccuracies and (2) balance and 
tone. The following inaccuracies were alleged: 

(a) Newspaper advertisements for the item which claimed that Greenpeace was 
intentionally misleading New Zealanders by issuing false information in the 
interests of making money were incorrect. 

(b) The comment from Magnus Gudmundsson that Greenpeace was "in it strictly 
for the money" was also incorrect. 

(c) Arguing that a Norwegian Court had ruled in favour of Greenpeace when it 
had challenged Mr Gudmundsson's claim that the film used by Greenpeace 
showing seals being killed was staged, Greenpeace said it had not been 
represented accurately or fairly on the item. It quoted an extract from the 
item's transcript which dealt with the court's decision, referred to difficulties 
with translations and concluded: 

Because the narrator did not explain why the court let the clip stand, 
the impression given is that it did so because it found there was 
substance to the claim. Instead the point turned on the translation 
alone. The Norwegian television station was not party to the 
proceedings. Therefore the innuendo is that there is substance to the 
'staging' allegation and that the court implicitly endorsed or at least left 
alone that allegation for substantive reasons. 

The innuendo of the 60 Minutes use of the clip was to lend credence to 
the 'staging' allegation which the court explicitly found against. As the 
ruling was on a technical point of translation this is misleading and 
wrong. 

Gt^efrpeace added that it had supplied TVNZ with a translation of the 
fj?y^~ decmfin\everal days before the item was filmed. 



Greenpeace also contested the reference in the 60 Minutes item that the film 
which alleged seals were skinned alive was falsified. It quoted from the Court 
decision which, on the basis that "alive" meant "conscious", had found the film's 
allegation to be false. Arguing that "alive" could also mean "unconscious", 
Greenpeace disputed the Court's reasoning and thus maintained that this part 
of the broadcast was also inaccurate. 

The item, while showing a seal being skinned, stated that a Greenpeace guide 
had later confessed to being paid "to torture and flay the seal alive in front of 
the camera". Greenpeace complained that the item was misleading, first, in 
that the scene portrayed was meant, incorrectly, to suggest that the hunter was 
skinning the seal alive, and secondly, although implied it did not show the 
guide who later confessed. Greenpeace continued by explaining that the 
confession related to an incident in 1964 (before Greenpeace was formed and 
of which it knew nothing) - not to the film Greenpeace used which was made 
in 1978. This allegation was thus untrue and unfair to Greenpeace. 

The incident was made worse, it continued, by the script which followed in the 
broadcast which suggested that TVNZ agreed with the guide's allegations. 

Greenpeace's next concern focussed on the item's allegation that Greenpeace 
was involved in the falsification of some filming about kangaroos when the 
reporter had said: 

Then what about the kangaroos? More proof Gudmundsson says 
that Greenpeace uses staged scenes of animal torture to promote 
their cause. 

Greenpeace admitted to the judge that the footage was staged. 
The judge said Greenpeace consciously uses falsification in their 
propaganda. 

Greenpeace wrote: 

During this narration the programme is showing scenes from the 
Greenpeace film Kangaroos Under Fire. 

The phrase 'more proof carries the innuendo that the foregoing is 
'proof that Greenpeace uses staged scenes of animal torture to promote 
their cause. 

The statement that 'Greenpeace admitted to the judge that the footage 
was staged' carries the innuendo that Greenpeace (1) the film in 
question was a Greenpeace film and (2) in the Oslo proceedings there 
was an 'admission' by Greenpeace that it was somehow involved in 

y^^TjitSSted footage. 



Greenpeace explained at length that the were two films about Kangaroo 
hunts - one of which "Kangaroos Under Fire" was made by Greenpeace. The 
other "Goodbye Joey", which possibly contained some staged scenes, was 
neither made by Greenpeace nor used by it for propaganda purposes. 
Accordingly, it disputed each of the above comments made by the presenter in 
the broadcast. 

As the last factual complaint, Greenpeace referred to a lengthy section of the 
script where the presenter said that Greenpeace had been keeping "secret files" 
on Magnus Gudmundsson and had been using "war-like" tactics to discredit 
him. 

It pointed out the "secret file" seemed to refer to internal records but as it had 
not been given the opportunity to read this "file", it could not be sure. Further 
as Mr Gudmundsson had given some of the papers to 60 Minutes, he could not 
now claim to be shocked by the revelation of their existence. In summary, 
Greenpeace denied that there were any secret files and that the comment had 
breached the standard requiring accuracy. In addition, 60 Minutes had been 
invited to search Greenpeace's office but had been unable to find anything 
incriminating. This last point, Greenpeace added, was not mentioned during 
the broadcast. 

Under the complaint about the item's tone and balance, Greenpeace began: 

The claim has been made that the programme about Greenpeace while 
adversarial, simply provided the framework for a lively debate about 
Greenpeace. This is incorrect both structurally and in terms of the tone 
which the programme adopted. 

Promotional material for the programme implied that Greenpeace and 
its activities were under suspicion and undergoing legitimate and 
objective investigation which answered questions posed in the 
promotional material. 

This promotion of the programme itself refutes an argument that the 
programme was merely a forum for a debate. The programme in fact 
purported to put Greenpeace on trial. Once this is clear, one needs to 
establish: 

(a) whether the "trial" was fairly and objectively conducted and 
whether Greenpeace had a full and fair opportunity of 

(i) being informed of the accusations against it in advance of 
the programme and 

A) r$A) p a v i n g its replies broadcast fairly and in a balanced 
&ti::;iimt \f$spion and 

O \ , . i 



(b) whether there was in fact an active investigation. 

None of these criteria were followed. In fact 60 Minutes did not contact 
Greenpeace to verify the charges at any time prior to contacting Greenpeace 
to arrange the debate. Apart from an informal interview which resulted from 
a Greenpeace invitation to visit the office, there was no fact checking with 
Greenpeace. Greenpeace gave 60 Minutes the English translation of the Oslo 
decision - 60 Minutes did not request it. 

In fact questions about Greenpeace which were raised in the advertising were 
never adequately addressed in the programme itself. 

When Greenpeace was finally given the opportunity to have its say, the complaint 
continued, a "free-for-all" took place in which the presenter was not impartial but 
took a hectoring stance towards Greenpeace while not confronting Mr Gudmundsson 
in the same way. Furthermore, Greenpeace was not advised of the issues to be 
covered and the programme suggested that Greenpeace: 

... was not all that it seemed, that it had a hidden agenda, that it had been 
dishonest, that it had maltreated animals, doctored and sensationalised 
publicity to milk public sympathy and attract funds, that it was a shadowy 
international organisation that wanted to suppress criticism, that it was 
concerned primarily with profit and that it was not scientifically credible. 

Mr Gudmundsson, Greenpeace continued, although portrayed as the "little guy" was 
in New Zealand as the guest of the Fishing Industry Association and was managed by 
the Association's public relations consultant. 

The tone was set by the item's introduction: 

Tonight Genevieve Westcott with the story of one of the world's most popular 
and powerful Green organisation which has marshalled its forces to muzzle 

} one man. 

It was unbalanced, moreover, to describe Mr Gudmundsson as the "enemy", a 
comment to which Greenpeace was not given the right of reply. 

Other examples of the lack of balance which Greenpeace noted were Mr 
Gudmundsson's unchallenged statements that he was not working for the fishing 
industry, that he had not received payment from the Icelandic Government and that 
Greenpeace was "in it strictly for the money". Greenpeace also challenged the item 
for linking its acknowledgement for an occasional mistake with the incorrect 
allegations about the payment for seal skinning and the staged kangaroo footage. 
That link, it argued, implied that Greenpeace had mistakenly carried out those 
activities. 

/ . Greefiple^t referred to several occasions when the presenter's questions to Mr 



Gudmundsson seemed to accept his claims as facts which, it said, showed that the 
programme was biased and unbalanced. Further, it argued that 60 Minutes seemed to 
accept Mr Gudmundsson's specific claim there were "perhaps millions" of whales just 
because he lived in Iceland. In contrast, the scientific evidence produced to attack 
Greenpeace's estimates was quoted incorrectly and the item had been edited to 
remove the qualifications advanced by the scientist who was shown criticising the 
Greenpeace position. 

The comment that Greenpeace "slapped a defamation writ on Gudmundsson" was 
also biased as the legal claim in fact only sought a retraction and it was not served 
until after the item was filmed "explicitly to avoid charges of this type." 

In conclusion, Greenpeace wrote: 

Greenpeace believes that as a whole, the programme was highly biased, 
unbalanced, unfair and inaccurate. The statement read out two weeks later 
went some way towards addressing two specific instances of inaccuracy relating 
to the two extracts. They did not cover any of the many other points listed 
above, and did not even adequately cover the treatment of those two extracts. 
The statements gave the impression that the problems with those two extracts 
arose wholly from Magnus Gudmundsson's own film, whereas 60 Minute's 
editing of the film extracts and narration are responsible for the inaccuracies, 
misleading impression and bias to a considerable degree. Further, TVNZ has 
specifically limited the ambit of its statement in a letter to Greenpeace 
following the reading of the statement. 

Likewise, 60 Minutes, in introducing and reading letters out one week 
following the original programme recognised the shortcomings of the 
programme in a general way but went nowhere towards addressing the serious 
shortcomings enumerated in this complaint. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Greenpeace of its Complaints Committee's decision in a letter dated 
22 June 1993 when it reported that the complaint had been assessed under the 
standards nominated. 

TVNZ described the item in the following way: 

Before addressing the individual matters raised in your complaint, the 
Committee viewed the programme and noted that it dealt with the visit to this 
country of an Icelander, Magnus Gudmundsson. The item indicated his 
longstanding concerns about the style and methods used by Greenpeace both 
to raise funds and in campaigning on issues relating to environmental 

tection. During the programme Magnus Gudmundsson, together with the 
ter, spoke face-to-face with representatives of Greenpeace on an 



Auckland beach. 

The Committee agreed that Greenpeace is a major lobby group around the 
world and in New Zealand. For that reason the Committee considered that 
the organisation of Greenpeace, its methods and its use of funds are matters of 
legitimate public interest and are therefore worthy topics for journalistic 
investigation. 

The visit of a prominent critic of Greenpeace provided an opportunity to 
explain his concerns to New Zealand viewers and to acquire appropriate 
responses from Greenpeace. It was an important means of widening public 
debate on what is a very influential, high profile, group. 

Section 4(l)(d) of the Broadcasting Act requires balance "within the period of current 
interest" and, in view of the numerous news and current affairs items which had dealt 
with Greenpeace positively over the years, TVNZ argued that the item had to be 
seen within the overall debate. It also referred to the extensive research that had 
been undertaken prior to the broadcast and to the statements which had run on a 
subsequent 60 Minutes programme to correct two inaccuracies. 

The complaint, TVNZ believed, covered the five following broad areas: 

1. The allegation that Greenpeace is "in it for the money". 

2. The references to the film showing the skinning of the seal pup. 

3. The references to the film of the kangaroo killing. 

4. The statements regarding Greenpeace's attitude to Mr Gudmundsson. 

5. A general feeling on your behalf that the "tone" lacked balance. 

It continued: 

The Committee noted that points two and three above were the matters of 
inaccuracy which were dealt with in the correction broadcast on "60 Minutes" a 
week after the original programme. The correction was broadcast with the 
concurrence of Greenpeace. 

TVNZ then proceeded to deal with the specific points raised by Greenpeace in its 
complaint, beginning by noting that newspaper advertisements were not subject to 
broadcasting standards. 

As for the allegation that Greenpeace was "in it for the money", TVNZ noted that it 
^Avas-pr^sented as Mr Gudmundsson's view and that two Greenpeace representatives 

| M i i r e s p b o d e d . As for the complaint that the Norwegian Court judgment had been 
repgrte^irkorrectly, TVNZ maintained that the reporting was factual and without 



innuendo and did not contain the inaccuracies alleged. It acknowledged that the 
parties had a different opinion about brain death and clinical death but that the item 
had correctly reported the judge's ruling. 

Noting that the complaint about the guide's alleged comment had been upheld under 
standard Gl (truth and accuracy) but none other, TVNZ said despite the 
considerable confusion about the kangaroo films, Greenpeace's version was accepted 
and the matter was dealt with in the subsequent correction. However, with respect to 
the quote from the judge concerning Greenpeace's use of falsification, TVNZ added 
that it was an accurate report of the Oslo Court judgment. 

Arguing that reporters should not reveal their sources, TVNZ accepted that the 
reporter had been advised by an independent source that Greenpeace kept files on 
Mr Gudmundsson. As the public and some employees did not know of the files, the 
description "secret" was justified. Consequently, these aspects of the complaint were 
not upheld. 

Turning to the allegation about the item's tone and its lack of balance, TVNZ said it 
was apparent that Greenpeace knew of Mr Gudmundsson's claims in advance of the 
meeting between them and did not uphold any of the alleged breaches. The parties 
were interviewed separately and then brought together. Although that discussion 
involved some shouting, TVNZ denied that the reporter "hectored" Greenpeace. In 
view of Greenpeace's annual income internationally (US$150 million), the term 
megabucks was acceptable. 

Pointing out that Greenpeace regularly supplied film to TVNZ and so it was surely 
acceptable to use some during the item and not a breach of copyright, and that the 
item quoted allegations that Mr Gudmundsson was "a paid lackey of the whalers", 
TVNZ described as subjective that Greenpeace's opinion that the parties were 
portrayed in an unbalanced way. 

Dealing with the complaint about unfairly reporting the legal actions taken against 
Mr Gudmundsson, TVNZ said that Greenpeace "has consistently tried to restrict" his 
influence as was apparent from the "stream of legal letters". Moreover, the 
Greenpeace spokesperson acknowledged during the item that the organisation kept "a 
watching brief on him. When Greenpeace was asked for proof of its allegations 
about Mr Gudmundsson, TVNZ stated, nothing was forthcoming. In dealing with the 
complaint that the item had not sufficiently aligned Mr Gudmundsson with the fishing 
industry, TVNZ acknowledged a letter in which he had been associated with the New 
Zealand Fishing Industry Association but added that it was prepared, mistakenly, by 
1ZB before an interview with Mr Gudmundsson and Greenpeace. 

TVNZ said that Greenpeace acknowledged that it had been given, and had taken, the 
opportunity to rebut Mr Gudmundsson's views. Quoting the script, it argued that the 
comment about occasional mistakes had not been associated with falsification of its 

It maintained that the questions asked of Greenpeace, based on research, were 
xurate. TVNZ referred to the research which indicated that Greenpeace's 



Vlll 

estimate of the number of whales was low. The Greenpeace pamphlet was 
misleading, it added, as it implied that it recorded the population for the entire world 
- not just the northern hemisphere. 

Continuing to deny that any of the matters raised by Greenpeace breached any of the 
nominated standards, TVNZ observed that the possibility of legal action by 
Greenpeace during the visit was regarded by journalists as high. Because of that 
possibility, 1ZB had taken precautions as had some print journalists who had 
considered following up TVNZ's item. TVNZ also pointed out that Greenpeace 
representatives had been interviewed on two occasions and that the Department of 
Conservation scientist, who had been interviewed on the item, had specifically 
requested in advance not to be part of the Greenpeace - Gudmundsson debate. 

TVNZ concluded: 

In summary, the Committee noted that the programme addressed an important 
aspect of Greenpeace's activities and was therefore in the public interest. 
Greenpeace has substantial public involvement and its activities are thus a 
legitimate subject for news media scrutiny. 

The programme was triggered by the visit to New Zealand by Mr 
Gudmundsson, and the claims he made concerning Greenpeace. 

Those claims were put to Greenpeace representatives. 

The programme was never intended to canvass the full range of Greenpeace's 
activities. It is specifically concentrated on the claims by Mr Gudmundsson. 

The Committee accepted that on two points the programme was incorrect. It 
noted that the matter had been corrected in full and in consultation with 
lawyers representing Greenpeace. 

Taking everything into account the Committee concluded that the two points 
mentioned above constituted a breach of Code Gl , but declined to uphold 
your complaint on the basis of any of the other codes quoted by you. 

Greenpeace's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's response to the complaint, in a letter dated 5 July 1993 
Greenpeace referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under 
s.8(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

The key areas of the referral were listed as follows: 

'blMiP^^^ tone, balance and structure of the programme served to prove the 



b) The Norwegian court decision was misrepresented in respect of the 
allegations about staging of a seal pup killing film and kangaroo film. 
This was compounded by Eric Barrett's [of the Fishing Industry 
Association] comment that Greenpeace sometimes, "uses less than 
honest approaches". Greenpeace were not allowed an opportunity to 
respond to this. 

c) Allegations about secret files relied solely on Gudmundsson's claims -
Greenpeace was assumed to be guilty. 

d) Allegations about "megabucks" contained in the pre-broadcast teasers 
and programme, were never backed up. Furthermore, Gudmundsson's 
allegation that Greenpeace is "in it for the money" and that we don't do 
environmental work, were never challenged. 

The organisation added: 

This created serious doubt in the mind of viewers and has had a direct effect 
on our membership and donations. 

Cindy Kiro, the Executive Director, said she or the organisation's lawyer would be 
happy to meet with the Authority or to provide any further evidence requested. The 
general dissatisfaction with TVNZ was contained in the Authority's Complaint 
Referral Form when Greenpeace wrote: 

1. Their response compounds the original complaint by adding to the 
factual inaccuracies and displaying bias in their deliberations 

2. The conclusions are incorrect 

3. Their version of Greenpeace's input into the programme and dealings 
with "60 Minutes" staff is incorrect 

4. The Broadcaster took it upon itself to deal with the matter, without an 
agreement with Greenpeace as to the contentious issues. Consequently, 
its apology failed to address the range of issues of concern to 
Greenpeace. 

5. Greenpeace believes it has been the victim of shoddy, unprofessional 
journalism, and has not been given adequate right of reply or redress. 
Furthermore, the broadcaster has not acted in good faith to resolve this. 

The specific dissatisfactions were contained in a list of 32 points. Briefly summarising 
these points, Greenpeace agreed that it was the media's right to investigate the 
organisation. Maintaining it was not contacted by TVNZ until well after the decision 

AtjQ/rnake the programme, Greenpeace disputed TVNZ's claim that the research was 
exl^hSvk It quoted one example and then maintained that the broadcast promos, 



which it had criticised, must raise broadcasting standards issues. It noted that the 
correction was broadcast two weeks after the original item, not one as TVNZ had 
stated. 

Disputing TVNZ's claim that Greenpeace New Zealand must have been aware of Mr 
Gudmundsson's views before coming to New Zealand (he was active mainly in 
Scandinavia), it said another error was the organisation's annual income broadcast on 
the programme. Although Greenpeace donated free film to TVNZ, it was covered by 
copyright as were the items shown on the item. It accepted that the "paid lackey" 
statement was put to Mr Gudmundsson but said it was followed by the comment, "a 
claim he denies, a claim Greenpeace have never proved". The latter comment was an 
example of the item's lack of objectivity. 

Greenpeace said the "stream" of legal letters amounted to two and the organisation 
did not keep "a watching brief on Mr Gudmundsson. Indeed, the organisation was 
unaware of his visit to New Zealand until contacted by the media. Expressing 
concern that it had been unable to supply all the information requested because of 
short notice, Greenpeace also questioned the impartiality of TVNZ's Complaints 
Committee when it talked about being bemused and describing one aspect of the 
complaint as "nonsense". 

As for the reference to 500 blue whales, Greenpeace said that this was a deliberate 
misquote by Mr Gudmundsson and as it did not have a copy of the pamphlet, it had 
been unable to correct it at the time the item was filmed. However, the correct 
figure was obtained before the broadcast, supplied to TVNZ who ignored it and 
allowed the deliberate misquote to be broadcast. The figure, it continued, was plainly 
stated to be that for the Southern oceans, observing: 

This issue is a prime example of how a meeting with Greenpeace could have 
clarified these simple issues of fact. However the Committee was not 
concerned with establishing truth, merely with affirming the views of its staff. 

Noting that Mr Donoghue (the Department of Conservation scientist who had 
appeared on the programme) had complained about the way he had been treated on 
the item because of his wish to be seen as independent, Greenpeace finished: 

Greenpeace did not concur with the retraction and apology given by "60 
Minutes" as stated by the Committee in l.l(p.3), and again they state this was 
"in consultation with lawyers representing Greenpeace". This is false, our 
lawyers clearly told TVNZ, via their lawyer Mr Charles Blackie of Brookfields, 
that this statement was not agreed to by us. This was known and understood 
by TVNZ. 

JZ's Response to the Authority 

..As i^t^Vactice, in a letter dated 7 July 1993 the Authority sought the broadcaster's 



response to the complaints. After asking for a few more days beyond the agreed 20 
working days because of the research required to respond completely to the 
voluminous complaint, TVNZ then suggested that the Authority defer action pending 
the outcome of possible legal action by Greenpeace against it. After considering the 
matter and as the threats did not follow with legal action, the Authority decided to 
proceed and in a letter dated 8 September 1993, TVNZ reported to the Authority on 
the substance of the complaint. 

TVNZ began by explaining that Greenpeace seemed to have misread the Complaints 
Committee's decision. Contrary to some of what Greenpeace had written, TVNZ 
stated that two aspects of the complaint were upheld as breaches of the accuracy 
requirement in standard Gl . The first incorrect matter was the guide's comment that 
he had been asked by Greenpeace to stage the skinning of live seals and the second, 
the confusion over the origin of the pictures of the kangaroos. In both cases, the 
action taken was the broadcast of a correction on 60 Minutes two weeks after the 
broadcast of the item complained about. However in clarification, TVNZ continued, 
the broadcast on 11 April had not breached any other of the standards cited. 

TVNZ also rejected Greenpeace's criticism that its Complaints Committee had not 
met with the organisation, insisting that it complied with the legislative requirement 
for minimal formality by dealing with complaints - as did the Authority - on the 
papers. TVNZ observed: 

In this case we do not believe (as the Greenpeace letter seems to imply) that 
the Committee misconstrued aspects of the Greenpeace complaint. A proper 
and thorough investigation was carried out with all involved in the production 
of the broadcast item being required to respond in detail to each of the aspects 
raised by Greenpeace. 

By way of introduction to the complaint, TVNZ stated that the item was clearly in the 
public interest. It continued: 

The activities of Greenpeace - an international giant in the conservation area 
which attracts donations from millions of well-wishers - deserves to come 
under constant scrutiny from the media if only because of the huge amounts of 
public money that it receives and spends. When the performance and methods 
of Greenpeace are challenged by a prominent anti-Greenpeace campaigner on 
a visit to this country, those allegations should not be ignored or swept under 
the carpet. 

The visitor on this occasion was Magnus Gudmundsson, a figure well-known 
world-wide for his outspoken criticism of Greenpeace - but not one who until 
now had been available for questioning by the New Zealand media. 

In proceeding to deal with the four areas of complaint identified by Greenpeace: 

"%t^\ The tone, balance and structure of the programme served to prove the 



Xll 

protagonist's allegation". 

In reply, TVNZ maintained that the item had dealt with Greenpeace fairly and 
impartially. Moreover, Mr Gudmundsson had been questioned closely by the reporter 
and by Greenpeace and an example was cited. 

"b) The Norwegian court decision was misrepresented in respect of the 
allegations about staging a seal pup killing film and kangaroo film. This 
was compounded by Eric Barrett's comment that Greenpeace 
sometimes "uses less than honest approaches". Greenpeace were (sic) 
not allowed an opportunity to respond to this". 

TVNZ wrote in response: 

"60 Minutes" did not misrepresent the court decision. It was reported 
accurately. 

Lengthy extracts were quoted from the court's decision in which it was held that the 
film's comment that seal pups were skinned alive was incorrect as the evidence did 
not show that the pups were conscious when skinned. That finding resulted in the 
court accepting the following comment in Mr Gudmundsson's film: 

"Greenpeace's intentional use of falsifications in their propaganda demands 
serious reconsideration of the organisation's aim. It is neither comfortable nor 
nice to see the truth when something one has had hope and trust in shows 
itself unworthy of that trust" 

"c) Allegations about secret files relied solely on Gudmundsson's claims -
Greenpeace was assumed to be guilty". 

TVNZ's reply was brief: 

This was not the case. The information was, as is the practice, verified from 
other sources. Greenpeace was given the chance to respond and Ms 
Carrington agreed during the beach debate that it "was okay to keep files on 
people like Gudmundsson". Greenpeace did not deny the existence of the 
files. In fact, it admitted they existed. 

"d) Allegations about being (sic) megabucks contained in the pre-broadcast 
teasers and programme were never backed up. Furthermore, 
Gudmundsson's allegation that Greenpeace is "in it for the money" and 
that we don't do environmental work, were never challenged. 

Pointing out that Mr Gudmundsson referred to "megabucks" and that it was followed 
by a question to him whether Greenpeace might be in it for money, TVNZ referred 
tcj Jfi§eN$ubstantial income of Greenpeace International. It also noted that the 

^quesri^^pf being "in it for the money" was put to Greenpeace and a reasonably 



Xlll 

/ A— 
CO 

lengthy reply denying the accusation was included in the broadcast. 

TVNZ then proceeded to respond to the 32 points listed by Greenpeace when 
referring the complaint to the Authority. 

Although pointing out that the matters relating to the extent of the contact between 
the parties did not raise broadcasting standards issues, TVNZ replied in some detail 
because the matters involved an attack on TVNZ's integrity. It then recorded that it 
had only become interested in the story after Mr Gudmundsson's arrival in New 
Zealand. Extensive research, it emphasised, was carried out and it disputed 
Greenpeace's implication that that organisation was the only reliable source of 
information. As the original complaint specifically referred to "newspaper" 
advertisements for the item - not the trailers - that aspect had not referred to a 
broadcast and was not assessed by TVNZ's Complaints Committee. 

TVNZ acknowledged that it had misspelt the name of a Greenpeace representative 
and that the retraction and apology was broadcast two weeks - not one week - after 
the original item. 

TVNZ maintained that its source about Mr Gudmundsson's secret files was correct 
and denied that it had been looking for "mud" when visiting Greenpeace's office. The 
film crew had visited after filming the exchange on the beach and recorded some 
general footage. 

Quoting a comment from a Greenpeace spokesperson in the item, TVNZ maintained 
that Greenpeace New Zealand was aware of Mr Gudmundsson and his interests prior 
to his arrival in the country. Further, a letter from Greenpeace's lawyers to the 
Fishing Industry Association ( which it attached) referred to him before his arrival. 
TVNZ also maintained that "megabucks" was an appropriate term and then pointed 
out that the copyright issue was not a matter of broadcasting standards. 

The next series of comments focussed on the allegation that the Complaints 
Committee was biased against Greenpeace and while acknowledging that the use of 
the phrase "stream of legal letters" might not have been "the best description", TVNZ 
argued that the Committee had acted objectively. It commented: 

The item was not rushed to air. There was nothing sinister or malicious in the 
decision to run the item on 11 April. By that time Mr Gudmundsson had 
already left the country, and to leave the programme for another week or 
more would have resulted in a current affairs programme that was somewhat 
less than "current". 

And in response to a number of other specific allegations of bias, TVNZ argued that 
the Committee's straightforward report was a reasonable response. 

r}3-T^tn]^g to the complaint that TVNZ had deliberately misquoted a Greenpeace 
Sy' ~ ^ s r r^a^brochure , TVNZ advised the Authority: 



There was no misquote. A photocopy of the brochure is attached as Appendix 
2 (we apologise for the poor quality but it is a photo-copy of a facsimile!) 

Observing that the brochure had been passed to the Greenpeace representatives and 
that the information supplied later had been considered, TVNZ commented: 

We invite the Authority to decide for itself if the brochure would lead a 
member of the public to conclude that it was referring only to 500 blue whales 
in the Southern Oceans. 

As for the allegation that the Complaints Committee was partial, TVNZ reported that 
it was not the Committee's practice to hold formal hearings and, in view of the 
procedure followed, described Greenpeace's remark as an "unjustified slur". 

TVNZ acknowledged that Mr Donoghue, the scientist, had complained and the 
Complaints Committee, while not upholding the complaint, had apologised for any 
embarrassment his brief appearance might have caused him. It added that Mr 
Donoghue's views were not a matter for the Authority as he had not referred his 
complaint under the Broadcasting Act. 

Maintaining that its description of the legal writ served by Greenpeace on Mr 
Gudmundsson was accurate, TVNZ said that its interpretation was shared by other 
journalists. 

TVNZ repeated that two aspects of the complaint had been upheld and that the 
correction and apology which was broadcast had been prepared in consultation with 
lawyers representing Greenpeace. It also stated: 

... we dispute Greenpeace's assertion that Television New Zealand did not act 
in good faith to resolve the matter. The correction and the apology were the 
appropriate action for the broadcaster to take, and the Complaints Committee 
thoroughly investigated the other matters raised. 

It concluded: 

On the matter of tone, we observe simply that it was a matter of public 
interest that a prominent critic of Greenpeace (who happened to be on a visit 
to New Zealand) be seen to voice his comments about an organisation to 
which many New Zealanders commit money. Greenpeace was seen to respond 
to those criticisms. There was no underlying malice towards Greenpeace. 

As far as the matter of balance is concerned, the Committee simply noted that 
the Act allows for balanced coverage over the period of current interest and so 
information on Greenpeace coverage in the past was included to give some 

••added perspective. Because this was not the only time in recent history that 
-Greenpeace and its activities had been mentioned by Television New Zealand 
i t ^ a \ possible for this particular programme to have a narrow focus. But 

c - t ) 

• j t. ; j , ^ 
< . ' , I \ f 
.. •••• , - > -

:. «*="̂  



having a narrow focus does not imply a lack of balance. 

Greenpeace's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's response, in a letter dated 23 September 1993 
Greenpeace listed the three points it wanted the Authority to consider. It wrote: 

The major points we wish the Authority to consider are: 

the tone balance and structure of the programme served to prove the 
protagonists (sic) allegations 

the programme contained significant factual inaccuracies 

Television promos for this programme served to create a climate of 
hostility towards Greenpeace by highlighting only the views of the chief 
protagonist 

Further Correspondence 

Before determining the complaint, on 22 September 1993 the Authority requested 
further information from each party. In a letter dated 1 October, TVNZ provided the 
Authority with a copy of the apology and correction broadcast on 25 April to enable 
the Authority to determine the complaint from Greenpeace that it was dissatisfied 
with the action taken on the aspect of the complaint which was upheld by TVNZ. 

TVNZ argued that as Greenpeace had first raised its concern with the television 
promos, as opposed to the newspaper advertisements, in its most recent letter, the 
Authority was precluded from determining that aspect of the complaint. TVNZ again 
argued, in response to Greenpeace, that the Authority should determine the 
complaint without a formal hearing. 

In response to the Authority's request, Greenpeace supplied the Authority with a 
report from Greenpeace Australia dated 9 April about the number of blue whales in 
the Southern Hemisphere and a translated, copy of the Norwegian Court's judgment 
on^fhescase brought by Greenpeace against Magnus Gudmundsson. 


