
Decision No: 105/93 

Dated the 30th day of August 1993 

IN T H E MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

KRISTIAN HARANG 
of Auckland 

Broadcaster 
TV3 NETWORK SERVICES 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The apparent increase of prostitution in Russia was covered in an item on TV3's current 
affairs programme 20/20 broadcast between 7.30 - 8.30 pm on Sunday 11 April 1993. 

Mr Harang complained to TV3 Network Services Ltd that the item, broadcast during 
family viewing time, was unbalanced as it suggested that prostitution was a good way to 
make money and had not advanced the sanctity of marriage perspective. 

Explaining that the item (which it said was not targetted at children) reported a highly 
visible aspect of change in Russia and had not been concerned with the morality of 
prostitution, TV3 declined to uphold the complaint. Dissatisfied with TV3's decision, Mr 
Harang referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(l)(a) 
of the Broadcasting Act 1989. 

Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
,< Ath^tarrespondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
: i^d rere$nhiied the complaint without a formal hearing. 



Prostitution in Russia was the focus of an item on TV3's current affairs programme 
20/20 broadcast between 7.30 - 8.30pm on Sunday 11 April. It reported that prostitution, 
a previously unacknowledged activity, was now highly visible as a result of social change 
in that country. 

Mr Harang complained, first, that the subject of the item was inappropriate in family 
viewing time, and secondly, that it had not dealt with the issue in a balanced way. It 
failed that criterion, he added, as it had suggested on the one hand that prostitution was 
a good way for teenage girls to make money, and on the other, by failing to uphold the 
perspective held by most New Zealanders of the sanctity of marriage. 

TV3 assessed the complaint under standards G6 and G12 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. They require broadcasters: 

G6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

G12 To be mindful of the effect any programme may have on children during 
their normally accepted viewing times. 

Pointing out that the item highlighted one aspect of social change in Russia and was not 
a debate about the morality of prostitution, TV3 declined to uphold the balance 
complaint under standard G6. It also declined to uphold the complaint under standard 
G12, referring to the fact that TV3 had used that Sunday evening time slot for current 
affairs for some three years and that current affairs programmes were not targetted at 
children. 

In assessing the balance aspect of the complaint, the Authority accepted that the item 
dealt with one aspect of social change which had accompanied the collapse of the Soviet 
Union. In view of the theme, the sanctity of marriage perspective was not relevant. 
Moreover, the item had highlighted the terrible price which that change had imposed on 
some women. As the programme had dealt with that issue in a balanced and responsible 
way, the Authority concluded that the item had not been unbalanced in contravention 
of standard G6. 

The Authority acknowledged that the item had been broadcast during PGR time. The 
classification guidelines for PGR time reads: 

Programmes containing material more suited to adult audiences but not 
necessarily unsuitable for child viewers when subject to the guidance of a parent 
or adult. 

PGR programmes may be screened between 9am and 4pm and after 7pm until 
6am. 

^ aT|iie^Authority also accepted that the time - 7.30-8.30pm on Sunday evening - was TV3's 
. < > . / ^ T ^ B ^ t e l time for current affairs programmes and, in addition, that current affairs was 

(xJ^t&wft °f programme for which children were the target audience. 



These points about time slot and target audience might well be sufficient in themselves 
to ensure that a programme did not contravene the PGR classification. However, that 
tentative conclusion was confirmed by the programme itself as it had dealt with the issue 
in a straightforward manner rather than one which emphasised the sensational or the 
sleazy. Consequently, the Authority decided that the broadcast had not breached the 
requirement in standard G12 regarding the need to be mindful of the effect of 
programmes on children. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 

Signed for and on behalf of the A»t15^fpy>\ 

30 August 1993 



Mr Harang's Complaint to TV3 Network Services Limited 

In a letter dated 12 April 1993, Mr Kristian Harang of Auckland complained to TV3 
Network Services Ltd about an item broadcast on 20/20 between 7.30 - 8.30 pm on 
Sunday 11 April. 

Arguing that the item about prostitution in Russia was inappropriate in family viewing 
time as it contained the message that prostitution was a good way for teenage girls to 
make money, Mr Harang stated that the programme failed to deal with a 
controversial issue in a balanced way. There was no reference to the need to uphold 
the sanctity of marriage which he described as the viewpoint of most New Zealanders. 

TVS's Response to the Formal Complaint 

TV3 advised Mr Harang of its Complaints Committee's decision in a letter dated 15 
June 1993. It reported that the complaint had been assessed under the standard 
requiring balance and that which requires broadcasters to be mindful of the effect of 
any programme on children. 

Prostitution in Russia, TV3 began, was not controversial in New Zealand. The item, 
it continued, showed what was previously an unacknowledged activity but now a 
highly visible aspect of change in that country. The item had not, TV3 added, 
examined the "pros and cons of prostitution itself. 

Pointing out that the time slot of the broadcast had been used for current affairs for 
some years, TV3 said that it was accepted that children did not watch current affairs 
in any numbers and, indeed, were not the target audience. 

TV3 declined to uphold the complaint. 

Mr Harang's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TV3's decision, in a Complaint Form dated 16 June 1993 Mr Harang 
referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(l)(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Maintaining that the item "glamourised" prostitution and failed to show the 
alternative viewpoint of "chastity and family values", Mr Harang persisted in his 
complaint that the item was unbalanced and inappropriately screened in family 

ing time. He disputed TV3's comment that people in New Zealand would not 
n influenced. He also disagreed that children would not have been watching. 



Mr Harang's Final Comment to the Authority 

When asked if he wished to add anything, in a letter dated 15 July 1993 Mr Harang 
•jffirhrtained that TV3, by not presenting the family viewpoint, had breached the 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 18 June 1993 and TV3, in its reply dated 12 July, advised that it did 
not wish to comment further. 


