
Decision No: 4/93 

Dated the 4th day of February 1993 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

MONSIGNOR F.D. O'DEA 
of Dunedin 

Broadcaster 
TV3 NETWORK SERVICES 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

Alleged apparitions of the Virgin Mary in the United States were featured in an item on 
Nightline on 2 September 1992. It was followed by a broadcast of an allegedly satirical 
piece set in Auckland when passing pedestrians were asked whether they saw an 
apparition on the town hall's clock tower. 

The Rev. Monsignor O'Dea complained to TV3 Network Services Ltd, as the 
broadcaster, that the item was highly insensitive and deeply offensive and, by mocking 
the religious sensitivities of many Catholics and other viewers, breached the broadcasting 
standards. 

Arguing that because the item was satirical it was an exception to the prohibition on 
programmes which denigrated a section of the community on account of religious beliefs, 
TV3 declined to uphold the complaint. Dissatisfied with the decision, Monsignor O'Dea 
referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
•Broadcasting Act 1989. 



The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. 

A news item about the crowd which gathered one evening to witness the apparent 
apparition of the Virgin Mary on a site in the United States was shown on TV3's 
Nightline between 10.30 - 11.15pm on 2 September 1992. It was followed by an item 
where a TV3 journalist stopped pedestrians in Auckland's Queen Street and asked them 
if they saw an apparition of the Virgin Mary on the town hall's clock tower. 

The Rev. Monsignor O'Dea described the item set in Auckland as both insensitive and 
offensive to Catholics and other viewers. As TV3 would not have ridiculed Moslems, 
Jews or Maori in a similar way, he continued, he believed TV3 adopted a contemptuous 
attitude towards many viewers. 

TV3 assessed the complaint under standard 26 of the Television Code of Broadcasting 
Practice. It reads: 

26. The portrayal of people in a way which is likely to encourage denigration 
of or discrimination against any section of the community on account of 
sex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation or the 
holding of any religious, cultural or political belief shall be avoided. This 
requirement is not intended to prevent the broadcast of material which is: 

i) factual, or 

ii) the expression of genuinely-held opinion in a news or 
current affairs programme, or 

iii) in the legitimate context of a humorous, satirical or dramatic 
work. 

Referring to the definition of "satire" in the 1990 edition of The Collins Concise 
Dictionary Plus to the effect that it involved ridiculing topical issues, folly or evil, TV3 
maintained that that was the approach adopted by the item. Accordingly, as the 
broadcast fell within exemption (iii) to standard 26, TV3 declined to uphold the 
complaint. 

The complainant disputed that reasoning when he referred his complaint to the 
Authority. The item had not, he said, ridiculed "topical issues, folly and evil" as required 
by the definition of "satire" but had scorned legitimate and heartfelt religious beliefs. 

-TheAuthority did not approach the complaint by deciding whether or not the item 
icjoft̂ K^d with the requirements of the exemption for satire. Instead, it began by asking 
rwbeth^ex\he item breached the substance of standard 26 which, for the purpose of this 
complalnu prohibits the broadcast of material which is likely to encourage the 



denigration of or discrimination against Catholics on account of their religious beliefs. 
The Authority has noted in earlier decisions that a high level of abuse is required to 
breach the standard as denigration amounts to a blackening of reputation and 
discrimination involves unfavourable treatment based on prejudice. 

The Authority examined the item by these criteria. It considered that the broadcast took 
a disrespectful attitude towards Catholics who believed in apparitions. However, the 
item was so amateurish and unsophisticated that the Authority considered it would not 
have affected anyone's opinions about Catholics, or encouraged denigration or 
discrimination of them on account of their religious beliefs. In fact, in the Authority's 
opinion, the item reflected badly on the broadcaster rather than on Catholics. The 
Authority has sympathy for the complainant that the item attempted to ridicule his and 
others' deep convictions but it has decided that the attempt was insufficient to achieve 
that goal. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 



Rev. Monsignor F.D. OTJea's Complaint to TV3 Network Services Limited 

In a letter dated 3 September 1992, the Rev. Monsignor O'Dea of Dunedin 
complained about an item broadcast on Nightline at 10.30 - 11.15pm on 2 September. 

Describing the item as highly insensitive and deeply offensive, he wrote that the way 
it dealt with the alleged apparitions of the Blessed Virgin Mary mocked the religious 
sensitivities of many Catholics and would be deeply hurtful to many viewers. 

Drawing analogies with news items which ridiculed Moslems, Jews or Maori, he 
concluded that TV3's attitude towards many viewers was contemptuous. Because of 
his concern about the quality of TV3's news, he said he would, and would encourage 
others, to watch TVTs news and, furthermore, was considering a campaign against 
those who advertised on TV3. 

TV3's Response to the Formal Complaint 

TV3 advised the Rev. Monsignor O'Dea of its Complaints Committee's decision in a 
letter dated 2 November 1992. 

It reported that the complaint had been assessed under standard 26 of the Television 
Code of Broadcasting Practice which prohibits the broadcast of programmes which 
denigrate a section of the community on the grounds, among other things, of religious 
beliefs. Noting that the item was clearly satirical and related to a news item claiming 
the appearance of the Virgin Mary in the United States, TV3 said that the broadcast 
fell within the exception to the prohibition in standard 26 which allowed for the 
broadcast of satirical material. 

TV3 declined to uphold the complaint. 

Rev. Monsignor F.D. O'Dea's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TV3's response, in a letter dated 12 November the complainant 
referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Noting that TV3 made use of a definition of "satire" from The Collins Concise 
Dictionary Plus, the complainant argued that the item had not held up "topical issues, 
folly or evil" to scorn. Rather, the item had dealt with the legitimate expression of 
religious belief about which Catholics had a deep and heartfelt sensitivity. 

ffeM^eated the point made about Moslems, Jews and Maori, said it was 
Unacceptable for Nightline to "ride roughshod over religious sensitivities" and 



TV3's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
Its letter is dated 16 November and TV3's response, 26 November. 

TV3 argued that the claimed appearance of the Virgin Mary was a topical issue as 
was evident by the supply of the item from the United States by satellite news service. 
It defined "topical", acknowledged the complainant's sincerity and said that there was 
no intent to denigrate or discriminate. Pointing out that this complaint was the only 
one received about the item, it continued: 

We do not believe this item has caused a substantial or even partial change in 
the way those of other faiths demonstrate any attitude towards those of the 
Catholic persuasion. 

Rev. Monsignor OTJea's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TV3's response, in a letter dated 7 December 1992 the 
complainant provided a completed Complaint Referral Form and his comments on 
TV3's 26 November letter. 

In the letter, he stated that he was not questioning the fact that the news item from 
the United States about the apparitions of the Virgin Mary was topical. What he had 
questioned was what he described as the "stunt" which had used false camera work to 
portray supposed apparitions on an Auckland building. He continued: 

This was no comment on, or even holding up to scorn by means of ridicule of 
a topical event in the United States, but a manufactured cheap sneering at the 
inferred credulity and crass stupidity of Catholics in believing in the reality, or 
even possibility, of apparitions of the Blessed Virgin Mary. 

He objected to what he described as the condescending tone of TV3's Complaints 
Committee's letter, mentioned that he had been editor of the New Zealand Tablet for 
itD^'|I5"s>sand enclosed a comment from the Otago Daily Time's television columnist 
;Svncr ha^y^rj recorded his objection to the item. 

requested that TV3 be censured and required to make a public apology. 


