BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY

Decision No: 3/93
Dated the 4th day of February 1993

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989

AND

IN THE MATTER of a complaint by

JENNY RITCHIE
of Hamilton

Broadcaster
TV3 NETWORK SERVICES
LIMITED
I.W. Gallaway Chairperson
J.R. Morris
R.A. Barraclough
L.M. Dawson
DECISION
Introduction

The proposed Maori fisheries deal and the Maori call to boycott the forthcoming
electoral referendum were two of the specific issues discussed on The Ralston Group
broadcast by TV3 on Wednesday evening 2 September. Contemporary Maori issues
were the focus of the entire programme.

Ms Ritchie complained to TV3 Network Services 1td, as the broadcaster, about the
ethnic composition of the panellists - one Maori (Derek Fox) and three Pakeha (Pam
Corkery, Richard Griffin and Jenni McManus). Because of the racial imbalance and
because the Maori panellist had insufficient opportunity to put his point of view, she said
that the programme was neither balanced nor informative and not in the public interest.

Expressing the opinion that Mr Fox, the sole Maori panellist, explained his perspective

adequately during the heated debate, TV3 declined to uphold the complaint. As she was

dissatisfied with TV3’s response, Ms Ritchie referred her complaint to the Broadcasting
adards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989,



Decision

Members of the Authority have watched the programme complained about and have
read the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority
has determined the complaint without a formal hearing.

Ms Ritchie complained to TV3 about the programme The Ralston Group broadcast on
2 September. It dealt with a number of issues of importance to Maori and was
unbalanced, she said, as the panel of four comprised three Pakeha (Pam Corkery,
Richard Griffin and Jenni McManus) but only one Maori (Derek Fox). Moreover, the
Pakeha panellists expressed some racist views and seemed determined not to be
enlightened by Mr Fox.

TV3 acknowledged that a vehement discussion had taken place during which, it
maintained, Mr Fox had adequately presented his point of view.

Ms Ritchie did not cite the specific standards allegedly breached by the broadcast when
she formally complained to TV3 and the broadcaster, in its response to her, did not
record the standards under which the complaint had been assessed. The Authority
records again that if a complainant does not nominate the standard(s) under which a
complaint is made, then it expects the broadcaster to do so and to record that it has
done so when responding to the complainant.

When Ms Ritchie referred her complaint to the Authority, she used wording from the
standards under which she claimed she had complained to the broadcaster. Taking into
account the comments in Ms Ritchie’s original complaint to TV3, the Authority has
assessed the complaint under s.4(1)(d) of the Broadcasting Act 1989 and standards 4 and
26 of the Television Code of Broadcasting Practice.

Section 4(1)(d) requires broadcasters to maintain standards which are consistent with:

(d)  The principle that when controversial issues of public importance are
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are
given, to present significant points of view either in the same programme
or in other programmes within the period of current interest;

Standard 4 requires broadcasters:

4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any
programme

Standard 26 reads:

26 The portrayal of people in a way which is likely to encourage denigration
of or discrimination against any section of the community on account of
eex, race, age, disability, occupation status, sexual orientation or the
7 holding of any religious cultural or political belief shall be avoided. This
oy \iiéq irement is not intended to prevent the broadcast of material which is:

i

S
e
¥
e
e



i) factual, or

ii) the expression of genuinely-held opinion in a news or current affairs
programme, Or

iii)  in the legitimate context of a humorous, satirical or dramatic work.

The discussion on The Ralston Group in the programme broadcast on 2 September was
at times quite vehement and involved the participants in a considerable amount of
talking across each other rather than listening. Mr Fox (the Maori panellist) was the
most restrained in his presentation but the quality of the information provided by all the
panellists suffered severely from the constant interruptions and abuse. Ms Ritchie
complained that the Maori point of view on the issues discussed was not adequately
presented. The Authority believed that neither the range of Pakeha nor Maori points
of view were adequately presented but, in both cases, that did not result from lack of
opportunity. Rather, it occurred because of the manner in which the participants
conducted themselves and because they expressed their concerns in such a way that the
quantity and volume of the contribution often seemed more important than the quality
of the content. The Authority also took into account the boisterous nature of the debate
and the programme’s format which in this particular programme allowed little time for
panellists to express reasoned points of view.

With those considerations in mind, the Authority assessed the complaints against the
standards noted above. Section 4(1)(d) requires that reasonable opportunities be given
to present significant points of view. The Authority decided that standard had been
complied with. It expects broadcasters to ensure that the balance issue is taken seriously
in news and current affairs items and although it could be argued that the programme
should have been divided in time by approximately half - the three Pakeha panellists
sharing one half and the Maori panellist entitled to the other - the Authority does not
accept that such a mechanistic approach to balance is appropriate for this or other
current affairs programmes. Mr Fox was given the opportunities to present his
perspective and to respond to the points made by the others. Some of the arguments
advanced by the other panellists were provocative and, as has been mentioned, generated
heat rather than knowledge, but that also applied to some extent to Mr Fox. In the
circumstances, the Authority concluded that he was given a reasonable opportunity as

required by s.4(1)(d).

The Authority reached a similar conclusion when assessing the programme against the
standard 4 requirement for people to be treated justly and fairly. After again considering
and putting aside the mechanistic argument that fairness required equal ethnic
representation, the Authority considered that the panellists who accept an invitation to
appear on The Ralston Group must be prepared to have their views challenged and for
the likelihood that such challenges might at times be vigorous. The panellists, the
Authority observed, tended to be high profile personalities who were familiar with the
media. Noting in addition on the programme complained about that on occasions Mr




4

Standard 26(ii) provides an exemption for current affairs programmes from the
prohibition on broadcasts which encourage denigration of or discrimination against a
section of the community on account of race. While The Ralston Group may emphasise
personalities and the personalities selected may sometimes promote an ideology at the
expense of constructive debate, it deals with current affairs issues and, consequently, it
falls within the exemption to the provisions in standard 26.

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint.

Signed for and on behalf of the Authority

4 February 1993



i

Appendix

Mrs Ritchie’s Complaint to TV3 Network Services Limited

In a letter dated 14 September 1992, Ms Jenny Ritchie of Hamilton complained to
TV3 Network Services Limited about the programme The Ralston Group broadcast on
Wednesday 2 September at 9.00pm.

Ms Ritchie said the programme discussed a number of issues of importance to Maori
and had focused specifically on the proposed Maori fisheries deal and the Maori call
to boycott the forthcoming electoral referendum. The racial composition of panellists
comprised three Pakeha and one Maori which Ms Ritchie described as unbalanced.
Furthermore, she added, the Pakeha panellists expressed racist views and seemed
determined to prevent the Maori panellist from enlightening them. Consequently, the
programme was not balanced, not informative and not in the public interest.

TV3’s Response to the Formal Complaint

TV3 advised Ms Ritchie of its Complaints Committee’s decision in a letter dated 30
September 1992.

While acknowledging that the panel comprised three Pakeha and one Maori, TV3
said that the Maori commentator (Mr Derek Fox) explained the Maori point of view
"quite adequately" during the vehement discussion. It stated that a heated discussion
usually occurred on The Ralston Group and it declined to uphold the complaint.

Ms Ritchie’s Complaint to the Broadcasting Standards Authority

Dissatisfied with TV3’s response, in a letter dated 13 October Ms Ritchie referred her
complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting
Act 1989.

Ms Ritchie disagreed with TV3’s opinion that Mr Fox was given a fair hearing saying:

The other panellists were rude and dismissive of both his attempts to provide
information and his expertise to be able to provide them with information.

She stated that TV3 had not addressed the standards under which she had made her
laint which were s.4(1)(d) of the Broadcasting Act, standard 26 of the Television
Broadcasting Practice and the other standards in the Code requiring fairness.



ii

TV3s Response to the Authority

As is its practice, the Authority sought the broadcaster’s response to the complaint.
Its letter is dated 22 October and TV3’s reply, 2 November.

TV3 said that it maintained its position reported in its 30 September letter to Ms
Ritchie and added that the show’s panel was not selected by gender or race.

Ms Ritchie’s Final Comment to the Authority

When asked to comment on TV3’s reply, in a letter dated 6 November Ms Ritchie
maintained that the programme breached the standards requiring broadcasters to give
reasonable opportunities for the presentation of significant points of view, and
prohibiting the denigration of a section of the community on account of race.

She said that the first standard had been breached by the actions of the Pakeha
panellists, one of whom spoke disparagingly, when Mr Fox attempted to present a
Maori perspective. The intolerant attitudes displayed by the Pakeha panellists had
reinforced negative attitudes to Maori issues and, consequently, breached standard 26
of the Television Code.

Ms Ritchie concluded by asking if TV3 did not select panel by gender or race, how
did it meet the broadcasting standards requiring accuracy and the presentation of

significant points of view?

Further Correspondence

TV3 maintained in a letter to the Authority (26 November) that comment on racial
issues need not be confined to members of the race being discussed and concluded:

We do not believe Maori will suffer denigration or be subject to discrimination
because of this particular debate.

In her response (27 November), Ms Ritchie did not dispute TV3’s point that it was
unreasonable to expect that only a Maori should comment on Maori issues but she
continued to argue that Mr Fox on the 2 September programme was not given a
reasonable opportunity to advance Maori opinion. Moreover, some of the attitudes
displayed by the Pakeha panellists would encourage denigration of, and discrimination
against, Maori. She concluded by asking what criteria were used by TV3 in selecting
panellists to ensure that the requirements for balance were met. She stated:

I would suggest that TV3 should have a clear policy regarding matters such as
the criterion for selecting of talk-show panels in order to meet the
quirements of the Broadcasting Act.



