
Decision No: 96/92 

Dated the 17th day of December 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

LESLIE JAMES MCKAY 
of Riverton 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

DECISION 

Introduction 

The 1992 electoral referendum, then forthcoming, was described as a "Proportional 
Representation Referendum" on the Tonight programme broadcast by TV1 at 10.30pm 
on August 12. That description was used once by the presenter and once in the subtitles. 

Mr McKay complained to Television New Zealand Ltd, as the broadcaster, that the 
description was inaccurate. TVNZ upheld the complaint. It said that the mistake had 
been identified very quickly after the broadcast and had not been repeated on any other 
programme. 

As Mr McKay was dissatisfied with the action taken by TVNZ after it had admitted the 
mistake, he referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) 
of the Broadcasting Act 1989. 

Decision 

_ i V t ^ ^mbers of the Authority have viewed the item complained about and have read 
o^^hV^or^spondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 

Jdeterrhirie^l the complaint without a formal hearing. 



Mr McKay complained to TVNZ about the manner in which the (then) forthcoming 
electoral referendum was referred to on Tonight at 10.30pm on 12 August 1992. It was 
described, once verbally and once in sub-titles, as the Proportional Representation 
Referendum. 

incorrect broadcast (13 August) to ensure that all future references were correct. Mr 
McKay was advised of TVNZ's actions after his complaint was assessed and upheld by 
TVNZ's Complaints Committee. 

Mr McKay, however, was not satisfied with the action taken by TVNZ and referred his 
complaint to the Broadcasting Standards Authority. In view of the fundamental influence 
of the electoral referendum on the parliamentary process, he regarded TVNZ's mistake 
as one of great importance and, by not correcting immediately the misleading impression 
which the error might have caused, argued that TVNZ should be censured. He regarded 
TVNZ's attitude, which he described as "getting it right next time", as inappropriate. 

The Authority commends TVNZ for the prompt action taken upon realising the error 
but, in view of the complaint, it was required to consider whether that action was 
sufficient. It noted that the item on Tonight which dealt with the referendum questioned 
the quality of its publicity and reported the apparent confusion felt by many members 
of the public. TVNZ's incorrect description both reflected and, indeed, could well have 
added to the public confusion and the Authority considered whether a brief 
announcement on 13 August (the night after the error) would have been an appropriate 
way to acknowledge the error, to advise viewers of the referendum's correct title and to 
rectify the impression left by the use of a misleading title. 

Taking into account the confusion about the referendum then evident, the Authority 
decided that an announcement on 13 August would not have been either appropriate or 
helpful. Because the issues were so complex, it would not have been possible to include 
all the relevant details in a brief statement. The Authority agreed with Mr McKay that 
the referendum was of major importance and it also agreed with TVNZ that, because 
of the complexities, the issues had to be dealt with thoroughly. The Authority decided 
that TVNZ had acted responsibly by ensuring that all future references to the 
referendum were correct and, furthermore, that its action in ensuring the details covered 
by the referendum were dealt with competently in later programmes was a sensible 
response to the issue. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint that 
TVNZ's action, having upheld the complaint, was inappropriate. 

Signed for and on behalf of/th$/^Xi^tm^ty 

Iain Gallajyay 
Chairperson 

\ 



Decision No: 96/92 

Dated the 17th day of December 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

LESLIE JAMES MCKAY 
of Riverton 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The 1992 electoral referendum, then forthcoming, was described as a "Proportional 
Representation Referendum" on the Tonight programme broadcast by TV1 at 10.30pm 
on August 12. That description was used once by the presenter and once in the subtitles. 

Mr McKay complained to Television New Zealand Ltd, as the broadcaster, that the 
description was inaccurate. TVNZ upheld the complaint. It said that the mistake had 
been identified very quickly after the broadcast and had not been repeated on any other 
programme. 

As Mr McKay was dissatisfied with the action taken by TVNZ after it had admitted the 
mistake, he referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) 
of the Broadcasting Act 1989. 

Decision 

a ^ e , jrjesnbers of the Authority have viewed the item complained about and have read 
^th^ccrfJFesppndence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
' ^determihedVhe complaint without a formal hearing. 



Mr McKay complained to TVNZ about the manner in which the (then) forthcoming 
electoral referendum was referred to on Tonight at 10.30pm on 12 August 1992. It was 
described, once verbally and once in sub-titles, as the Proportional Representation 
Referendum. 

That error was also noticed by TVNZ staff and action was taken on the day after the 
incorrect broadcast (13 August) to ensure that all future references were correct. Mr 
McKay was advised of TVNZ's actions after his complaint was assessed and upheld by 
TVNZ's Complaints Committee. 

Mr McKay, however, was not satisfied with the action taken by TVNZ and referred his 
complaint to the Broadcasting Standards Authority. In view of the fundamental influence 
of the electoral referendum on the parliamentary process, he regarded TVNZ's mistake 
as one of great importance and, by not correcting immediately the misleading impression 
which the error might have caused, argued that TVNZ should be censured. He regarded 
TVNZ's attitude, which he described as "getting it right next time", as inappropriate. 

The Authority commends TVNZ for the prompt action taken upon realising the error 
but, in view of the complaint, it was required to consider whether that action was 
sufficient. It noted that the item on Tonight which dealt with the referendum questioned 
the quality of its publicity and reported the apparent confusion felt by many members 
of the public. TVNZ's incorrect description both reflected and, indeed, could well have 
added to the public confusion and the Authority considered whether a brief 
announcement on 13 August (the night after the error) would have been an appropriate 
way to acknowledge the error, to advise viewers of the referendum's correct title and to 
rectify the impression left by the use of a misleading title. 

Taking into account the confusion about the referendum then evident, the Authority 
decided that an announcement on 13 August would not have been either appropriate or 
helpful. Because the issues were so complex, it would not have been possible to include 
all the relevant details in a brief statement. The Authority agreed with Mr McKay that 
the referendum was of major importance and it also agreed with TVNZ that, because 
of the complexities, the issues had to be dealt with thoroughly. The Authority decided 
that TVNZ had acted responsibly by ensuring that all future references to the 
referendum were correct and, furthermore, that its action in ensuring the details covered 
by the referendum were dealt with competently in later programmes was a sensible 
response to the issue. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint that 
TVNZ's action, having upheld the complaint, was inappropriate. 



Mr McKay's Complaint to Television New Zealand Limited 

In a letter dated 13 August 1992, Mr Leslie James McKay of Riverton complained to 
Television New Zealand Ltd about an item broadcast on the Tonight programme at 
10.30pm on 12 August. 

Both the presenter and the subtitles, he wrote, had referred incorrectly to the 
forthcoming electoral referendum as the "Proportional Representation Referendum". 
As the issue was serious and as TVNZ's description could mislead viewers, he 
demanded that a correction be broadcast. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr McKay of its Complaints Committee's decision to uphold the 
complaint that the broadcast had been inaccurate in a letter dated 8 September 1992. 

The mistake, it continued, had been identified quickly. As the appropriate staff had 
acted on the morning following the broadcast of the inaccuracy and had maintained 
vigilance to ensure all subsequent references on news programmes had been accurate, 
TVNZ believed that no further action was required. 

Mr McKay's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's decision not to take any further action, Mr McKay referred 
his complaint to the Authority in a letter dated 20 September 1992. 

Stressing the importance of the referendum and the potential of the acknowledged 
mistake to mislead viewers, he argued that TVNZ should have broadcast a correction 
as soon as the mistake was drawn to its attention. He disagreed with TVNZ's 
practice of "getting it right next time" and said, moreover, that TVNZ had 
misrepresented the referendum's intention on the evening before voting took place. 
He believed that TVNZ should be censured for not taking prompt corrective action. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's comment on the complaint. 
Its letter is dated 8 October 1992 and TVNZ's reply, 28 October. 

With regard to the aspect of the complaint referring to its complaints procedure, 
^ X^fZ^noted that the mistake was acknowledged and corrected internally before Mr 
"McK%'^sletter was received. However, as Mr McKay had called his complaint a 
ffOfmaKOne, it was necessary to follow the statutory process. Nevertheless, as 



corrective action had been taken promptly, by the time his complaint was upheld by 
the Complaints Committee it was decided that further action was unnecessary. 

As for the aspect of the complaint which expressed dissatisfaction with the action 
taken, TVNZ believed that one possible action would have been to explain in detail 
each option on the night after the use of the incorrect description. While that was 
not done on the following evening, during the weeks leading up to the vote each 
option had been examined in more detail than could have been done in any one news 
programme. TVNZ believed that the action taken had been appropriate. 

Mr McKay's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's reply, in a letter dated 7 November 1992 Mr 
McKay said that the core of his complaint involved the point whether a broadcaster 
could breach the truth and accuracy standard in a news broadcast and fail to take 
"adequate remedial measures to dissipate" the effect of the breach. Describing 
TVNZ's reasons for failing to broadcast an apology as being without substance and 
arguing that the term used - the proportional representation referendum - confused 
the real issue, Mr McKay pointed to the referendum's first question which dealt with 
retaining or changing the present system. That issue had not been addressed by 
TVNZ. 

Mr McKay suggested that a statement covering the first question on the referendum 
should have been broadcast on Tonight during the evening after the error. That 
would have shown that TVNZ was honest and did not hide behind the camouflage "of 

''ge^Tmgat right next time". 


