
Decision No: 93/92 

Dated the 7th day of December 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

MARILYN PRYOR and 
PETER CORRIGAN 
of Wellington 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The consequences of the Roman Catholic Church's doctrine on birth control for the 
residents of the overcrowded slums of Mexico City was one of the issues examined on 
Foreign Correspondent broadcast on TV1 between 9.30pm and 10.00 pm on 21 May 1992. 

Ms Pryor complained to Television New Zealand Ltd that the item was in breach of the 
broadcasting standards because it contained inaccuracies and bias. Mr Corrigan's 
separate complaint focused on the item's lack of balance and its dismissive attitude 
towards natural birth control. He stated that the programme distorted Mexico City's 
population problem in order to attack the Catholic Church. 

In declining to uphold the complaint, TVNZ contended that the item was a balanced 
view of the conditions in Mexico City and that the statements made were backed up by 
facts and interviews. It believed that it was a valid line of enquiry to ask what role the 
Church's doctrine on birth control played in the burgeoning population of that City. As 

of the complainants were dissatisfied with TVNZ's decision, they referred their 
^(fompjlh^ts jointly to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 

lg Act 1989. 



Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. 

An item on Foreign Correspondent which was broadcast on TV1 on 21 May 1992 focused 
on the living conditions of some of the three million residents of a slum area on the 
outskirts of Mexico City. It examined the effects of overpopulation which led to 
overcrowding, poor health, low life expectancy and irreversible damage to an 
environment already under threat in Mexico City. The people shown in the item were 
depicted as hard-working, loving, caring, family-oriented people who were caught up in 
an environmental and social milieu which was inexorably leading them to early death. 

Ms Marilyn Pryor and Mr Peter Corrigan complained separately to TVNZ that the item 
was unbalanced because it clearly but unfairly ascribed the blame for the conditions in 
Mexico City on the teachings of the Catholic Church, and specifically on the Church's 
stance on birth control. TVNZ declined to uphold either complaint, claiming that it was 
legitimate to examine the role of the dominant Church's doctrine on birth control in the 
context of the high rate of population growth in Mexico City. Ms Pryor and Mr Corrigan 
referred their complaints jointly to the Authority, challenging the programme's accuracy, 
and its lack of balance and impartiality. 

TVNZ's Complaints Committee considered the item against standards 1, 6 and 7 of the 
Television Code of Broadcasting Practice which the complainants said were breached by 
the item and declined to uphold the complaint. These standards require broadcasters: 

1 To be truthful and accurate on points of fact. 

6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

7 To avoid the use of any deceptive broadcasting practice which takes 
advantage of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting. 

Dealing first with standard 1, the Authority observed that the programme was confined 
to the context of a slum area of Mexico City and that the people who were interviewed 
were people who lived there and who struggled with the day-to-day problems of 
surviving. The fact was that those people were living in abject poverty and, although they 
did their best to keep themselves and their dwellings clean, they were always at risk of 
illness and disease because of the pressures of overpopulation and poverty. The 
Authority observed that the intention of the documentary was to highlight the problems 
these people faced, rather than to attack the Church. However, it did have some 
sympathy for the complainant's allegation on this point. In agreement with TVNZ, the 

^ ^ A r a t h o r i t y noted that at no time did the programme convey the message that a change 
/I ^ -44 id^bhurch ' s teaching on artificial birth control was the only solution for Mexico City. 

di'TlieiAutfidrity accepted the programme's observation that natural family planning "does 

A m fi) 



not work" in the experience of the slum dwellers of Mexico City depicted in the 
documentary. The complainants provided a great deal of information which showed that 
it is a well-regarded, effective means of birth control in certain groups which have been 
taught the method. However, from the literature provided, the Authority noted that 
the method requires a conscientious commitment by both partners and, to quote the 
publication Catholics and Family Planning, "high motivation, proper instruction, [and] 
adequate supervision in the initial stages" from a trained health worker to be successful. 

The Authority accepted that the population problem in Mexico City was a newsworthy 
subject. From the broadcast of the interviews with people who lived there, there 
appeared to be a moral dilemma among those who would like to limit the size of their 
families but were constrained from using artificial means of birth control by the teachings 
of the Church to which they were devoted. The Authority acknowledged that no 
information was given in the programme on the method of natural family planning 
described in the literature provided by Ms Pryor and Mr Corrigan. In its view, it was not 
clear from the broadcast whether that natural method had been tried in Mexico City or 
whether it was the old "rhythm method" which had been used and found to be 
unsuccessful. It decided that it was likely to be the latter, as one of the women 
interviewed when referring to natural birth control called it the calendar method and 
said that for her, it did not work. 

Having assessed the programme against the requirements of standard 1, the Authority 
decided that even though it did not present the views of those who find natural birth 
control effective, it did not breach the requirement for truthfulness and accuracy. The 
programme was limited to the experiences of those residents of Mexico City portrayed. 

With regard to standard 6, the Authority observed that the Catholic Church was not 
ascribed the full responsibility for the dilemma of overpopulation, for although it was 
stated in the introduction that the Church's policy on birth control "contributes in no 
small measure" to the high birth rate, the item acknowledged that immigration was a 
factor also. 

The Authority had some sympathy with the complainants' argument that the item 
perpetuated a stereotypical point of view about the teachings of the Catholic Church and 
high birth rates. It noted that the demographic data provided by the complainants, which 
showed the low population growth rate in some predominantly Catholic countries, 
supported their view. However, the Authority felt that this information was not entirely 
relevant to the complaint as the programme was focused on Mexico City. 

When considering the item's balance, the Authority considered that the broadcast of the 
comments of the priest in the slums of Mexico City were helpful because he had overall 
knowledge of the moral dilemma people faced when their desire to limit their family size 
appeared to conflict with the teachings of the church. However, it noted that the 
presentation of his views did not provide balance because they were different from those 
rjfjhe Church. The item also included a brief interview with Bishop Mejia, a 
A^^s^ntative from the Vatican, who stated unequivocally that people who did not 

x'JccmScwuW and freely put into practice the teachings of the Church on birth control were 
^ r 5^e r s \ 0 _ , ' b i e interview, although cursory, sufficiently advanced the Church's views to 

If- i 



meet the requirement of standard 6 with respect to balance. 

Finally, the Authority considered the complaint under standard 7. It rejected the 
complainants' argument that viewers could be so misled by the programme's view of the 
facts that a "deceptive programming practice" had been employed. The Authority noted 
that advocacy journalism is a well-established journalistic technique and its use on this 
occasion was legitimate. The fact that a programme is highly respected is not a sufficient 
ground for asserting that information given on it will not be critically evaluated by the 
viewer or listener. In the Authority's view, this standard refers to a "contrived" technique 
or approach which deceives viewers. The Authority could find no evidence of the use 
of any contrived technique in this programme which took advantage of the confidence 
viewers have in the integrity of broadcasting. 

The scope of the documentary was limited to the experience of the slum dwellers of 
Mexico City. It presented life in the slums as it was found, albeit through the eyes of a 
Western documentary maker. It gave a visual contrast between the slums of Mexico City 
where three million people lived and the opulence of the Vatican where the Church's 
doctrine is promulgated. It challenged the role of the Church in the population growth 
and reported the fact that, for the people interviewed, natural family planning did not 
work. The Authority is of the view that it was not an inaccurate or unbalanced portrayal 
of the conditions found. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint. 



Ms Marilyn Pryor's and Mr Peter Corrigan's Complaint to Television New Zealand Ltd 

In separate letters Ms Pryor and Mr Corrigan complained to Television New Zealand 
Ltd about an item on Mexico City broadcast on TV1 on Thursday 21 May 1992 on 
Foreign Correspondent between 9.30 pm and 10.00 pm. Ms Pryor's letter was dated 25 
May and alleged that the item breached standards 1 and 7 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. The item, she stated, was biased almost to the point of being 
propaganda. 

Mr Corrigan's formal complaint was dated 22 May and dealt with two related issues. 
First, he said, the item showed very little balance and was so biased as to be propaganda 
directed against the Catholic Church and its teaching. In particular he objected to the 
dismissive manner that natural birth control was dealt with. 

His second complaint was that statements made by the reporter about the plight of 
Mexico's poor were unsupported by visual evidence. He believed that the population 
problem in Mexico City was seriously exaggerated, and that the causes and effects were 
distorted to attack the Church. He claimed that the objectivity of the reporter was 
seriously questionable. 

TVNZ's Response to the Formal Complaints 

TVNZ advised Ms Pryor and Mr Corrigan of its Complaints Committee's decision in 
separate letters dated 15 July 1992. 

In response to Ms Pryor, TVNZ said that, because she did not identify the parts of the 
programme which were at fault, it had considerable difficulties in assessing in what way 
the standards had been breached. It maintained that it was a valid line of inquiry for the 
item to question the role of the dominant Church's doctrine on birth control in the 
context of the burgeoning population of Mexico City. Accordingly, it declined to uphold 
the complaint. 

In regard to Mr Corrigan's complaint, TVNZ noted that it had been considered under 
standards 1, 6 and 7 of the Television Code of Broadcasting Practice. It observed that 
the holding of strong religious beliefs by viewers should not prevent journalists from 
questioning matters of dogma, especially when the consequences of the dogma had a 
wide impact. It noted that to any disinterested party it was simple common sense that 
in a country like Mexico a doctrine which forbade artificial birth control would have an 
impact on population growth. Furthermore, two Catholic priests interviewed on the 
.o^ogfamme confirmed that. 

"rn-Tesppn&e to Mr Corrigan's point that natural birth control had a high rate of success, 
"TVNZ h'otfcd that this was more likely among educated people, and that there was a high 



failure rate among people such as those in the slums of Mexico City. It wrote: 

In addition the Committee was advised that Family Planning Groups in Auckland 
do not share your view. They say that success from the "natural" method is found 
largely in the well-educated, higher socio-economic groups. Poorer, less educated 
people have greater problems keeping up with the complex fertility cycle. One 
Family Planning group reported that among the higher socioeconomic groups the 
failure rate of the natural method can be as low as 2 per cent, but its failure rate 
among poorer people is as high as 60-70 percent. 

TVNZ also dismissed his point that because the item showed clean, happy people and 
not miserable, undernourished ones, this was contradictory and suspect. TVNZ noted 
that it was false to assume that because people were poor they were also dirty. It 
concluded by stating that it was a valid line of inquiry to question the role of the Church 
in the increase in population and declined to uphold the complaint. 

Ms Pryor's and Mr Corrigan's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Dissatisfied with TVNZ's decision, Ms Pryor and Mr Corrigan made a joint referral to 
the Broadcasting Standards Authority on 12 August 1992 under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. They believed that the programme breached standards 1, 6 and 
7 of the Television Code of Broadcasting Practice. 

They wrote: 

The programme dealt with living conditions for the inhabitants of Mexico City 
and pointed out that its population is continually being boosted by births and by 
migration from rural areas. It focused on the pollution and poverty which it said 
are overwhelming Mexico City and showed sections of the population living in 
abject squalor. 

The only cause of this pollution and poverty identified by the programme was the 
teaching of the Catholic church in respect of artificial contraception and its thrust 
was that a change in that teaching was the key to solving these problems of 
poverty and pollution. 

The programme ignored other factors contributing to Mexico's poverty and 
pollution and failed to acknowledge that similar problems exist in countries which 
are predominantly Buddhist, Hindu and Muslim. It overlooked the fact that there 
are countries with large or predominantly Catholic populations where population 
growth rates have moved towards zero and it overstated the role that artificial 
contraception plays in reducing the birth rate. 

challenged TVNZ's argument that they were distressed by the challenge to their 
ey asserted that they were not distressed that the teaching of the church was 
stioned. What they were unhappy about was the programme's inaccuracies and 

f balance and impartiality in addressing the subject. They said that the 



programme went well beyond an inquiry into the role of the Church's teachings because 
it laid the blame for Mexico City's poverty on those teachings, which, they claimed, was 
not accurate, balanced or impartial. 

Further, they claimed that TVNZ did not address the key issue in their complaints and 
it was wrong in its evaluation of natural family planning. 

In support of their views, they appended several articles on contraception, abortion, and 
the effectiveness of natural family planning from medical journals and other sources. 

TVNZ's Response to the Broadcasting Standards Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. Its 
letter is dated 12 August 1992 and TVNZ's response, 11 September. 

TVNZ stated that it believed the item spoke for itself and was a well-researched piece 
of journalism confronting a vital human and environmental issue. It stated: 

We note the views of Mrs Pryor and Mr Corrigan, who from their positions in 
distant New Zealand see as unjust the emphasis placed on the effects in Mexico 
City of the Roman Catholic doctrine on birth control. We also note the views of 
Father Enrique Maza, a Roman Catholic priest living and working in Mexico City 
who during his interview in the item specifically confirms the thrust of the 
programme. 

Mentioning that the item had been prepared when the question of birth control had been 
raised by the Archbishop of Canterbury, TVNZ continued: 

At no time did the item suggest that a change in the Church's doctrine was the 
only solution for Mexico City. But given the debate sparked by the Archbishop's 
remarks, it was valid for the item to examine one of the world's most heavily 
populated slum areas in the context of its predominant faith, that of Roman 
Catholicism. 

TVNZ then examined the second aspect of the complaint, which related to the 
effectiveness of natural family planning, and noted that this was an area in which it did 
not agree with the complainants. It referred back to its letters dated 15 July in which 
it outlined the views of family planning groups in Auckland and included a quotation 
from Time. To this it added a reference to "Contraception and Holiness" by Archbishop 
Thomas Roberts, which among other things pointed to the success of natural family 
planning being largely among the better educated. 

It also disagreed with the complainants' assertion that the item claimed that poverty and 
^ < ^ o ] | u ^ » n would be resolved if the Church changed its position on contraception. TVNZ 

/ 2 > / ^ a ^ d ^ i h a t the item merely implied that reducing the birth rate would reduce poverty 
^AnS^pWtmn and showed that the Church's policy mitigated against a reduction in the 

co | ^jrt|i ratp~especially in the very poor areas. Viewers, they contended, were left to draw 



their own conclusions. 

TVNZ concluded by observing that the voluminous documentation provided by the 
complainants had little relevance to the television item. 

Ms Pryor's and Mr Corrigan's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on TVNZ's response, in a letter dated 2 October Ms Pryor and 
Mr Corrigan repeated their contentions that the programme: 

* Displayed a lack of balance, impartiality and fairness in addressing poverty 
and pollution in Mexico City; 

* Made claims that were inaccurate; and 

* Took advantage of the confidence viewers have in the integrity of Foreign 
Correspondent. 

They submitted that: 

[Bjecause of the narrow options presented in the programme, viewers were likely 
to draw the conclusion that the Church's teaching on artificial contraception is the 
single obstacle in the way of reducing Mexico City's poverty and pollution which 
it claimed were caused by the city's population growth. No other cause for 
Mexico City's poverty or pollution was mentioned in the programme. No other 
obstacle to resolving the City's poverty or pollution was mentioned in the 
programme. 

They objected to the statement made in the programme that natural family planning did 
not work. They also challenged the basis for TVNZ's claim in support of the*programme 
that natural birth control was ineffective among those who are not well educated and 
quoted the World Health Organisation and other researchers who had found that natural 
family planning had a high rate of effectiveness. 

They concluded by summarising their claims. First, they noted that it was unfair and not 
impartial to state that the level of poverty in Mexico City could be attributed solely to 
Catholicism. They quoted figures from the United Nations Demographic yearbook which 
showed that of the ten countries with the highest birth rates, only one was a 
predominantly Catholic country, while of the ten with the lowest birth rates, five had a 
significant Catholic population. 

Secondly, they stated that the item was clearly inaccurate in its evaluation of the 
effectiveness of natural family planning and took but a limited view of the Church's 
•teaching regarding artificial contraception. 

-FihallyX they asserted that because Foreign Correspondent was regarded as being both 
informative and reliable, it took advantage of viewer confidence by screening a 
prograrnjme which was so unbalanced. 

Ms Pjyor and Mr Corrigan appended a Roman Catholic church publication on Natural 
Family Planning. 


