
Decision No: 23/92 

Dated the 26th day of May 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

SOCIETY FOR THE PROTECTION 
OF THE UNBORN CHILD 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The practices of some anti-abortion groups in the United States were the subject of an 
item called "Abortion Alternatives" screened on Television New Zealand's Frontline 
programme on Sunday 10 November 1991. The item came from the ABC's PrimeTime 
Live programme in the United States. 

The National President (Ms Carmel Armstrong) of the Society for the Protection of the 
Unborn Child (SPUC) complained to TVNZ that the item was biased and unbalanced. 
The trailers promoting the programme, she said, were misleading and inaccurate and the 
programme itself discredited those who attempted to ensure that a woman's decision 
about abortion was informed. 

TVNZ, arguing that the item did not deal with abortion but with the deceptive practices 
and the unethical methods used by some clinics to try to persuade women not to have 
an abortion, stated that the programme did not breach the standards. 

The Society was dissatisfied with TVNZ's decision and Ms Armstrong, on its behalf, 
<Tet^rpred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
^BrraCca^ing Act 1989. 



Decision 

The members of the Authority have viewed the item complained about and have read 
the correspondence (summarised in the Appendix). As is its practice, the Authority has 
determined the complaint without a formal hearing. The programme "Abortion 
Alternatives" was also the subject of a complaint from Mr Kerry Sharp of Palmerston 
North. Each complaint raised many of the same issues but because of the differing 
emphases on the issues involved, the Authority decided to issue separate decisions. 

SPUC complained that the programme breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 
adding that it lacked balance and was misleading. Section 4(l)(d) requires broadcasters 
to maintain standards which are consistent with: 

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

In regard to the other aspects of the complaint, TVNZ assessed the programme against 
standards 1 and 6 of the Television Code of Broadcasting Practice. They require 
broadcasters: 

1 To be truthful and accurate on points of fact. 

6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

SPUC complained that the item had been misleading as the promos had referred to a 
forthcoming programme about fake abortion clinics while the programme, when 
broadcast, had dealt with pregnancy counselling centres. It had been unbalanced as only 
one fact given by the counsellors at the centres had been checked and found 
questionable. SPUC argued that the item's bias should be balanced by programmes 
about alternatives to abortions. 

TVNZ responded by stating that SPUC had misunderstood the programme's theme. It 
was not, it continued, about abortion but about deceit. The clinics featured, it added, 
were indistinguishable from the climes offering abortion services but they offered few, 
if any, medical services. The clinics featured supplied considerable amounts of 
information and the doctor interviewed on the item had said some of it was wrong. The 
item had not examined the ethics of abortion but had asked some questions about the 
ethics of some anti-abortion groups. 

When referring its complaint to the Authority, SPUC argued that any programme dealing 
with an aspect of abortion inevitably dealt with abortion. Moreover, it said the 
jpmgramme had not dealt with the false or dishonest information given by abortion 
clinijcs^about, for example, the development of a foetus. The item dealt with pregnancy 

-Ccain^^iW clinics, not abortion clinics, and SPUC later supplied a magazine article 
which fytipied that the programme was part of the abortion industry's campaign to 



discredit pregnancy clinics. 

Initially, the Authority examined the programme's theme and, having viewed the item, 
it agreed with TVNZ that the item's theme was the procedures operating in clinics 
apparently offering abortion services, not the procedures in the clinics actually offering 
abortions nor the abortion process itself. Nevertheless, the Authority examined the 
issues raised by SPUC to ascertain whether the item breached the broadcasting 
standards. 

The Authority decided that although the promos for the item, its title and its 
introduction referred to the highly controversial topic of abortion, because deceitful 
practices in particular clinics was the item's theme, a summary of the competing views 
about abortion was unnecessary. 

Without reference to the facts disclosed in the item, the Authority was not in a position 
to decide whether a pregnancy counselling centre in the United States is a euphemism 
for or is distinct from an abortion clinic. If centres and clinics are distinct institutions, 
the complaint about inaccuracy in calling a centre a fake abortion clinic could well be 
justified. However, having viewed the programme and observing of the descriptions 
given in the Yellow Pages of Telephone Directories, the manner of the centres' design 
and the clothing worn by centre staff (eg white coats), the Authority decided that the 
description of the centres, in both the promos and the item itself, as fake abortion clinics 
was not inaccurate within the item's context. 

SPUC expressed a concern about the possible dishonest practices used in abortion clinics. 
The example given was the inadequate information given about the development of the 
foetus. However, as the practices of abortion clinics which profess to offer and in fact 
offer abortion services is a separate and distinct issue from the deceitful practices of 
clinics apparently offering such services - what the item called fake abortion clinics - the 
Authority decided that the item was neither untruthful nor unbalanced in not dealing 
with that issue. 

When examining the item to decide whether it had dealt with deceit in a balanced way, 
the Authority noted that some of the interviews had been conducted in a challenging 
manner. However, although the questions were forthright, the respondents were also 
given the opportunity to put their points of view. Moreover, the questions were about 
the accuracy of the information given out by the centres, i.e. the possibility of dishonest 
information, not abortion. 

In the Authority's opinion, the item conveyed sufficient material to comply with the 
standard requiring balance when the item tested the accuracy of the material given in 
the centres against an expert medical opinion. 

The Authority recognises that abortion is a highly-charged issue both in New Zealand 
"^an^the United States. The Authority is not in a position to judge SPUC's allegation 

al ro^^sinf luence of the "abortion industry" in the American media. Its responsibilities 
xbncerr^ tJae standard of programmes broadcast in New Zealand and whether those 
^broaBca§s| comply with the standards laid down in the Broadcasting Act 1989 and the 



Codes of Broadcasting Practice. On this occasion the Authority concluded that although 
abortion was the topic to which the programme related, it was not a programme about 
abortion. It was a programme about the deceitful approach adopted in some particular 
clinics apparently offering abortions and that issue, although dealt with forcefully at 
times, was not covered in an unbalanced way. 

For the reasons set forth above, the Authority declines to uphold the complaint that the 
promos broadcast by Television New Zealand for the item "Abortion Alternatives" which 
referred to "fake abortion clinics" or the broadcast of the programme itself on 10 
November 1991 breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 or standards 1 and 6 
of the Television Code of Broadcasting Practice. 

Signed for and on behalf of the Authority--. 

26 May 1992 



Society for the Protection of the Unborn Child's Complaint to Television New 
Zealand Ltd 

In a letter dated 25 November 1991, the National President (Ms Carmel Armstrong) 
of the Society for the Protection of the Unborn Child (SPUC) complained to 
Television New Zealand Ltd (TVNZ) about the programme entitled "Abortion 
Alternatives" broadcast on TVl's Frontline programme on 10 November 1991. 

The complaint, she said, was laid under s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 which 
requires broadcasters to maintain standards which are consistent with: 

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same 
programme or in other programmes within the period of current 
interest. 

The programme, she continued, breached the standards because of its misleading 
promotion and its lack of balance. 

In regard to the complaint about the misleading nature of the item's promotion, she 
said that whereas the promos had mentioned fake abortion clinics, the item had not 
shown abortion clinics but pregnancy counselling centres. 

Regarding the item's lack of balance, she said that its thrust had been to discredit 
those who attempted to ensure that a woman's decision about abortion was well 
informed. She added: 

While it might be said that some of those working in some of the clinics were 
over enthusiastic in their presentation of facts there was no attempt to check 
out the basic information that was being given apart from checking the 
statement by one of the counsellors on the number of women who die from 
abortion. 

She referred to some instances where the programme was biased and suggested that 
the lack of balance could be redressed to some extent by showing the BBC 
documentary "Every Day Miracle Birth". 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TTVN^Z advised the Society of its Complaints Committee's decision in a letter dated 8 
Jdn3ti|>y 1992. It recorded that the complaint had been assessed under s.4(l)(d) of 
theS^bmnd, in addition, under standards 1 and 6 of the Television Code of 
Broadcasting Practice which require broadcasters: 



1 To be truthful and accurate on points of fact. 

6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political 
matters, current affairs and all questions of a controversial nature. 

TVNZ said that abortion was not the theme of ABC's PrimeTime Live programme 
broadcast on Frontline. It was about deceit. The clinics featured, it continued, were 
indistinguishable from clinics offering abortion services but offered few, if any, 
medical services. They supplied considerable amounts of information and the doctor 
interviewed on the item said some of it was wrong. The item had not examined the 
ethics of abortion but asked questions about the ethics of some anti-abortion groups. 
TVNZ concluded: 

Given all the circumstances, the Committee was unable to determine that 
there was a case of imbalance or bias. It was a straightforward, factual 
account of a thoroughly researched and relevant investigation. 

Having sought comment from the American producer of the item, in view of the 
complaint, TVNZ attached his remarks. He detailed the extensive preparations which 
went into compiling the programme and maintained that ABC had verified the 
information presented on the item. 

SPUC's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As the Society was dissatisfied with TVNZ's decision, Ms Armstrong, on its behalf, 
referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989 in a letter received on 10 February 1992. 

First, she contested TVNZ's statement that she had misunderstood the programme's 
theme. Frontline's Lindsey Perigo, had referred to "the matter of abortion". 
Moreover, she maintained that any programme dealing with an aspect of abortion 
could not be said not to be dealing with the issue of abortion. 

Secondly, if the programme was about deceit, as TVNZ argued, she said the 
programme was unbalanced as it did not deal with the complaints from women who 
had received dishonest replies in abortion clinics about the development of a foetus. 

Thirdly, as the programme did not show abortion clinics, she disagreed that the clinics 
which were shown were indistinguishable from them. Further, if abortion clinics had 
used the titles of the clinics shown, for example "Pregnancy Crisis Centre", they could 
be charged with misleading advertising. 

She was highly critical of the fact that the programme had not dealt with the effect of 
.-the salf saline method for abortions in the later stages of pregnancy and maintained 

that, overall,.the programme was biased and unbalanced. 

In a further letter received on 9 March, Ms Armstrong forwarded to the Authority an 



article about the item from the magazine "Action Line" published by the Christian 
Action Council in the United States. The article discussed the "ruthless attack" on 
crisis pregnancy centres carried out by various pro-abortion groups. The article 
accused the programme "Abortion Alternatives" of being deceitful in its presentation 
of the material about the crisis pregnancy centres and, specifically, that it had failed 
to note that the campaign against them "was orchestrated by the abortion industry". 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the referral. The 
request to TVNZ is dated 12 February 1992 and its reply, 13 March. 

TVNZ insisted that the item's theme was deceit - not the pro and anti ethical 
arguments about abortion. It added that the material Ms Armstrong said the 
programme should have presented indicated her "total misconstrual" of the broadcast. 
It was difficult to establish the veracity of the material in the article from "Action 
Line", TVNZ noted, in view of its stance about the abortion issue and thus it should 
be discounted. 

TVNZ concluded: 

In summary the company's argument is that the item was about fake abortion 
clinics because they were fakes - that is they were not offering the services they 
appeared to offer. There is nothing faked about genuine abortion clinics. 
Women who go to them know precisely what service is being offered and may 
avail themselves of it. 

It is accepted that the practice of abortion is abhorrent to organisations such 
as the Society for the Protection of the Unborn Child. But that does not give 
justification or make relevant the Society's argument in this case. 

The item was not about abortion directly, but it was about the morality of 
establishing clinics which appeared to offer an abortion service, when in fact 
they were set up with the express intention of preventing abortions taking 
place. 

SPUC's Final Comment to the Authority 

When asked to comment on the above response, in a letter dated 30 March Ms 
Armstrong, as SPUC's President, said that there was little she wished to add. She 
jeiterated the points that the so-called "fake" abortion clinics, when using such titles 
^Bregriahcy Crisis Centres, did not advertise an abortion service. The article from 
'"Action Line\', she added, came her way by chance and she believed it had equal 
weight withnhe report from the PrimeTime Producers which TVNZ had enclosed. 


