
Decision No: 18/92 

Dated the 14th day of May 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 

MURRAY SHAW 
of Auckland 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

The role of homosexual clergy in a church's organisation was the issue dealt with by 
TVl's Frontline programme broadcast by Television New Zealand Ltd on Sunday 18 
August 1991. The item focused on the Rev. Dr David Bromell, who as an acknowledged 
homosexual, was seeking to be confirmed as the Methodist Minister in a Dunedin parish. 
Bishop Spong. the Episcopalian Bishop for New Jersey who was visiting New Zealand 
and lecturing about the subject, was also featured. 

Mr Murray Shaw complained to TVNZ that the programme was unbalanced. He said 
that the programme gave prominence to Dr Bromell's opponents rather than to his 
supporters and, in particular, it omitted to record the support that Dr Bromell was 
receiving from the main-stream churches. Furthermore, he added, the item focused on 
the views of those who believed it was possible to change sexual orientation rather than 
on the scientific conclusion that sexual orientation was determined by the age of four. 

As TVNZ declined to uphold the complaint, Mr Shaw referred its decision to the 
Standards Authority for investigation and review under s.8(a) of the 
Act 1989. 



Decision 

The members of the Authority have viewed the programme complained about and have 
read the correspondence (summarised in the Appendix). As is its usual practice, the 
Authority determined the complaint without hearing formally from either party. Ms 
Sugrue of Dunedin also complained about the programme on a number of grounds, of 
which some overlapped with this complaint, and a majority of the Authority in Decision 
No: 11/92 dated 30 March 1992 declined to uphold that complaint. 

Mr Shaw complained that the Frontline programme broadcast on 19 August 1991, dealing 
with the role of homosexual clergy, breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 and 
standards 4, 6 and 16 of the Television Code of Broadcasting Practice. Section 4(l)(d) 
requires broadcasters to maintain standards which are consistent with: 

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

Standards 4 and 6 require broadcasters: 

4 To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

6 To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

Standard 16 reads: 

16 No set formula can be advanced for the allocation of time to interested 
parties on controversial public issues. Broadcasters should aim to present 
all significant sides in as fair a way as possible, and this can be done only 
by judging every case on its merits. 

In his complaint to TVNZ, Mr Shaw stated that the programme covered the following 
four issues: 

Whether or not it was proper to draw the inference from the Bible that 
God condemned homosexuality. 

Whether or not a person's sexual orientation could be changed. 

Whether or not a homosexual person should become celibate. 

Whether or not the Methodist Church dealt with Dr Bromell's 
appointment in an appropriate way. 

mime, he continued, had been unbalanced by not presenting the views of 
[Jromell's parishioners or the representatives from the other main-stream 

;chuirchei;: Nor, he added, had it presented the psychological or scientific perspective 
"ajbout^! person's sexual orientation. Moreover, the overall allocation of time was heavily 

(a) 

(b) 

(c) 

(d) 

The prog 
either 



weighted in favour of those opposed to the ordination of homosexual clergy. The 
programme breached standard 4, he alleged, by not treating Dr Bromell fairly when it 
discussed those issues and by suggesting that Bishop Spong was part of a "lunatic fringe". 

TVNZ declined to uphold the complaint as it argued that balance was achieved in view 
of the clarity with which Dr Bromell put his case and the eminence and the lucidity of 
Bishop Spong. Bishop Spong, it added, was presented in a friendly manner - not as part 
of a "lunatic fringe". TVNZ also argued that the balance standard did not require the 
presentation of all views about an issue, but the presentation of the significant views on 
the aspect(s) of the topic which a programme dealt with. Further, it was a matter of 
editorial discretion to decide which aspects of a topic would be covered. 

Before addressing the particular points raised by Mr Shaw, the Authority records that 
much of his complaint, and TVNZ's rejection of it, is based on differing views about the 
programme's theme. TVNZ argued that the item examined the role of homosexual 
clergy within a church's organisation and that it "pegged" the issue on the current debate 
surrounding the Rev. Dr David Bromell, an acknowledged homosexual who was seeking 
confirmation as a Methodist Minister. In response, Mr Shaw maintained that points (a) 
and (b) above fell within TVNZ's description of the programme's broad theme. While 
he did not explicitly accept TVNZ's interpretation of the theme as correct, his 
subsequent arguments seemed to accept it for the most part. TVNZ maintained, 
nevertheless, that the points made when Mr Shaw referred his complaint to the 
Authority, continued to be based on his mistaken interpretation of the item's theme. 

Having viewed the programme, the Authority concluded that it agreed with TVNZ that 
the role of homosexual clergy, not one specific homosexual clergyman, was the issue. 
The Authority then examined each aspect of the complaint although, in view of its 
decision about the programme's theme, its approach to the issues and the relevance of 
the standards cited did not necessarily correspond with Mr Shaw's approach. 

The question whether the item should have dealt with the scientific perspective about 
a person's sexual orientation was the first aspect of the item assessed. It corresponds 
with Mr Shaw's point (b) above and was considered under standards 6 and 16. The 
Authority was divided in its conclusion. In view of the item's focus on theological issues, 
the majority decided that comment about scientific issues was not essential to its theme, 
although some explanation might have improved the programme. The majority accepted 
TVNZ's point that a broadcaster was entitled to impose reasonable limits on the 
boundaries of any topic to be addressed to ensure that a programme complied with a 
format suitable for broadcasting and noted Dr Bromell's reaction, recorded in the 
programme, that the feasibility of changing one's sexual orientation was a scientific issue. 
His comment left the majority with the clear impression that he thought the issue outside 
the scope of the programme. 

On this point, the majority concluded that although some discussion of the scientific 
question may well have added to the programme's interest, the issue was peripheral and 

„^4hus4ts omission did not affect the item's overall balance. 

On the other hand, the minority of the Authority noted that one of the opponents to the 
ordination of homosexuals, a Mr Mosen from the Lion of Judah Ministry, was given a 
considerable amount of air time in which he spoke at some length about his conversion 
from homosexual to heterosexual behaviour. He expressed his view that all homosexual 

' . y 



men could do so and that homosexual clergymen should do so. The minority of the 
Authority believed that, because of Mr Mosen's lengthy comments, the possibility of 
people changing their sexual orientation had become part of the programme's broad 
theme. The minority concluded that the item, by omitting to discuss the scientific aspects 
about a person's sexual orientation, had not achieved balance within the requirements 
of standards 6 and 16. In arriving at that conclusion, the minority did not suggest that 
a programme had to cover all aspects of an issue. However, when an aspect was raised 
in a general way as part of a programme's theme, (and in addition to Mr Mosen's 
remarks, Dr Bromell had mentioned specifically the scientific perspective about sexual 
orientation but declined to comment on it), a broadcaster was required to treat the issue 
in a balanced way. 

With reference to the complaint about the lack of lay support shown on the programme 
for Dr Bromell, the majority decided that the supporters of homosexual clergy who were 
featured on the programme, Bishop Spong from New Jersey and Dr Bromell himself, put 
their case comprehensively and, indeed, with considerably greater lucidity than their 
opponents. The majority also concluded that those two were given the opportunity to 
answer the important theological points and claims made by the opponents of 
homosexual clergy, so that in this important sense, balance within the requirements of 
the standard was maintained. On the other hand, a minority of the Authority noted, 
while the programme provided a forum for lay persons to express opposition to 
homosexual clergy, not one person from Dr Bromell's apparently thriving congregation 
was interviewed in the programme. These points, the minority of the Authority 
concluded, placed the programme in breach of s.4(l)(d). Furthermore, it considered that 
the failure to present even one woman's viewpoint was a serious omission. 

In regard to some other issues raised by Mr Shaw, the Authority did not accept at all 
that, as a rule of thumb, the balance required by standards 6 and 16 could be measured 
with a stopwatch. Assessing balance included an examination of the eminence of the 
speakers, the length of time given to the proponents of the different perspectives and the 
order in which the speakers were presented. However, even these points were 
insufficient in themselves in reaching a conclusion about balance. Alongside each point, 
it was essential to assess the significance of the views being propounded to ensure that, 
overall, a balance of significant views were expressed. Furthermore, the Authority did 
not agree with Mr Shaw's complaint that TVNZ had characterised Bishop Spong, a 
controversial theologian, as part of the "lunatic fringe". 

Apart from the two points noted where the Authority was divided -i.e. the absence of any 
scientific or psychological discussion about sexual orientation and the absence of the lay 
view which supported Dr Bromell - the Authority decided that the programme did not 
breach the broadcasting standards. 

For the reasons set forth above, the majority of the Authority declined to uphold the 
complaint. 

Signed for and on behalf of^&e-Authority 



Mr Shaw's Formal Complaint to Television New Zealand Limited 

In a letter dated 13 September 1991, Mr Murray Shaw complained to Television New 
Zealand Ltd about the Frontline programme broadcast on TV1 on 18 August 1991 
which dealt with the ordination of homosexual clergy and featured the ministry of the 
Rev. Dr David Bromell. As an acknowledged homosexual, Dr Bromell was seeking 
to be confirmed as the Methodist Minister in a Dunedin parish. Mr Shaw considered 
that the broadcast breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 and standards 4, 6 
and 16 of the Television Code of Broadcasting Practice. 

Mr Shaw expanded on his complaint in a letter dated 23 September. He listed the 
four issues discussed on the item as: 

(a) Whether or not it was proper to draw the inference from the Bible that 
God condemned homosexuality. 

(b) Whether or not a person's sexual orientation could be changed. 

(c) Whether or not a homosexual person should become celibate. 

(d) Whether or not the Methodist Church dealt with Dr Bromell's 
appointment in an appropriate way. 

He recorded the amount of time given to each side of the argument on each issue. 
That analysis, he argued, showed that the programme was unbalanced. He also 
described, first, the approach taken to each of the major contributors, and secondly, 
the point in the programme when each contributed, and he concluded the programme 
clearly breached standards 6 and 16 and possibly 7. 

Referring to the requirement in standard 16 that a broadcast must present all 
significant points of view, he stated that the programme did not present the opinion 
of the public, Dr Bromell's parishioners or those of the other main-stream churches. 
Further, on the issue of a person's sexual orientation, the programme omitted any 
psychological or scientific perspective. 

He concluded: 

It may be that Frontline's most basic error has been to rely on an adversarial 
style of journalism rather than an investigative one. It is my view that the 
viewing public has the right to see the inherent weakness of the position of 

—~— 4 t n e opponents to the ordination of homosexual clergy] that would result from 
tnefull exposition of theological argument, public and church opinion and 
scientific evidence. 



TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised Mr Shaw of its Complaints Committee's decision in a letter dated 24 
October 1991. 

It explained that the issue in the item was homosexual clergy and that Dr Bromell's 
situation was used as an illustration. It added that an item's impact was usually 
measured by the eminence of the speakers, rather than by a stopwatch, and that the 
prominence and calibre of the Episcopalian Bishop for New Jersey outweighed the 
views of the others who had spoken on the item. 

TVNZ, referring to Dr Bromell's comments, disagreed with Mr Shaw's complaint that 
the programme did not present the scientific perspective on sexual orientation. It 
continued: 

A key element in your complaint, and highlighted in the information you 
supplied, was that the lay people of the Dunedin parish, in which Dr Bromell 
officiates, were not given the opportunity to express their views. 

During its investigation of the many facets of your complaint the Committee 
was satisfied that interviews with supporters of Dr Bromell were unnecessary 
because he himself was on the programme to put his point of view. The 
programme depicted both Dr Bromell and his critics. 

In regard to the amount of time which Mr Shaw said had been allocated to each 
issue, TVNZ observed that stopwatch counts were irrelevant when assessing balance. 
Regarding the position at which the various speakers were placed in the programme, 
TVNZ pointed out that different arguments could be made about the impact, for 
example, of the first and last speakers portrayed. 

On other matters, TVNZ wrote: 

As the Committee saw it the nub of the matter was the examination of the 
issues of homosexuals in the ministry. The controversy surrounding Dr 
Bromell was merely a topical, and relevant example. ... In its concluding 
observations the Committee noted that running through your complaint was 
the theme that Frontline downplayed Dr Spong by treating him as an occupant 
of some way out fringe. It was unable to agree with that view. 

It concluded: 

Notwithstanding all the above factors the Committee conceded that the item 
may have been better rounded had a supporter of Dr Bromell been seen and 
heard on the programme. But that factor of editorial discernment was not 
seen as in any way giving cause for any determination that the Act provision 

jjadJthe three codes had in any way been breached. 

/\$> The C^nmittee respected the stand you have taken in this matter and 
/ > acknowl^qged the effort you have made in breaking the programme down in to 

[' carefully jtimed subject segments. But when taking all the circumstances into 
I c consider4tioii it was unable to determine that any of the cited provisions had 



Mr Shaw's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As he was dissatisfied with TVNZ's response, in a letter dated 21 November 1991 Mr 
Shaw referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of 
the Broadcasting Act 1989. He provided the details of his referral in a letter dated 5 
December. 

He began by maintaining that the item's subject was broadly the question of whether 
or not Dr Bromell should be allowed to become a Minister in the Methodist Church. 
Despite TVNZ's argument that the role of homosexual clergy was the topic, he 
pointed out that the item still had to comply with the standards regarding balance, 
fairness and the presentation of significant points of view. Referring to the four 
issues in the programme which he had noted in his original letter of complaint, he 
noted nevertheless that the first two dealt with the general issue of homosexual 
clergy. 

He repeated the specific complaints in his original letters of complaint and recorded, 
but rejected, TVNZ's approach to them all. Briefly, while agreeing that a stopwatch 
approach to balance as required by standard 6 was unhelpful, the item's "gross" 
imbalance was not countered by TVNZ's arguments about each speaker's eminence 
and credibility. Viewers' opinions about credibility might differ to those advanced by 
TVNZ. Moreover, he added, TVNZ's reply to some of the balance questions was 
irrelevant as it had misinterpreted his complaint. 

In regard to the s.4(l)(d) requirement to provide reasonable opportunities to present 
significant points of view, Mr Shaw argued that as the viewpoint of Dr Bromell's 
parishioners might have differed with that of Dr Bromell, it should have been 
presented. Secondly, as Dr Bromell was not a scientist, the scientific perspective on 
sexual orientation was not presented. 

The total item, as a consequence, Mr Shaw wrote, had dealt with Dr Bromell unfairly. 
While the broadcasting standards were aimed at investigative journalism, Frontline's 
adversarial style of journalism required that each side be given equal time to state its 
case. TVNZ's approach, he said, "to provide greater opportunity for one side of the 
argument because it uses its time less effectively is anathema to the ethos of 
adversarial journalism". 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's comment on the referral. 
The letter to TVNZ is dated 13 December 1991 and its reply, 11 March 1992. 
TVNZ expressed the opinion that the issues raised by Mr Shaw when he referred his 
complaint to the Authority, were substantially similar to the issues raised in his 
original letter of complaint and had been dealt with by TVNZ in its reply to that 
letter. Nevertheless, TVNZ made some general observations. 

TVNZ noted that Mr Shaw persisted with his incorrect assumption that the item was 

been breached. Accordingly, your complaint was not upheld. 



Mr Shaw's Final Comment to the Authority 

When asked for his comments on TVNZ's response, in a letter dated 14 April 1992 
Mr Shaw maintained his argument that the broadcast was "decidedly biased". He also 
argued that Bishop Spong, who was sponsored by his publishers and not by the 
Anglican Church, was largely unknown before his visit to New Zealand. 

Describing himself as a concerned member of the public, he wrote: 

^/-'--T^leyi^ipn New Zealand has failed to respond, in my view, to the key 
r , '•; c^mpfainl that it presented a biased and slanted view of the issues in the 
" p r o g r a m m e , and indeed has acknowledged that it failed to cover all the sides 
c -that Were pertinent to this issue. 

about the Rev. Dr Bromell. An analysis of the programme showed that the role of 
homosexual clergy was the issue, that Dr Bromell had been shown as a local example, 
and that the item had dealt with the broad issue in a fair, balanced and objective 
manner. It added that the programme had attempted to acquaint the public with the 
general issue and that it had not been concerned with the details of either 
ecclesiastical issues or Dr Bromell's circumstances. 

TVNZ repeated its point that the eminence of a speaker was a factor in assessing 
balance and that it was impossible for the programme to include every pertinent view 
on a controversial issue. The broadcaster was required to identify significant points 
of view. The views which Mr Shaw wanted represented, TVNZ added, would result 
in a programme of unacceptable length. 

Dealing with specific points, TVNZ argued that Bishop Spong was a well-known 
international ecclesiastical personality who could not be dismissed, as Mr Shaw 
claimed, as part of the "lunatic fringe". The reference in the item to the Bishop's 
preference to be known as "Jack", TVNZ added, was an interesting human angle. 

TVNZ agreed that the viewpoint of the Dr Bromell's congregation may well have 
been "significant". Its contribution which was filmed, as it was not the most pertinent, 
had not been used. TVNZ added: 

While all significant points may not have been fully covered, as many 
significant sides as feasible were presented within the confines of a Frontline 
format. 

Referring to two decisions from the Broadcasting Tribunal, the Authority's 
predecessor, TVNZ argued that its obligation under s.4(l)(d) was to present 
significant points of view of the aspects of the topic which it was decided to deal with. 
In Decision 12/90, the Tribunal recorded: 

A programme is entitled to limit, or even refrain from, controversial aspects of 
a topic, unless that results in unfairness or partiality or, in the case of a news 
programme, a lack of objectivity. There is not obligation to widen the topic or 
investigate subsidiary or peripheral byways. 


