
Decision No: 6/92 

Dated the 2nd day of March 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 
SOCIETY FOR PROMOTION OF 
COMMUNITY STANDARDS 

Broadcaster 
% TV3 N E T W O R K S E R V I C E S 

LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

DECISION 

Introduction 

"The Sex We Don't Talk About" was the title of the Inside New Zealand documentary 
broadcast by TV3 Network Services Ltd on Thursday 29 August 1991. The documentary 
examined male and female homosexual behaviour. 

The Society for Promotion of Community Standards complained to TV3 that the 
programme grossly misled the audience about the proportion of homosexual people in 
New Zealand when it said that an estimated 10% of New Zealanders was gay. The 
Society stated that the comment breached the broadcasting standards requiring first, 
truth and accuracy, and secondly, balance and fairness. The lack of authority given for 
making the estimate, it continued, also constituted a breach of the standard which 
requires the avoidance of any deceptive programming practice which takes advantage of 
the viewers' confidence in broadcasting. 

TV3 argued that the figure was an estimate based on reliable sources and declined to 
hold the complaint. As the complainant was dissatisfied with TV3's decision, it 

the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) of the 
Broacka"king Act 1989. 



revealed the agony and stress (such as drug addiction and attempted suicides) displayed 
by some people in coming to terms with their sexual identity. The Authority believed 
that the programme probably increased the understanding felt by many about male and 
female homosexual lifestyles but that it did not, as the complainant feared, do so in a 
way which uncommitted people might find attractive. 

Signed for and on behalf oi^hc-Aulhority 

0 

\ 



Society for Promotion of Community Standards Inc's Complaint to TV3 Network 
Services Ltd 

A member of the national executive of the Society for Promotion of Community 
Standards (Dr D.L. Hutchinson) wrote to TV3 Network Services Ltd on 15 
September 1991 about the Inside New Zealand documentary, "The Sex We Don't Talk 
About", broadcast by TV3 on 29 August 1991. He wrote: 

Our complaint is that your programme grossly misled the audience as to the 
proportion of gay or lesbian people in New Zealand society. In so doing, it 
created an attraction to a controversial practice which is heightened because of 
the asserted numbers involved in it. 

Dr Hutchinson stated that it was announced both in advertisements for the 
programme and during the programme itself that an estimated 10% of New 
Zealanders were gay or lesbian. He contended that the figure was of doubtful 
authenticity and, moreover, it did not distinguish between orientation and practice. 
Furthermore, he said, the programme implied that it referred to practice as the 
number in the former group would be very difficult to ascertain. 

He argued that the only source of the 10% figure of which the Society was aware was 
the work of Alfred Kinsey. He cited sources which seriously questioned Kinsey's 
work and quoted more recent figures from Professor Court who estimated that less 
than 1% of the population was exclusively homosexual. By treating the 10% figure as 
fact, he stated, many impressionable young people might have been misled. 

He said that the broadcast breached standards 1, 6 and 7 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. They require broadcasters: 

1. To be truthful and accurate on points of fact. 

2. To show balance, impartiality and fairness in dealing with political 
matters, current affairs and all questions of a controversial nature. 

7. To avoid the use of any deceptive programme practice which takes 
advantage of the confidence viewers have in the integrity of 
broadcasting. 

imed that TV3 had not shown fairness as required by standard 6 as it had not 
the broadcast to the doubt felt by other researchers as to the accuracy of 

re, and that standard 7 had been breached as the lack of verification of 
e detracted from broadcasters' integrity. 



11 

TV3's Response to the Formal Complaint 

TV3 advised the Society for Promotion of Community Standards of its Complaints 
Committee's decision in a letter dated 29 October 1991. It reported that the 10% 
figure was taken from statements from the Mental Health Foundation and the New 
Zealand Family Planning Association, as well as from the Kinsey Report. It 
continued: 

While the basis of your complaint is that you dispute the figure quoted, it was 
felt that this figure, which is used by reputable social organisations, could be 
used as an accurate representation of reality. 

It noted in addition, in response to the alleged breach of the truth and accuracy 
standard, that the programme had used the words "It is estimated ...". In regard to 
the fairness requirement of standard 6, TV3 argued that the dispute about the 
accuracy of the estimate was largely confined to academia. The broadcast had 
presented the figure with reference to the increasing public understanding and 
tolerance of homosexuality. TV3 rejected the complaint under standard 7 as the 
figure came from reliable sources. It concluded: 

Further, while you dispute the findings of Kinsey, you did not identify any 
research which would have indicated a figure different from the ten per cent 
used in the documentary. 

The TV3 Complaints Committee felt that the use of the ten per cent figure in 
the context of the documentary was fair and reasonable, and declined to 
uphold your complaint. 

The Society's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As the Society was dissatisfied with the broadcaster's decision, on 22 November 1991 
Dr Hutchinson, on the Society's behalf, referred the complaint to the Broadcasting 
Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. The Society, he said, 
maintained its opinion that the programme breached broadcasting standards 1, 6 and 
7. 

With regard to the points made by TV3 in response to the complaint, he questioned 
the qualifications of the bodies cited in support of the 10% figure. TV3, he said, 
should have consulted the Health Department or the Aids Foundation, neither of 
which promulgated the 10% figure. He stated that there was, in fact, no published 
research on the incidence of homosexuality in New Zealand. 

The Society, he wrote, accepted unquestioningly that the 10% figure was broadcast 
pnjy^n.estimate but repeated the complaint that the estimate was grossly exaggerated 
and neither truthful nor accurate. 

V".-. \ 
"Dr Hutchinson pointed out the statistics about homosexuality varied by how it was 



defined - e.g. orientation (and intensity thereof) and practice (and frequency thereof). 
The Society believed, summarising the New Zealand material that was available, that 
less than one per cent of the total population were unmarried and occasionally or 
fairly often participated in homosexual behaviour. He concluded: 

The use of the ten percent figure, therefore, is grossly misleading, and a 
deceptive programme practice which detracts from the integrity which should 
underline broadcasting. Its incorrectness could have been confirmed from 
more authoritative sources than were contacted. The figure is, moreover, a 
very important piece of information in the context of the programme, and 
should have been better researched. 

TVS's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
The request to TV3 is dated 22 November 1991 and the reply 10 December. 

TV3 pointed out that the Society did not disprove the estimate broadcast but made 
the case for research to determine the figure accurately. It argued that the 
programme stated that the figure was an estimate and the presenter, in his comments, 
in effect invited viewers to make up their own minds. The sources quoted by the 
Society, TV3 argued, were not any more reliable than the figures used by the 
programme makers and the Society apparently wanted a ruling from the Authority on 
the level of homosexuality in the community. 

It finished its response: 

TV3 stands by its claim that the estimate used was a reasonable one, sourced 
from organisations reputable in this area. TV3 is also of the view that these 
organisations are neutral on this issue, with little to gain by raising, or 
lowering, their estimates. 

The Society's Final Comment to the Authority 

When asked to comment briefly on TV3's response, in a letter dated 30 December 
1991, Dr Hutchinson of the Society National Executive disputed TV3's claim that 
viewers were asked to make up their own minds about the proportion of homosexuals 
in New Zealand. The commentator had presented the 10% figure "as fact". 
Moreover, the letter continued, TV3 should have consulted more authoritative 
sources. The letter observed: 

t-Fe^terate that a ten-fold difference between arguable rates of incidence of 
r^^bsexuality cannot justify persistently choosing only the upper extreme. 
SucfiPp\actice smacks of sensationalism at the expense of balance and integrity. 


