
Decision No: 5/92 

Dated the 10th day of February 1992 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by the 
AUCKLAND DISTRICT LAW SOCIETY 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.R. Morris 
R.A. Barraclough 
L.M. Dawson 

/ ( 

DECISION 

Introduction 

The financial transactions between a Mr and Mrs Michell and an Auckland law firm, 
Oliphant Bell & Ross, featured on TVl's Fair Go programme on 3 September 1991. The 
programme dealt with the Michells' attempt to recover the sum of $40,000 which they 
had earlier asked the law firm to invest on their behalf. The programme said that it 
appeared that the law firm had broken the Law Society's Solicitors' Nominee Company 
Rules. On the day that the programme was broadcast, the Michells recovered all their 
money at which time they asked Fair Go not to proceed with the item. The programme 
concluded with Mr Philip Alpers, Fair Go's presenter, stating that, despite the Michells' 
request, the item had been broadcast in the public interest. 

The Auckland District Law Society complained to Television New Zealand Ltd that the 
programme breached standards 1, 4 and 6 in the Television Code of Broadcasting 
Practice requiring factual truth and accuracy, dealing with people referred to justly and 
fairly, and balance, impartiality and fairness. The Fair Go programme broadcast on 24 
September 1991, referring back to the item about the Michells, explicitly corrected one 
detail given on the 3 September item. Although there was a reference to the Law 

£s complaint, the correction was not linked to the complaint. 

leclined to uphold most of the complaint, the Society referred it to the 
Standards Authority under s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. The 



Society also referred to the Authority the two aspects of the complaint which had been 
upheld as it was dissatisfied with the action TVNZ had taken. 

Decision 

The members of the Authority have viewed a tape of the items on Fair Go on 3 and 24 
September 1991, read the transcripts of the programmes and have read the 
correspondence (summarised in the Appendix). The members have also noted that 
TVNZ, in its review of 1991, stated that Fair Go on 3 September was the television 
programme with the fifth highest viewing audience for the year. (Dominion 10.1.92) 

Both items on Fair Go dealt with a complaint from a Mr and Mrs Michell in which they 
requested Fair Go's help to recover the sum of $40,000 which they had asked a law firm 
to invest on their behalf. The issue was featured on the 3 September programme and 
the follow-up item broadcast on 24 September explicitly corrected one detail given on 
3 September. Although that was a reference to a complaint from the Auckland District 
Law Society, the item did not link the correction to the complaint. Indeed, the item 
suggested that the correction was made as a result of new material. 

On the basis that the 24 September item was broadcast as a result of its complaint but 
that the action taken did not meet its concerns, the Society's complaint to the Authority 
referred to both the original programme on 3 September and to the correction broadcast 
on 24 September. TVNZ pointed out that the Society had requested a retraction and 
an apology in its initial complaint but neither was given on the 24 September 
programme. Consequently, TVNZ continued, the Society could not complain about the 
action taken and, if dissatisfied with the second broadcast, should have initiated a new 
complaint rather than incorporate it into its first complaint. 

The Authority accepts the Law Society's arguments on this point. The Society 
complained about the 3 September programme and the 24 September item was 
broadcast as a result of a finding by TVNZ's Complaints Committee. Thus the Authority 
accepts that it has jurisdiction to investigate and review the broadcast as, under s.8(a) of 
the Broadcasting Act 1989, a complainant may refer a complaint to the Authority if 
dissatisfied with the broadcaster's decision or if dissatisfied with the action taken by the 
broadcaster. In this case, the Society expressed considerable dissatisfaction with 
TVNZ's action taken as a result of its complaint 

The Law Society stated that the programme on 3 September breached standards 1,4 and 
6 of the Television code of Broadcasting Practice. It also listed seven specific 
complaints. TVNZ has stressed that the complaints do not challenge the central facts 
of the item and that each of the seven facets complained about had allegedly breached 
each of the three standards listed. Implicit in TVNZ's observation is the view that the 
different standards have differing impacts with regard to each of the seven specific 
complaints. That implication is accepted by the Authority as will be apparent from its 

4 and 6 require broadcasters respectively: 



1. To be truthful and accurate on points of fact. 

4. To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

6. To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

The Society's specific complaints dealt with the following matters: 

1) That Fair Go had given insufficient notice to the Society to allow it to 
prepare an adequate response - predominantly a standard 4 matter. 

2) That the preview material printed in the New Zealand Herald and 
supplied by Fair Go contained factual errors - standard 1. 

3) That while TVNZ's Complaints Committee upheld the Society's complaint 
that the programme did not give the reason, supplied by fax, for the 
Society's non-appearance, the item broadcast on 24 September dealing 
with the Committee's decision did not announce that the belated reference 
to the Society's non-appearance of 3 September was now broadcast 
because of the Society's complaint - standard 4. Moreover, the Society 
said, that omission added to the item's distortion of the facts. 

4) That the Committee's finding upholding the complaint that Fair Go on 3 
September had not mentioned the Society's fax advising the programme 
that the Michells had withdrawn their complaint to the Law Society was 
not broadcast on 24 September. The Society found outrageous, first, the 
lack of any mention of this finding on the 24 September item and, 
secondly, that item's suggestion that the Law Society and the legal firm 
were responsible for the original error - standards 4 and 6. 

5) That by reading selected extracts from a letter dated 19 March 1991 from 
the Society to the Michells, Fair Go implied that the Society had not 
treated the Michells' complaint seriously - standards 4 and 6. 

6) That Fair Go implied that the Society had been involved in the settlement 
of the Michells' complaint and in the Michells' request for what TVNZ 
described as a "buy off - standards 1, 4 and 6. 

7) Finally, that Fair Go had not kept the Society informed of the Michells' 
complaint - standard 4. 

1) Insufficient notice 

'^J^^/jfcSteT studying the correspondence carefully, viewing the items and reading the 
THE transcripts, the Authority concluded that both Fair Go and the Auckland District 

Ct:::: Ijp/jSociety seemed to have insufficient appreciation of each other's functions. 



Because of that, it was possible to understand why the Society argued that Fair 
Go should alter its schedule to allow time for a busy Society to prepare an 
adequate response. Similarly, Fair Go's argument that the Society should be able 
to respond promptly to an issue about which it should be familiar displays 
insufficient awareness on its part of the numerous issues with which the Law 
Society deals. 

Despite the Authority's view that a breakdown in communications seems to have 
been responsible for this aspect of the complaint, it concluded that, as the 
Society's staff includes fulltime professional personnel, it should be capable of 
responding publicly with 48 hours notice when the point at issue is not unduly 
complex. The Authority also considered, as a corollary to this point, that standard 
4 required Fair Go to broadcast the reasons given by the Society and others for 
not responding to its requests. In this decision, that aspect of the Society's 
complaint is dealt with in point 3) below. Despite the lack of awareness of each 
other's role disclosed in the papers, on the basis that the Society should have been 
able to meet the programme's relatively straightforward requests, the Authority 
declines to uphold the complaint under standard 4 that the Society was given 
insufficient notice of the complaint by TVNZ. This matter arises again in point 
7) below. 

2) The preview in the New Zealand Herald 

As TVNZ pointed out, the content of a newspaper article is not a matter of 
broadcasting standards. As it is outside its jurisdiction, the Authority declines to 
determine the complaint about the communication between TVNZ and the New 
Zealand Herald and the item published in the paper. 

3) The Society's fax at 12.08pm on 3 September 

TVNZ's Complaints Committee upheld the Society's complaint that the item on 
3 September should have referred to the reason why the Society declined to 
appear on Fair Go that evening - i.e. because the dispute between the Michells 
and the law firm had been settled. As will be apparent from its comment under 
point 1 above, the Authority concurs totally with that decision. 

When referring its complaint to the Authority, the Society objected to the way the 
reason for declining was broadcast on the 24 September. Not only did it fail to 
refer to the complaint, but it also suggested that the Society had given another 
reason for its refusal. 

After viewing both items, the Authority agrees with the Society that Fair Go on 
24 September did not fairly present either the fax or the decision of the 
Complaints Committee. Accordingly, the Authority upholds this aspect of the 

lplaint under standard 4. 

{ety also claimed that Fair Go's script suggested that it failed to treat the 
i complaint seriously. That aspect of the complaint will be considered 



under point 5) below. 

The Society's fax at 2.55pm on 3 September 

The Society complained that Fair Go ignored the Society's fax which advised it 
that the Michells had withdrawn their complaint to the Society against the law 
firm. This aspect of the complaint was also upheld by TVNZ's Complaints 
Committee as it believed that as the programme had referred to the Michells' 
filing a complaint, it was incumbent on Fair Go to report its withdrawal. 

In its referral, the Society described the omission on the 24 September item of 
any link between the complaint and the correction as outrageous and stated that 
the "correction" had sought to imply that the programme's original error had 
occurred because the Society had deprived the programme of the full facts. After 
reading the transcript, the Authority agrees with the Society that Fair Go's 
circuitous phrases did in fact convey that impression. The Authority believes that 
it was totally unacceptable to broadcast a correction in such a way as to suggest 
that someone else was responsible for the error. In the Authority's opinion, such 
an action exacerbates the original error. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that the misleading way in 
which Fair Go reported the finding of its Complaints Committee about the 
2.55pm fax on 3 September breached standards 4 and 6. 

The Society's attitude to the Michells' complaint 

The Society maintained that the supercilious way in which extracts from its letter 
of 19 March 1991 to the Michells were read out on the 3 September broadcast 
was designed to leave viewers with the impression that the Society had been 
cavalier in its treatment of them. It provided a copy of the letter in question. 

TVNZ disputed the allegation. It described the reading style as neutral and 
maintained the extracts provided an accurate summary of the letter's content. 
When referring the complaint to the Authority, the Society referred both to the 
immediately preceding comment made by Fair Go's presenter and the specific 
phrases omitted, and argued that the editing of the letter was irresponsible and 
bordering on dishonesty. 

TVNZ refused to accept the Society's contention arguing that the editing was 
entirely appropriate and that its appropriateness was confirmed with hindsight. 

In considering the tone of the presentation, the Authority accepted that it may 
have been supercilious to start with but a neutral tone had later been adopted. 
That aspect of the complaint, although marginal, was not upheld. 

e question whether the extracts read out conveyed a fair summary of the 
contents, after studying the letter in full, a majority of the Authority 



agreed with the Society that the extracts read out on Fair Go implied that the 
Society was cavalier in its attitude to the Michells. The minority, believing that 
the extracts conveyed the import of the Society's letter, agreed with TVNZ that 
Fair Go's editing had been responsible. (A summary of the points in dispute can 
be found in the discussion on point 5 in the Appendix - particularly on page iv.) 

Accordingly, a majority of the Authority upholds the complaint that in reading out 
selected extracts of the Society's 19 March letter, Fair Go breached standards 4 
and 6 by implying that the Society had not treated the complaint seriously. 

6) The Society's involvement in the settlement of the Michells' claim against the law 
firm 

It is not disputed that the item said that the Michells had been "bought off' and 
that attempts had been made to hush things up. The Society, noting that it had 
been advised these comments were untrue, said that it had not been a parry to 
the settlement nor to the Michells' subsequent actions. However, it complained 
forcefully about the item's innuendo that it had been involved. 

TVNZ, quoting the script, rejected the complaint. It added that the Society was 
incorrect in asserting that the Michells had not been "bought off'. The Society, 
quoting a lengthy portion of the script, said the item did not either confirm or 
deny the Society's presence at the meeting at which the dispute between the 
Michells and the law firm was settled. Accordingly, a viewer could well have 
concluded that it was organised and conducted by the Society. TVNZ said the 
programme had not mentioned what role, if any, the Society had played as these 
matters were not known to it. 

Having viewed the programme and read the transcript, the Authority 
acknowledged that the inference drawn by the Society could be taken but that it 
required making some substantial assumptions rather than merely drawing 
implications from the context of the item. Thus, the Authority declines to uphold 
this aspect of the complaint under standards 1, 4 and 6. 

7) The respective roles of Fair Go and the Law Society 

The Society complained that Fair Go made insufficient efforts to find out from 
the Society the progress of the Michells' complaint and, accordingly, was unfair 
to the Society. TVNZ, pointing out that a law firm, not the Society, had been the 
object of the complaint, maintained that the Society had been given ample 
opportunity to participate and had declined Fair Go's requests on some matters. 

In its referral of the complaint to the Authority, the Society stated that Fair Go 
was the type of programme which had a responsibility to act fairly but had not 

so on this occasion. TVNZ responded by listing the communication 
Fair Go and the Society to indicate the programme's efforts to inform 
jty of the complaint - although not the object of the complaint - and to 
ssistance. 



In the Authority's view, this aspect of the complaint refers again to the point 
raised in 1) above that the correspondence revealed an insufficient appreciation 
by Fair Go and the Society of each other's roles. 

On the one hand, Fair Go seemed to be eager to maintain its role as the 
consumer's campaigner and to resolve a dispute and the Society's 19 March letter 
to the Michells could well be interpreted by a lay person as an excuse for inaction 
rather than a responsible response to a dissatisfied customer. 

On the other hand, the Society objected to Fair Go's cavalier dismissal of its 
efforts. In the Authority's view, that dismissal indicated the broadcaster's lack of 
appreciation of the Law Society's role in resolving complaints of this variety. 

In determining this aspect of the complaint, the Authority acknowledges that Fair 
Go's structure may be weighted in favour of the complainant. It agrees with the 
Society that this means that the programme must act with heightened 
responsibility. Nevertheless, it believes that a professional organisation involved 
with Fair Go as a party against which a complaint is made (or which is involved 
in some way with a complaint) must also respond responsibly. On this occasion 
the Authority concluded that Fair Go's actions did not amount to a breach of the 
broadcasting standards. 

For the reasons set forth above, the Authority upholds the part of the complaint that 
items on Fair Go broadcast on 3 September and 24 September 1991 breached standards 
4 and 6 of the Television Code of Broadcasting Practice in that the Auckland District 
Law Society was not dealt with justly and fairly and the items failed to show balance, 
impartiality and fairness in (a) referring to the Society's fax which gave its reasons for 
not appearing on the programme and (b) referring to the Society's fax which advised 
Fair Go that the Michells had withdrawn their complaint to the Law Society. A majority 
of the Authority upholds the part of the complaint that the item breached the same 
standards by suggesting that the Society had not treated the Michells' complaint 
seriously. 

However, the Authority declines to determine or declines to uphold the complaint that 
the items broadcast breached standards 1 of the Code or that, beyond the finding noted 
in the previous paragraph, breached standards 4 and 6. 

Having upheld some aspects of the complaint, the Authority considered whether or not 
it should make an order under s.l3(l)(a) of the Broadcasting Act 1989 directing that the 
broadcaster broadcast a statement relating to the complaint. It decided not to do so 
because the Law Society was not the principal organisation to which Fair Go's 
Jnyestigation referred in its 3 September 1991 programme. The law firm of Oliphant 

teU^Rpss was in that position and references to the Law Society, although important, 
^were^omewhat peripheral to the programme's actions on behalf of the Michells. 

Further, ^hd; as a subsidiary point, this decision has noted that Fair Go and the Society 

*c? J*} 



Signed for and on behalf of the Authority 

Iain Gallaway 
Chairperson 

10 February 1992 

both displayed an insufficient appreciation of the constraints under which each other 
works. In the Authority's opinion, that reduces the weight of the Society's request for 
a retraction and an apology. 



Auckland District Law Society's Complaint to Television New Zealand Ltd 

In a letter dated 9 September 1991, the Auckland District Law Society complained to 
Television New Zealand Ltd about an item broadcast on TVl's Fair Go programme 
on 3 September. The item had dealt with some financial transactions between a Mr 
and Mrs Michell and the Auckland law firm of Oliphant Bell & Ross. 

The Society listed its specific complaints. 

1) TVNZ had not given the Society reasonable and adequate notice of its request 
for the Society to appear on the programme on the evening of Tuesday 3 
September. The invitation had been issued on the afternoon of Friday 30 
August which allowed the Society less than two working days to prepare a 
response. 

2) The advance publicity supplied by Fair Go to the paper, the NZ Herald, and 
published on 3 September, besides confusing the New Zealand Law Society 
with the Auckland District Law Society, contained four errors of fact. 

3) The programme omitted any reference to the Auckland District Law Society's 
president's fax sent to Fair Go at 12.08pm on 3 September which explained 
why the Society was not appearing on the programme. 

4) The programme omitted any reference to the Auckland District Law Society's 
fax of 2.55pm on 3 September advising Fair Go that the Michells had 
withdrawn their complaint to the Society. 

5) Fair Go's use of quotations from the Society's letter of 19 March 1991 to the 
Michells were read in a supercilious manner and were selected to leave the 
impression that the Society had not treated the complaint seriously. The full 
letter, the Society continued, disclosed a number of other important matters, 
including the Society's serious attitude. It continued by stating that it was 
irresponsible to the point of dishonesty to broadcast select quotations and: 

The manner of presentation of these passages was unfair and seriously 
lacking in balance and the Society considers that this was done with the 
intention to mislead viewers. 

6) The programme asserted that at a meeting on the 3 September the Michells 
had been "bought off1 and placed under pressure to "hush things up". The 
Society said not only had it been advised that those assertions were incorrect 
but also the innuendo that the Society was involved in some way was 
considered defamatory. 

use Fair Go had not advised the Society of the details of the complaint it 
vestigating, the programme did not present an accurate representation of 



the Society's position in regard to the complaint from the Michells. 

The Society concluded by stating that the programme breached standards 1, 4 and 6 
of the Television Code of Broadcasting Practice. They require factual truth and 
accuracy, dealing with people referred to justly and fairly, and balance, impartiality 
and fairness. The Society requested a retraction and apology to be broadcast on Fair 
Go during the current series. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

TVNZ advised the complainant of its Complaints Committee's decision in a letter 
dated 3 October 1991. It made the following comments with regard to the specific 
complaints. 

1) TVNZ's Complaints Committee had difficulty in understanding the complaint 
about "eleventh hour tactics" as the Society's response was sought to only one 
question and that dealt with an issue with which the Society was familiar. 
Further, the Society had neither advised that it was unable to respond within 
the time limits imposed nor requested more time. TVNZ had not delayed its 
approach to the Society having only interviewed the Michells on the morning 
of 30 August 

2) The Complaints Committee declined to determine the complaint about the 
article in the NZ Herald as it was written by a newspaper journalist and was 
not a broadcast. 

3) The Committee upheld the aspect of the complaint that the programme should 
have broadcast the reason why the Law Society had declined to participate on 
the programme. It was upheld under standard 4 which requires that people 
referred to be dealt with justly and fairly. 

4) Under the same standard, the Committee also upheld the aspect of the 
complaint that the broadcast had dealt with the Society unfairly by not 
referring to its fax to Fair Go advising that the Michells' complaint about the 
law firm had been withdrawn as the matter had been settled. 

5) The Committee considered the extracts from the Society's 19 March letter had 
been read in a neutral manner and did not imply that the complaint was not 
being taken seriously by the Society. Further, TVNZ added, as the omissions 
from the letter dealt with matters of marginal significance, quoting selected 
extracts did not result in an unbalanced or unfair programme. 

6) TVNZ disagreed with the Society that the item implied that it had in any way 
^been involved in a "hush up". Indeed, the programme did not suggest that the 

^ ^ J O^bc je ty had been present at the meeting between the Michells and the law 



7) TVNZ pointed out that the Society had never requested a copy of the 
complaint which had been directed at the law firm - not the Society. Further, 
the Society, despite a written request, had not supplied any material to Fair 
Go. 

TVNZ concluded by noting that its Complaints Committee's decisions, including the 
areas in which the complaint was upheld, were broadcast on Fair Go on the evening 
of the day (24 September) that the Committee had reached its decisions. 

Auckland District Law Society's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

As the Society was dissatisfied with TVNZ's decisions, in a letter dated 31 October 
1991 it referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s.8(a) 
of the Broadcasting Act 1989. 

The Society pointed to the high ratings enjoyed by Fair Go and its consequent broad 
impact. In these circumstances, it added, the programme had a weighty obligation to 
ensure that all parties, especially those complained about, had an opportunity to 
prepare and respond properly. However, as the programme was structured to assist 
complainants at the expense of "complainees", it was inherently unfair. That situation 
had been highlighted by the Consumers' Institute some 10 years previously and 
required, the Society argued, special care to ensure that "complainees" received a "fair 
go". 

In dealing with the specific aspects of its complaint, the Society used the numbering 
system taken from its initial letter of complaint to TVNZ on 9 September 1991. 

1) Fair Go's single question to the Society in its fax left open the possibility of 
further questions. The extensive discussions between the Michells and the 
Society during the previous year showed that it was a complex issue which was 
not susceptible to succinct answers. The Society's decision recorded in its 19 
March letter to the Michells reflected its decision at that time, not necessarily 
if the situation had changed subsequently. The Society agreed that it had not 
requested more time because, it added, Fair Go should have been given it 
adequate time initially and, moreover, Fair Go had been determined to abide 
by its own timetable. The Society found ironical that it had been given two 
working days to respond to a complaint while TVNZ had taken more than a 
month to respond to the Society's complaint about Fair Go. It recorded: 

In summary, the Auckland District Law Society maintains that two 
working days is an inadequate, unreasonably and unnecessarily short 
time in which to expect any complainee to consider and prepare a 
response to an invitation to present a defence on a live television 
programme of the nature of Fair Go. It is unfair and unjustified. 

ociety persisted with its complaint about the preview in the newspaper, 
aining that both the NZ Herald and TVNZ were responsible for the 



material printed about the item. 

Although TVNZ had upheld the complaint about the item's lack of reference 
to the reason why the Society declined to appear, that finding had not been 
broadcast on Fair Go on 24 September in the item referring to the complaint. 
The Society complained about that omission and, in addition, the distortions 
on the 24 September item. 

The Society also complained that, although TVNZ had upheld the complaint 
about the programme's failure to refer to the Society's 2.55pm fax, the 24 
September item had omitted any mention of the point and suggested that the 
item's incorrect statement on the first programme had been the Society's and 
the law firm's responsibility. 

The Society maintained that the extracts from its letter of 19 March 1991 to 
the Michells were read selectively to suggest the Society's cavalier response to 
their complaint and, furthermore, had been read superciliously. The 19 March 
letter contained five substantive paragraphs which recorded respectively: 

a) The complaint had been taken seriously and, as a result, the Society 
was monitoring the operations of the law firm's nominee company. 

b) The Society's role was disciplinary one. "Your complaint against 
Oliphant Bell & Ross is that they were negligent in the manner in 
which they dealt with your investment moneys. There also appears to 
be a breach of the Solicitors Nominee Company Rules." 

c) The Society required evidence of gross negligence to prosecute and 
"Based on your complaint alone", the Society did not believe that 
charges were justified. 

d) The Michells could bring civil action for negligence. 

e) Monitoring would continue and the Michells would be advised of the 
Society's further action. 

With reference to the quotations selected, the Society noted that Fair Go's 
presenter's lead-up had dealt with alleged negligence and a flagrant breach of 
the Solicitors Nominee Company Rules and then she asked a rhetorical 
question which implied that the Society had dismissed the Michell's complaint 
as a technical breach. Further, the reading did not suggest that the quotes 
were part of a longer letter. 

The Society.continued: 

/filti^sot)^^complaint to Television New Zealand, the Society 
f ^ ' d ^ s j ^ e d tjie\ieletion of the words "also" [para b)above] and "Based < 
S ( your, "compraint alone" [para c) above] from the paragraphs quoted by 

on 



Fair Go as "irresponsible to the point of dishonesty".... 

Here the word "also" means in addition to the serious matter of the 
solicitor acting negligently. 

The deletion of the word "also" conveys the opposite meaning, namely 
that, from the Society's perspective there was just "a technical breach". 

The deletion of the words "Based on your complaint alone" is perhaps 
less serious, but nonetheless conveys an incomplete impression of the 
Society's position. 

The Society also described the programme's use of rhetorical questions and its 
editing of the letter as irresponsible to the point of dishonesty. 

6) The Society, quoting the script and recounting the circumstances with which 
TVNZ would have been familiar, maintained its complaint that the item 
suggested that the Society had been present at the meeting at which the 
settlement with the Michells was made and, consequently, had been a party to 
"buying the Michells off. 

7) The Society continued to state that it had not been advised of the details of 
the complaint. If it was not the party complained about, as TVNZ had written, 
why had it been asked to supply information and to take part in the 
programme? The Society denied that it had declined to provide information -
for the reason that it had not received a request. 

The Society concluded that it had been advised by TVNZ's Complaints Committee on 
24 September that "The shortcomings as identified, should be remedied by the 
programme which was to go to air that evening". However, the Society concluded: 

For the reasons stated earlier, the Society denies that this requirement was 
met or conveyed in any true sense and offers this to the Authority as a further 
ground for complaint against Fair Go and Television New Zealand. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its practice, the Authority sought the broadcaster's response to the complaint. 
The request is dated 1 November 1991 and TVNZ's reply, 25 November. 

TVNZ began by noting, first, that the Society had listed only once the standards 
allegedly breached and, consequently, TVNZ had assessed the seven aspects of the 
complaint against each of the three standards mentioned. Secondly, the Society had 

^challenged the central facts covered in the Fair Go item to which the complaint 
xTVNZ then dealt with the seven aspects of the Society's complaint. 

Sng that the popularity or otherwise of Fair Go was irrelevant to the 



Society's complaint, TVNZ added that the programme's structure had been 
changed considerably in the past decade to allow more scope to parties 
complained about. It continued: 

Fair Go's prime aim is not so much to resolve problems but to make 
New Zealand citizens better informed with regard to the myriad of 
commercial transactions they can encounter in everyday life. The 
particular item which led to the Society's complaint concerned a 
contributory mortgage arranged by a firm of solicitors - not the first 
time we must point out that such security has resulted in a letter to Fair 
Go. 

Moreover, TVNZ stated, Fair Go took care to abide by the broadcasting 
standards and legal counsel oversaw each programme. 

TVNZ argued that it did not employ "eleventh hour tactics" and, in addition, a 
resolution to the dispute within four days would contradict the Society's 
concern about complexity. It disputed the other points made by the Society 
and maintained that the notice of the forthcoming programme when compared 
with the demands made on other groups, was sufficient in the circumstances. 
Consequently, the Codes had not been breached. 

TVNZ denied that it had provided the NZ Herald with false information and 
maintained that the contents of a newspaper article were not a broadcasting 
standards matter. 

TVNZ repeated that this aspect of the complaint had been upheld, that there 
was no obligation upon TVNZ to broadcast the findings of its Complaints 
Committee and that the Society's suggested interpretation of the broadcast on 
24 September was difficult to understand. 

It was better, TVNZ maintained, for the second broadcast to correct an earlier 
mistake rather than announce that a complaint had been upheld. As with the 
Society's comments about point 3, its comments about the 24 September 
broadcast, TVNZ argued, raised distinct issues from the complaint about the 3 
September broadcast. Consequently, they should be dealt with in a separate 
formal complaint to TVNZ rather than being added to the complaint about 
the earlier programme. 

Nothing in the Society's submissions, TVNZ wrote, convinced it that the 
extracts had been read superciliously or had been selected to give the 
impression that the Society had adopted a cavalier attitude. It continued: 

arly the crux of the Society's letter to Mr and Mrs Michell was that 
latter was "a technical breach" and we have no doubt that the 
ge viewer would have realised that this quotation was part of a 
r letter.... 



Vll 

The letter to the Michells gave no indication of what action the Society 
was prepared to take in relation to the matter. The Society really said 
that it was up to the Michells to bring their own civil action against the 
firm of Oliphant Bell & Ross. 

Nothing occurred as far as Television New Zealand is concerned during 
the following months to alter this view of the position. In fact, in 
hindsight, the editing appears to have been entirely appropriate. And 
tight editing of material is an accepted journalistic practice across all 
media. 

6) There was nothing in the programme, TVNZ said, to suggest that the Society 
had been represented at the meeting between the Michells and the law firm. 
Indeed, in view of the Society's declining an invitation to appear on the 
programme, TVNZ did not know what role it had taken but the item did not 
suggest that the Society had been involved. 

7) The law firm was the object of the Michells' complaint and, after 
unsuccessfully seeking the Society's assistance, they had gone to Fair Go. The 
Society, said TVNZ, was incorrect in describing itself as the "complainee". 

TVNZ advised the Authority of the time and purpose of the telephone calls and faxes 
between the Society and Fair Go in relation to the item. 

Auckland District Law Society's Response to the Authority 

When asked for comment on TVNZ's response, in a letter dated 13 December the 
Society maintained that the Authority should be able to review the second 
programme on 24 September, as well as the original programme, as the latter 
programme exacerbated the situation. 

1) The Society argued that because of Fair Go's nature and popularity, it had a 
greater responsibility than other programmes for accuracy and fairness. Two 
working days, it continued, was insufficient time to prepare an adequate 
response. Again it contrasted this time span with the length of time taken by 
TVNZ to respond to the Society's complaint, noting: 

Surely TVNZ are not saying that the Fair Go programme was of such 
importance that every other activity of the Society should be shelved to 
answer the Fair Go enquiry. 

It disputed TVNZ's point that, as lawyers are required to respond promptly in 
other areas in cases of urgency, the Society should have done so to the Fair Go 
enquiry. The Fair Go item about the Michells, it said, was not a matter of 
urgency. It concluded the point: 

TVNZ's position appears to be that it is acceptable for its highest rating 
programme to televise a complaint on a complex issue affecting the 
eputations of others on the basis of its own research and to offer the 



Vlll 

other parties in the matter only two working days to respond and in that 
time to make a decision whether to respond in writing or to appear on 
the programme. That is clearly unfair and unreasonable. 

2) The Society said that it had confirmed that the New Zealand Herald's 
reporter's sole source of information was the Fair Go. 

3) 
& 4) The Society acknowledged that TVNZ had no obligation to admit mistakes but 

believed that a responsible broadcaster would do so in the interests of fairness. 
The Society also acknowledged that the Michells' complaint had been put right 
but that this did not mean, contrary to TVNZ's argument, that the 
broadcasting standards matters had also been put right. 

5) Fair Go, the Society maintained, had been unfair in the selections read from 
its 19 March letter. Tight editing", it added, was not an excuse for quoting out 
of context. 

6) The Society argued that Fair Go should have asked whether the Society knew 
of the meeting on Tuesday morning at which the settlement was arranged. 
Further, although the Society had later advised Fair Go that the claim was 
settled, it was not informed that Fair Go intended to proceed with the item. 

7) The Michells, contrary to TVNZ's allegations, had received assistance from the 
Society. Further, as the Michells had not spoken to the Society about the 
programme, the Society was unaware whether the Michells had waived legal 
privilege. It went through the communications between Fair Go and the 
Society and criticised Fair Go for its efforts in attempting to keep the Society 
informed about the programme. 

The Society stated that TVNZ had broadcast the item after the complaint had been 
withdrawn and in a manner which did not deal with the Society fairly. It concluded: 

The irresistible conclusion that the Society has come to is that Fair Go was 
determined to televise the programme about the Michell complaint and in 
particular in regard to the fact that a solicitors' nominee company was involved 
and in spite of the settlement between the Michells and Oliphant Bell & Ross, 
and the withdrawal of the complaint to the Society, it wished to proceed with 
the pre-publicised item come what may and whether or not it was fair in its 
treatment of the material it had received. 

With regard to the subsequent programme on 24 September, although the 
Society had asked for an apology and the Committee had upheld part of the 
Society's complaint, the Society was not advised that the programme would be 
screened, nor of its content and Fair Go was not prepared to admit on public 

^ .television that the Committee has found it in error. That exacerbates the 


