
Decision No: 26/91 

Dated the 28th day of June 1991 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 
HERITAGE MINING NL AND 
GOLD RESOURCES LIMITED 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

J.B. Fish Acting Chairperson 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 

DECISION 

Introduction 

On Sunday 1 July 1990 a programme produced by Television New Zealand Limited, 
entitled "Quartz and All", was broadcast on TVl's Frontline. The programme dealt with 
gold mining and, placing its emphasis on the Coromandel region, looked at its value both 
to the local community and to the country as a whole. 

Heritage Mining NL and Gold Resources Limited's Complaint to Television New 
Zealand Limited 

The solicitors for the two complainants, both of whom were members of the New 
Zealand Mining and Exploration Association (NZMEA), lodged a formal complaint with 
TVNZ Ltd in a letter dated 27 June 1990. The letter cited s.4(l)(d) of the Broadcasting 
Act 1989 which requires broadcasters to observe standards consistent with: 

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

iplainants added that, despite some hesitation in view of television's biased 
t of mining in the past, the NZMEA had decided to co-operate with the 

dm:pirogra^nn|e's producer as the NZMEA's president had been assured in writing that 



TVNZ intended to present a balanced programme. 

The complaint continued: 

Despite these assurances, it is our clients' firm opinion that the programme was 
unbalanced and simply provided a vehicle for the small anti-mining lobby to 
express its views. 

One of the complainants' principal concerns, they stated in conclusion, was that there 
had been a significant misrepresentation in the programme when it presented the so-
called findings of a BERL economic report commissioned by Frontline that gold mining 
had no significant economic benefits for the country. The BERL report, it was claimed, 
failed to acknowledge the 1988 industry commissioned independent economic report on 
this subject by Dr Grant Scobie which had been made available to the Frontline 
programme. 

Fourteen specific matters were noted in support of the complaint. In their 
correspondence both the complainants and TVNZ have discussed these specific 
complaints in some detail. To ensure that this Decision adequately reports the issues, 
it has been necessary to summarise this lengthy correspondence. However, as its bulk 
might distract from a focus on the major concern about the programme's balance, the 
summary of the correspondence dealing with the specific complaints has been placed in 
an appendix. It is expected that this will assist with the comprehension of the issues 
raised. The summary of the correspondence retained in the body of the Decision focuses 
only on the principal points made by the parties. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

The complainants were advised of the result of TVNZ's Complaints Committee's 
deliberations in a letter dated 3 September 1990. The Committee had examined the 
programme in the context of s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 and, in addition, 
standard 12 of the Television Code of Broadcasting Practice which states that: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 

The letter pointed out that the views of the mining industry were presented throughout 
the programme by Mr David Ingle of Golden Cross, Mr Richard Tweedie of the 
NZMEA, by an interview on site with the Martha Hill mine manager (Mr Richard 
Carlton), and by a Martha Hill mine tourist guide. Local views against mining were 
presented by a newspaper editor and district councillor and this was balanced by 
interviews with two local businessmen who favoured mining. 

The programme also devoted considerable time to two independent observers - the 
" Commissioner for the Environment (Mrs Helen Hughes) and Dr Adolf Stroombergen 

of BERL, \ 

^TVNZ'said that a piece of investigative journalism should highlight some questions and 



The Committee accepted that many of the questions raised in this programme 
may not have been to the liking of the gold mining industry, but noted that this 
does not make the programme invalid nor does it make it unbalanced. 

TVNZ responded to the complainants' specific complaints (recorded in the appendix). 
By way of summary the Complaints Committee noted that the Frontline team and BERL 
had held several meetings to ensure that the BERL information, much of which was 
conveyed through an interview with Dr Stroombergern, was given the correct emphasis. 

TVNZ concluded: 

Overall the Committee found that there were some imperfections in this 
programme. The inaccuracy in the introduction was noted - as was the failure to 
mention industry as one of the main users of gold. The portrayal of the Waihi 
Leader as the only newspaper in town was also deemed unfortunate. 

However, taking everything into consideration the Committee did not judge these 
imperfections to be serious enough to constitute a breach of either the section of 
the Broadcasting Act quoted, or the Television Programmes Standards Code. 

Accordingly, your complaint was not upheld. 

Heritage Mining NL and Gold Resources Limited's Complaint to the Broadcasting 
Standards Authority 

As the complainants were dissatisfied with TVNZ's decision, on 2 October 1990 they 
referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under section s.8(a) of 
the Broadcasting Act 1989. 

They expressed the opinion that TVNZ's Complaints Committee had acknowledged some 
comparatively minor errors and omissions but had evaded the main issues. The 
complainants noted the following as the bases of their complaint: 

the programme's unquestioning acceptance of most of the arguments put 
to it by dedicated opponents of mining; 

the emotive, exaggerated and misleading commentary provided by the 
reporters; and 

the failure to use the very substantial body of available information on the 
industry contained in official publications, company publications, 
independent studies of the industry and Planning Tribunal decisions 
despite the fact that some of this information was provided to Frontline. 

inants agreed that the programme had included mining industry spokesmen 

P \ " O F A? J 

reach conclusions. It continued: 



and that it should not have been a public relations exercise for the industry. However, 
the programme had been coloured by TVNZ's view which saw mining in terms of conflict 
and by its insistence that investigative journalism had to reach conclusions. 

The complainants then dealt with the specific complaints (recorded in the appendix) and 
their letter concluded: 

Our view that the programme was unbalanced and simply provided a vehicle for 
a small anti-mining lobby to express its views is not seriously challenged by the 
response of TVNZ. It simply evades the substance of the complaints or relies on 
arguments (many not advanced in the actual programme itself) that can be 
demonstrated as groundless. 

TVNZ's Response to the Authority 

As is its usual practice, the Authority asked TVNZ for its comment on the complaint. 
The request to TVNZ was dated 3 October 1990 and its response was dated 22 March 
1991 - 24 weeks later. 

Pointing out that the complaint was one of considerable detail and complexity, TVNZ 
stated that the three experienced journalists who were the members of the Complaints 
Committee which had considered the original complaint had reached a balanced, fair and 
sustainable decision. It was added that although the complainants had only referred to 
s.4(l)(d), the Committee had also considered the complaint under standard 12 of the 
Television Code of Broadcasting Practice. 

TVNZ also made the point that the Frontline programme "Quartz and All", unlike a 
previous programme about mining which had been referred to the Authority, was not a 
documentary. Rather: 

Among the various aspects it reflected on were the viewpoints of those who might 
be regarded as concerned citizens on the one hand, and the modus operandi and 
imperatives of mining concerns on the other. This, together with mining 
economics and the interests of the country, might well describe, in compressed 
form, what the programme segment was all about. 

TVNZ continued: 

It would seem the complainants are implying a connivance with the so-called 
protest movement by the programme's producer when they speak of 
"unquestioning acceptance of most of the arguments put to it by dedicated 
opponents of mining". In this respect it needs to be explained that the 
programme was in no position, nor was it entitled to accept anything that might 

e argued by mining opponents. The medium reflects viewpoints and edits into 
%^rogramme those aspects according to context and relevance. There is much 
iribre than a subtle difference or distinction in that. Unquestioning acceptance 
oC opinion and viewpoint and the contextual placement of so-called arguments, 



Heritage Mining NL and Gold Resources Ltd's Final Comment to the Authority 

At the Authority's invitation, the complainants commented on TVNZ's response in a 
letter dated 2 May 1991. 

Their letter emphasised that the complainants did not imply that the programme 
connived With anti-mining interests in unquestioningly accepting the arguments of the 

_ anti-mining, lobby. Rather, the complaint focused on the programme's inadequacies in 
failing to test anti-mining arguments. Such inadequacies, the complainants observed, 

from whatever party, should not be confused. 

TVNZ challenged the complainants' assertion that the language was emotive, describing 
the manner of presentation as dispassionate. While agreeing that extensive material 
about gold mining existed, its relevance was a matter of editorial judgment. 
Furthermore, it was said "no substantial current record of independently researched 
information on the industry existed prior to the BERL report". 

Regarding the complainant's comment that it saw mining in terms of conflict, TVNZ 
said, first, that it did not have a viewpoint, and secondly, if the contributors to the 
programme reflected a viewpoint of conflict, then "the camera must be seen as telling 
the existing story". TVNZ then commented on the specific complaints and by way of 
summary, noted that much of the complaint was based on single lines of text taken out 
of context. It remarked that the complainants had no direct links with the Golden Cross 
or Martha Hill mines and wondered why TVNZ had not heard from the operators of 
these mines. 

TVNZ observed: 

The company does not believe that because the so-called anti-mining lobby was 
given the opportunity for its opinions to be put on a major industrial development 
having serious landscape implications, and which does not operate in obscurity 
under the shelter of a factory roof, that the programme "simply provided a vehicle 
..." Such terminology appears to be implying the offering of a free publicity plug 
for a cause. Even if such interpretation were to be accepted, or construed as a 
public relations exercise, it is submitted that it would be wrong to argue that it 
was a factor, per se, in unbalancing the programme. 

It noted: 

The fact is that "Quartz and All" canvassed and represented the views of both the 
pro and anti-mining lobbies and then drew some conclusions through reference 
to an independent economic study. 

TVNZ then expressed the firm opinion that the programme had breached neither 
s4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 nor standard 12 of the Television Code of 
Broadcasting Practice. 



The complainants also disputed TVNZ's claim that recent independent research was 
unavailable. The Jardine and Scobie report, it said, had been produced by independent 
consulting economists and, following comprehensive research, it had produced an 
economic model for the gold mining industry in New Zealand. On the other hand, the 
BERL report, based on just two documents, was superficial and contained several factual 
errors and invalid assumptions. 

After discussing the specific complaints (see the appendix), the complainants wrote: 

In conclusion, we reiterate that the response by TVNZ to our clients' complaint 
acknowledges three imperfections. However, in our submission, the serious 
defects in the programme were poorly defended in an unconvincing manner. We 
confirm our clients' view that the programme was unbalanced and simply provided 
a vehicle for a small anti-mining lobby to express their views without serious 
challenge by TVNZ. Our clients' concern is that "Quartz and All" built a 
sensational programme around the opinions and arguments advanced by a small, 
vocal minority. 

The complainants requested the Authority, if it upheld the complaint, to order TVNZ 
to give gold mining industry spokespeople an opportunity to present their views. 

Decision 

The Authority has expressed its displeasure in some recent decisions about the time 
TVNZ has taken to respond to some referrals. It repeats the point, notwithstanding the 
complexity of this complaint, that it finds inexcusable the fact that it took TVNZ more 
than five months to respond to the Authority's reference of the complaint to it. 

The Authority noted the complainants' preference to appear before the Authority to give 
evidence or make further submissions in support of the complaint. Pursuant to s.10 of 
the Broadcasting Act 1989 which permits the Authority, if it thinks fit, to determine a 
complaint without a formal hearing, the Authority's usual practice is to determine 
complaints on the papers. Accepting TVNZ's position in its letter of 22 March 1991 that 
the Authority had sufficient material to reach a determination without a formal hearing, 
it saw no compelling reason to vary its usual practice in this instance. 

The Authority has studied the voluminous correspondence and carefully considered the 
detailed arguments put forward by the complainants in support of their complaint and 
by TVNZ in response. The members have viewed the Frontline programme "Quartz and 
All" which gave rise to the complaint. 

formal complaint to TVNZ, the complainants related their complaint to s.4(l)(d) 
adcasting Act 1989. This requires broadcasters to maintain standards which 

nt with: 

could have arisen from investigative shortcomings rather than from connivance. 



(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

TVNZ elected, in addition, when examining the complaint to apply standard 12 of the 
Television Code of Broadcasting Practice which reads: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 

The Authority has ruled in decisions released since TVNZ took that action, that standard 
12 is confined to "News" and does not apply to a current affairs programme such as 
Frontline. However, in these decisions (for example Nos: 26/90 and 27/90) the Authority 
has accepted that the complainant's concerns when citing standard 12 are usually 
canvassed in standards 1 and 6, should those standards be raised. 

They require broadcasters: 

1. To be truthful and accurate on points of fact. 

6. To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

In deciding under which standards to examine this complaint, the Authority notes, first, 
that TVNZ nominated standard 12 to encompass the matters raised in the formal 
complaint and that the complainants have not commented positively or adversely on this 
action, secondly, that the Authority's ruling on the inapplicability of standard 12 to 
current affairs programmes was released after TVNZ had exercised this initiative, and 
thirdly, that standards 1 and 6 are similar to standard 12 in the criteria to be applied to 
programmes. Thus, in the circumstances, the Authority's examination of the complaint 
will concentrate primarily on s.4(l)(d) as this provision incorporates the complainants' 
concerns about the programme's balance, although incidental reference will be made to 
standard 1 when the Authority considers this to be appropriate. It is emphasised 
however, that the Authority's ruling shall be confined to the s.4(l)(d), the standard 
nominated by the complaint. 

In examining this complaint, the Authority has focused on the overall thrust of the 
programme, that is whether or not it was, in the complainants' words: 

... unbalanced and simply provided a vehicle for the small anti-mining lobby to 
express its views. 

As the programme's overall impression is to some extent a culmination of details 
^broadcast, the Authority points out that TVNZ acknowledged that the programme's 
reference in its introduction to three open cast mines in the Coromandel was incorrect, 
as wete'its omissions in failing to mention the industrial use of gold and the existence 

' Of a second local newspaper in Waihi. Further, it finds spurious TVNZ's distinction 
, between "Quartz and All" and an earlier mining programme referred to the Authority 



now described by TVNZ as a "documentary". The complainants in this case allege a 
breach of s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 and this provision applies to all 
programmes which are broadcast - whether they are described as news, current affairs 
or documentaries. 

The Authority has examined the specifically detailed complaints, and TVNZ's responses, 
which are listed in the appendix. It considers that a ruling on each one is unnecessary. 
Some amount to questions of semantics, for example, whether the proposed Golden 
Cross open pit is a "massive" open pit or whether Martha Hill is a mountain. Some raise 
questions of fact on which the Authority is not qualified to rule, for example whether the 
existing data about mining is unreliable, the extent of the independence of the Jardine 
and Scobie report and the quality of the BERL report. It is noted that the complaints 
about the BERL report are being addressed independently. 

The Authority has focused on the complaint recorded under (d) in the first page of the 
appendix, and TVNZ's responses thereto, as this point encapsulated both the 
broadcasting standards matters raised by the complainants in their reference to s.4(l)(d) 
and a number of the other detailed complaints. The specific complaint (d), as 
summarised in the appendix reads: 

The programme's overall impression that the "mining industry did not pay for the 
resource and that it had dubious economic benefits combined with unacceptable 
environmental costs", failed to explore the numerous matters examined by various 
bodies before approving the Golden Cross project. 

TVNZ replied that the programme raised questions about the economic and 
environmental costs and benefits of the mine. It had considered the Planning Tribunal 
rulings but had not examined the detailed points as that would have diverted the 
programme from its central theme. Having been refused permission to interview the 
Planning Tribunal's Chairman, it had discussed the decisions with the Parliamentary 
Commissioner for the Environment. 

In their complaint to the Authority, the complainants maintained that brief coverage of 
the planning procedures and requirements would have given balance to the programme. 
TVNZ said that the programme was balanced as comments covering both sides of the 
issue had been broadcast. 

The first point which the Authority makes is that it disagrees with TVNZ that the 
economic costs and benefits of mining was the sole theme of the programme. It is not 
disputed that economic issues were both an important and a major focus. It adds, 
however, and this point was made when the programme presented the BERL findings, 
that environmental costs and benefits were important to an assessment of mining and 
were inextricably linked with economic questions. 

Having decided that coverage of both economic and environmental questions was 
rnecye>sary for balance, the Authority was then required to assess whether the programme 
, gjave^iaoiquate coverage to those issues from both the mining and anti-mining 
!,p^p^cjr^es. 



The Authority does not expect current affairs programmes to resolve issues. The 
spokespeople with different positions are expected to state their viewpoints forcefully. 
For example, the point was made on "Quartz and All" that the Coromandel Watchdog 
group felt that its limited financial resources are a substantial impediment in its legal 
contests with the mining companies. This was a substantial concern to the group and was 
noted by several of its representatives. While the Authority does not expect that 
participants on current affairs programmes will modify their views, it does expect, as is 
required by s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989, representatives from the major 
participants will be given the opportunity to express their views. 

TVNZ, as the presenter of "Quartz and All", in its comments about the programme both 
to the complainants and to the Authority, has stressed the range of the people who were 
interviewed. The Authority has considered the detailed complaint about whether the 
divergent views of the residents of Waihi were presented adequately in view of the 
occupations of the parties interviewed. The Authority concluded that this point, as with 
the errors acknowledged by TVNZ noted above, were niggling issues which should not 
distract the Authority from the substantive issue of balance of the programme as a 
whole. 

The Authority decided that determining the substance of the issue about balance 
involved an assessment of the programme's treatment of the confluence of the economic 
and environmental questions. These are the matters which presumably had been at issue 
before the Planning Tribunal. Hence the core of the question about the programme's 
balance required an assessment of the programme's coverage of the Planning Tribunal 
decision on the Golden Cross project. 

It will be recalled that TVNZ had said that a detailed examination of the Planning 
Tribunal decisions would have been diversionary to the programme's central theme. 
Further, having been declined permission to interview the Planning Tribunal's Chairman, 
the decisions were discussed with the Parliamentary Commissioner for the Environment 
(Ms Helen Hughes). 

The Authority considered that Mrs Hughes advocated a reasoned and thoughtful stance. 
She spoke about the Planning Tribunal and, in a general way, emphasised the Tribunal's 
influence on mining when deciding mining issues which came before it. 

The Authority was divided as to whether the interview with Mrs Hughes provided a 
sufficient summary of the Planning Tribunal's decision on the Golden Cross project. A 
majority decided that Mrs Hughes' contribution to the programme about the work of the 
Planning Tribunal in the Coromandel in general and about its decision on the Golden 
Cross project in particular was sufficient, overall, to provide a balance to the programme. 
Further, the majority was of the view that the presentation of the fact that the anti-
mining lobby had never won a case before the Tribunal appeared to limit the credibility 
of the arguments put forward by that lobby and hence considered that balance was in 

^..-fact-achieved adequately in the programme. However, a minority of the Authority, while 
accepting the importance of Mrs Hughes' contribution to the programme about the role 
of the Planning Tribunal in general, decided that there was insufficient focus on the 

. specific environmental and economic issues relating to the Golden Cross project which 



had presumably been traversed by the Tribunal. Together with the minor inaccuracies 
in the programme, which no members considered had warranted the upholding of any 
other specific complaint (i.e. under standard 1), the minority concluded that, overall, the 
programme had not achieved balance. 

For the reasons given above, the majority of the Authority declines to uphold the 
complaint that the programme breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989. 

Signed for and on behalf of the Authority 



Heritage Mining NL and Gold Resources Limited's Complaint to Television New 
Zealand Limited 

The solicitors for the complainants, in their letter of complaint to TVNZ Ltd dated 27 
June 1990, detailed fourteen specific matters. The following is a summary of these 
issues. 

(a) The complainants recorded that the programme's introduction said that there 
were three open cast mines in the Coromandel hills and the programme's focus 
would be on why miners did not pay royalties. There was only one open cast 
mine in the Coromandel, the complainants wrote, and the programme's 
investigation of the royalties issue was minimal. 

(b) The programme was incorrect in stating that multi-national companies were 
making numerous applications for licences in New Zealand prior to the 
enactment of the Resource Management Bill. First, the search for gold in New 
Zealand had declined sharply in the last few years. Secondly, in the six months 
between the Bill's release and the date of the programme, licence applications 
were at a low level. 

(c) In view of the public information available about gold mining in New Zealand, 
the programme's theme that little information was available was untrue. 

(d) The programme's overall impression that the "mining industry did not pay for the 
resource and that it had dubious economic benefits combined with unacceptable 
environmental costs", failed to explore the numerous matters examined by various 
bodies before approving the Golden Cross project. 

(e) The inference that the Golden Cross proposal was not properly assessed because 
of the objectors' limited financial resources omitted reference to the resources of 
a number of official bodies, especially the Department of Conservation which has 
statutory responsibility for conservation and has access to considerable expertise. 

(f) Three examples were given to justify the following point. 

Despite assurances that the programme intended to take a "hard interview 
line" with the anti-mining lobby, the possibility that Coromandel 
Watchdog's allegations could be scare-mongering or simply wrong was not 
considered. 

(g) Using both local and international quarries and coal mines as examples, the 
Jolden Cross open pit was small - not "massive" as stated in the programme. 

misleading to state that most of the gold and silver from the Martha Hill 
!>uld be stored in vaults as a hedge against inflation. Most of Martha Hill's 

APPENDIX 



(i) The statement that the local paper in Waihi adopted an anti-mining stance 
omitted mention of the second local paper which took a balanced approach to 
mining. 

(j) The statement in the programme that "a mountain is being dug up and ground 
into paste" was exaggerated, and evidence of the programme's bias. Martha Hill 
was not a mountain and not all of it was being dug up. 

(k) The programme lacked balance as the only Waihi councillor interviewed, unlike 
other councillors, opposed the project. 

(1) Martha Hill wished to truck some waste not as the programme stated to speed up 
the process, but to avoid damage to the conveyor. 

(m) The programme's statement based on the BERL report, that "the sheer ignorance 
and uncertainty... renders such operations marginal in terms of economic welfare" 
was based on inadequate research and not on the economics of operational gold 
mines. 

(n) It was misleading, in relation to Waitekauri Valley, to suggest that the entire 
natural amphitheatre would be used to store crushed rock. 

TVNZ's Response to the Formal Complaint 

Using the numbering system adopted by the complainants, TVNZ reported the findings 
of its Complaints Committee on the specific issues in a letter to the complainants dated 
3 September 1990. 

(a) TVNZ, describing the mistake as "a scripting error", acknowledged that the 
reference to three open cast mines should have referred to New Zealand - rather 
than the Coromandel. However, other references in the programme, TVNZ 
maintained, made the intention of the script clear. 

(b) Noting that the complainant had emphasised the decline in the number of 
exploration licences, which was an inappropriate measure for the Coromandel, 
TVNZ maintained that the number of applications for prospecting and mining 
licences justified the comments in the programme and the reference to the 
Resource Management Bill. 

(c) In view of the paucity of recently published information, TVNZ argued that it was 
correct for the programme to refer to limited availability of information about the 
effect of gold mining on New Zealand's economy. It continued: 

. ~ „ . The BERL research, undertaken at the request of Frontline made 
Y - \ reference to, and use of, the Jardine and Scobie publication of 1988. 

output would be used by industry. 



TVNZ disagreed with the complaint that the programme's overall effect: 

... was that mining did not pay for the resource and that it had dubious 
economic benefits combined with unacceptable environmental costs. 

As investigative journalism, the programme had raised questions about these 
points. The programme had considered the effects of the Planning Tribunal 
rulings and, having been declined permission to interview the Tribunal's chairman, 
had discussed the decisions with the Parliamentary Commissioner for the 
Environment. Moreover, a detailed examination of the points mentioned by the 
complainants would have diverted the programme away from its central theme. 

TVNZ's Complaints Committee was unable to find any evidence of the 
programme's implication alleged by the complainant that the Golden Cross 
project was not properly assessed. The point in mentioning Coromandel 
Watchdog's limited resources, it was added, was its grass roots role in contrast to, 
for example, the Department of Conservation. 

TVNZ denied that the programme's comment from Coromandel Watchdog 
involved scaremongering. Furthermore, Mr Ingle from Golden Cross and the 
Parliamentary Commissioner for the Environment were given the opportunity to 
respond to the group's comments about environmental risks in the Waitekauri 
Valley. 

The Golden Cross pit, TVNZ insisted, would become a major feature in the local 
environment. 

TVNZ acknowledged its error in not acknowledging that industry made 
substantial use of gold and silver. Nevertheless, TVNZ added, some would be 
used in jewellery as a hedge against inflation. 

The editor of the Waihi paper was interviewed as part of the balance given by 
local business, although Frontline had been careless in identifying the paper as 
"the" local paper, rather than as "one" of the local papers. 

Referring to Martha Hill as a mountain was a question of semantics and was 
correctly used in regard to Waihi's landscape. 

The interview with only one district councillor was part of the balance of local 
views. 

Trucking "waste" was the same thing as "mine rubbish" and the mine manager 
chose not to comment on the matter. 

Commissioning the BERL report was necessary as existing data were unreliable, 
. iC not irrelevant. 

\ 
The complainant had misinterpreted the words "this natural amphitheatre". It did 



not refer to the entire Waitekauri Valley but the section of the valley shown on 
the programme. 

Heritage Mining NL and Gold Resources Limited's Complaint to the Broadcasting 
Standards Authority 

Retaining the numbering system in the original complaint in their referral, the 
complainants noted the following matters with regard to their specific complaints in their 
letter to the Authority dated 2 October 1990. 

(a) The complainants maintained that the promised examination of royalties had not 
taken place. Instead, the programme relied on a superficial and inconclusive 
report from BERL. Explaining the costs the existing licensing system imposed 
and how this had been treated at some length in the Jardine and Scobie report, 
it was noted: 

The programme failed entirely to investigate the benefits and dis-benefits 
of imposing royalties on gold mining and for that reason the claim by the 
Committee that royalties were the nub of the story is not substantiated. 

(b) Quoting the declining number of applications for exploration and prospecting 
licences, the complainants repeated their comment that New Zealand was not a 
target for multi-national companies. Mining licence applications were not cited 
in the letter of complaint as their numbers were low and they were not relevant 
to the search for gold. Moreover, the Coromandel Peninsula was not covered 
with exploration licences as the existing exploration licences covered only 37% of 
the Coromandel gold-field area. 

Objection was also taken to TVNZ citing Ministry of Commerce figures issued 
more than a month after the Frontline programme. 

We consider that the inference can be clearly drawn that Frontline failed 
to check the statistics until after the programme went to air. 

Moreover, these statistics indicated a declining interest in gold prospecting in New 
Zealand. On this point the letter concluded: 

In our view, the evidence indicates that the Frontline presenters used 
damaging and invalid arguments advanced by opponents of mining, and 
failed to check their validity until after the programme was presented. 

(c) The complainants maintained that comprehensive information about the 
economics of gold mining was available in New Zealand. Further, and contrary 
to TVNZ's response, the BERL report commissioned by TVNZ had not referred 
jSwhe Jardine and Scobie report of 1988. 

j(a) • ;The complainants quoted four comments from the first pages of the transcript as 



evidence of their complaint that the programme's impression was that the industry 
did not pay for the resource and that it had dubious economic benefits combined 
with unacceptable environmental costs. Noting some of the programme's 
references to Golden Cross and Martha Hill, the letter observed: 

Brief coverage of current environmental requirements and procedures 
would have greatly assisted in achieving balance. 

The complainants quoted the script as evidence of their complaint that the 
programme suggested that the Golden Cross project was not properly assessed. 
It added that the Coromandel Watchdog Group was based several hours' drive 
away from the Waihi district in which Golden Cross was based and that it did not 
represent the interests of the local people. Of particular significance, in view of 
the Group's concern about future water quality, was the programme's failure to 
mention the Group's consent to 26 water rights. 

Some of the Watchdog Group's comments were scaremongering in view of the 
Planning Tribunal's dismissal of its scenarios as implausible. TVNZ's dismissal 
of the Tribunal's findings as irrelevant, noted the complainants, reinforced their 
argument about the programme's bias. 

The programme's reference to a "massive" open pit at Golden Cross was not 
sustained on the facts which showed that the pit would cover an area of 13 
hectares (or 0.3%) of the Waitekauri Valley. 

In view of the industrial demand for gold which outstripped supply in the western 
world, it was highly misleading to suggest that "most" of the gold produced would 
go into bank vaults. This was another example of the Watchdog's anti-mining 
publicity being accepted without question. 

TVNZ's claim that the comments by two civic leaders were balanced by the 
remarks from two businessmen was illusory in view of their respective roles. 

The reference to digging up a mountain and grinding it into paste was not a 
question of semantics. It illustrated the use of exaggerated and emotive language. 

The councillor interviewed was alone among councillors in his anti-mining stance 
and, to repeat the point in (i) above, indicated the programme's imbalance. 

As mine rubbish and waste rock were not the same thing, TVNZ's Complaints 
Committee had misunderstood the point of the complaint. 

By commissioning the BERL report on the Golden Cross project, TVNZ ignored 
existing producers and based its research on a project for which hard data were 

"unavailable. Thus, TVNZ guaranteed that the findings would be inconclusive. 

The picture accompanying the natural amphitheatre comment about the tailings 
from the Golden Cross project did not adequately portray the limited impact of 



the site for the tailings. 

(o) Stating that the deficiencies of the BERL report were being addressed 
independently, the complainants stated that their complaint did not allege that the 
programme had misused the findings, but that TVNZ glossed over the nebulous 
nature of the report's findings. 

A prudent producer would probably have written off the BERL report as 
an unproductive exercise. 

TVNZ's Response to the Authority 

In its letter to the Authority dated 22 March 1991, TVNZ discussed each of the specific 
points raised by the complainants. 

(a) Citing two parts of the script, TVNZ noted that the programme discussed the 
costs imposed by the licensing system on miners. Moreover, the BERL report, 
around which the programme was built, examined the benefits and dis-benefits 
of imposing royalties on gold mining, contrary to the complainants' assertion that 
this issue was overlooked. 

(b) TVNZ stood by the programme's statement that "the Peninsula - or those parts 
of it which have any potential at all for mining - is largely covered" by exploration, 
prospecting and mining licences. It produced a map for the Authority which, it 
said, substantiated this claim. 

The programme did not state, it was written, that the number of licence 
applications was increasing. The issue was whether there was on-going interest 
in gold mining in the Coromandel. Although there might be a decrease in the 
number of licence applications, a significant amount of prospecting and 
exploration continued. As the programme made a thorough check on licensing 
trends during the research, it was incorrect to suggest that Frontline checked only 
after the broadcast of the programme. Those figures had been supplied to the 
Complaints Committee after the original complaint was received to ensure the use 
of the most recent statistics. 

(c) TVNZ acknowledged that it had been in error when it had said that Frontline 
made use of Jardine and Scobie 1988 report. There were in fact two Scobie 
publications in 1988 and the BERL report had made use of the other. 

TVNZ argued, nevertheless, that the Jardine and Scobie report was not an 
entirely independent document as it was paid for by the mining industry. This 
was contrasted with the BERL report which was "an independent examination of 
the economics of gold mining". TVNZ repeated that apart from some statistics 

m the Ministry of Commerce, facts and figures about gold mining from an 
pendent source were scarce. 



Comments on matters about the industry's payment for resources were dealt with 
under the rubric of the programme's overall impression. However, citing 
programme extracts, it was added that the comments covered both sides of the 
issues. 

It was denied that the programme carried the implication alleged by the 
complainants that the Golden Cross project was not properly assessed. What was 
implied, and this it described as indisputable, was that everyone was not equal 
before the Planning Tribunal. However, that implication was balanced by the 
comments about the Tribunal's competence from the Commissioner for the 
Environment. 

TVNZ agreed that the complainants were correct in stating that the residents in 
Waitekauri Valley had not objected; but this omitted the point that the Valley 
was sparsely populated and that the mining company had purchased some of the 
farms close to the mining site. 

As water rights were a technical issue, they could not be addressed satisfactorily 
in a programme of limited length and a question to the Watchdog Group about 
its concurrence to them was incidental to the programme's thrust. 

TVNZ added: 

Taking this part of the complaint as a whole, it needs to be recognised that 
Frontline covered the environmental concerns with both the Commissioner 
for the Environment, Helen Hughes, and the Mine Manager, David Ingle. 

The complainants had identified the Watchdog Group's comments about the 
tailings dam as scaremongering. Nevertheless, TVNZ added, it was also a 
concern for the Commissioner for the Environment. 

Pointing out that there was a limited time to cover all the issues, TVNZ said that 
Frontline had to cover the salient points. TVNZ added: 

It is submitted that if allegations of bias are centred on the basis of 
programming constraints, the role of television current affairs will 
continually be in jeopardy. 

Describing a debate about what is "large" as futile, TVNZ maintained that the 
Golden Cross pit represented a massive feature in the Waitekauri Valley. 

TVNZ repeated that the Complaints Committee had acknowledged the 
programme's error in not identifying the industrial use of gold although, it was 
added, it was also used as a hedge against inflation. 

• TVNZ maintained that balance was achieved by interviewing four Waihi 
residents, with two on each side of the debate. It added that voter support for the 

: Councillor interviewed suggested that he was not, as the complainants implied, 



a maverick. 

(j) In a local topographical sense, a mountain was being dug up. The mine manager 
used the phrase of it "being ground into paste". 

(k) Taking the mine manager's comments about the trucking of rubbish into account, 
TVNZ insisted that the programme was balanced. 

(1) Whether waste was defined as mine rubbish or mine waste, TVNZ argued that 
the Councillor's argument and the mine manager's response remained valid. 

(m) Appreciating the complainants difficulty in understanding a journalistically logical 
decision, TVNZ stated that the programme focused on the Golden Cross project 
as it was (a) the newest project underway, (b) topical and dealt with the current 
issues concerning mining, and (c) used as a case study as to the effect of a big 
mining project locally, regionally and nationally. 

The BERL report was commissioned as Frontline had been unable to locate a 
recent and independent economic study on the impact of gold mining to the 
nation's economy. 

(n) Frontline, TVNZ maintained, made clear that the tailings dam would be in the 
Upper Waitekauri Valley and would cover about 30% of that area. 

(o) Explaining that the BERL report said that the economics of the project could 
lead to a negative impact if there was large scale environmental damage, TVNZ 
disagreed that the report was nebulous. It added that BERL was held in high 
regard for its independence and the quality of its work. 

Heritage Mining NL and Gold Resources Ltd's Final Comment to the Authority 

The complainants' final comments about the specific complaints were included in their 
letter to the Authority dated 2 May 1991. 

(a) The BERL report, contrary to TVNZ's argument, investigated the royalty issue 
only with regard to the Golden Cross project. 

(b) 

'*y"^cy<!'g^& Jardine and Scobie report, the complainants stated, was prepared by the 
te J " ^ N ^ t h o r s , and not by the industry, because of their independence. 

The programme's assertion that New Zealand was the target for multi-national 
mining was incorrect. As revealed by the statistics previously supplied, interest 
in gold exploration had declined dramatically recently. TVNZ's map was of 
limited relevance and the complainants attached a map which demonstrated the 
declining trend in applications for exploration licences over New Zealand from 
1987 to 1991. 

Cr 



(d) TVNZ, the complainants wrote, evaded the issue by describing the high level of 
environmental scrutiny of the Golden Cross project as a peripheral issue. The 
complainants maintained that it was central to the complaint about the 
programme's bias. 

(e) The Golden Cross project had purchased only one farm in the Waitekauri Valley 
and the programme's failure to point out Watchdog's consent to the project's 
water rights was repeated. 

(f) Surprise was expressed that the programme had excluded the Planning Tribunal 
decision. That body had undertaken an exhaustive investigation and had received 
submissions from many interested parties across the spectrum. 

(g) TVNZ's response, it was said, merely rephrased its original argument. 

(h) 
and 
(i) TVNZ's response had restated its previous argument. 

(k) The complainants noted that the programme had interviewed the District 
Council's Chairman, who did not oppose the project, but had only broadcast the 
arguments of the Councillor who opposed the project. 

(1) The complainants maintained that the programme's reference to the trucking of 
rubbish was misleading and inaccurate and another example of bias. 

(m) TVNZ's response, the complainants stated, was self-serving for the BERL report. 

(n) In the complainants' opinion, TVNZ's explanation about the scope and usage of 
the natural amphitheatre to be used for the tailings dam indicated its confusion 
on this point. 


