
Decision No: 26/90 and 
Decision No: 27/90 
Dated the 14th day of December 1990 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of complaints by 

THE NEW ZEALAND BUSINESS 
ROUNDTABLE 

AND 

THE TREASURY 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.B. Fish 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 

Sir David Beattie 
G.F. Whitehead Co-opted Members 

W DECISION 

Introduction 

On Sunday 29 April 1990, a programme produced by Television New Zealand Limited 
and entitled "For the Public Good" was broadcast on TVl's "Frontline". As a result of 
the broadcast, TVNZ received eight formal complaints, including those of the New 
Zealand Business Roundtable and the Treasury. One of the remaining six complaints was 
made on a confidential basis and requires no further mention since it was not referred 
to the Broadcasting Standards Authority. Another was made by the then Prime Minister 
on his own behalf, that of the Government and four Cabinet Ministers of the day. The 
other four complaints were made by individuals and organisations involved in New 
Zealand's major business sector. 

^ ^ A N o ^ d ^ c i s i o n s reached at the end of May, TVNZ's Complaints Committee upheld aspects 
^ ^ ^ r H ^ \ c i ^ °^ ^ e c o m P l a m t s > finding a total of ten breaches of the Broadcasting Act or 
7 (ilmmnttn \ y \ 



Television Programme Standards. A press release dated 1 June quoted the Chief 
Executive of TVNZ as saying that: 

while the programme contained much useful information and not all complaints 
had been upheld, the Committee's findings had showed the programme to have 
been seriously flawed. 

Attached to the prepared press release statement were TVNZ's interim letters to 
complainants advising in summary form of the Committee's decisions upon each of their 
complaints. 

On 10 June, TVNZ broadcast on "Frontline" an item lasting some seven and a half 
minutes which summarised the Committee's decisions upon those complaints which had 
been upheld, contained brief statements from three of the successful complainants and 
expressed TVNZ's regret for the mistakes in "For the Public Good". 

Following the Complaints Committee's decisions and TVNZ's action, seven complaints 
were referred to the Broadcasting Standards Authority for investigation and review 
pursuant to s.8(a) of the Broadcasting Act 1989. One of these was later withdrawn. The 
remaining six complaints referred to the Authority were those of the then Prime 
Minister, three Cabinet Ministers of the day (whose initial complaints had been merged 
in the Prime Minister's complaint), the New Zealand Business Roundtable (NZBR) and 
the Treasury. 

Each of the complaints raised distinct issues and required separate consideration. To 
date, however, the Authority has not been in a position to give attention to the 
complaints of the Ministers of the Crown because their submissions on a preliminary 
matter raised by TVNZ have not all been received as yet. Meanwhile, the Authority has 
concluded its deliberations on the complaints of the NZBR and the Treasury. It is for 
the sake of convenience - ie to avoid repetition of background information relevant to 
both complaints - that the Authority's decisions upon these complaints are presented in 
this one document. 

"For the Public Good" 

In its approximately 46 minute running time, "For the Public Good" dealt with two 
distinct topics, both of which stand out as fit subjects for journalistic investigation. The 
first received by far the greater attention and concerned the funding of New Zealand 
political parties' election campaigns. The introduction to the programme explained that 
the 1986 Royal Commission on the Electoral System had recommended that: 

political parties should be required to disclose the name, size and source of their 
big donations and that those returns should be made available for public 
inspection but that recommendation has been ignored. 

ng with this topic, the programme placed a heavy emphasis upon the funding of 
ur Party's campaign prior to its re-election to government in 1987. Revealing 



that a substantial amount of that funding had come from major New Zealand business 
interests, the programme raised two other matters in connection with its first topic: the 
manner in which those donations from business interests had been collected, expended 
and accounted for by the Labour Party, and the post-1987 Labour Government's sale of 
State-Owned Enterprises to the private sector. 

The other topic was the lack of any formal requirement that Members of Parliament in 
New Zealand declare their private interests. As was explained in the programme's 
introduction: 

Under Cabinet Rules Ministers are expected to ensure that no conflict exists or 
appears to exist between public duty and private interest. 

Those rules are being rewritten but where other countries have long insisted that 
for the public good MPs must disclose their private interests, we have accepted 
our politicians' good faith on trust. 

The programme's format involved extensive use of extracts of interviews with politicians 
and ex-politicians, businessmen, present and past Labour Party executives and political 
and economic commentators. As a proportion of its total running time, approximately 
60% of "For the Public Good" comprised interview extracts. The remaining portion of 
the programme was comprised largely of voice-over statements made by the reporter to 
the accompaniment of film of related events. A small proportion of the programme 
comprised reconstructions of events referred to by the reporter, and other visual effects 
created for the programme. Occasionally, those and other scenes were screened to the 
accompaniment of music. 

The foregoing account of the programme gives no indication of the impact which it had, 
or seemed to be designed to have, on its audience yet, in the Authority's view, that 
impact was such that it cannot be ignored in any assessment of the complaints which 
were referred to it. Although the reasons for its view of the programme as a whole will 
be explained below, in summary it can be said that the Authority considers that "For the 
Public Good" gave the clear impression that leading businessmen had bought favours 
from the post-1987 Labour Government. Moreover, the programme achieved that effect 
despite a dearth of supporting facts. The Authority agrees with the statement in the 
Dominion editorial of 24 May 1990: 

The programme was a closely contrived package of suggestion and innuendo, 
embroidered with emotive language and suggestive camera shots. 

From the moment when the "Frontline" presenter introduced the programme, it was 
indicated that matters which had been kept hidden from the public and which were 
detrimental to its interests would be revealed. If any viewers doubted that they had 
understood the presenter correctly, those doubts would have been allayed immediately 
the reporter began reading her script - for it was threaded through with emotive figures 

ech consistent with the exposure of improper dealings. By way of example, the 
lines of the reporter's script were as follows: 



Away from the public gaze there is a dark side to New Zealand politics. 

Over the past six years, almost unquestioned, a group of highly-placed 
businessmen, politicians and public officials has dominated the processes of 
democracy in this country. 

For six years the public has accepted at face value the government's assurances 
that what's good for business was good for us all. 

What hasn't been revealed is what lies beneath the surface - a web of undisclosed 
connections that have served the ends of a few. 

Behind the facade of open government business donations to election campaigns 
have been made on the understanding particular policies would continue, sensitive 
government records have been destroyed, cabinet ministers have invested in the 
booming sharemarket and, in the pursuit of power, millions of dollars have 
flushed through the political system leaving no trace. 

Tonight we examine whether the connections between those who seek power and 
those who pay for their quest are truly for the public good. 

Bolstering the dark mood of statements such as those were some of the visual effects 
created for the programme. The Authority refers, for example, to the still photographs 
of tangled wires (the "undisclosed connections") upon which other visuals were 
superimposed on occasions during the programme, and to the supposed re-enactment of 
a silhouetted businessman having a telephone conversation in which he seemed to be 
agreeing upon a "deal" with a politician or other representative of a political party. The 
dramatic music accompanying some of the visuals heightened the atmosphere still 
further. 

As a result of the use of such techniques, it is the Authority's opinion that viewers were 
invited to react unfavourably to those interviewees who were seen to be maintaining a 
position different to that stated or alluded to by the reporter. Thus, while the interviews 
supplied the only evidence for the programme's conclusions and suggestions, when the 
connection between the reporter's and an interviewee's words was tenuous (as it was on 
several occasions) or even contradictory (as also happened on occasion), the mood was 
set for viewers to deduce that the reporter was telling the truth and the interviewee was 
not. 

The Authority notes that the language and other effects employed in "For the Public 
Good", which harmonised to create a sinister impression of the truth of the matters 
under examination, are characteristic of what is termed "advocacy" journalism. Advocacy 
journalism, however, has not been adopted as a programme policy or practice by TVNZ: 
its norm is "uncommitted" or traditional journalism. The Authority considers that the 
previous adherence of "Frontline" to that norm had earned the programme a worthy 

>n. As a result, it is of the view that by using a mainstream vehicle such as 
te" to convey the messages contained in "For the Public Good", TVNZ made the 
ransition from traditional to advocacy journalism in a totally unacceptable 



It is for the above reasons that the Authority believes that the overall effect of "For the 
Public Good" cannot be ignored in any consideration of complaints made about the 
programme. It notes, however, that TVNZ's Complaints Committee only took that 
approach when a complainant very clearly specified that the tenor of the programme as 
a whole was relevant to its complaint(s). In other instances, the Committee attempted 
to assess complaints - which were, inevitably, focused on specific parts of the programme 
- in isolation from the context supplied by the programme's overall tenor. In the 
Authority's opinion, that approach was artificial and, as a result, unfair. 

The Authority has other concerns about TVNZ's broadcast of "For the Public Good" and 
its treatment of the formal complaints inspired by the programme. However, as they are 
not directly relevant to the Authority's determination of the complaints referred to it, 
they will be the subject of an advisory opinion to be issued by the Authority pursuant to 

0 s.21(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 for consideration by the Board of TVNZ Ltd. 

DECISION NO: 26/90 
THE NEW ZEALAND BUSINESS ROUNDTABLE'S COMPLAINT 

Summary of Complaint, Decision of TVNZ's Complaints Committee and Action Taken 
by TVNZ 

By letter dated 4 May 1990, the Chairman of the NZBR, Sir Ronald Trotter, made a 
formal complaint to TVNZ in which it was first alleged that the broadcast of "For the 
Public Good" breached the Television Programme Standards in that it "was not balanced, 
impartial, fair or accurate." 

After setting out some information about the NZBR, the letter stated: 

Television is the most powerful organ of the mass media. It is capable of 
conveying messages and impressions in a dramatic manner by the clever use of 
statements and images which cannot later be re-examined by the viewer to assess 
their truth. Neither print nor radio are capable of the impact of television in the 
hands of skilful operators. These techniques were used by "Frontline" in a 
journalistically dishonest manner to achieve a specific end. 

Seven specific matters were then identified as the causes of the NZBR's complaint and 
comments made about all but one of them. 

Plainly, the NZBR challenged the accuracy, at least, of the first four matters, for it 
alleged that these were -

dominant impressions which ordinary New Zealanders would have drawn from the 
Frontline" programme ... None of these inferences is valid and none was 

pported in the programme by factual evidence. 



Those four "dominant impressions" were stated to be that: 

(i) the members of the Business Roundtable were buying specific policies from 
politicians; 

(ii) in return for financial support the post-1987 government sold state-owned 
enterprises at less than their true market value to these companies; 

(iii) the policies espoused by the Business Roundtable are "extremist" and bad 
for New Zealand; 

(iv) the Business Roundtable has engaged in covert action to subvert democratic 
government and obtain results that are not publicly defensible. 

The other three specific matters about which the NZBR complained fell squarely within 
its original allegation of imbalance, partiality and unfairness in the programme. The 
letter stated: 

The programme was seriously flawed in several other respects: 

(i) it completely failed to recognise the fact that the post-1984 policies greatly 
reduced, if not eliminated, the ability of firms to use personal relationships with 
politicians to gain specific advantage for their companies; 

(ii) it did not give the Chairman and Executive Director an opportunity to 
comment on the specific allegations; 

(iii) the scripting used emotional language, demonstrated an inherent anti-
business bias, and used visual images with script to generate a hostile audience 
response to the major business sector and the Business Roundtable in particular. 

Near the end of the letter, a summary of the NZBR's view of the programme was given -
by means of quotations from an editorial published in The Australian newspaper on 2 
May. (A version of the programme was broadcast in Australia soon after its broadcast 
in New Zealand.) Amongst those quotes were the following: 

The program featured an abundance of innuendo. Breathless reference, 
deduction, assertion, speculation ... were all there too. 

But objectivity was much harder to find. Facts - hard facts that compel serious 
attention - were also in short supply. 

The Television New Zealand programme is almost breathtaking in its naivety. In 
the end it may say more about the state of television journalism in New Zealand 

^ A N d ^ V t n a n a D O u t the country's government. 
O 

^The^fefter concluded with a request that TVNZ broadcast a full correction and apology 



on the next "Frontline" programme and disseminate a press statement to all mass media, 
the text of which was to be agreed upon with the NZBR. Earlier in the letter it had been 
stated that if TVNZ did not comply with the request, the NZBR's formal complaint must 
be proceeded with. 

By letter dated 1 June 1990, TVNZ informed the NZBR that its Complaints Committee 
had upheld part of the complaint. It was stated that the Committee considered that a 
segment of the complaint "had validity", namely, the allegation that a dominant 
impression capable of being drawn from the programme was that NZBR members were 
buying specific policies from politicians. Next, the letter stated that the Committee 
considered that "a code relating to fairness" had been "imperfectly observed" insofar as 
the NZBR Chairman -

should have been given the opportunity to comment on specific matters, 
particularly the role of your members regarding contributions to the Labour Party 
election campaign. 

The letter of 1 June conveyed the Complaints Committee's recommendation that the 
NZBR Chairman be given the opportunity to have a written statement read on 
"Frontline", as follows: 

This statement would be confined to the area in which the Committee found 
grounds for upholding your complaint. The recommendation is that you should 
have the opportunity to explain how you see your members' role in making 
donations to political parties. 

By letter to the NZBR dated 8 June, TVNZ's Complaints Committee's decision was 
explained in depth, by means of a point by point response to the matters raised and 
elaborated in the NZBR's letter of formal complaint. The contents of that letter will be 
summarised in the course of this Decision. However, it is notable here that the letter 
begins with the explanation: 

Your organisation's complaint was considered in the context of two Television 
Programme standards, codes 1 and 6. They respectively require broadcasters to 
be truthful and accurate on points of fact; and to show balance, impartiality and 
fairness in dealing with political matters, current affairs and all questions of a 
controversial nature. 

In the portion of the 10 June "Frontline" programme which was devoted to outlining the 
Complaints Committee's decisions on the complaints received about "For the Public 
Good", the decision on the NZBR complaint was summarised by the presenter in these 
terms: 

In the case of the New Zealand Business Roundtable, the Complaints Committee 
upheld a segment of their complaint. This related to a dominant impression, 
capable of being drawn from the programme, that Roundtable members could be 
thought to be buying specific policies from politicians. On fairness grounds, it was 
onsidered that the Chairman of the Roundtable should have been given the 



opportunity to comment, particularly on the role of Roundtable members 
regarding contributions to the Labour Party election campaign in 1987. 

Next, a statement, prepared by the NZBR and introduced as its response, was both read 
out and displayed on the screen. It was in these terms: 

The New Zealand Business Roundtable is an organisation of Chief Executives of 
major New Zealand companies. Its main interest is in the development of policies 
to make New Zealand a more successful country and benefit all New Zealanders. 
The Business Roundtable is strictly non-partisan, it has no involvement with 
political funding. The subject is never even discussed within the organisation. 
Individual members, and other companies, make their own decisions as to 
whether they support the political process with financial contributions. The 
Business Roundtable is pleased that Television New Zealand has admitted 
Frontline's mistake in creating the impression that the New Zealand business 
sector had tried to influence specific policies by political contributions and that 
a right of comment should have been provided. However, it does not consider 
that this limited response adequately addresses its formal complaint and it will be 
referring the matter to the Broadcasting Standards Authority. 

NZBR Request for a Formal Hearing Declined by the Authority 

In referring its complaint to the Authority by letter dated 22 June, the NZBR expressed 
a preference for it to be determined by way of a formal hearing. Section 10(1) of the 
Broadcasting Act 1989 empowers the Authority to determine the procedures it will adopt 
in considering complaints, as follows: 

The Authority may, if it thinks fit, consider and determine any complaint referred 
to it under section 8 of this Act without a formal hearing, but, in that case, -

(a) Shall give the complainant and the broadcaster a reasonable opportunity to 
make submissions to it in writing in relation to the complaint; and 

(b) Shall have regard to all relevant submissions made to it in writing in relation 
to the complaint. 

By letter dated 5 July 1990, the NZBR elaborated its reasons for preferring a formal 
hearing. It first stated: 

Our understanding is that the Act provides for a formal hearing as a standard 
procedure, and lays down certain procedures to be followed if the Authority 
decides not to hold a hearing. In this sense it is submitted that the issue to be 
considered by the Authority is whether there are grounds for denying "Frontline" 
complainants a right to a hearing. 

^ft^hm supplied five reasons which, in its view, favoured the holding of a formal hearing. 
In^tirjknary, these were that a hearing would provide the Authority with the opportunity 
; : )il 



to obtain, through questioning, a full understanding of the complex, wide-ranging and 
nationally important issues raised in the programme and that the public interest in the 
matter would not be seen to be satisfied unless there was a hearing. 

The NZBR then explained, however, that it -

would wish to avoid a hearing which was protracted, overly-formalised or capable 
of becoming a media spectacle. 

It was, in part, because the Authority was convinced that a formal hearing of any of the 
"Frontline" complaints referred to it would not meet those wishes of the NZBR that, at 
a meeting on 11 and 12 July, it decided not to hold a hearing. When the NZBR was 
informed of this, however, it requested the Authority to reconsider the decision. The 
Authority reconsidered the matter on 2 August and confirmed its original decision. 

In declining the NZBR request for a formal hearing of its complaint, the Authority first 
had regard to the words of s.10 of the Broadcasting Act 1989. It disagreed with the 
NZBR that a presumption in favour of a formal hearing is established by the wording 
of that provision. 

Next, the Authority considered the preferences of the five other "Frontline" complainants 
and of TVNZ, all of whom had been asked to express their views upon the matter of the 
need, or desirability, for a formal hearing. At the time at which the Authority originally 
decided not to hold a formal hearing, and at the time that decision was confirmed, none 
of the other complainants, nor TVNZ, had expressed a preference for a formal hearing. 
Indeed, the then Prime Minister, the Treasury and TVNZ were clear in their preference 
for the Authority to proceed "on the papers" and the other three complainants had 
indicated that they were not concerned whether or not a hearing was held. (The 
Authority records the fact, however, that, some weeks after the confirmed decision of the 
Authority was relayed to them, two of the complainants - Messrs Prebble and Douglas -
did express dissatisfaction with it.) 

After taking into account the preferences of the other complainants and of TVNZ and 
determining that a formal hearing was not wanted by them, the Authority considered the 
possibility of holding a hearing for the NZBR complaint, perhaps allowing other 
complainants to participate if they wished. However, this possibility was rejected, largely 
because of the fact that defamation actions had been commenced by each of the Cabinet 
Minister complainants. The Authority considered that, in light of that fact, and even if 
a formal hearing were confined to the NZBR complaint, it would be nigh impossible to 
avoid it becoming something of a dress rehearsal of the trial of issues which would be 
before the High Court in the defamation actions. In the interests of justice, therefore, the 
Authority was persuaded that a formal hearing was undesirable. 

That conclusion was reinforced by the Authority's reading of the written material which 
it had received to that point pertaining to the substance of the complaints referred to it. 

view, the continued flow of written submissions would provide ample opportunity 
veying to the Authority the information necessary for its determination of the 

ts. 



Finally, the Authority considered that the public interest in the matter of the "Frontline" 
complaints was not necessarily best served by the holding of a formal hearing. Such a 
hearing would be time-consuming and also costly and these were considered appropriate 
matters to take into account when weighing the public interest in the complaints against 
all the other matters counterbalancing the desirability of a formal hearing. 

For the above reasons then, the Authority decided not to conduct a formal hearing for 
any of the complaints referred to it but to proceed instead "on the papers" and with the 
full opportunity for written submissions to be presented. It acknowledges the NZBR's 
opposition to that decision but records its own confidence in the justice of the procedures 
adopted to determine each of the "Frontline" complaints. 

Referral of the Complaint to the Authority and Later Correspondence 

As has been stated, the NZBR referred its complaint to the Authority by letter dated 22 
June. It elaborated its reasons for so doing in a letter dated 7 August. While the major 
part of the later letter restated the concerns about "For the Public Good" which the 
NZBR had originally expressed in its 4 May letter of complaint to TVNZ, four aspects 
of it warrant mention here. 

First, the NZBR alleged that TVNZ's broadcast of "For the Public Good" breached not 
only standards 1 and 6 of the Television Programme Standards (which TVNZ had 
identified as the bases of the complaint) but also standards 4, 12 and 16. 

Secondly, the letter of 7 August expressed the NZBR's dissatisfaction with TVNZ's 
treatment of its complaint. In addition to alleging that the treatment breached standard 
17 of the Television Programme Standards, the letter criticised five aspects of the 
Complaints Committee's process and TVNZ's subsequent action upon the complaint. It 
alleged that the decision-making process was too slow; the internal review procedure was 
deficient in that no information or comment was sought from the NZBR; the general 
approach taken by the Complaints Committee was not objective; the opportunity 
provided to the NZBR, on the "Frontline" programme of 10 June, to comment about the 
shortcomings of "For the Public Good" was too restrictive; and, lastly, that the scheduling 
of that item - at the conclusion of "Frontline " - was poor in that the viewing audience 
was at its lowest point at that stage of the programme. 

Thirdly, the conclusion to the letter of 7 August stated the NZBR's deductions about the 
motives of those responsible for producing "For the Public Good", in the following terms: 

The overall theme, the selection of commentators who included unidentified New 
Labour Party activists, the reliance on left-wing and trade union economists as 
supposedly objective sources, and the deception used in seeking interviews, all 
point to a programme carefully assembled over an extended time, aimed at 
discrediting recent economic policy and inferring the existence of a corrupt 

• •^ relationship between the government and the business sector. ... 

" ^ A W e believe that it is amply demonstrated that the programme: 



- was developed in breach of normal journalistic standards; 

- was consciously assembled and produced in a deceptive and conspiratorial way; 

- took and used a public medium for the political purposes of a small group; 

- made serious and damaging statements as fact which have injured New Zealand 
both internally and overseas; 

- reveals a failure on the part of the management of TVNZ to exercise control 
during production and transmission, to allow the Australia programme to proceed 
to air, and to provide a prompt or adequate response to formal complaints. 

Fourthly, the NZBR expressed its view that the Authority should, upon determining its 
complaint, utilise the full range of sanctions available to it, including ordering TVNZ to 
cease broadcasting for a specified period and to publish in the main daily newspapers a 
comprehensive statement, approved by the Authority, of the inadequacies in "For the 
Public Good". Further, the view was expressed that the Authority should express publicly: 

its view of the responsibilities of the Board of TVNZ in this matter, the 
performance of the chief executive and senior managers responsible for the 
programme and for handling the complaints, and the integrity of the journalists 
concerned. 

Upon receipt of the NZBR's 7 August letter, the Authority forwarded a copy of it to 
TVNZ with a request for any further comments it may wish to make. By letter dated 28 
September TVNZ responded, reiterating much of the content of its 8 June letter to the 
NZBR but also raising other matters, four of which again merit mention here. 

First, TVNZ defended its Complaints Committee's interpretation of the NZBR's 
complaint as being based on standards 1 and 6 of the Television Programme Standards 
and vigorously opposed the NZBR's allegation that TVNZ had breached other standards 
by broadcasting "For the Public Good". 

Secondly, TVNZ alleged that the NZBR's letter to the Authority pursued a line of 
argument which had not been raised in the original complaint. That line of argument, 
TVNZ stated, was revealed by the following paragraph in the NZBR's letter of 7 August: 

The emotive and negative language used in the scripting, the use of an 
unidentified economist who is a member of a left-wing political organisation and 
is closely associated with the trade union movement, the use of an unidentified 
New Labour Party member and the use of sinister music and images, created a 
programme that lacked balance, impartiality and fairness. 

TVNZ's letter explained that its Complaints Committee had not considered this line of 
^raiment when it had determined the NZBR complaint and asserted that the NZBR 
'-toukl not now raise it with the Authority. 



Thirdly, TVNZ strenuously denied the NZBR's allegation that the programme evidenced 
a conscious breach of broadcasting standards, describing it as "diabolical". It claimed that 
NZBR's attribution of unconscionable motives to those responsible for the programme, 
and its submissions to the Authority about appropriate orders and statements which it 
should make upon determining the complaint, were evidence of the NZBR's "vindictive 
and vexatious" approach. In consequence, TVNZ urged the Authority to decline to 
consider the complaint, on the basis that it was vexatious, pursuant to s. 11(a) of the 
Broadcasting Act. 

Fourthly, TVNZ asserted that, in light of the action that had already been taken as a 
result of the programme, a conflict of natural justice and a "sentencing twice over" would 
result if the Authority complied with the "urgings" of the NZBR as to penalties. The 
actions already taken by TVNZ were said to include its proper and prompt treatment of 
the complaint, the reasonable opportunity provided to the NZBR to make a statement 
on "Frontline" on 10 June and the "serious internal censure" of the producer of the 
programme and staff members concerned, as a result of which -

the producer and director are no longer in the employ of TVNZ. The reporter 
goes in a few weeks. 

The Authority sent TVNZ's letter of 28 September to the NZBR with a request for its 
final comments. These were supplied in a letter dated 9 October which, in addition to 
highlighting some of the areas of disagreement between TVNZ and the NZBR, 
emphasised: 

The central point we have consistently made is that this was not a programme 
with the occasional 'blemish' or 'imperfection'. Our view is that the programme 
as a whole was flawed in that it created a theme using assertion, innuendo and 
selective reporting, and failed to substantiate it with solid factual evidence. 

In response to the points made by TVNZ about the Authority's role in reviewing its 
decision and action upon the complaint, the NZBR stated: 

On this appeal, we interpret the Authority's duty as being to consider our 
complaint afresh in all respects and to reach a fair and just decision. The Act also 
requires the Authority to review the way broadcasters handle complaints. It has 
power to impose costs and sanctions if appropriate. Actions TVNZ may have 
taken against its staff are totally irrelevant to the exercise. Companies which 
break the law are also liable to prosecution or disciplinary action from a variety 
of bodies regardless of what action they may take against staff responsible for 
errors of judgment. 

DECISION 

<tfion 11(a) of the Broadcasting Act 1989 

Tne first matter requiring a decision arises from TVNZ's submission that the Authority 
it \ y \ 



should decline to determine the NZBR complaint, pursuant to s. 11(a) of the 
Broadcasting Act 1989, for the reason that it is vexatious. As will become apparent, the 
Authority does not share TVNZ's view that the NZBR complaint is vexatious. 

Accordingly, the Authority declines to exercise the power conferred on it by s.ll(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

Television Programme Standards 

As has been stated, in referring its complaint to the Authority, the NZBR challenged 
TVNZ's Complaints Committee's interpretation that the complaint was based upon 
standards 1 and 6 (only) of the Television Programme Standards. The complainant 
maintained that several other programme standards (namely, standards 4,12,16 and 17) 
had been breached by the broadcast of "For the Public Good" and that the Authority 
should consider those standards, as well as standards 1 and 6, when it reviewed the 
Complaints Committee's decision. TVNZ defended its Committee's interpretation in 
subsequent correspondence to the Authority. 

Having given the matter careful consideration, the Authority is of the view that TVNZ's 
Complaints Committee's interpretation of the grounds for the present complaint was 
reasonable. The clear wording of the NZBR's letter of formal complaint and the obvious 
thrust of the concerns there expressed are well matched by the content of standards 1 
and 6 of the Television Programme Standards. These standards, which appear under the 
heading General, provide: 

In the preparation and presentation of programmes, broadcasters are required: 

1. To be truthful and accurate on points of fact. 

6. To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

For ease of understanding the Authority's reasons for endorsing TVNZ's Complaints 
Committee's interpretation of the NZBR complaint, the other Television Programme 
standards raised by the NZBR are: 

In the preparation and presentation of programmes, broadcasters are required: 

4. To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in a 
programme. 

News and Current Affairs 

A television news and current affairs service should take account of the following 



points: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 

16. No set formula can be advanced for the allocation of time to interested 
parties on controversial public issues. Broadcasters should aim to present all 
significant sides in as fair a way as possible, and this can be done only by judging 
every case on its merits. 

17. Significant errors of fact should be corrected at the earliest opportunity. 

In the Authority's view, standard 6 has both a general and a specific aspect. It is general 
in its broad requirement of "balance, impartiality and fairness" but is specific in that it 
applies only to programmes which deal with political matters, current affairs and 
controversial questions. Standard 4 is characterised by its general application (ie to all 
programmes) but in the more specific circumstances of unjust or unfair dealings with a 
person taking part or referred to in a programme. Standard 16 is confined to news and 
current affairs programmes and deals specifically with one important aspect of "balance" 
in such programmes. 

As a result, when a programme falls within the ambit of standard 6 - as "For the Public 
Good" undoubtedly does - it is the Authority's view that the standard's general 
requirements of "balance, impartiality and fairness" embrace the more specific statements 
made in standards 4 and 16 about fair dealing and balance. This means that a 
complainant who alleges specific instances of lack of balance, impartiality or fairness in 
a programme which deals with political matters, current affairs or other controversial 
questions, and who seeks to invoke standards 4 and 16 in addition to standard 6 as the 
bases of identical complaints (as the NZBR sought to do), is in fact engaging in 
repetition. For this reason then, the Authority is satisfied that TVNZ's Complaints 
Committee did not "read down" the NZBR's carefully itemised complaints by considering 
those which related to "balance, impartiality and unfairness" only in terms of standard 
6 and not in terms of standards 4 and 16: the matters dealt with by those other standards 
would, if relevant, arise for the Committee's consideration under standard 6. 

Accordingly, the Authority declines to determine the NZBR's complaints alleging 
breaches of standards 4 and 16 of the Television Programme Standards. 

(The above analysis of the respective ambits of standards 6, 4 and 16 does not mean, of 
course, that a complainant is engaging in repetition when complaints which are npi the 
same in substance are made on the bases of different standards.) 

With respect to the other two standards sought to be invoked by the NZBR, the 
Authority is satisfied that neither is relevant to the complaint. Standard 12 is expressed 
to apply only to "news". Elsewhere in the Programme Standards, the terms "news" and 

rrent affairs" are both used, revealing that they are distinct for the purposes of the 
amme Standards. In light of that, it is the Authority's view that "For the Public 

is a current affairs programme. 



Before leaving standard 12, however, the Authority observes that its limitation to news 
programmes seems unjustifiable, especially in light of the heading to the section in which 
the standard appears, ie News and Current Affairs. While the truth and accuracy of 
current affairs programmes is required by the very general terms of standard 1, it is the 
Authority's view that both standard 12 and complainants' comprehension of the standards 
regime would be improved if it were amended to specifically include current affairs 
programmes. 

The Authority also notes that TVNZ's Complaints Committee did not reject 
complainants' complaints based on standard 12 on the grounds that the standard is 
confined to news programmes. Indeed, the Committee upheld some "Frontline" 
complaints which were made in reliance on standard 12. In the Authority's view, the true 
basis for the Committee's upholding of those complaints is, and will be until such time 
as standard 12 is amended, found in standard 1. 

Accordingly, the Authority declines to uphold the NZBR complaint alleging a breach of 
standard 12 of the Television Programme Standards. 

Turning to standard 17 (which requires significant errors of fact to be corrected at the 
earliest opportunity), the Authority notes that the general scheme of the Broadcasting 
Act empowers it to review complaints only after they have been made to the broadcaster 
in the first instance. Therefore, if the NZBR wished to invoke standard 17 as the basis 
of a complaint about the action taken by TVNZ in response to its original complaint, it 
would have needed to have made a further formal complaint to TVNZ and then, if 
dissatisfied with TVNZ's response, referred the complaint to the Authority. As it 
happens, however, that circuitous course of action is rendered unnecessary because the 
Authority is empowered, by s.8(a) of the Broadcasting Act, to investigate and review both 
the decision and the action taken by a broadcaster upon a complaint. Hence, by referring 
its original complaint to the Authority, the NZBR automatically invoked the Authority's 
powers to review the action taken by TVNZ upon that complaint. 

Accordingly, the Authority declines to determine the NZBR's complaint alleging a breach 
of standard 17 of the Television Programme Standards. 

The Authority now turns to consider the NZBR's complaints of breaches of standards 
1 and 6 of the Television Programme Standards. 

Standard 1 - Broadcasters to be truthful and accurate on points of fact 

Preliminary point regarding NZBR's first allegation 

As has been noted, the NZBR alleged that "For the Public Good" conveyed four 
inaccurate "dominant impressions", the first of which was that the members of the NZBR 
were buying specific policies from politicians. The only finding made by TVNZ's 

mplaints Committee in favour of the NZBR was that the first allegation "had validity", 
led it to find a breach of standard 6 of the Television Programme Standards 
ing balance, impartiality and fairness). As explained in TVNZ's letter of 8 June 



to the NZBR, the Committee considered that the fairness element of standard 6 had 
been "improperly observed" by the programme's failure to provide the Chairman of the 
NZBR with the opportunity to comment on -

matters, particularly the role of [NZBR] members regarding contributions to 
campaign funds of political parties, and in particular that of the Labour Party in 
1987. 

As a result, the NZBR was given the opportunity to have a statement read out on the 
10 June "Frontline" apology programme, the terms of which have been recorded earlier 
in this Decision. 

In its correspondence to the Authority, TVNZ expressed surprise that the NZBR was 
dissatisfied with the Complaints Committee's ruling upon the first allegation and with 
TVNZ's action upon the matter and that the NZBR had, as a result, referred these 
matters to the Authority. The Authority, however, comprehends the NZBR's concern. 
In its view, it is one thing for a television broadcaster to uphold a complaint alleging a 
breach of standard 1 - which requires truth and accuracy. It is quite another thing for the 
broadcaster to acknowledge that the essence of the complaint "has validity" but to then 
find a breach, not of standard 1, but of standard 6 - which does not proscribe inaccuracy 
but requires balance, impartiality and fairness. The latter course, intentionally or 
otherwise, evades an admission that inaccurate material was broadcast by labelling the 
acknowledged flaw an "unfairness" in the programme's structure rather than an 
"inaccuracy" in its content. 

While TVNZ's Complaints Committee may not have intended to downgrade the NZBR's 
complaint by finding that standard 6, rather than standard 1, was breached by the 
programme's implications about NZBR members buying policies from politicians, the 
Authority sympathises with the NZBR's view that the Committee's finding did have that 
effect. As the NZBR stated to the Authority: 

... instead of a direct retraction [TVNZ] merely conceded that an opportunity for 
comment should have been provided. [Letter of 7 August, p5]. 

We believe this was a totally inadequate response. There should have been a full, 
prompt, unqualified withdrawal and apology to the NZBR and major companies. 

A damaging allegation like this cannot be corrected five weeks later by providing 
a tightly circumscribed opportunity to comment. Denials by affected parties are 
never as convincing as withdrawals or apologies by the publisher or broadcaster. 
This is particularly so when a considerable time has elapsed since an allegation 
was publicised. [Letter of 9 October, p4]. 

Because it is sympathetic to the reasons for the NZBR's concern, the Authority has not 
exempted, from its investigation and review, the Complaints Committee's decision on the 

k, -NZBR's first allegation. 



Allegation (i) 

As has been stated, TVNZ's Complaints Committee acknowledged that the NZBR's first 
allegation (ie that "For the Public Good" gave the dominant impression that members 
of the NZBR were buying specific policies from politicians) "had validity". It did not 
agree, however, with the NZBR's further assertion that the impression given was 
tantamount to one that the political process had been corrupted by money from major 
companies, some of which are members of the NZBR. 

In explaining the Complaints Committee's decision upon this allegation, TVNZ in its 
letters of 8 June (to the NZBR) and of 28 September (to the Authority) stressed that the 
programme's intention was to highlight the fact (or "paradox", as it was referred to in the 
28 September letter) that business interests were donating money to the Labour Party's 
1987 election campaign in the expectation that the economic policies of the Labour 
Government would continue. In the Committee's view, this intended emphasis had come 
through in the programme but there had been one error, when the reporter stated, near 
the end of the programme: 

Even before the revelation that business was buying specific policies in return for 
donations, the [Royal] Commission [on the Electoral System] recommended 
safeguards. 

Because of that error, the Complaints Committee had acknowledged the validity of the 
NZBR's allegation despite the fact that it did not agree with the NZBR that the 
erroneous impression had been given by any other statements in the programme. 

The Authority's first comment on TVNZ's treatment of the NZBR's first allegation is of 
more general application and was signalled earlier in this Decision: it considers that 
TVNZ's Complaints Committee was not justified in failing to have regard to the tenor 
of the programme as a whole when considering the NZBR's (or other complainants') 
several complaints. As was explained earlier, the reason for the Authority's view lies in 
the fact that "For the Public Good" adopted an advocacy style of journalism yet was 
broadcast on "Frontline", a programme known and respected for its previous adherence 
to TVNZ's norm of uncommitted journalism. 

Quite apart from that, however, the Authority disagrees with the accusation made by 
TVNZ in its letter of 28 September, that the NZBR was raising for the first time (to the 
Authority) the relevance to its complaints of techniques adopted in the programme's 
construction. In the Authority's view, it is plain from the NZBR's original letter of formal 
complaint that it was calling in aid of its specific complaints the overall style and effect 
of the programme. That letter referred to the "techniques" by which television can impart 
messages and impressions and accused "For the Public Good" of using them in a 
journalistically dishonest manner. Further, the quotations from The Australian which 
were supplied by way of summary of the NZBR's complaint were of general import -
questioning the integrity of the programme as a whole. 

result, the Authority has taken a broader view than did TVNZ's Complaints 
ittee of the matters relevant to each of the NZBR's complaints. For example, with 



regard to the NZBR's first allegation of untruthfulness, the Authority has not confined 
its attention merely to the individual statements made in the programme about the 
donations of business interests to political parties: it has considered the cumulative effect 
of those statements in light of the messages, allusions, images and music which 
surrounded them. 

The Authority has concluded that, despite TVNZ's argument that the programme sought 
to reveal the fact that business interests gave money to the Labour Party in the hope that 
the Labour Government's economic policies would continue, and despite the fact that 
the programme contained statements precisely to that effect, that message was not the 
one which was left with the viewer. Instead, a message adverse to both business and the 
Labour Government was conveyed by the combined effect of such things as: 

- the programme's many allusions to wrongdoing by politicians and business interests; 

- its emphasis upon politicians' close links with individual businessmen and the favours 
done by the latter for the former and the knighthoods conferred by the former upon the 
latter; 

- its suggestions that the government was the conduit of economic policy devised 
elsewhere and that there were several covert operations involving the Labour Party - or 
elements of it - and business interests; 

- the dramatic style of the music and of some of the created visuals broadcast in 
connection with the above topics. 

Because the NZBR was clearly identified in the programme with many of the practices 
which were (by means of the sorts of techniques listed above) suggested to be improper, 
the Authority has no hesitation in accepting the NZBR's argument that "For the Public 
Good" gave the impression that members of that organisation were buying specific 
policies from politicians by making donations to the Labour Government's 1987 election 
campaign. The untruthfulness of that impression is asserted by the NZBR and is 
supported by the Complaints Committee's acknowledgment that an error occurred when 
the reporter specifically stated that business had been buying specific policies from 
politicians. Further support for TVNZ's own view that the impression was untruthful is 
found in its letter to the Authority of 28 September where, in explaining another decision 
of the Complaints Committee upon a complaint of the NZBR, it is stated: 

Donations [by business to the 1987 Labour campaign] were made on the 
understanding that particular policies would continue - not on the understanding 
that business would take on the role of a puppeteer. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme gave the impression that members of the NZBR were 
buying specific policies from politicians, breached the truth and accuracy requirement 

standard 1 of the Television Programme Standards. 



Allegation (ii) 

The NZBR's second allegation was that the programme gave the dominant and 
untruthful impression that, in return for financial support, the post-1987 Government sold 
State-Owned Enterprises at less than their market value. In support of this allegation, 
the NZBR, in its original letter of complaint, drew attention to a segment of the 
programme where the reporter stated: 

The scale of the '87 campaign meant Labour began its second term debt ridden 
and owing at the very least a debt of gratitude to a few powerful businessmen. 

Some of those business interests didn't have to wait long for the campaign 
investment to pay dividends. 

Five months into their second term the government announced it was selling 14 
billion dollars of public assets. 

The government said this was necessary to reduce the crippling public debt, but 
it also provided a once in a lifetime opportunity for business to dip into the public 
treasure chest. 

Among those in the queue were many who had bankrolled Labour's return to 
office. 

Some of them were already exerting their influence on SOE boards, even before 
the move to sell prized public assets. 

As well, the NZBR's letter of 4 May outlined the assets sale process, stating: 

The SOEs have been sold by a competitive bidding process with overseas 
investors having significant or equal opportunities to make bids. In most, if not 
all, cases the government took independent expert advice on the sale decision.... 

The open nature of the sale process has facilitated the realisation of the highest 
possible values for the assets. It has been conducted to a significant extent on an 
arm's length basis from government ministers. There can be no bias towards 
individual companies on the basis of any donations they might have made to the 
Labour Party. 

TVNZ's letter to the NZBR, explaining its Complaints Committee's decision not to 
uphold this aspect of the NZBR's complaint, justified the programme's inclusion of the 
topic of asset sales and emphasised the fact that the programme had not stated that the 
assets were sold at less than market value. Further, it stated: 

While the programme did not suggest that the sales had been conducted other 
than within an openly competitive framework, the Committee was critical of the 
fact that such procedures were not adequately described in the programme so 
there could be no doubt as to the working of the sales processes. 



Neither the NZBR nor the Authority disputes that the topic of asset sales is a fit one for 
exploration by a television current affairs programme. Further, there is no dispute that 
the asset sales were conducted openly and competitively. The matter in dispute is 
whether the treatment of the topic of asset sales in "For the Public Good" gave the 
untrue impression that SOEs were sold at less than their market value. 

The Authority believes that the programme's treatment of that topic cannot be assessed 
solely in the light of what was said about the asset sales: the omission of any explanation 
of the asset sales process (an omission of which the Committee was critical) forms an 
important part of the context within which the statements about the sales must be 
judged. Further, as has been earlier emphasised, the Authority believes that the NZBR's 
complaints must be considered in the light of the tenor of the programme as a whole. 

In considering whether standard 1 of the Television Programme Standards was breached 
in the manner alleged by the NZBR, the Authority first noted, as TVNZ argued, that it 
was not actually stated in the programme that state assets were sold at less than their 
market value. However, it was the Authority's firm view that what was stated about the 
asset sales, assessed in the context of the tenor of the programme, very clearly gave an 
adverse impression. Thus, the Authority had no difficulty whatsoever in concluding that 
the programme gave the impression that state assets should not have been sold or, more 
particularly, that they should not have been sold to those who eventually bought them. 

The extra factor which persuaded the Authority that the NZBR was correct in its 
allegation that the programme gave the impression that the assets had been sold at less 
than market value was the combined effect of particular phrases used by the reporter in 
connection with the asset sales and the programme's omission of any description of the 
sales process, in particular its omission of information pertaining to their estimated and 
realised values. Hence, for example, the Authority agrees with the NZBR that the 
connotations of the earlier quoted statement about business "dipping into the public 
treasure chest" are not the innocuous ones claimed by TVNZ. 

TVNZ's argument, in essence, was that that expression could only be interpreted to 
mean that a container of assets had been opened and that interested parties were invited 
to bid for them. In light of the tenor of the programme as a whole and the statements 
surrounding the "treasure chest" statement, the Authority firmly rejects TVNZ's 
interpretation. It notes that immediately after the "treasure chest" passage quoted earlier, 
the reporter asked "So who got what?" and proceeded to describe the purchases in these 
terms: 

Alan Hawkins, for Equiticorp, got New Zealand Steel. 

Sir Ron Trotter, for Fletcher Challenge, picked up the Rural Bank and Petrocorp. 

Sir Ron Brierley, of Brierleys, got our airline, Air New Zealand, and badly wanted 
the BNZ. 

Authority fails to detect in those statements, or those which preceded them, any 
stion that purchasers bid for state assets or that market value was paid for them. 



In its view, the descriptions given of the asset sales, with their emphasis upon individual 
businessmen "getting" and "picking up" assets, were designed to recall the programme's 
earlier mentions of personal connections between individual businessmen and politicians 
and of favours and knighthoods being granted by one group to the other. Another 
statement adding weight to the "favours" messages appeared later in the programme: 

It was in the climate surrounding the asset sales programme that the real nature 
of the relationship between business and government was gradually revealed. 

In the scramble to transfer state assets to the private sector the notion of the 
public good often came in a poor second. 

In the Authority's view, such descriptions of the asset sales, together with the 
programme's failure to include any explanation of the competitive process by which they 
were conducted, foster the drawing of an impression that certain business interests 
received preferential treatment in the sales process. And while it may be argued that 
giving a purchaser preferential treatment need not mean that the purchase price was 
lower than market value, the Authority believes such a distinction amounts to hair­
splitting. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme gave the impression that state assets were sold at less 
than their market value, breached the truth and accuracy requirement of standard 1 of 
the Television Programme Standards. 

Allegation (iii) 

The NZBR's third allegation of inaccuracy in "For the Public Good" was framed in such 
a way that it comprised two separate allegations. The first was that the programme gave 
the inaccurate impression that the policies of the NZBR are extremist and bad for New 
Zealand. The second was that the programme inaccurately described as "economic 
cranks" certain men who were Treasury officials in 1984, including Mr Roger Kerr (now 
the Executive Director of the NZBR). 

TVNZ's Complaints Committee decided that the programme's description of NZBR 
policies as "an extreme ideology" and a "New Right economic experiment" were justified 
in an historical sense, that is: 

in the light of previous and existing policies and personalities, both in New 
Zealand and overseas, and where they were in the overall spectrum. 

In the letter of 8 June which explained the Committee's decision, support for the 
programme's description of the NZBR policies was supplied in the form of quotations 
from newspaper journalists and others who are on record making statements in identical 

Issimilar terms to those used in the programme. In its letters to the Authority, the 
jk|JR took issue with those descriptions, stating that they were based on the false 



assumption that the economic policy promoted in New Zealand prior to the Labour 
Government taking office in 1984 was a "norm" by which to judge other policies and 
ignored the fact that the NZBR's policies are largely consistent with those of successful 
present-day economies overseas. 

With regard to the statement that Mr Kerr and other Treasury officials were "dismissed 
as economic cranks during the Muldoon era", TVNZ explained that the dictionary 
definition of "crank" is "eccentric" and cited newspaper and magazine articles which 
described Mr Kerr's views and which reported statements made by Sir Robert Muldoon 
between 1985 and 1987 about the Treasury. It stated that the Complaints Committee had 
been -

advised that during the Muldoon era those with such views [as Mr Kerr] of the 
economy and deregulation were regarded as having ideas beyond what was 
expected of Treasury in terms of research/analysis/reporting and in terms of 
following the then Government policies. ... In the former traditional era, the 
Muldoon era, they were "eccentrics" by virtue of their very different approach to 
Treasury activities and Government policies. 

While these two matters continued to be debated by TVNZ and the NZBR in 
subsequent correspondence to the Authority, and while it has sympathy for the NZBR's 
concerns at the statements made on "For the Public Good" about its policies and its 
Executive Director, the Authority has concluded that these matters are not amenable to 
assessment in terms of the truth and accuracy requirements of standard 1 of the 
Television Programme Standards. The statements about the NZBR's policies cannot 
meaningfully be judged to be true or otherwise: even if the Authority "read in" an 
historical context for those statements, opinions as to their truth would still differ 
because, inevitably, they are based upon a particular economic vision which will not be 
shared by all. 

Similarly with the statement about Mr Kerr: although a vague context for that statement 
was supplied ("the Muldoon era"), it is impossible for the Authority to assess its truth or 
otherwise. 

Accordingly, the Authority declines to uphold either aspect of the third allegation that 
TVNZ, in broadcasting "For the Public Good", breached the truth and accuracy 
requirement of standard 1 of the Television Programme Standards. 

It must be added, however, that the Authority is of the view that the essence of the 
NZBR's concern over the programme's descriptions of its policies and Executive Director 
is captured in another complaint which it made to TVNZ and which will be dealt with 
later, namely, that the programme did not give the NZBR a fair opportunity to comment 
upon the allegations made against it. 

Allegation (iv) 

\&n!l\ final allegation of inaccuracy in the programme was that the false impression was 



given that the NZBR had engaged in covert action to subvert democratic government 
and obtain results which are not publicly defensible. TVNZ's Complaints Committee 
merged its decision on this allegation with its decision on allegation (i), (above), -
perhaps because the NZBR's letter of formal complaint did not provide separate 
argument upon it. The Committee declined to uphold the fourth allegation for the reason 
that it was based on an unsustainable interpretation of the programme. 

Having considered the similarities between the NZBR's first and fourth allegations of 
inaccuracy in "For the Public Good", the Authority is of the view that the fourth 
allegation is of far broader scope than the first - which was focused upon the specific 
topic of asset sales and the adverse impressions given of the role of NZBR members 
therein. The present allegation embraces the first but goes further. As well, because it 
challenges implications in the programme that the NZBR has abused the democratic 
process, it is a particularly serious allegation. 

In its letter to the Authority of 7 August, the NZBR elaborated its perception that the 
programme implied it had engaged in covert action to subvert the democratic process. 
It stated that the alleged impression had been conveyed in various parts of the 
programme by the use of unidentified, politically-aligned commentators and by the 
scripting for the reporter. The following examples of scripted statements were cited: 

Away from the public gaze there is a dark side to New Zealand politics. 

Over the past six years, almost unquestioned, a group of highly placed 
businessmen, politicians and public officials has dominated the processes of 
democracy in this country. ... 

What hasn't been revealed is what lies beneath the surface - a web of undisclosed 
connections that have served the ends of a few. 

Behind the facade of open government business donations to election campaigns 
have been made on the understanding particular policies would continue .... 

Labour's big bickies came almost exclusively from a small, fervent and highly 
motivated core of wealthy businessmen ... 

This coterie of the powerful - politicians, business leaders, heads of SOEs and 
government departments and ex-Treasury officials - together make up the network 
of control of our society ... 

Most [of the business personalities "targeted" by the Labour Party for donations 
of "$100,000 or more" to fund the 1987 election campaign] were members of the 
Business Roundtable, a select club which by 1987 was growing in corporate might 
and political influence. ... 

But by far the most covert operation, financed through the pocket of big business, 
was Labour's polling. ... 



But the most disturbing legacy of the past six years could well be the extent to 
which the New Right ideology has captured both political parties. 

The NZBR's letter then stated: 

The general tenor of these and other comments is that the Business Roundtable 
and its members are part of a secret business plot to subvert democratic 
government and secure the adoption of policies that are against the public 
interest. The title of the programme and its concluding words underlined that 
theme. 

The concluding words of the programme were taken from an interview with Sir Wallace 
Rowling (a former Labour Prime Minister) who first stated that the Labour Party had 
shifted ground "pretty substantially in terms of their philosophy" and that it saddened 
"those of us who are a bit longer in the tooth", before continuing: 

The only people who have anything to gain there in the shorter and in the longer 
term are the business interests themselves. 

Reporter: We're told it's for the good of the country though. 

Sir Wallace: Yes, we're told that. 

Reporter: Do you believe that? 

Sir Wallace: No. 

TVNZ's letter to the Authority of 28 September asserted that the NZBR's allegation was 
based on unjustified assumptions about the programme producer's preferred economic 
policy. It strenuously denied that the programme had been inspired by motives "contrary 
to the basic principles and practice of responsible journalism", and stated that the NZBR 
had totally misread the programme's thrust. It continued: 

Certainly there was covert funding by business to the Labour campaign, but to 
construe this as actions designed to subvert democratic government is taking 
matters beyond the bounds of credibility. Donations were made on the 
understanding that particular policies would continue - not on the understanding 
that business would take on the role of a puppeteer. 

Although the company would agree that in places there was overwriting it does 
not believe this expanded segment of the original complaint breaches either codes 

The Authority considers that its decisions upholding the NZBR's first and second 
allegations of inaccuracy in "For the Public Good" provide ample support for upholding 
he present, more serious, allegation. As has already been determined, the programme 

curately implied that NZBR members bought specific policies from politicians and 
ate assets were acquired at less than market value in return for donations to the 

1 or 6. 



1987 Labour election campaign. More than that, it is the Authority's view that the 
programme made plain that these things had been done without public knowledge, ie 
secretly or, more precisely, covertly - which term has connotations of improper deeds 
being done secretly, connotations which were amply conveyed by the programme, 
especially by the reporter's voice-over statements (examples of which have been quoted 
earlier). 

Of some relevance too is the Authority's view - contrary to TVNZ's - that donations to 
political parties' campaigns are not rendered "covert" merely because the public is 
unaware of them. Certainly, the Royal Commission's recommendation that donations 
over a certain sum be publicly disclosed has not been implemented, but to conclude 
therefrom that donations made under the present system are made "covertly" is, in the 
Authority's view, to confuse lawful non-disclosure with unlawful or improper non­
disclosure. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme gave the impression that the NZBR has engaged in 
covert action to subvert democratic government, breached the truth and accuracy 
requirement of standard 1 of the Television Programme Standards. 

Standard 6 - Broadcasters to show balance, impartiality and fairness in dealing with 
political matters, current affairs and all questions of a controversial nature. 

The NZBR alleged that "For the Public Good" breached standard 6 in three distinct 
ways, which will be dealt with in turn: 

(i) it completely failed to recognise the fact that the post-1984 government 
policies greatly reduced, if not eliminated, the ability of firms to use personal 
relationships with politicians to gain specific advantage for their companies; 

(ii) it did not give the Chairman and Executive Director of the NZBR an 
opportunity to comment on the specific allegations; 

(iii) the scripting used emotional language, demonstrated an inherent anti-
business bias, and used visual images with script to generate a hostile audience 
response to the major business sector and the Business Roundtable in particular. 

(i) In declining to uphold the NZBR's first alleged breach of standard 6, TVNZ's 
Complaints Committee: 

considered that the programme did not intend to suggest that firms had used their 
personal relationships with politicians to gain specific advantages. But it did 
discuss the expectations of business donors in 1987 that Rogernomics policies 
would continue. The Alan Hawkins interview made this perfectly clear. 



The appointment of Roger Kerr, one of the architects of Rogernomics to the 
Business Roundtable as full-time Executive Director (January 1986) seemed to 
bear out what was being said. Commentators have seen Mr Kerr's appointment 
as an "in" to Treasury thinking and political lobbying ... 

The Authority has already made critical mention of the programme's implications about 
personal relationships between politicians and NZBR members. In its view, while the 
programme may not have intended to suggest that those relationships had been used to 
gain specific advantages for business interests, the suggestion came through regardless. 
To argue otherwise is to argue that the statements about personal relationships between 
politicians and NZBR members could be divorced from those which implied that NZBR 
members profited from their donations to the Labour Government's re-election as well 
as from the general tenor of the programme, an argument which the Authority finds 
implausible. 

However, the Authority recognises the merit of another argument made by TVNZ. In 
its letter of 28 September, TVNZ asserted that the NZBR's first allegation of a breach 
of standard 6 was based "on what was not broadcast". It continued: 

Such considerations will be potential grounds for challenge no matter what is 
broadcast over the entire spectrum of news and current affairs programming, and 
surely must not be seen as a realistic basis, except in obvious glaring 
circumstances, for claiming a breach of a standards code. 

The Authority agrees with the general thrust of TVNZ's appraisal of the ambit of 
standard 6: plainly, the standard cannot require broadcasters to present all information 
about a topic. Therefore, standard 6's requirement of balanced, fair and impartial 
dealings must allow a degree of selective reporting although, as TVNZ put it, "obvious 
glaring circumstances" of selective reporting would fall foul of the standard. While 
acknowledging the uncertainty of the weighing operation which it performed, the 
Authority was unable to conclude that the omission from "For the Public Good" of the 
information which the NZBR asserted should have been included, amounted to a breach 
of the terms of standard 6. 

Further, the Authority had some misgivings about the essence of the NZBR's assertion, 
ie that it is a matter of undisputed fact that opportunities for business advantage to be 
gained through personal relationships with politicians have been substantially reduced, 
if not eliminated, since 1984. It seemed to the Authority that while that conclusion may 
very well be true, there is also room for difference of opinion on the matter. 

In giving attention to the above matters, the Authority concluded that the essence of the 
NZBR's present complaint was - like its complaints about the programme's description 
of NZBR policies and its Executive Director - better captured in the assertion (which the 
NZBR also made) that the programme was imbalanced for failing to provide the NZBR 
with an opportunity to comment on specific matters raised in the programme. In brief, 

Authority considers that the essence of the abovementioned complaints by the NZBR 
^mrt the programme was imbalanced for presenting only one side of debateable issues 

toymen the NZBR was, by reason of its connection to those issues, entitled to respond. 



The Authority's view of the merits of that argument is explained next. 

Accordingly, the Authority declines to uphold the complaint that TVNZ, in broadcasting 
"For the Public Good", which programme omitted information about the reduced ability 
of firms, post 1984, to use personal relationships with politicians to gain specific 
advantage for their companies, breached standard 6 of the Television Programme 
Standards. 

(ii) Of direct relevance to the NZBR's second alleged breach of standard 6 (concerning 
the lack of opportunity to comment provided to its Chairman and Executive Director), 
is TVNZ's Complaints Committee's sole decision in favour of the NZBR. As was 
explained in TVNZ's letter of 8 June to the Chairman of the NZBR, the decision was 
based upon the Complaints Committee's concern that the Chairman and the NZBR were 
denied -

the opportunity to comment on matters, particularly the role of your members 
regarding contributions to campaign funds of political parties, and in particular 
that of the Labour Party in 1987. As already indicated in our interim reply the 
Committee considered code [standard] 6, relating to fairness, had not been 
properly observed. Accordingly, that part of your complaint was upheld. 

In its letter of formal complaint to TVNZ, the NZBR had alleged that standard 6 was 
breached because its Chairman and Executive Director were not given the opportunity 
to comment upon the programme's "specific allegations". The letter maintained that the 
NZBR's Chairman had been approached by the programme's reporter, through a public 
relations consultant, on the basis that "Frontline" was doing a programme on business in 
the 1990s and the environment the business world was looking for - a basis which was 
described in the letter as dishonest. The Chairman had been interviewed "at length" but 
nothing from that interview was used in the programme. 

It was further asserted that the NZBR's Executive Director had only been asked in a 
casual way at a media conference whether he would like to be interviewed for the 
programme, an invitation he had declined because he was aware that the Chairman was 
to be interviewed and that the Vice-Chairman had already been interviewed. 

TVNZ's letter of 8 June expressed some uncertainty as to the meaning of the NZBR's 
present complaint but stated, in essence, that if the NZBR was alleging it should have 
had the opportunity to comment upon the issues raised in the programme, then, with the 
exception of the matter upheld by the Committee, the Chairman and Executive Director 
had been given fair opportunities to express their views. In support of that conclusion, 
the letter noted the following matters which had been brought to the Complaints 
Committee's attention: 

- the programme interviewed the Chairman of the NZBR after advising him, through his 
public relations consultant, that the area of the interview was the NZBR's attitudes to 

policies of both parties and the present state of the economy; 



- the consultant was aware at that time that Frontline had already interviewed the Vice-
Chairman of the NZBR and was "undoubtedly aware of the areas the programme was 
interested in"; 

- the subject of political donations had been raised in the interview with the Vice-
Chairman; 

- the Chairman did not say he was unhappy with the questions asked during his own 
interview, at the time or subsequently; 

- the researcher and reporter had approached the NZBR's Executive Director for an 
interview, inviting him to comment on 1987 and earlier influences on the Labour 
government. He had declined their "repeated invitations", even though the Frontline 
team made it clear they wanted to discuss the role of former Treasury officials. 

TVNZ's letter further explained that excerpts from the Chairman's interview had been 
considered for inclusion in the programme as its structure emerged but an editorial 
decision had been made not to use them, on the basis of relevance and balance. In the 
Complaints Committee's view, the editorial decision had denied the Chairman and the 
NZBR the opportunity to comment upon NZBR members' donations to political parties, 
leading to its decision that standard 6 had been "imperfectly observed". 

The NZBR's letter to the Authority of 7 August claimed that its Chairman should have 
been presented directly, for comment, with the underlying theme of the programme -
which it summarised in these terms: 

Major New Zealand companies were effectively accused of corrupting the political 
process and of buying specific policies from the Labour Party. 

The NZBR reiterated that the approaches made to its Chairman and Executive Director 
contained no indication of the programme's theme and that nothing from the Chairman's 
approximately half hour interview was used in the programme. Moreover, it observed 
that if the programme's central theme was put to any of the NZBR members who were 
interviewed, their response was not shown on the programme. 

In its letter of 28 September, TVNZ commented that the NZBR seemed to discount the 
fact that the Complaints Committee -

found fault with the fact that the complainant was not presented with the 
opportunity to deal with specific matters in the programme, and the Committee's 
upholding of the complaint in this regard. 

However, it is the Authority's view that TVNZ's statement (above) is in fact an 
overstatement of the ambit of the Complaints Committee's decision. TVNZ's letter to 
the NZBR of 8 June contains a similar exaggeration when it states that the Committee 
decided that the Chairman of the NZBR should have been given the opportunity to 

ent upon certain "matters" (plural) and that, as a result, a breach of standard 6 was 
"tted. The Authority considers that it is plain from TVNZ's letter of 1 June, 



offering the NZBR the opportunity to make a statement on the "Frontline" apology 
programme, and from the presenter's words preceding that statement in the programme 
itself, that the decision was in fact related only to the failure to seek the comment of one 
person - the NZBR Chairman - upon one matter - that of NZBR members' roles in 
making political donations. 

Therefore, it is the Authority's task to review the Complaints Committee's decision not 
to uphold the remaining aspects of the NZBR's present complaint that standard 6 was 
breached. It considers that those aspects are captured in the following questions: 

- Should the NZBR, through its Chairman, have been given the opportunity to comment 
upon the programme's statements about the ideological stance of the NZBR? 

- Should the NZBR, through its Chairman, have been given the opportunity to comment 
upon the programme's implications about NZBR members' preferential treatment, won 
through donations to Labour's 1987 election campaign and personal relationships with 
politicians, in the purchase of state assets? 

- Should the Executive Director of the NZBR have been given the opportunity to 
comment upon the programme's statements about him, specifically that he and other 
Treasury officials of the time were "dismissed as economic cranks during the Muldoon 
era"? 

The Authority has already stated its view that standard 6 cannot require broadcasters to 
include all information about "political matters, current affairs and all questions of a 
controversial nature": it must allow selective reporting to some degree. Further to that, 
the Authority has had no difficulty in concluding that the degree of selective reporting 
allowed by standard 6 does not include reporting which makes controversial statements 
or implications about identified persons or organisations but does not provide a fair 
opportunity to those identified to comment upon the statements or implications. 

There is some dispute between the NZBR and TVNZ as to the nature of the opportunity 
provided both to the NZBR Chairman and its Executive Director to comment, 
respectively, upon the programme's statements and implications about the organisation 
and the programme's statements about Mr Kerr. However, the Authority believes that 
it can be deduced from the selection of extracts of interviews with the NZBR Vice-
Chairman which were included in the programme and from the failure to include any of 
the Chairman's interview that the programme's statements and messages about the 
NZBR were not put directly to either man, thus denying the most obvious spokespersons 
for the NZBR an opportunity to comment upon its ideological stance and the suggestion 
that NZBR members received preferential treatment in state asset sales. 

Further, the Authority is of the view, in the absence of any convincing evidence to the 
contrary, that the Executive Director of the NZBR was never informed, when asked for 
an interview, that he and others were to be referred to as being "dismissed as economic 
cranks during the Muldoon era". As a result, Mr Kerr was denied the opportunity to 

ent upon that emotive statement. 



Finally, while the Authority understands TVNZ's point that, often, in the construction 
of a current affairs programme, its main themes may not emerge until much of the 
research work and interviewing has been completed, it is firmly of the view that that does 
not excuse the programme makers' failure to seek relevant comments, later, from persons 
critically connected with a programme's eventual, controversial theme when they were 
not given an opportunity earlier to comment upon that connection. Therefore, while the 
Authority accepts that the shape of "For the Public Good" may not have been known at 
the time the Executive Director of the NZBR was approached for an interview and at 
the time the Chairman was interviewed, nevertheless, it is of the view that once the 
programme's shape was known, those men should have been approached afresh and 
presented with the programme's statements about them. Naturally, the final step in the 
process of ensuring compliance with standard 6 in such circumstances, is that the essence 
of any comments then made by the men on the matters affecting them should have been 
broadcast. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme did not provide the Chairman and Executive Director 
of the NZBR, respectively, with the opportunity to comment upon the statements and 
messages about the NZBR's ideological stance and the process by which members 
purchased state assets, and the statements about Mr Kerr, breached standard 6 of the 
Television Programme Standards. 

(iii) The NZBR's final allegation was, in essence, that standard 6 was breached because 
the programme demonstrated an inherent anti-business and, particularly, anti-NZBR 
bias. In its letter of formal complaint, the NZBR identified specific passages in the 
programme's script as examples in support of its allegation and made the following 
statement: 

The subject matter was a legitimate area for inquiry but required a most rigorous 
approach to sort out myth from fact. The producers totally failed in this respect. 
We conclude that a more rigorous approach was not followed because it could 
have greatly diminished the impact of the story line being developed. The story 
was driven by a pre-determined bias and shaped to fit a theme which had no 
substance. 

It has been noted earlier that TVNZ vigorously denied that the programme was 
constructed with a pre-determined bias. It also denied that the script revealed any such 
bias. In its letter of 8 June, TVNZ responded to the arguments raised by the NZBR in 
its letter of formal complaint in these terms: 

The script, together with the supporting interviews, used everyday language. In 
fact the expression "viewer friendly" is a term which has been used to describe 
such scripting. The Committee had difficulty in acknowledging the use of 
innuendoes or that there was a "stretching of facts" to relay the story to viewers. 
It did not believe the programme left questions hanging nor did it use "the 
rhetorical question or question and answer technique". Rather it was a narration 
to advance the storyline in a proper sequential methodology. 



The NZBR summarised this aspect of its complaint in its 7 August letter to the Authority 
by criticising the emotive language used in, and the general tone of, "For the Public 
Good". It then made the statement already quoted in this Decision, ie: 

The overall theme, the selection of commentators who included unidentified New 
Labour Party activists, the reliance on left-wing and trade union economists as 
supposedly objective sources, and the deception used in seeking interviews, all 
point to a programme carefully assembled over an extended time, aimed at 
discrediting recent economic policy and inferring the existence of a corrupt 
relationship between the government and the business sector. 

TVNZ's response, in its 28 September letter, included the following: 

Very serious motives are imputed in this segment of the complaint which, among 
other things, not only impugns the integrity of some of those who participated in 
the programme but also their objectivity. This discounts entirely a participant's 
entitlement, in a free and democratic society, to present a viewpoint. And it 
possibly suggests that such commentators should be excluded. This would appear 
to seriously challenge the freedom of speech. The company would reject these 
allegations. 

The Authority is well aware of the seriousness of the present allegation of the NZBR 
against "For the Public Good". In its view, it is impossible for it to determine that the 
programme was "driven by a pre-determined bias". However, it does have evidence, in 
the form of the programme itself, upon which to determine whether the bias alleged by 
the NZBR was displayed in "For the Public Good". 

As will be evident from the decisions it has reached to this point in determining the 
NZBR's complaint, the Authority is highly critical of aspects of the programme's content 
and the manner in which it was conveyed. Indeed, the cumulative effect of its prior 
decisions supports the conclusion that "For the Public Good" did demonstrate a bias 
against sectors of business in New Zealand and the NZBR in particular. 

The Authority would add, however, that while it can understand the NZBR's view that 
the programme's choice of commentators may have seemed "one-sided", especially when 
taken in conjunction with the fact that nothing from the interview with the Chairman of 
the NZBR was included, in fact the reported statements of those commentators who 
were alleged by the NZBR to be biased against it did not suggest any such bias, even 
when assessed in the context of the content of the programme as a whole. As a result, 
the Authority has not placed weight on this aspect of the NZBR's argument in reaching 
its decision. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme displayed a bias against sectors of New Zealand 
business and the NZBR in particular, breached standard 6 of the Television Programme 
Standards. 



The Action Taken by TVNZ 

In addition to referring its complaints against "For the Public Good" to the Authority, the 
NZBR referred, for investigation and review, the action taken by TVNZ in response to 
its complaints. As was recorded earlier, the NZBR was dissatisfied with five aspects of 
TVNZ's treatment of its complaints, namely - in the words of the NZBR: 

- the decision making process was too slow; 
- the internal review procedure was deficient in that no information or 

comment was sought from the NZBR; 
- the general approach taken by the Complaints Committee was not objective; 
- the opportunity provided to the NZBR, on the "Frontline" programme of 10 

June, to comment about the shortcomings of "For the Public Good" was too 
restrictive; and 

- the scheduling of that item - at the conclusion of "Frontline " - was 
poor in that the viewing audience was at its lowest point at that stage 
of the programme. 

The Authority does not agree with the NZBR that TVNZ's decision-making process was 
too slow. In the circumstances, ie of high media attention to the programme immediately 
after its broadcast, and to the announcements by potential complainants that they would 
be making formal complaints, the Authority endorses TVNZ's decision to determine all 
the "Frontline" complaints together. That approach necessitated it waiting until the expiry 
of the statutory limitation period for the making of a formal complaint (twenty working 
days from the broadcast). Immediately after the expiry of that period, TVNZ's 
Complaints Committee considered all the "Frontline" complaints, a process which 
occupied three days, and within a matter of days thereafter released a summary of its 
decisions to complainants and to the media. Granted the number and complexity of the 
complaints, the Authority is of the view that TVNZ's Complaints Committee could not 
have acted more promptly in determining them. 

The NZBR's second and third allegations, ie of deficiency in TVNZ's complaints 
procedure and the Complaints Committee's lack of objectivity, are related. Of vital 
importance in this regard is the fact that the Broadcasting Act 1989 not only requires 
broadcasters to establish procedures for determining formal complaints but also requires 
complainants in all but one situation (ie privacy complaints) to use those procedures in 
the first instance. Thus, in the great majority of instances, it is only when a complainant 
is dissatisfied with a broadcaster's treatment of a formal complaint that the powers of 
this Authority may be invoked. In light of that statutory scheme, it is apparent that the 
bodies established by broadcasters to determine formal complaints must strive for 
objectivity: their existence would be pointless otherwise - merely presenting a time-
consuming obstacle in the path of complainants. 

The Authority considers that a broadcaster's complaints body, in striving for objectivity, 
will sometimes be required to do more than merely consider a formal complaint in the 
light of the programme itself and any relevant information which it has gathered about 

OJhXcircumstances which inspired the complaint. The most glaring situation which, in the 
Jjtority's view, requires a broadcaster's complaints body to tread especially carefully 

. 1 I-
/ • • ' 

-\ <:J 



in case it loses the quest for objectivity is that in which the complainant's version of 
matters essential to the complaint is at odds with information supplied to the complaints 
body from within the broadcaster's organisation. In that situation, the Authority believes 
a complaints body seriously jeopardises any claim it may make to be following proper 
procedures if it resolves to determine the complaint without giving the complainant an 
opportunity to comment on significant discrepancies between the information supplied 
in the complaint and that supplied from within the broadcaster' organisation. 

The Authority draws support for its view from s.5(g) of the Broadcasting Act, which is 
in these terms: 

Most complaints that are capable of being resolved by an independent complaints 
procedure should not be required to be resolved by that procedure but should be 
capable of being resolved by proper consideration and proper response on the 
part of the broadcaster. 

The Authority readily acknowledges that, compared to the majority of complaints 
received by broadcasters, the NZBR's complaint to TVNZ about "For the Public Good" 
was complex and far-reaching. Thus, it may well be within the limited class of complaints 
envisaged by s.5(g) as requiring resolution by this Authority. However, the Authority has 
difficulty accepting that TVNZ's complaints procedures could not have deflected some 
of the force of that complaint. Further, since it is of the view that the Complaints 
Committee's treatment of the NZBR complaint actually aggravated the NZBR's justly-
based grievances with "For the Public Good", it cannot escape the conclusion that 
TVNZ's complaints procedures were deficient in some respects. As a result of this, 
justice was not seen to be done. 

The Authority is also in agreement with the fourth and fifth allegations of the NZBR -
about the limitations of TVNZ's "Frontline" apology programme. In its view, the 
opportunity provided to the NZBR for comment was insufficient in the circumstances 
with the result that the "apology" was ineffective. 

ORDER 

The Authority has upheld a substantial portion of the NZBR's complaints and is in 
agreement with it that aspects of TVNZ's treatment of its complaint and the action taken 
as a result were deficient. In determining whether it would make an order against TVNZ 
in the circumstances and, if so, what order, the Authority placed greatest weight on the 
fact that its decisions upon the substantive part of the NZBR's complaint reveal that the 
broadcast of "For the Public Good" breached very basic obligations of broadcasters and, 
in consequence, seriously impugned the integrity of the NZBR. 

It is pertinent to note at this point that the fact that TVNZ disciplined staff directly 
responsible for the production of "For the Public Good" did not reduce, let alone 
Jischarge, its responsibility - as broadcaster - to comply with the broadcasting standards 

^ i ^LS^^^own in the Broadcasting Act and Codes of Broadcasting Practice. TVNZ's action 
Bt its employees may or may not help prevent future breaches of broadcasting 



standards from occurring but it does not alter the fact that the breaches which did occur, 
by the broadcast of "For the Public Good", are its responsibility and its alone. Thus, the 
Broadcasting Act provides penalties which may be imposed on broadcasters by the 
Authority. 

To date, in the exercise of its discretion in imposing penalties on broadcasters for 
breaches of broadcasting standards, the Authority has trodden gently. By that approach 
it has acknowledged the novelty of the 1989 Broadcasting Act's provision for a range of 
penalties to be imposed for breaches of standards, the desirability of encouraging 
broadcasters to comply with their lawful obligations and the comparatively minor and 
unrepetitive nature of the breaches which it has found established in previous complaints. 
In considering the order or orders which it might make in the present complaint, 
however, the Authority could not justify leniency: the gravity of the breaches of 
broadcasting standards which it has found established compel it to make orders of 
commensurate weight. 

The Authority wishes to add that it believes that high-quality, well-researched and well-
presented investigative journalism can be achieved within the standards prescribed by the 
Broadcasting Act and Codes of Broadcasting Practice. It recognises that, because of its 
high profile, television is a powerful medium; that current affairs programmes are at the 
"cutting edge" of any television channel; and that they pose a particular challenge for 
TVNZ, which is accountable to the public through Parliament. 

In the result, the Authority has decided that it is appropriate for it to order TVNZ to 
broadcast an apology statement, which summarises the Authority's Decision on the 
NZBR complaint, as well as to refrain from broadcasting advertising programmes for a 
specified period, during which period the reason for the cessation of advertising shall be 
explained. 

Ordinarily, the Authority would have preferred TVNZ to broadcast the apology 
statement at the outset of a "Frontline" programme. However, it is aware that the 1990 
series of that programme has recently concluded and that a new series will not 
commence for several months. In the circumstances, the Authority considers that the 
statement should be broadcast at the conclusion of both of TVl's evening news 
programmes on a week day soon after the release of this Decision. 

Although the Authority would also have preferred that TVNZ be required to refrain 
from broadcasting advertising programmes during "Frontline", (at least), it does not wish 
to postpone the effect of its order in this regard until that programme recommences. 
However, it is mindful that if its order to refrain from broadcasting advertising 
programmes were specified to take effect in the very short term, contracts which TVNZ 
will have made with advertisers would be seriously disrupted and cause undue harm to 
those innocent third parties. In the result, the Authority has decided to fix as Sunday 3 
February the date on which TVNZ is to refrain from broadcasting advertising 
programmes for a specified time. 

ingty> pursuant to s.l3(l)(a) of the Broadcasting Act 1989, the Authority orders 



Television New Zealand Limited to broadcast: 
- at the earliest opportunity and no later than 21 December 1990; and 
- immediately following TVl's 6pm One Network News (ie at approximately 6.30pm) and 
immediately following TVl's 10pm One Network News on the same dav: 
a statement approved by the Authority. 

That statement shall: 
- be read out by a presenter and appear in writing on the screen; and 
- be headed "Correction and Apology by TVNZ Ltd"; and 
- explain that TVNZ has been ordered by the Broadcasting Standards Authority to make 
the statement as a result of the Authority's Decision on the complaint of the New 
Zealand Business Roundtable concerning the "Frontline" programme "For the Public 
Good"; and 
- summarise the Authority's decisions on the NZBR's complaints; and 
- explain that, in addition to making the approved statement, TVNZ has, as a result of 
the Decision of the Broadcasting Standards Authority on the NZBR complaint, been 
ordered to refrain from broadcasting advertising programmes from 6pm until closedown 
on Sunday 3 February 1991; and 
- contain an apology from TVNZ to the NZBR for the broadcast of "For the Public 
Good" in breach of basic television broadcasting standards. 

Further, pursuant to s.l3(l)(b)(ii) of the Broadcasting Act 1989, the Authority orders 
Television New Zealand Limited to refrain from broadcasting advertising programmes 
on TVl on Sunday 3 February 1991 from 6pm until closedown. 

Further, pursuant to s.l3(l)(a) of the Broadcasting Act 1989, the Authority orders 
Television New Zealand Limited to broadcast at the commencement and during the 
period in which there will be no advertising, a statement approved by the Authority 
which explains that TVNZ has been ordered to refrain from broadcasting advertising 
programmes in consequence of the serious breaches of broadcasting standards which the 
Authority found established in the NZBR complaint against "For the Public Good". 

Co-opted Members 

Sir David Beattie and Mr G.F. Whitehead were co-opted as persons whose qualifications 
and experience were likely to be of assistance to the Authority. They took part in the 
deliberations of the Authority but the Decision is that of the permanent Members. 

Signed for and on behalf of the^Authwkj^ 

^ ^ ^ ^ G ^ l a ^ a ' y 
Chairper: 

l^December 1990 

' / (ECKUltOlt \ ' \ \ 

w u * / lis 

' 1 
/ 



DECISION NO: 27/90 
THE TREASURY'S COMPLAINT 

Summary of Complaint and TVNZ's Complaints Committee's Decision 

By letter dated 15 May 1990, the Treasury made its formal complaint to TVNZ about 
"innuendoes and inaccuracies" in "For the Public Good". Before itemising its specific 
complaints, the Treasury cited three passages from the programme's script which caused 
it "the most concern" and explained, in general terms, its reasons for complaining - which 
may be summarised as follows: 

- the programme implicated the Treasury in allegations of following improper procedures 
in the asset sales, namely awarding consultancy contracts to favourites; 

- the programme implicated the Treasury in allegations that government policy regarding 
the asset sales was violated; 

- as a result of either or both of the above, the programme implied that the Treasury had 
lied about its role in the asset sales. 

The Treasury then alleged seven specific breaches of standards 1, 4, 6, 7 and 12 of the 
Television Programme Standards, which provide: 

General 

In the preparation and presentation of programmes, broadcasters are required: 

1. To be truthful and accurate on points of fact. 

4. To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

6. To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

7. To avoid the use of any deceptive programme practice which takes advantage 
of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting. 

News and Current Affairs 

A television news and current affairs service should take account of the following 
points: 

12. News must be presented accurately, objectively and impartially. 



The specific breaches alleged by the Treasury in its letter of formal complaint will be 
outlined in turn below, together with the reasons for TVNZ's Complaints Committee's 
decisions upon them. Those reasons were supplied to the Treasury in a letter dated 21 
June but it had earlier been informed, by letter dated 1 June, that the Complaints 
Committee had not upheld any of its complaints. 

Standard 1 - Truth and accuracy 

(a) The first alleged breach of standard 1 focused on the programme's statement that the 
asset sales programme -

provided a once in a lifetime opportunity for business to dip into the public 
treasure chest. 

The Treasury argued that the statement had connotations of theft or, at least, of fair 
value not being paid for state assets and that these were compounded by the statements 
that business interests "got" and "picked up" state assets. It continued: 

Frontline could have balanced or ameliorated these connotations by noting that 
each of the sales it mentioned was made after a competitive tendering process to 
establish the market value of the assets. But the programme failed to do so. An 
additional safeguard was that Ministers had in their possession estimates of what 
the assets were worth to the Crown if public ownership was maintained, and that 
value could be compared with what potential buyers were offering, but Frontline 
also failed to mention this. 

As a result, the Treasury alleged the "dip into the public treasure chest" statement was 
not truthful in that it was a half-truth or innuendo to which counterbalancing facts, which 
should have been known to "Frontline", were not presented. 

In explaining the Complaints Committee's decision upon this complaint, TVNZ's letter 
of 21 June stated that the "dip into the public treasure chest" phrase -

was not seen as being capable of implying that state assets were sold off cheaply. 
The enterprises which were the new SOEs were likened to valuable assets held 
in a chest owned by the public. This "container" of assets was opened and those 
who wanted to select one or other of the now available assets were invited to bid 
for them. The sentence was considered to be in the category of fair metaphoric 
comment. 

The letter noted that the Committee was critical of the fact that the competitive state 
asset sale procedures "were not adequately described in the programme" so that there 
could be no doubt as to their workings. It then stated: 

On the basis that the Treasury was not singled out or alluded to in the passage 
you quoted from the programme, the Committee had difficulty in determining 
that the omission of such backgrounding had any negative bearing on the 



Treasury or its role. Accordingly it was unable to determine that there had been 
a code breach with regard to this aspect of your complaint. 

The essence of that statement was repeated later in the letter when TVNZ made the 
brief comment about Treasury's two allegations of breaches of standard 1: 

The Committee did not consider the code in question, as it related to your 
department, was breached. 

(b) The Treasury's second alleged breach of standard 1 focused upon the programme's 
statement that: 

... as consultants in the sales process, firms like Fay Richwhite and Jarden's, firms 
with ex-Treasury officials on their staff, earned millions of dollars in fees from the 
public purse. 

The Treasury argued that the statement was so one-sided as to give a false impression 
overall. It pointed out that the two named firms won their advisory contracts as the result 
of a competitive tendering process and attached an Annex to its letter to demonstrate 
that -

plenty of firms without ex-Treasury staff have also won such contracts. 

Further, it stated that it was the Treasury's experience that the presence of ex-Treasury 
staff in a consulting firm usually conferred no competitive advantage in the tendering 
process because consultants were hired to provide expertise not available within the 
Treasury. Therefore: 

almost by definition the ex-Treasury staff in such firms do not have that expertise 
and do not help their firms win advisory contracts. Accordingly, it is very rare for 
ex-Treasury staff to provide services under such contracts. 

The Treasury argued that because none of these facts was stated on the programme, the 
quoted passage about consultancy firms which employ ex-Treasury staff left a clear 
impression that, in awarding consultancy contracts, the Treasury favours firms who 
employ ex-Treasury staff. It stated that the implication came through in two ways in the 
programme, namely: 

The statement [was] made in the context of Frontline purporting to reveal 
questionable practices; and 

There would be no reason to make the statement except to suggest favouritism. 
If Frontline was not suggesting favourable treatment, what was the editorial 
purpose behind the statement? 

Complaints Committee believed that the Treasury had misinterpreted the 
e's statement about consultancy firms with ex-Treasury officials on their staff. 



After analysing the grammar of the statement and concluding that it meant that there 
were more than the two named firms (Fay Richwhite and Jardens) in the business of 
providing consultancy services with respect to the asset sales but that it was the two 
named firms who were being referred to as having ex-Treasury officials on their staff, 
TVNZ's letter of 21 June states: 

The Committee noted that the statement was made to indicate that some, two 
named at least, big businesses had ex-Treasury officials on their staff to give their 
expertise at dealing with the firm's endeavours. Nothing sinister was seen in 
stating this. If anything it was seen as implying kudos in the sense that firms with 
ex-Treasury staff would be seen to be employing people with expertise and 
knowledge of the workings of government. 

The Committee concluded that it would have been difficult, if not impossible, for 
the average viewer to imagine the thrust of Treasury's argument in this respect, 
namely that there is a clear impression here that as regards asset sales, Treasury 
favours firms who employ ex-Treasury staff. 

Standard 4 - Just and fair dealing with any person taking part or referred to in a 
programme 

(a) The Treasury's first alleged breach of standard 4 related to the programme's failure 
to contact it for information or comment with regard to the asset sales procedures. It 
stated: 

By not asking for information or comment, Frontline denied the Treasury the 
opportunity to correct the errors in the programme's research, to explain the 
processes behind asset sales and the appointment of consultants, to respond to 
any suggestions that the Treasury had failed to implement faithfully the 
Government's asset sales policy, and to respond to any suggestion that the 
Treasury had misled the public about its role. Frontline's failure to approach us 
constitutes a failure to deal justly and fairly with the Treasury, which was referred 
to in the programme. 

TVNZ's letter explained that the Complaints Committee was critical of the fact that the 
asset sales process was not backgrounded in the programme despite the fact that there 
had been much in all branches of the media about it with the result that: 

the appointment of consultants, and their tasks in the asset sales, was well known 
to the public. 

Two reasons were then given for the Committee's decision not to uphold the Treasury's 
allegation, namely: 

The Committee considered there could be no suggestion taken from the 
programme that Treasury failed to do the government's bidding. The Treasury, 

r some current and former officials of Treasury, were known to be wedded to 



implementing the policies because they were in favour of them. They had been 
put to National's Minister of Finance only to be rejected. An enthusiastic Labour 
Minister of Finance, with a declared policy which included some of the same 
planks National decried, was a willing, supportive conduit for these same policies 
to be developed, analysed and put in place. 

The Committee observed that all references in the programme referred to ex-
Treasury staff and the thoughts or actions of these same people who once worked 
for Treasury, now engaged in the private sector. The references were not to 
Treasury, as an entity, either in the past or at present. As a consequence it was 
considered that any suggestion that the programme had denigrated the "office" of 
Treasury as a "department" would be erroneous and therefore any suggestion that 
the "department" had acted, or was acting, contrary to government policies of the 
day could not be sustained. 

It is appropriate to refer here to the Treasury's comment on TVNZ's perception of the 
role of the Treasury, more particularly its relationship to the Government. In its letter 
to the Authority of 19 July, the Treasury took strong exception to the first of the 
paragraphs quoted above saying that it: 

so deeply misrepresents the Treasury's constitutional role in public policy that, 
had those words appeared in the Frontline programme, they would have 
constituted further grounds for complaint. 

The Treasury explained that it is its duty -

to advise the Government freely and frankly; equally, it is our duty to implement 
the Government's decisions whether or not they accord with our advice. There is 
no place in this department for anyone "wedded to implementing" any policy 
different from that of the Government of the day. In that sense the Treasury is 
a conduit for the Minister, not the other way around. That relationship is identical 
whoever is the Minister, and whether or not the Minister generally agrees with 
Treasury advice. 

The Treasury's final words on this matter were: 

The paragraph ... is evidence that the complaints committee failed to understand 
the proprieties of the Treasury's role in implementing Government policy. This 
may explain why the committee did not pay proper regard to Frontline's 
insinuations in that regard. 

(b) The second alleged breach of standard 4 was based on the same statement as the 
second alleged breach of standard 1, ie: 

... as consultants in the sales process, firms like Fay Richwhite and Jardens, firms 
with ex-Treasury officials on their staff, earned millions of dollars in fees from the 

ublic purse. 



The Treasury alleged that the innuendo in, and the one-sided nature of, that statement 
represented a failure to deal with it justly and fairly. 

In explanation of the Complaints Committee's decision not to uphold this complaint, 
TVNZ's letter referred to its reasoning upon the earlier complaint involving the same 
statement. As has been noted, the Committee believed the Treasury had misinterpreted 
the statement, which contained nothing sinister and, if anything, implied that firms with 
ex-Treasury staff had kudos. 

Standard 6 - Balance, impartiality and fairness 

The Treasury alleged that all the prior points it had made in its formal complaint, ie 
about the programme's inaccuracy and innuendo and the failure to approach the 
Treasury for comment, established that standard 6 was breached. 

TVNZ's Complaints Committee -

did not agree there had been inaccuracy. The non-approach to Treasury for 
information was based on the belief that the asset sales procedures were 
considered to be well known to the public.... [The Committee] considered that 
a recall of the process would have been appropriate. However the fact that 
Treasury was not approached in this regard was not considered to have 
constituted, in itself, a breach of the code. 

Standard 7 - Avoid the use of any deceptive programme practice 
Standard 12 - News to be presented accurately, objectively and impartially 

The Treasury alleged that the half-truths and innuendoes, the subject of its earlier 
complaints, established a breach of standard 7 and that those same half-truths and 
innuendoes, together with the programme's failure to approach the Treasury for 
information, established a breach of standard 12. 

TVNZ's letter again referred to its earlier reasoning by way of explanation of the 
Complaints Committee's decisions that neither standard was breached. 

Referral of the Complaint to the Authority and Later Correspondence 

Dissatisfied with both the decisions and the action taken by TVNZ, the Treasury referred 
its complaint to the Authority by letter dated 2 July, elaborating its reasons for referral 
in a letter dated 19 July. Upon their receipt, TVNZ was sent copies of the Treasury's 
correspondence and asked to supply any further comments it might wish to make. After 

me prompting by the Authority, TVNZ made its comments in a letter dated 11 



DECISION 

Preliminary Points Regarding Relevant Standards 

It will be plain from the preceding outline of the Treasury's complaints that the same 
three aspects of "For the Public Good" are the subject of seven allegations of breaches 
of five Television Programme Standards. Because the Treasury specifically identified the 
five standards and very clearly alleged seven separate breaches of them, TVNZ's 
Complaints Committee was bound to consider each allegation, and it did so. When the 
Authority undertook the task of investigating and reviewing the Committee's decisions, 
however, it found the substance of some of the Treasury's complaints to be repetitious. 

For reasons which are explained in the NZBR Decision (No: 26/90), the Authority 
considers that the two complaints made by the Treasury in reliance upon standard 4 of 
the Television Programme Standards do not add anything to the substance of the 
complaint which it made in reliance upon standard 6. In brief, this is because the 
Treasury's complaints under both standards are identical and the broader words of 
standard 6 subsume the more specific words of standard 4 when the programme 
complained about is a political or current affairs programme or otherwise deals with 
controversial questions. 

Further, the Authority detected an obstacle to the Treasury's reliance upon standard 4 
as the basis for complaints about the programme's treatment of it in connection with the 
asset sale programme: the fact that the Treasury was not specifically referred to in 
connection with that topic. Certainly, the Treasury was referred to in "For the Public 
Good". TVNZ argued that every reference was to ex-Treasury staff but that is not the 
case: the Treasury as a present day entity was referred to by both David Steele and 
David Lange in interview extracts - but not in connection with the asset sale programme. 

The point the Authority would make is that standard 4's requirement of just and fair 
dealing with any person referred to in a programme does not seem an appropriate basis 
for a complaint by a person (which the Authority interprets to include an entity such as 
the Treasury) who was referred to, but whose claim of unjust or unfair treatment relates 
to a topic in connection with which he, she or it was not mentioned. The Authority 
accepts that some viewers may well have drawn adverse inferences about the Treasury 
from the programme's implications of impropriety in the conduct of the asset sales, ie 
those viewers familiar with the publicised sale procedures and who believed the 
programme's implications. Quite apart from the repetitious nature of the Treasury's 
standard 4 complaints then, in light of the fact that it was not "referred to" in connection 
with the asset sales, it is the Authority's view that the Treasury's allegation of a breach 
of standard 4 is best merged in its complaint of a breach of standard 6's more general 
requirement of "balance, impartiality and fairness". 

Sprdingly, the Authority declines to determine the Treasury's complaints alleging 
N_ shes of standard 4 of the Television Programme Standards. 

OF /Q 

will be referred to subsequently. 



The Authority's view of the ambit of standard 12 of the Television Programme 
Standards, which was also invoked by the Treasury, was also noted in its Decision upon 
the NZBR complaint against "For the Public Good". It is that the Programme Standards' 
separate usage of the terms "news" and "current affairs" reveals that "For the Public 
Good" is a current affairs programme for the purposes of the standards' application. 
Accordingly, the Authority has decided that the complaint made by the Treasury in 
reliance upon standard 12, which applies only to "news", is not properly based. 

Accordingly, the Authority declines to uphold the complaint that "For the Public Good" 
breached standard 12 of the Television Programme Standards. 

The Authority now turns to consider the Treasury's substantive complaints based on 
standards 1, 6 and 7 of the Television Programme Standards. 

Standard 1 - Broadcasters to be truthful and accurate on points of fact 

As a preliminary point, the Authority refers back to its explanation in the NZBR 
Decision of the reasons for its view that it is necessary to assess complaints about "For 
the Public Good" against the background of the tenor of the programme as a whole. In 
addition, the Authority notes that the Treasury made it plain, in alleging breaches of 
standard 1 of the Television Programme Standards, that it was relying on the context in 
which the specific statements about which it complained were made. In particular, the 
Treasury referred to the presenter's promise, at the outset of the programme, that a 
breach of the public's trust would be revealed and to the reporter's statement that 
business was buying policies in return for donations. 

TVNZ's Complaints Committee disputed the relevance to the Treasury's complaints of 
the presenter's promise, pointing out that, at that stage, the presenter was talking 
specifically about politicians disclosing their private interests. Accordingly, its view was 
that the promised revelation of a breach of trust related only to that matter. 

The Authority accepts TVNZ's point that the presenter's promise to reveal a breach of 
public trust was made in relation to the topic of politicians' disclosure of their private 
interests. However, as has been made plain in its Decision upon the NZBR complaint, 
it does not accept that the programme gave no indication that breaches of public trust 
had also occurred with regard to other topics. Its view is that the programme's treatment 
of each topic and subtopic was interwoven with suggestions of wrongdoing. As a result, 
while the Authority does not agree with the specific basis of the Treasury's argument that 
the programme promised to reveal a breach of public trust concerning the asset sales, 
it agrees with its general thrust. 

(a) The Treasury's first complaint was directed against the "half-truths or innuendo" in 
the programme's statement that the asset sale programme -

provided a once in a lifetime opportunity for business to dip into the public 
treasure chest. 



Part of TVNZ's Complaints Committee's reasoning in declining to uphold this complaint 
was that it was relevant that the statement did not single out or allude to the Treasury. 
However, the Authority observes that an alleged breach of the Television Programme 
Standards' requirements, including standard l's requirement of truth and accuracy, may 
be the subject of complaint by any person, not just one who is directly affected by the 
alleged breaches. Accordingly, that part of the Complaints Committee's reasoning which 
asserts otherwise with respect to standard 1 is flawed. 

The other reason for the Complaints Committee's decision was its view that the "treasure 
chest" statement had no untrue connotations. It would appear that the Committee 
reached this view after considering the statement in its context - for TVNZ's letter of 21 
June refers in this regard to the programme's omission of any description of the asset 
sale procedures. The following passages from TVNZ's letter of 11 October elaborate this 
aspect of the Committee's reasoning: 

Much reliance is placed [by the Treasury] on allegations of innuendo imagined 
to be seeping from the programme. That such elusive or ill-defined innuendo 
should be dressed-up, and assume the form of truth and fact to a degree which 
constitutes a breach of code [standard] 1, is little short of fanciful. ... 

That the complainant finds the company's reasoning absurd, concerning no 
allegation of wrongdoing arising from the expression concerning the opportunity 
for business to dip into the treasure chest, seems to presuppose that the chest was 
locked and bolted at the time. The viewer-friendly or colloquial language used 
can only translate into a meaning signifying a rare opportunity for all to select and 
pluck out what a particular business preferred, bearing in mind that not all 
businesses had the resources to buy the lot in one go. ... 

If the sinister overtones description is to be automatically and disparagingly linked 
with colourful television-type language, the company would observe that it will be 
a sad day for television. The days of dreary, ponderous, stilted language which 
turn people off current affairs programmes are long past world-wide. 

The Authority's view of the connotations of the "treasure chest" statement - which is 
contrary to that of TVNZ's Complaints Committee - has been recorded in the NZBR 
Decision. There, after an examination of the statement in the context of other statements 
made about the asset sales and the tenor of the programme as a whole, the Authority 
concluded that the untruthful impression was given that state assets were sold to 
preferred purchasers at less than market value. The Authority confirms that conclusion 
here and observes that this does not mean that television current affairs programmes in 
this country will be forced hereafter to use "dreary, ponderous, stilted language". Such 
programmes are, as before, merely required to be truthful and accurate. Therefore, it is 
only so-called "colourful television-type" language which does not conform to that basic 
requirement which must not be used. 

dinghy, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Good", which programme gave the impression that state assets were sold at less 



than market value, breached the truth and accuracy requirement of standard 1 of the 
Television Programme Standards. 

(b) The Treasury's second complaint was that the programme was inaccurate in stating: 

... as consultants in the sales process, firms like Fay Richwhite and Jardens, firms 
with ex-Treasury officials on their staff, earned millions of dollars in fees from the 
public purse. 

TVNZ's Complaints Committee summed up the Treasury's argument here as being: 

... that there is a clear impression here that as regards asset sales, Treasury 
favours firms who employ ex-Treasury staff 

an argument which it described as -

being difficult, if not impossible, for the average viewer to imagine. 

The Authority would first point out that it is not material to the Treasury's allegation of 
untruth or inaccuracy in the quoted statement that the impression was given that the 
Treasury favoured firms who employ ex-Treasury staff. What is at issue is whether the 
statement gave the inaccurate impression that whoever awarded the asset sale 
consultancy contracts favoured firms with ex-Treasury staff. 

In determining that matter, the editorial purpose for including the reference to firms with 
ex-Treasury staff becomes critical. If the statement is assessed in isolation, it is difficult 
to see any reason at all for including it - although TVNZ's letter of 21 June proffered 
such a reason, stating that "if anything", the reference to firms with ex-Treasury staff lent 
kudos to them. TVNZ's qualifying words, "if anything", indicate that, in fact, it is inclined 
to agree with the Authority that the reference to firms with ex-Treasury staff does not 
mean anything at all when assessed in isolation. Despite that, the Authority records its 
view that the reference does not connote, in any natural way, kudos for firms with ex-
Treasury staff. 

Therefore, it is only when the statement referring to ex-Treasury staff is assessed in its 
context that an editorial purpose for it can be deduced and, as a result, its implications 
assessed for their truth or otherwise. Taking the statement in context, it is the Authority's 
firm view that it is even less credible to argue that kudos was intended to be implied by 
the mention of ex-Treasury staff. The programme was two thirds complete when the 
statement was made and, to that point, allusions to improper conduct by politicians and 
businessmen had abounded. Those allusions had been made with regard to business 
donations to the Labour Party in 1987 and with regard to the asset sale programme. 
Indeed, the programme connected those two topics so that the business donations were 
represented to be the cause of the implied improprieties in the asset sales. 

t context, and granted that the award of consultancy contracts was a part of the 



asset sale process and was clearly identified as such in the programme, the Authority can 
see no other inference to be taken from the reference to firms with ex-Treasury staff 
than that such firms were favoured in the award of those contracts. Whether or not that 
impression was intended to be conveyed, it is untrue - a matter which TVNZ does not 
deny. As a result, the Authority has no hesitation in upholding the Treasury's complaint 
that standard 1 was breached. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme implied that firms with ex-Treasury staff were favoured 
in the award of consultancy contracts in connection with state asset sales, breached the 
truth and accuracy requirement of standard 1 of the Television Programme Standards. 

Standard 6 - Broadcasters to show balance, impartiality and fairness when dealing with 
political matters, current affairs and controversial questions. 

The Treasury alleged that standard 6's requirement of balance, impartiality and fairness 
was breached by the failure of the programme to contact it for comment and information 
as well as by the "half-truths and innuendo" which were the subject of its earlier 
complaints. TVNZ explained in its letter of 21 June that the Complaints Committee did 
not consider the failure to contact the Treasury to constitute, in itself, a breach of 
standard 6. Since it had not found any inaccuracies in the programme, it declined to 
uphold the complaint. 

The Authority is of the view that, in light of the programme's implications of impropriety 
in the conduct of the asset sales, it was imbalanced for not including any description of 
the sales' procedures. However, lack of balance in the programme is not the essence of 
the Treasury's complaint. Rather, its complaint focuses on the unfairness of the failure 
to give the Treasury the opportunity to explain the sales processes when the programme's 
implications about those processes were inaccurate. 

While TVNZ's Complaints Committee reasoned in connection with other complaints 
made by the Treasury that no negative reflection was cast upon the Treasury by the 
programme because it was not mentioned in connection with the asset sales, in 
explaining the Committee's view that the Treasury had not been treated unfairly by the 
programme, the 21 June letter stated: 

It had been considered [by the programme's producers] that there had been much 
in all branches of the media at the time each of the sales were announced; the 
Government's detailing of the process of valuation to the State; the method of 
competitive tendering, and the method of determining the purchaser(s). ... The 
appointment of consultants was well known to the public and it was thought that 
their roles did not need spelling out in the programme. Notwithstanding this, as 
already mentioned, the Committee was critical of the fact that the sales process 
was not backgrounded in the programme. 

r, in explaining the Committee's decision not to uphold the Treasury's allegation of 
ch of standard 6, it was stated: 



The non-approach to Treasury for information was based on the belief that the 
asset sales procedures were considered to be well known to the public. They had 
been the subject of newspaper, radio and television items constantly over the 
years when the asset sales continued and these matters were not believed 
essential to the programme's thrust. Although the Committee acknowledged that 
this was probably so, it considered that a recall of the process would have been 
appropriate. 

In its letter of referral to the Authority, the Treasury pointed out the apparent 
contradiction in the Complaints Committee's reasoning, as follows: 

... the Treasury is responsible for implementing the Government's asset sale policy 
and, in the absence of any statement to the contrary, any suggestion of 
wrongdoing in the sale process is implicitly an allegation of wrongdoing against 
the Treasury. 

Referring to the two statements from TVNZ's 21 June letter, quoted above, the 
Treasury's letter continued: 

They demonstrate why the Treasury need not have been mentioned for Frontline 
to have implied wrongdoing by the Treasury. By TVNZ's admission the public 
understood what were the proper procedures to be followed, and what was the 
role of the Treasury in those procedures. If any viewer inferred there was 
something corrupt in the asset sale process, that viewer could have reasonably 
presumed that there was something corrupt in the way the process was conducted 
by this department. 

... further weight is added to the Treasury's argument by the fact that the 
committee was "critical of the fact that such procedures were not adequately 
described in the programme so there could be no doubt as to the working of the 
sales process"... That criticism is an admission that the programme's portrayal of 
asset sales could have led to some viewers misunderstanding the conduct of asset 
sales. Any such misunderstanding is very likely to be a misunderstanding of the 
role and actions of the Treasury. 

TVNZ's response, in its 11 October letter, was to deny that the programme gave any 
impression of wrongdoing by the Treasury in the conduct of the asset sales and to assert 
that the Committee's criticism of the omission of an explanation of the sales process was 
a criticism of the omission of content which might have aided viewer understanding, not 
a criticism of an omission which could have caused misunderstanding by viewers. 
Accordingly, TVNZ denied that the Committee's criticism assisted the Treasury's 
argument. 

That same point about the effect of the omission of a description of the asset sales 
process had been explained earlier in TVNZ's 11 October letter, in the following terms: 

Far from distorting the department's [Treasury's] role and action in asset sales by 
omission, it [the programme] left viewers with a blank mind. It is difficult to know 



what feat of mental gymnastics could turn a nothing into a distortion. This aspect 
of missing backgrounding was the subject of some criticism by the Complaints 
Committee. It felt there should have been a brief recall of the asset sales 
processes to enable viewers to better cotton on to the point being made. Rather 
than being misled, as the complainant suggests, viewers were left in the dark. 

The Treasury's response was made in its 25 October letter as follows: 

Viewers' prior knowledge of the correct asset sales procedures is not "a nothing", 
and viewers were thereby not in the dark. The distortion arises through planting 
in the minds of knowledgeable viewers the possibility of corruption, in a process 
for which the Treasury is responsible. 

The Authority agrees with the Treasury's analysis and observes that TVNZ's Complaints 
Committee's reasoning as to the effect of the programme's omission of information about 
the asset sale procedures is inconsistent with the reasoning which supported its decisions 
on earlier complaints made by the Treasury. In the Authority's view, granted that some 
viewers of "For the Public Good" (probably most viewers, if the programme makers' 
reason for not including a description of the asset sale procedure was valid) would have 
gained from it an inaccurate impression of the Treasury's role in the asset sales, it was 
unfair that the Treasury was not provided with an opportunity to explain the procedures 
governing the sales. 

Accordingly, the Authority upholds the complaint that TVNZ, in broadcasting "For the 
Public Good", which programme did not provide the Treasury with the opportunity to 
comment on the asset sale procedures, breached the fairness requirement of standard 
6 of the Television Programme Standards. 

Standard 7 - Broadcasters to avoid the use of any deceptive programme practice which 
takes advantage of the confidence viewers have in the integrity of broadcasting 

The Treasury's complaint was that a breach of standard 7 was established by the half-
truths and innuendoes contained in the two statements which the Authority has earlier 
held did give untruthful impressions. Thus, the Treasury's argument was that the 
untruthful impressions of the statements about the asset sales revealed TVNZ's use of 
a deceptive programme practice which took advantage of the confidence viewers have 
in the integrity of broadcasting. Since TVNZ's Complaints Committee did not find any 
untruthfulness in the statements identified by the Treasury, it declined to uphold the 
standard 7 complaint. 

In the Authority's view, the critical word in standard 7 is "deceptive". By the use of that 
word, the standard is aimed at securing the avoidance of practices by which broadcasters 
deliberately aim to mislead their audiences. Accordingly, an allegation of a breach of 
standard 7 is a very serious matter. Indeed, the Authority would expect more detailed 

ment to accompany such an allegation than was presented to it by the Treasury. 



Although the Authority is aware that its views on the programme's use of advocacy 
journalism in a mainstream, ie uncommitted, programme such as "Frontline" support a 
conclusion that TVNZ did take advantage of the confidence which viewers have in the 
integrity of broadcasting, it is not convinced that the present allegation of a breach of 
standard 7 is established. In its view, a finding of a breach of standard 7 must be based 
on clear evidence that the techniques used in a programme were adopted for the purpose 
of misleading its audience. In default of that evidence, the Authority could only assess 
the programme itself in an attempt to divine the purpose for which the techniques used 
in it were adopted. Having undertaken that assessment, the Authority was left uncertain 
as to those motives. 

Accordingly, the Authority declines to uphold the complaint that TVNZ, in broadcasting 
"For the Public Good", breached standard 7 of the Television Programme Standards. 

The Action Taken by TVNZ 

In making its formal complaint, and anticipating a favourable decision from the 
Complaints Committee, the Treasury had asked TVNZ to broadcast on "Frontline", as 
soon as possible, a brief statement prepared by the Treasury. That statement was worded 
in such a way that, by its broadcast, TVNZ would have acknowledged that while "For the 
Public Good" may have implied that the Treasury was involved in improper practices in 
connection with the asset sales, the research for the programme had found no evidence 
of any such impropriety and TVNZ did not believe that the Treasury had been involved 
in any improper practices. 

In light of the fact that TVNZ's Complaints Committee did not uphold any of the 
Treasury's complaints and, instead of broadcasting the Treasury's prepared statement, 
released to the media the interim letter to the Treasury which stated that its complaints 
had not been upheld, it is not surprising that the Treasury referred to the Authority, for 
investigation and review, the action taken by TVNZ. 

At the conclusion of the letter referring the Treasury's complaint to the Authority - and, 
again, in anticipation of a favourable decision from this body - it was stated: 

If anything the need for a correction is now more compelling because TVNZ has 
compounded its original errors by releasing publicly the fact that the complaints 
committee had ruled against the Treasury without clarifying that TVNZ had no 
evidence of Treasury wrongdoing. 

... Our original proposed remedy, although it would now be broadcast months 
after the original wrong was committed, is still the appropriate one. 

ORDER 

'ng upheld the Treasury's complaints that standards 1 and 6 of the Television 
mme Standards were breached by "For the Public Good", the Authority is of the 



opinion that an order against TVNZ, by which it is required to publicly acknowledge the 
matters which the Treasury originally sought for it to acknowledge, is appropriate. 
Indeed, in all the circumstances, the Authority considers it appropriate that TVNZ be 
ordered to make a statement stronger in its effect than that originally suggested to it by 
the Treasury: the need for TVNZ to acknowledge the merits of the Treasury's complaint 
and the breaches of broadcasting standards which adversely affected it is all the more 
compelling now, in light of TVNZ's treatment of the complaint and the time which has 
elapsed since. 

Accordingly, pursuant to s.l3(l)(a) of the Broadcasting Act 1989, the Authority orders 
Television New Zealand Limited to broadcast, on the two occasions identified below, a 
correction and apology statement approved by the Authority and pertaining to the 
Treasury's complaint about "For the Public Good". 

That statement shall be broadcast immediately following the statement pertaining to the 
NZBR complaint (which has, in Decision No: 26/90, been ordered to be broadcast 
immediately following the 6pm One Network News on a week day on or before 21 
December 1990 and immediately following the 10pm One Network News on the same 
day). 

Further, that statement shall: 
- be read out by a presenter and appear in writing on the screen; and 
- be headed "Correction and Apology by TVNZ Ltd"; and 
- explain that TVNZ has been ordered by the Broadcasting Standards Authority to make 
the statement as a result of the Authority's Decision on the complaint of the Treasury 
concerning the "Frontline" programme "For the Public Good"; and 
- summarise the Authority's decisions on the Treasury's complaints; and 
- contain an acknowledgment that TVNZ has no reason to believe that the Treasury was 
involved in any improper practices in connection with state asset sales; and 
- contain an apology from TVNZ to the Treasury for the broadcast of "For the Public 
Good" in breach of basic television broadcasting standards. 

Co-opted Members 

Sir David Beattie and Mr G.F. Whitehead were co-opted as persons whose qualifications 
and experience were likely to be of assistance to the Authority. They took part in the 
deliberations of the Authority but the Decision is that of the permanent Members. 


