
J 

K. 

DECISION 

Introduction 

On the evenings of February 20, 21 and 22 1990, TVl's 6.30 pm Holmes programme 
broadcast items relating to the membership of the Labour Party in the Te Atatu 
electorate and the imminent selection there of a Labour candidate for the general 
election. On February 21 and 22 the 10 pm Network News on TV1 also gave attention 
to the Labour Party's situation in Te Atatu. 

As a result of the broadcasts, the Hon. Richard Prebble MP made two formal complaints 
to Television New Zealand Ltd. His first complaint, made by letter dated 26 February, 
was directed primarily against the Holmes programme of 21 February but also challenged 
elements of the Holmes programmes of 20 and 22 February. Mr Prebble's second 
complaint, made by letter dated 9 March, related to the 10 pm News of 21 February. 

In the letter of 9 March, Mr Prebble indicated that he would accept his two complaints 
being considered together by TVNZ's Complaints Committee. That course of action was 
adopted: the Complaints Committee determined both complaints on 28 March 1990, 
declining to uphold either of them. Mr Prebble was informed of the Committee's 
decisions and the reasons for them by letter dated 6 April 1990. 

ay 1990, being dissatisfied with the Committee's treatment of his complaints, Mr 

Decision No: 16/90 

Dated the 1st day of October 1990 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 
THE HON. RICHARD PREBBLE MP 
of Auckland 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND LTD 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.B. Fish 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 
Sir David Beattie Co-opted Member 



Prebble referred them to the Broadcasting Standards Authority pursuant to s.8(a) of the 
Broadcasting Act 1989. 

In his letter of referral to the Authority, Mr Prebble challenged the Complaints 
Committee's interpretation of his first complaint for being "legalistic" in that it was too 
restrictive. According to the Committee's interpretation, Mr Prebble's complaint was 
directed against the Holmes programme of 21 February and alleged breaches of s.4(l)(a) 
and (d) of the Broadcasting Act 1989, which provide: 

4(1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -
(a) The observance of good taste and decency; 

(d) The principle that when controversial issues of public importance 
are discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

It is clear from his letter of 8 May that Mr Prebble disputed the Committee's view that 
the bases of his complaint were s.4(l)(a) and (d) of the Broadcasting Act 1989. He 
maintained that it was quite clear from his letter of 26 February that -

the essence of my complaint was that the programme was unfair and inaccurate 
which is in contravention of the code of broadcasting practice for TVNZ. 

It is not clear from Mr Prebble's letter of 8 May that he also disputed the Complaints 
Committee's view that his complaint related only to the Holmes programme of 21 
February. The major focus of his letter is on that programme although there is one 
reference to the "three broadcasts" straying from the "high standard set by the BCNZ" 
(emphasis added). 

On 10 May 1990 Mr Prebble's letter was sent by the Authority to TVNZ for its 
comments, together with a request for relevant videotapes and/or transcripts of the 
programmes involved in his complaints. A videotape containing parts of the three 
Holmes programmes broadcast between February 20 and 22 and parts of the 10 pm 
News of 21 and 22 February was supplied shortly thereafter. However, TVNZ did not 
supply further comments on Mr Prebble's complaints, despite other requests, until early 
July. When its 17 page letter dated 4 July (and its 27 pages of enclosures) reached the 
Authority, it was sent immediately to Mr Prebble with a request for his comments. 

TVNZ's letter defended the Complaints Committee's interpretation that Mr Prebble's 
first complaint was based upon s.4(l)(a) and (d) of the Broadcasting Act 1989, reiterated 
- at length - the reasons for the Committee's decision upon the first complaint and raised 
new matters for the Authority's attention and information. That letter did not, however, 

tion Mr Prebble's reference to "three broadcasts": apparently, TVNZ did not take 
rence to mean that the three Holmes programmes broadcast between 20 and 22 

were the subjects of Mr Prebble's first complaint. 



Mr Prebble responded by letter to the Authority dated 31 July. In that letter, he again 
took issue with the Complaints Committee's interpretation of his first complaint and 
stated: 

Without consultation with me TVNZ decided my complaint against the three 
Holmes Shows was only in regard to Section 4(l)(a) and (d) of the Act. 
(Emphasis added). 

Believing it had sufficient information to consider the complaints, the Authority sent 
TVNZ - for its information - Mr Prebble's letter of 31 July and informed it that the 
Authority intended to so proceed. However, by letter dated 20 August, TVNZ alleged 
that Prebble's letter contained -

factual errors, misleading comment, misconceptions, misconstrual of what the 
company said, plus the introduction of previously unidentified Holmes 
programmes and grounds. 

Aware of the lengthy nature of the correspondence already received and the time which 
had elapsed since the complaints had been referred to it, the Authority was reluctant to 
allow TVNZ too much more time to elaborate its criticisms of Mr Prebble's last letter. 
Accordingly, on 4 September, having identified the statements in Mr Prebble's letter 
which seemed likely to have provoked TVNZ's criticisms, the Authority set them out in 
a letter to TVNZ and asked it to respond urgently - ie confirming or otherwise 
explaining the source of its criticisms. 

By letter dated 6 September, TVNZ confirmed that it objected to the statements from 
Mr Prebble's letter of 31 July which had been identified by the Authority. However, it 
made plain that those were not the only statements to which it objected. Upon receipt 
of TVNZ's letter, the Authority's Advisory Officer telephoned its writer and asked him 
to identify the remaining statements to which TVNZ objected. This done, the Authority 
was at last in a position to consider Mr Prebble's two complaints. 

Dispute Over the Content of Mr Prebble's First Complaint 

The Authority will deal at the outset with the dispute between Mr Prebble and TVNZ 
over the substance of Mr Prebble's first complaint. As has been stated, the Complaints 
Committee interpreted the complaint to relate only to the Holmes programme of 21 
February and to be alleging breaches of s.4(l)(a) and (d) of the Broadcasting Act 1989. 

Mr Prebble consistently maintained to the Authority that his complaint was not only 
based upon s.4(l)(a) and (d) of the Broadcasting Act but also on those programme 
standards in the Code of Broadcasting Practice for Television which require programmes 
to be fair and accurate. Mr Prebble's other argument - that his complaint concerned all 
three Holmes programmes screened between 20 and 22 February - was not made with 
the same consistency. Indeed, it appears that TVNZ was unaware of that argument until 
it read, Mr Prebble's letter to the Authority dated 31 July. 



With regard to Mr Prebble's argument that his complaint did not merely allege breaches 
of s.4(l)(a) and (d) of the Broadcasting Act 1989, TVNZ's letter of 4 July defends the 
interpretation taken by its Complaints Committee in these terms: 

It will be seen in the complainant's letter of 26 February that he identified two 
specific grounds (page 4) which clearly matched section 4(l)(a) and (d) of the 
Act. He did refer to the Act's requirements of fairness (top of page 4) but in the 
context in which it was used it did not specifically relate to programme output 
which was the subject of the complaint. 

Bearing in mind the helpful procedures guideline, or clear "map" drawn up by the 
Authority in Decision 3/90, it appeared to the company that no further initiative 
by way of clarification was called for. This interpretation by the company was seen 
as being reinforced by the complainant himself when he made it abundantly clear 
in subsequent correspondence (his letter of 28 February 1990) that he was no 
ordinary viewer lodging a complaint. Indeed he was not only knowledgeable as 
to the Act's provisions as a result of having "carefully read the Broadcasting Act 
1989", but also he had in fact helped to write the legislation. Any further inquiry 
as to grounds, or clarification in such circumstances, would surely be seen as 
downright insulting to his intelligence. 

... it appears the complainant who is clearly well conversant with the Act's 
detailed provisions, as already indicated, expects the company to not only examine 
the complaint on the basis of the grounds he identifies, but also any he may have 
overlooked and which might have a bearing if it suits his case! Whether the 
company's failure to add other grounds should be seen as a default by the 
complainant, and amount to a legalistic approach or not, would not only seem to 
be beside the point, but also would be an act not sanctioned by the Authority 
under its procedures guideline in Decision 3/90. Furthermore, the company would 
observe that it is entitled to take whatever legalistic approach it may consider 
appropriate, especially when the gravity of the penal provisions of the Act are 
taken into account. 

... With due respect to the complainant it is submitted that it is not obligatory that 
broadcasters, of their own volition, seek to remedy any imperfections they may 
perceive in cases made by complainants invoking statutory processes. This would 
apply particularly in the case of those who are not only well versed in the 
statutory provisions they invoke, but also those who are initiators of those 
provisions. 

In his letter to the Authority of 31 July, Mr Prebble responded: 

In my original letter of complaint of 26 February at no time did I confine myself 
to those two grounds. [Section 4(l)(a) and (d).] 

started my complaint with the following words "I wish to lay the following 
iplaint under the Broadcasting Act 1989. Television New Zealand has failed 
ts legal responsibility under the law to maintain the standards set out in the 



Broadcasting Act." I could not have made my grounds wider. TVNZ has 
deliberately attempted to confine it in order to avoid upholding my complaint. 

There is nothing in the Broadcasting Act which entitles TVNZ to decide that a 
complaint such as mine should be interpreted as being a complaint under Sections 
1(a) and (d) (sic). I still can't understand how the TVNZ Complaints Committee 
can reach such an amazing conclusion when anybody can see that my fundamental 
argument is that the programme was inaccurate. 

The Authority has considered very carefully the Complaints Committee's interpretation 
of Mr Prebble's first complaint and has decided, on balance, that it was not unreasonable 
granted the nature of Mr Prebble's original letter of complaint of 26 February. 

That letter comprises over four pages of background information to, comment upon and 
criticism of the three Holmes programmes broadcast between February 20 and 22. Its 
style can only be described as "scattergun": there is no discernible pattern to the letter's 
contents. It is true that the major part of the letter relates to the Holmes programme and 
other events of 21 February 1990. However, due to confusion in Mr Prebble's statement 
of the dates upon which the 20 - 22 February Holmes programmes were broadcast, one 
would need to be conversant with the content of those three programmes to make sense 
of Mr Prebble's statements about them and about the timing of other events occurring 
in that three day period. 

As a result of the nature of Mr Prebble's letter of complaint, it is possible to regard his 
mention of the words of s.4(l)(a) and (d) of the Broadcasting Act, which occurs towards 
the conclusion of the letter, as summarising, or stating the essence of, his complaint. 
Further, because of the letter's focus upon the content of the Holmes programme of 21 
February, it is possible to regard Mr Prebble's complaint as being directed solely against 
that programme. 

However, the Authority notes that, prior to the mention of the words of s.4(l)(a) and (d) 
of the Act, Mr Prebble's letter to TVNZ does refer to "false" statements and other 
"inaccurate" material in the Holmes programmes of 20 and 21 February. It also refers, 
several times, to the fact that no attempt was made to contact him for his comment upon 
the material broadcast on those two programmes - a failure which would ordinarily be 
regarded as "unfair" treatment of Mr Prebble if that material implicated him in irregular 
dealings. Finally in this regard, the Authority notes that Mr Prebble's letter criticises the 
apology delivered to him by Mr Holmes on the programme of 22 February. 

Therefore, while it has decided that the Complaints Committee's interpretation of Mr 
Prebble's complaint was not unreasonable in all the circumstances, the Authority advises 
that it considers the Committee's approach to have gone very close to the line beyond 
which the Authority would invoke s.l3(l)(c) of the Broadcasting Act. As the Authority 
£ated in Decision No: 3/90: 

^when a formal complaint expressly or implicitly alleges a breach of a 
.dcasting code of practice but fails to specify the code(s) or rule(s) upon which 



the complaint is based, the broadcaster should give the complainant the 
opportunity to elaborate, in terms of the codes, upon the precise nature of the 
complaint. Otherwise, the broadcaster's actions of determining the complaint 
according to its own interpretation of it may lead the Authority, upon a referral 
of the complaint to it, to exercise its power under s.l3(l)(c) of the Broadcasting 
Act 1989, requiring the broadcaster to reconsider the complaint in accordance 
with the complainant's own view of its basis (or bases) in the codes. 

While TVNZ believes that the above passage clearly condones the course of conduct it 
adopted with respect to Mr Prebble's first complaint, the Authority, as has been stated, 
is not so convinced. In its view, broadcasters who receive formal complaints which are 
framed in as confusing a manner as was Mr Prebble's, should, as a matter of 
commonsense and courtesy - quite apart from the presence of S.13(1)(C) in the 
Broadcasting Act 1989 - seek clarification from the complainant as to the grounds for the 
complaint before proceeding to determine it. The Authority does not believe that any 
complainant, even one well-versed in broadcasting matters, would take offence at a 
genuine attempt by a broadcaster to confirm, or to identify with more precision, the 
grounds of that person's formal complaint. 

However, with regard to Mr Prebble's argument that he could not have made the 
grounds of his complaint wider, the Authority notes that the broadcasting complaints 
processes would be unworkable if complainants could, in making a formal complaint to 
a broadcaster, purport to invoke in a very general fashion as many of the provisions of 
the Broadcasting Act and Codes of Broadcasting Practice as may be determined by the 
broadcaster or, on review, this Authority, to be relevant. Complainants must provide 
some specificity as to the basis of their formal complaints - although the Authority would 
not insist that relevant statutory or Broadcasting Code provisions be identified 
specifically if the gist of a complaint and its basis in the Act or Codes is reasonably 
apparent. 

It is because Mr Prebble's letter of complaint of 26 February contains an unusual blend 
of specificity and generality as to the bases of his complaint - all mixed in with 
descriptions of the Holmes programmes' content and other matters - that the Authority 
accepts TVNZ's interpretation of it. But it does not accept the argument that in light of 
the gravity of the penal provisions of the Broadcasting Act, TVNZ, or any other 
broadcaster, is entitled to take whatever "legalistic" approach to a formal complaint that 
it may consider appropriate. Section 6(l)(a) of the Broadcasting Act requires every 
broadcaster -

To receive and consider formal complaints about any programme broadcast by it 
where the complaint constitutes, in respect of that programme, an allegation that 
the broadcaster has failed to comply with section 4 of this Act; (emphasis added). 

In the view of the Authority, where a formal complaint alleges the breach of reasonably 
identifiable statutory or Code provisions, a broadcaster is obliged by s.6 to consider it on 
its own, terms. Where the substance of a complaint is vague or ambiguous but 
nevertheless the complainant plainly purports to invoke some relevant statutory and/or 
Code provisions, the logical course for the broadcaster must be to seek clarification from 



the complainant both so that s.6 may be complied with and so that the exercise of the 
Authority's S.13(1)(C) powers is avoided. As has been stated, the Authority considers that 
Mr Prebble's first complaint falls, by a slim margin, into the first of the two categories 
identified above. 

TVNZ's Request That the Authority Decline to Determine the Complaints 

Another preliminary matter for the Authority's determination was raised by TVNZ in 
its letters of 4 July and 20 August. There, it was stressed that Mr Prebble had issued 
proceedings in the High Court claimimg substantial damages for defamation in respect 
of the Holmes programmes of 20 and 21 February and the Network News of 21 
February. In TVNZ's view, the Authority should decline to determine a complaint, 
pursuant to s.ll of the Broadcasting Act 1989, when the complainant has commenced 
court proceedings over the programmes about which he or she is complaining to the 
Authority. 

Section 11 provides: 

The Authority may decline to determine a complaint referred to it under section 
8 of this Act if it considers -

(a) That the complaint is frivolous, vexatious, or trivial; or 

(b) That, in all the circumstances of the complaint, it should not be 
considered by the Authority. 

TVNZ suggested in its letter of 4 July that the Authority could decline to consider Mr 
Prebble's complaints by relying upon either paragraph (a) or (b) of s.ll. However, its 
letter of 20 August emphasised s. 11(b) as providing appropriate grounds for the 
Authority to decline to consider the complaints. 

TVNZ's main argument in support of its request that the Authority decline to consider 
Mr Prebble's complaints was that it is unfair for a person to have access to two legal 
procedures when the cause of the grievances is one broadcast programme. TVNZ also 
asserted that it was relevant to the exercise of the Authority's powers under s.ll of the 
Broadcasting Act that Mr Prebble is "no ordinary complainant" but rather a politician 
who may derive, from an Authority decision in his favour, benefits different from other 
complainants. Further, TVNZ made general arguments to the effect that the Authority's 
consideration of Mr Prebble's complaints could affect the court proceedings he had 
commenced. It asserted that the Authority's consideration of the complaints might appear 
to be a "stepping stone or pre-trial reconnoitre" for the court case and that Mr Prebble 
might obtain "case building material" in the process. 

e Authority does not agree that it should decline to consider Mr Prebble's complaints, 
iew, the complaints are certainly not "frivolous, vexatious, or trivial" within s. 11(a) 

roadcasting Act. 



Further, the Authority believes that the Broadcasting Act itself negates TVNZ's view that 
it is unfair for a person to have access to two legal procedures when the cause of the 
grievances is one broadcast programme. The Broadcasting Act 1989 does not contain a 
provision of similar effect to s.67(4) of the Broadcasting Act 1976 - pursuant to which the 
Broadcasting Tribunal could not entertain a complaint until the complainant waived the 
right to take legal action in respect of its subject matter. In the Authority's view, the 
absence of a similar provision in the 1989 Act signifies that a complainant is entitled to 
pursue a court action with respect to a broadcast programme as well as seeking the 
Authority's determination of a complaint about it based upon the Broadcasting Act 
and/or the Broadcasting Codes of Practice. 

The Authority also rejects TVNZ's argument that Mr Prebble's political position is 
relevant to the exercise of its powers under s.ll. A complainant's involvement in politics 
is no reason to disqualify him or her from relying upon the complaints procedures 
established by the Broadcasting Act. 

TVNZ's final argument - that the Authority's determination of the complaints would 
somehow affect the court proceedings which Mr Prebble has commenced - touches upon 
matters relevant to the Authority's exercise of its s.ll powers. The Authority 
acknowledges that if there were a risk of prejudice to a court action by it proceeding to 
determine a complaint, it should decline to do so. However, such prejudice cannot be 
assumed from the mere fact of concurrent proceedings before a court and the Authority: 
as has been stated, the 1989 Act allows such concurrent proceedings. 

The Authority has given careful consideration to the question whether its determination 
of Mr Prebble's complaints could prejudice the court action which he has commenced. 
It is of the view that the issues raised by the complaints before the Authority do not 
impinge upon the issues to be decided in court in a defamation action. As a result, it has 
proceeded to determine Mr Prebble's complaints. 

The Information Pertaining to Mr Prebble's Complaints 

There is a wealth of information to be summarised before the Authority can record its 
Decision on Mr Prebble's two complaints. For ease of reference, a guide to the 
presentation of that information is provided here. 

The information about Mr Prebble's first complaint will be presented as follows: 

(a) Summary of the Holmes Programme Items of 20 - 22 February 

(b) The Nature of Mr Prebble's First Complaint: Re the Holmes Programme 
of 21 February 

(c) Mr Prebble's Criticisms of the Holmes Programmes of 20 and 22 February 

(d) TVNZ's Complaints Committee's Decision Upon the First Complaint 



(e) Referral of the First Complaint to the Broadcasting Standards Authority 
and Mr Prebble's Later Comments 

(f) TVNZ's Comments After Referral of the Complaint. 

Next, the information pertaining to Mr Prebble's second complaint will be presented as 
follows: 

(a) Summary of the 10 pm News Item of 21 February 

(b) The Nature of Mr Prebble's Second Complaint 

(c) TVNZ's Complaints Committee's Decision Upon the Second Complaint 

(d) Referral of the Second Complaint to the Broadcasting Standards Authority 
and Mr Prebble's Later Comments 

(e) TVNZ's Comments After Referral of the Complaint. 

At the conclusion of both sets of information, the Authority's Decisions upon the two 
complaints will be recorded. 

MR PREBBLE'S FIRST COMPLAINT 

(a) Summary of the Holmes Programme Items of 20 - 22 February 

While the Authority accepts TVNZ's interpretation that Mr Prebble's first complaint 
relates only to the Holmes programme of 21 February, some information about each of 
the three programmes broadcast between 20 and 22 February is necessary. 

20 February 

The subject of possible "rigging" of Labour Party membership in the Te Atatu electorate 
was introduced by an item on the Holmes programme of 20 February. Part of the item 
comprised segments of interviews with two senior Labour Party officials, Messrs Beyer 
and Hoyte, who made accusations of membership rigging. Elsewhere in the item, a 
reporter paraphrased the men's accusations and made other comments which tended to 
confirm their truth. 

The accusations were that the Backbone Club had recently secured the registration of 
numerous Pacific Islanders as Labour Party members in Te Atatu in order to boost 
support for the Club's preferred candidate for that electorate. 

-Mr Hoyte stated that many of the Pacific Islanders appeared to be recent immigrants: 
they,.did not have addresses and, prior to their registration in the Party, had not been on 
the electoral roll. The reporter stated that, on 31 December 1989, 330 Pacific Islanders 



from outside Te Atatu had joined the Labour Party in that electorate as well as "several 
hundred" more from within Te Atatu. He also stated that when Labour Party officials 
had tried to reach some of those members by telephone: 

in nearly every case the people signed up either could not speak English or had 
no knowledge at all of the Labour Party. 

At one point in the report's elaboration of the Backbone Club's alleged responsibility for 
the state of affairs in Te Atatu, film was shown of an unidentified gathering of people 
in a hall. The reporter stated in the voice over: 

The Backbone Club is a zealous group hellbent on pursuing the philosophy of 
Roger Douglas and has been at the centre of major ructions within the party and 
there have been none bigger than the question of Union block voting rights. The 
Backbone Club claims the Unions are given an undemocratic advantage. 

In the film accompanying the first part of that voice over, there was a close shot of Mr 
Prebble, followed by a shot of a scuffle between men standing at the rear of the hall. No 
other film of Mr Prebble was screened on the Holmes programme of 20 February. 

21 February 

The Holmes programme of 21 February 1990 rescreened some ninety seconds of the 
material from the previous evening's programme, including the extracts of the interview 
with Mr Hoyte and the reporter's statement of the number of Pacific Islanders registered 
as Labour Party members in Te Atatu on 31 December 1989. 

Next the reporter was shown calling at three Auckland houses, the addresses of which 
had been registered as those of Te Atatu Labour Party members. In each case, 
irregularities in the members' registration were suggested by the residents' own words 
on camera and the reporter's elaboration in the voice over. 

By far the greatest attention was given to the third house, in Ellerslie, occupied by the 
ten members of a Tongan family - the Hinganos. In an interview with Mr Salesi Hingano, 
occupying nearly five minutes and conducted in English, it emerged that all ten members 
of his family, including his eight children whose ages ranged from five to eighteen years, 
were registered as Labour Party members in Te Atatu. 

At one point during the interview and in response to questions from the reporter which -
from the lengthy pauses before his responses - Mr Hingano may not have fully 

comprehended, Mr Hingano produced, from an envelope he was holding, the Labour 
Party membership cards of all the members of his family. The reporter read them and 

ade statements implying that the younger members of the family were not entitled to 
bour Party members. Particular attention was given by the reporter to the 

ship of Mr Hingano's fourteen year old daughter, who was present during the 
, and the membership of another daughter, aged twelve. 



When the reporter asked Mr Hingano who had sent the sheet of membership cards to 
him, Mr Hingano said "I don't know" and, after a pause, added that he had received a 
letter that week. The reporter then took the envelope from Mr Hingano and said -

You got a letter this week, yes, from the Honorary ... Oh, I see, so this was the 
envelope sent to Mr Hingano. [Reading from the envelope which was held up to 
the camera for several seconds] "If undelivered return to the Honorary [sic] 
Richard Prebble, Parliament Buildings, Wellington." Was there a letter that came 
with this too, Mr Hingano? 

The reporter asked what the letter said but, when Mr Hingano paused before saying that 
it was about a meeting, took the letter from Mr Hingano, skimmed its contents and read 
out -

Michael and Judith Bassett cordially invite you to a function at their home on the 
24th of February. 

The reporter asked Mr Hingano if he was planning to go to the meeting and, when Mr 
Hingano said yes, stated "You plan to go to the garden party". He then asked Mr 
Hingano if he had ever lived in Te Atatu and received a negative answer. The item 
closed with the reporter's statement that the Holmes programme had discovered twenty 
two irregularities in Labour Party membership in Te Atatu. 

22 February 

The trailer to the item on the Holmes programme of 22 February rescreened ten seconds 
of the interview with Mr Hingano in which the reporter focused on the Labour Party 
membership of Mr Hingano's fourteen year old daughter. 

The programme itself commenced with Mr Holmes commenting upon the Labour Party's 
meeting in Te Atatu the previous night at which its candidate for the electorate was to 
be selected. The news of the day had carried the story that the President of the Labour 
Party had announced at 3 am that a selection had not been made. Mr Holmes adverted 
to this fact and to the belief that there had been a majority vote for the candidate widely 
thought to be supported by Dr Bassett before stating that the Backbone Club had 
apparently been banned that day by the Head Office of the Labour Party. 

The next segment of the programme, comprising some three minutes, was devoted to 
outlining the history of the Club, its opposition to the use which Unions had made in the 
past of their ability to influence the choice of Labour Party candidates, and the Labour 
Party's candidate selection procedures. Then followed a live interview by Mr Holmes of 
a reporter standing on the steps of Parliament, occupying some three and a half minutes. 

^ast fifty seconds of that interview the reporter revealed that the Labour Party's 
({ship rules allow anyone over the age of fourteen to be a member, that there is 

CO I 



a category of membership known as family membership and, in addition, that there is a 
separate category of Pacific Island branches in the Labour Party to which a member can 
belong regardless of whether she or he lives in the area. The reporter said that, in the 
light of that information, it was legal for a Pacific Islander living in Ellerslie to be a 
member of the Te Atatu Pacific Island branch of the Labour Party. 

After an advertisement break, Mr Holmes stated that there had been "cries of vote 
rigging" in Te Atatu and that the allegations "are these". A rescreening of extracts from 
the previous two evenings' Holmes programmes followed, with a new voice over. 
Included in the two and a quarter minute rescreening were extracts from the reporter's 
visits to the three houses, with a voice over statement that the Holmes programme had 
discovered twenty two irregularities in Labour Party membership, as well as part of the 
interview with Mr Hoyte in which he said that the registration of Labour Party members 
in Te Atatu was rigged. The rescreening ended with the voice over statement that the 
people behind the allegations "are still sticking by them". 

Dr Bassett was then interviewed live by Mr Holmes for over six minutes. The focus of 
the questions was on the Labour Party's failure to select a candidate for Te Atatu and 
Dr Bassett's views on that but towards the end of the interview Mr Holmes asked Dr 
Bassett who had sent the Hingano family their Labour Party membership cards. Dr 
Bassett replied "I don't know - Head Office I presume. That's what normally happens" 
and made a brief elaboration before Mr Holmes returned to the main line of his 
questions and then concluded the interview. 

Next, Mr Holmes announced: 

On the programme last night we interviewed a Tongan man, Mr Hingano, who 
showed us a list of Labour Party membership cards made out for himself, his wife 
and his young children. Mr Hingano brought the cards out from an envelope 
along with an invitation to attend a function at Dr Bassett's home. Our camera 
showed that the envelope came from Mr Prebble's office. 

We accept Mr Prebble's assurances that neither the membership cards nor the 
invitation were sent in the envelope from Mr Prebble's office. 

At that point Mr Holmes' eyes darted to his left before returning to the camera. He then 
stated: 

Television New Zealand wishes to express its regret to Mr Prebble for any untrue 
implications in last night's item and to apologise for any embarrassment which 
may have been caused to him. 

Mr Holmes looked at the camera for a moment before introducing the next part of the 
show in these words: 

Now, next we'll go to Central Otago which will, I'm sure you'll agree, be a 
-. pleasant relief. 



(b) The Nature of Mr Prebble's First Complaint: Re the Holmes Programme of 21 

As was determined by TVNZ's Complaints Committee, the first element of Mr Prebble's 
complaint is that s.4(l)(a) of the Broadcasting Act (the "good taste and decency" 
provision) was breached by the broadcast of the interview with Mr Hingano. In his letter 
of complaint of 26 February, Mr Prebble stated: 

I believe the programme has offended against the observance of good taste and 
decency. To interview a man whose English is not good, to put words in his 
mouth is a disgrace to broadcasting and appalling bad taste. 

There is underlying racism in the programme. There is the suggestion that a 
knowledge of the English language is required to participate in politics. The 
"facts" given regarding the Labour Party membership rules are simply incorrect. 

As was determined by TVNZ's Complaints Committee, the second element of Mr 
Prebble's complaint is that s.4(l)(d) of the Broadcasting Act was breached by TVNZ's 
failure to seek his comments about the "envelope incident" before the broadcast of the 
Holmes programme of 21 February. Section 4(l)(d) provides: 

4(1) Every broadcaster is responsible for mainitaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -

(d) The principle that when controversial issues of public importance 
are discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are 
given, to present significant points of view either in the same programme 
or in other programmes within the period of current interest. 

In Mr Prebble's view, TVNZ's failure to seek his comments was rendered more 
blameworthy by the fact that he had contacted TVNZ personnel involved with the 
Holmes programme and apprised them of his rejection of allegations made there. 
However, his original letter of complaint is confusing as to the times and dates upon 
which Mr Prebble contacted the TVNZ personnel. 

Having checked both with Mr Prebble and with TVNZ, the Authority is satisfied that the 
following sequence of events occurred: 

On 20 February at 4.30 pm Mr Prebble received a fax alerting him to the fact that 
Mr Beyer had made statements naming Mr Prebble as being somehow involved in 
membership rigging in Te Atatu. 

Mr Prebble immediately telephoned the New Zealand Labour Party headquarters 
and was informed of its view that Mr Beyer's allegations were false and defamatory. 

D^X. Just after 6 pm on 20 February Mr Prebble saw a "trailer" for that evening's 
trass programme which said that there would be revelations regarding Te Atatu. 

February 



Mr Prebble then contacted his lawyer who, at about 6.15 pm, spoke by telephone 
to Mr Peter Wear of the Holmes programme. Mr Prebble's lawyer advised Mr Wear that 
Mr Prebble had seen Mr Beyer's news release, that it was false and defamatory and that 
Mr Prebble would be watching the Holmes programme. Mr Wear assured Mr Prebble's 
lawyer that there was no cause to worry: the Holmes programme would be careful. 

No attempt was made by the Holmes programme to contact Mr Prebble before 
the broadcast, on 21 February, of the interview with Mr Hingano. 

Upon seeing that interview, Mr Prebble telephoned the Holmes programme and 
advised that he had never sent the letter shown there and that the programme had very 
seriously defamed him. Mr Prebble's letter to TVNZ of 26 February states that he did 
this "so that the Holmes show could publish my denial immediately - they chose not to 
do so." 

Mr Prebble's telephone call was made at the time the Holmes programme of 21 
February was concluding or just as it concluded. (TVNZ informed the Authority that the 
call was received at "about 6.55 pm", when the programme had finished - the time to 7 
pm being occupied by commercials and news headlines.) 

No subsequent attempt was made by the Holmes programme to seek Mr Prebble's 
views upon the material broadcast on 21 February. 

In his letter of 26 February to TVNZ, Mr Prebble summarised the s.4(l)(d) element of 
his complaint as follows: 

The Holmes Show has broken the standards set out in the Broadcasting Act. In 
particular, the principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, to 
present significant points of view either in the same programme or in other 
programmes shown currently. 

The Holmes Show knew 24 hours before broadcasting that I strongly disputed the 
accuracy of the allegations being made. 

At no time - even now - has the Holmes Show sought from me the real facts. 

One single telephone call would have prevented me being the subject of ridicule, 
contempt and outrageous slander. 

(c) Mr Prebble's Criticisms of the Holmes Programmes of 20 and 22 February 

Although it has accepted that Mr Prebble did not make plain, in his letter of 26 
"F&bruary, an intention to make a formal complaint about the Holmes programme of 20 
February, for the sake of completeness the Authority expresses its view that the 
comments made by Mr Prebble in that letter would not have supported a successful 



complaint against the programme. His only comments were: 

My name was not mentioned on that show. However the background film showed 
me prominently on a number of occasions, enough to link me to the general 
accusation of irregularity. 

(The background material was inaccurate. There was film of the 1989 Auckland 
Labour Regional Conference. I was shown, then the camera panned to some 
fighting - which was described as left versus right. In fact it was nothing of the 
sort. A trade unionist punched an Australian journalist. There was no physical 
fighting between delegates at the Conference.) 

As has been noted earlier, the background film on the Holmes programme of 20 
February showed Mr Prebble on one occasion only. (It was the background film to the 
programme of 22 February, in which the history of the Backbone Club was outlined, that 
showed Mr Prebble on more than one occasion.) The Authority does not believe that 
one shot of Mr Prebble in the programme of 20 February was sufficient to link him to 
the accusations that were made there about irregularities in the Te Atatu Labour Party 
membership. 

With regard to Mr Prebble's other comments - about the film footage of the Auckland 
Labour Regional Conference being used inaccurately as background to part of the 20 
February Holmes item - the Authority notes first that, being in parentheses, those 
comments do seem to be intended as an "aside" rather than as a formal complaint. 
However, there is some truth in Mr Prebble's comments. As was noted in the summary 
given of the 20 February Holmes programme, film of the Regional Conference was 
screened, without the occasion being identified, to the accompaniment of a voice over 
which described the "ructions" in the Labour Party caused by the Backbone Club's 
opposition to Union block voting rights. 

The Authority would not be inclined to regard the discrepancy between the film and the 
voice over as sufficient to maintain a complaint of inaccurate programme content. It is 
well known that the film accompanying News and current affairs stories is not always 
"fresh" or exactly on point. The film of the Conference was clearly relevant to the 
reporter's voice over insofar as it showed people holding up voting cards. Beyond that, 
the reporter did make his story "fit" the film even more by talking of "ructions" within the 
Labour Party as shots of the scuffle screened. However, as stated, the Authority inclines 
to the view that this element of the Holmes programme of 20 February would not 
warrant the upholding of a complaint based on the inaccuracy of programme content. 

With regard to Mr Prebble's criticism, in his original letter of complaint, of the apology 
delivered to him on the Holmes programme of 22 February, the Authority merely notes 
here that the apology will be examined in the course of the Decision upon Mr Prebble's 
complaint that s.4(l)(d) of the Broadcasting Act was breached by the broadcast of the 
Holmes programme of 21 February. 



(e) Referral of the First Complaint to the Broadcasting Standards Authority and Mr 
Prebble's Later Comments 

dated and received on 8 May 1990, Mr Prebble referred his complaints to the 

(d) TVNZ's Complaints Committee's Decision Upon the First Complaint 

The Complaints Committee's decision is explained in TVNZ's letter of 6 April to Mr 
Prebble, in these terms: 

In the case of the Holmes item it was considered in terms of section 4(l)(a) and 
(d) of the 1989 Broadcasting Act which you specifically identified. They require 
broadcasters to observe standards which are consistent with good taste and 
decency; and the principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities are given, to 
present significant points of view either in the same programme or in other 
programmes within the period of current interest. 

Given the fact that you were able to expand on the matter in question in a 6-
minutes and 38-seconds interview with Lindsay Perigo, [on the 10 pm News of 21 
February] the Committee had difficulty in understanding how you claim that 
section 4(l)(d) of the Act was in question. The matters you discussed at 10pm 
with Mr Perigo had been reflected in the Holmes programme so it was clear that 
they came within the period of current interest as the Act provision requires. 

The basis for your allegation relating to section 4(l)(a) being breached appeared 
to the Committee to relate to the fact that the reporter interviewed a Tongan 
whose command of the English language may have been imperfect. However a 
careful study of the interview showed that although the interviewee was slow in 
his responses he knew full well what was being said to him. This, in the 
Committee's view, could not in the ordinary meaning of the words, offend "against 
the observance of good taste and decency." 

With regard to Mr Prebble's criticism of the apology broadcast on the Holmes 
programme of 22 February, TVNZ's letter states: 

Given that you had an opportunity to explain your point on the 10pm programme, 
which may not have been seen by everyone who saw the Holmes item, the 
company the next day, in the Holmes programme, carried an explanation of your 
position, accepted your assurances on the matter and went so far as to apologise 
to you for any embarrassment which may have been caused for any untrue 
implications which may have been seen as possible. 

On that basis then: 

The Committee was unable to determine that either provision of the Act had 
been breached. Accordingly your complaint was not upheld. 



Authority, making some comments upon them and their treatment by TVNZ's 
Complaints Committee. 

While the first element of Mr Prebble's complaint to TVNZ was that the 21 February 
Holmes programme's interview with Mr Hingano breached the requirements of s.4(l)(a) 
of the Broadcasting Act concerning "good taste and decency", his letter to the Authority 
of 8 May claimed that the interview was an example -

of television reports purporting to interview people whose knowledge of English 
is so poor that the reporter can and does put words in their mouths. In this case 
it causes the public to "denigrate and discriminate" against the Tongan community 
and the right of Tongans to participate in the democratic processes. I have, with 
an interpreter, spoken to Mr and Mrs Hingano. They had no idea what was being 
said to them. 

The Authority notes that, by the reference to the words "denigrate and discriminate", Mr 
Prebble's 8 May letter to the Authority appears to be invoking standard 26 of the Codes 
of Broadcasting Practice governing television programmes. 

In his letter of 31 July, Mr Prebble's comments about the interview with Mr Hingano 
were once more couched in terms of s.4(l)(a) of the Broadcasting Act. He stated there: 

Interviewing a member of a minority ethnic community, who does not speak 
English well, and putting words in his mouth, is I submit at the very least bad 
taste. To find otherwise is to approve state television harassing minorities. 

With regard to the second element of his complaint - that s.4(l)(d) of the Broadcasting 
Act 1989 was breached by its broadcast - Mr Prebble's letter of 8 May states: 

The [Complaints] Committee appears to believe that TVNZ can meet this 
obligation by broadcasting false information at 6.30 and then giving a right of 
reply at 10 o'clock. I believe that the requirement of the Act is not met unless a 
reasonable effort is made to present the alternative view first in the same 
programme. No such attempt was made by TVNZ. To interpret the Broadcasting 
Act the way the Committee has done is to give broadcasters an ability to 
broadcast false information providing a correction is published within a 
reasonable time. That is not the law. 

In his letter of 31 July, Mr Prebble disputed TVNZ's claim that the pressures of time 
were such as to prevent it from seeking his comments about the "envelope incident" 
before the broadcast of the Holmes programme on 21 February. He also challenged 
TVNZ's "extraordinary interpretation" of s.4(l)(d), arguing that the provision -

is not a licence for TVNZ to recklessly broadcast information that is inaccurate. 
That provision is there to ensure the different views are broadcast. Whether I sent 

""""""X a letter is a question of fact not a point of view so TVNZ cannot use Section 

\ 
NKl)(d) as a defence. 



MR PREBBLE'S SECOND COMPLAINT 

(a) Summary of the 10 pm News Item of 21 February 

On the 10 pm News of 21 February the presenters introduced the first item with a 
statement that a critical meeting was being held in Te Atatu to select a new Labour 
Party candidate but that -

the meeting's been overshadowed by the storm that's blown up over membership 
recruitment in the Auckland area. 

Allegations of impropriety have been raised. We'll be putting those allegations to 
SOE Minister and Auckland Central MP Richard Prebble who's joined us live. 
But first Rob Neale with this report from tonight's meeting in West Auckland. 

(f) TVNZ's Comments After Referral of the Complaint 

By its lengthy letter dated 4 July, TVNZ made comments to the Authority in response 
to Mr Prebble's letter of 8 May. 

With regard to the complaint that s.4(l)(a) of the Broadcasting Act 1989 (the "good taste 
and decency" provision) was infringed by the Holmes programme's interview with Mr 
Hingano, TVNZ's letter of 4 July contains a transcript of the interviews conducted at the 
three Auckland houses and then states: 

It is clear that the above transcript shows not only that the subjects understood 
what was being asked of them, but that the reporter was at pains to make sure 
the questions were understood. 

With regard to Mr Prebble's complaint that s.4(l)(d) of the Act was breached by the 
Holmes programme of 21 February, the letter of 4 July reiterates TVNZ's view that Mr 
Prebble was given a reasonable opportunity, on the 10 pm News of 21 February, to 
present his view of the "envelope incident". It also emphasises the tight timeframe in 
which the Holmes programme was operating on 21 February: 

The material shot at the Hingano household came in very late in the evening on 
the 21st - it was not shot in Ellerslie until 4.30 pm ... The tight deadline meant 
that no attempt was made to contact the complainant before the Hingano 
material was broadcast. But to say the Minister had no chance to reply is 
demonstrably false. He was on the late edition of the Network News for 6 
minutes and 38 seconds - far longer than the entire Hingano sequence on Holmes. 
He was seen to vigorously deny any link with the Te Atatu registration cards. 

Lastly in this regard, the letter refers to the apologies to Mr Prebble broadcast on both 
Holmes and the 10 pm News of 22 February and states: 

It is difficult to know what more the company could have done. 



The report from the hall at which the Te Atatu selection meeting was being held 
emphasised that allegations of impropriety had been made about membership in the 
electorate. Three of the candidates for selection made brief statements on camera about 
the effect of those allegations upon members in Te Atatu and the reporter concluded 
that their effect upon the outcome of the selection process remained to be seen. 

Next, a rescreening of over two minutes of extracts from that evening's Holmes 
programme was broadcast, including extracts from the three house visits. At one stage, 
the voice over stated that: 

Eight of the Hingano children are registered. Their ages range from five to 
eighteen. And there's more. 

At that point the segment of the interview with Mr Hingano was rescreened in which the 
reporter held up the envelope to the camera and read from it Mr Prebble's 
Parliamentary address. 

One of the News presenters then stated: 

And the Te Atatu vote rigging allegations have fired across the floor of 
Parliament tonight with Opposition Leader Jim Bolger accusing the Minister of 
SOEs of corruption. Mr Bolger says the Minister abused his Parliamentary 
mailing privileges to sign up members all round Auckland. 

A three and a quarter minute report on the reaction in Parliament that night was then 
screened. First, to the accompaniment of film of proceedings in the House, the reporter 
stated: 

Tonight's Address and Reply Debate was overshadowed by the Holmes show 
allegations about irregularities in the Labour Party's Te Atatu electorate. 
Opposition Leader Jim Bolger accused State-owned Enterprises Minister Richard 
Prebble of corruption. 

Mr Bolger was then shown saying: 

If you are a 4 year old in Auckland and of Island descent the Minister of SOEs 
will use the parliamentary privileges of this Chamber to invite you to join 
[Interjection: And send a receipt] - and send you a receipt. What he is doing is 
corrupting the system. 

Next, while film screened of Mr Mallard speaking in Parliament, the reporter's voice 
over explained that Mr Mallard, "the chief Government Whip", had interrupted Mr 
Bolger to announce that he had spoken to Mr Prebble that night and Mr Prebble had 
denied the allegations made against him. But, the reporter stated: 

That didn't stop Mr Bolger from carrying on. 

^ B o l g e r was filmed saying: 
t 



Because on television a million New Zealanders saw the franked stamp of this 
Parliament on the envelope that the Minister of SOEs sent to 4 year old Islanders 
who can't speak English, telling them that they were members of the Labour 
Party for the Te Atatu selection this evening. 

I cannot call that corrupt, Mr Speaker, because you've said I must not but I must 
say that it's an amazing use of the franking system - an amazing abuse of the 
franking system of this Parliament - acknowledged, acknowledged by the Senior 
Labour Whip. 

To the accompaniment of film of Mr Palmer sitting in Parliament, the reporter then 
stated that the Prime Minister -

sat quietly while Mr Bolger mounted his attack. 

Next, the reporter said that Mr Prebble had entered the Chamber and made a personal 
denial but that -

because of the rules under which we are allowed to televise Parliament, we can't 
show him making that statement. 

The reporter continued: 

Mr Palmer, replying to Mr Bolger, paid only scant attention to the Te Atatu affair 

And Mr Palmer was shown making the following statement to the House: 

... that when people cast allegations from one side of the House to the other 
about matters of this sort, it is necessary to check the facts and it is necessary to 
see what the Rules of the House are and in fact I believe that a considerable 
injustice is being done by the manner in which the material was used in the 
House tonight in respect of the Member for Auckland Central. 

Finally in the Parliamentary report, the reporter stated that Mr Palmer then "leapt" to 
the "more comfortable ground" of his vision for the 1990s and Mr Palmer was shown 
speaking for several seconds about the sort of New Zealanders he wanted to see by the 
year 2000. 

At that point, one of the News presenters, Mr Lindsay Perigo, introduced Mr Prebble 
as "the man at the centre of tonight's Parliamentary row" and interviewed him live for 
some six and a half minutes. During the first half of the interview, the focus of Mr 
Perigo's questions was upon the envelope from which Mr Hingano had been seen, on the 
Holmes programme, to produce his family's Labour Party membership cards as well as 
the invitation to the function at Dr Bassett's house. Mr Perigo's opening statement was: 

Minister, at the very least in all of this you must acknowledge being guilty of 
isuse of your Parliamentary stationery. 



In a response that lasted approximately one minute and 10 seconds, Mr Prebble firmly 
rejected Mr Perigo's statement. He stated that what had been seen on Holmes that 
evening was an example of how the camera can lie: that he had not sent any of the 
letters seen on the Holmes programme. Rather, he said, as Minister of Pacific Island 
Affairs, he had sent Mr Hingano - in the envelope that had been seen on the Holmes 
programme - a letter written in Tongan which had nothing to do with the Te Atatu 
selection or with joining the Labour Party. 

As Mr Prebble proceeded to repeat that he had not misused his Parliamentary stationery, 
Mr Perigo asked the question: 

How is it then that the membership cards arrived in your envelopes? 

Mr Prebble stated that the cards did not arrive in his envelope: that that was a false 
allegation made by television and which was being made again. Mr Perigo interrupted 
Mr Prebble to ask: 

Are you saying that we put those tickets in that envelope after the event? 

Mr Prebble replied that he was saying that someone else put them there, whether TVNZ 
or the person who received them. He said that the letter he had sent in the envelope was 
written in Tongan and had nothing to do with joining the Labour Party and that if the 
reporter had bothered to contact Mr Prebble before "assassinating" him "in front of a 
million people" he could have told the reporter that. He added that if the reporter had 
realized he was speaking to someone whose grasp of English was not good and had got 
someone to translate his questions to Mr Hingano, he would have found that he was 
doing Mr Prebble a "massive injustice". 

Mr Perigo then asked whether Mr Prebble would acknowledge that: 

If those tickets were in that envelope originally ... it would be a misuse of that 
stationery. 

Mr Prebble acknowledged that but explained again that that had not been the case, to 
which Mr Perigo stated: 

So somehow, mysteriously, those tickets ended up... 

Mr Prebble interrupted to explain that there was nothing particularly mysterious about 
it: that he had used envelopes to put other things in and, no doubt, that is what had 
happened with Mr Hingano. He added that he keeps a record of every letter sent from 
his office, including a record of its contents, and that he could prove that the letters 
"flashed around" on the Holmes programme that night did not come in the envelope 
shown. The letter he sent, he said, was an "absolutely correct" letter written in Tongan 
because he knew that its recipient did not understand English. 

" " " ^ 

At.thaYpoint, Mr Perigo turned his line of questioning to the Te Atatu membership issue 
[•and Mr \ Prebble agreed to respond, so long as it was understood that he was being 

i r" \ 

' " 1 

'I. •: r/ 



(b) The Nature of Mr Prebble's Second Complaint 

The essence of Mr Prebble's second complaint is that the part of the News item dealing 
with the reaction in Parliament to the Holmes programme's allegations about Mr 
Prebble was not fair and accurate. 

Mr Prebble summarised his view of the News' Parliamentary report in his letter to 
TVNZ of 9 March, in these terms: 

... to the ordinary viewer watching the Parliamentary report they would have 
concluded: 

1. I had been accused of corruption. 

2. That this had pre-occupied the whole of the Address and Reply debate. 

3. That the Prime Minister had somehow acquiesced in this charge and that 
I had given a very weak denial, ie all of the Holmes show allegations about 
me were correct and that reasonable people have concluded I was corrupt. 

Contrary to those conclusions, Mr Prebble gave details in his letter of the following 
matters: 

Mr Bolger did not accuse him of "corruption" but of "corrupting the 
stem", a lesser charge; 

"dragged into" that issue although he was not involved. 

In the remainder of the interview Mr Prebble made several points which contradicted 
that evening's Holmes programme's coverage of the issue of Labour Party registrations 
in Te Atatu. He said that although it was within Labour Party rules for a 15 year old to 
be a member of the Party, he did not agree with the rules in that respect. Mr Prebble 
also said that he understood there had been a "bureaucratic muck up" in the registration 
of some people in Te Atatu, that the Labour Party had discovered it and had struck 
those people off and that the media had got hold of the story after the fact. Further, he 
made the point that the interviewer on the Holmes programme had put "words in 
people's mouths"; that if Tongan Television turned up on Mr Perigo's doorstep and asked 
him questions in Tongan he would "look pretty stupid too" and that, because of the 
language difficulty, he did not believe that the Holmes programme had proven that the 
people interviewed did not know they were Labour Party members. 

Towards the conclusion of the interview, Mr Prebble explained the Labour Party rule -
which he said he did not agree with and over which he had taken the Party to court -
that people living outside an electorate can be registered there. Finally, in contradiction 
of the Holmes programme's report, he stated that nobody who had been enrolled in Te 
Atatu in the last 12 months could participate in the Te Atatu selection - that it was all 
"a storm in a teacup". 



Mr Bolger's comments about Mr Prebble occupied only one sixteenth of 
his address and took only a few minutes of the more than two hour Address and 
Reply debate; 

Mr Prebble did not simply "deny" the Holmes programme's allegations in 
Parliament: he "went further and explained how the envelope came to be in Mr 
Hingano's possession .... a much stronger statement than a simple denial"; 

"Every Parliamentarian and Parliamentary reporter knows that Geoffrey 
Palmer always sits quietly no matter what is said, that is his style." The reporter's 
comments about Mr Palmer - that he "sat quietly" while Mr Bolger accused Mr 
Prebble of corrupting the system and that, in his own speech, he "paid only scant 
attention to the Te Atatu affair", together with the film clip shown of Mr Palmer's 
speech - "gave the impression that the Government somehow accepted the validity 
of the allegation"; 

While TVNZ could not broadcast film of Mr Prebble making his 
statement, it could have broadcast his statement together with a still picture of 
him. In Mr Prebble's view, given the very serious allegation against him which the 
10 pm News "decided to broadcast", it should have broadcast his statement in 
response "instead of Television's inadequate summary". 

Mr Prebble's letter summarises his complaint against the 10 pm News of 21 February in 
these terms: 

Television New Zealand's use of edited highlights of Parliament, its failure to be 
fair in its reporting of my statements and its totally misleading comments from its 
reporters, is worse than reckless. It appears to be malicious and an attempt to use 
Parliament in order to substantiate alegations that Television New Zealand 
invented in the first place. 

... The News at 10.00pm was incorrect, unfair and didn't meet the requirements 
of the Broadcasting Act to be balanced. 

(c) TVNZ's Complaints Committee's Decision Upon the Second Complaint 

With regard to Mr Prebble's second complaint, TVNZ's letter of 6 April first makes the 
point: 

... the Committee noted that you did not identify any specific statutory provision 
although judging by the tenor of your complaint it seemed clear that rule 12 of 
the Television Programme Standards Codes, under the News and Current Affairs 
heading, would be at issue. It requires that news must be presented accurately, 
objectively and impartially. Your complaint was accordingly assessed in terms of 
that rule. 

' rMr Prebble's complaint is then summarised in these terms: 



Your complaint was basically that the report was not a fair and accurate account 
of what went on in Parliament that night, in that it did not contain the contents 
of your personal statement to the House; that it did not fairly reflect the content 
of the speeches in the Address and Reply debate; and that, in your view, it 
suggested that the Prime Minister acquiesced in the charge that the Leader of the 
Oppposition made. 

With regard to the first of those matters - that the News item did not contain the 
contents of Mr Prebble's personal statement to the House - the Complaints Committee's 
decision is explained in this manner: 

The reason for the contents of your personal statement not being included in the 
item was stated in the report. As you will know the arrangement by which certain 
proceedings of Parliament are able to be taped for television use does not allow 
for unscheduled events such as your statement. 

You will recall that immediately after you made your statement Richard Harman 
[a TVNZ political reporter] approached you and pointed out that he was unable 
to use pictures of you making your statement because of House rules. He 
suggested that your most effective way of getting your view across would be to 
appear live on One Network News at 10pm. This would be preferable to a brief 
summary carried in the form of a key (words superimposed over pictures) or a 
radio "sound grab". After due consideration you confirmed that you would appear 
on the programme. The reporter, believing that any comments made live by you 
would update and supersede your statement in Parliament, decided to exclude the 
statement from his item. In view of Mr Harman's conversation with you it was 
concluded that this course of action had your tacit approval. 

... your appearance on One Network News was quite lengthy and you were seen 
to vigorously deny references drawn from the Holmes programme. In fact it was 
observed that you were able to give a fuller explanation in the interview with Mr 
Perigo than what you managed to do in the House. 

With regard to Mr Prebble's complaint that the news item did not fairly reflect the 
content of the speeches in the Address and Reply debate, TVNZ's letter responds: 

The [Complaints] Committee noted that the report was a straightforward 
description of the exchange between Mr Bolger and Mr Palmer over the issues 
raised in the Holmes programme. Balance was seen as being provided for what 
Mr Bolger said in the quotes from Mr Palmer, and in reported comments of Mr 
Mallard, who was reported as telling the House that you were denying the 
inferences Mr Bolger had taken from the Holmes report. 

... The Committee was unable to accept that the report suggested that the debate 
over the Holmes issue occupied the whole of that evening's Address and Reply 
debate. In the first place, the report was never intended to be a report of the 

ddress and Reply debate. It was intended to be a fresh angle on one of the main 
ws stories of the day - that of alleged irregularities in the registration of Labour 



(d) Referral of the Second Complaint to the Broadcasting Standards Authority and 
Mr Prebble's Later Comments 

Mr Prebble's letter of 8 May restates his complaint that the 10 pm News was unfair and 
inaccurate, especially in broadcasting Mr Bolger's statements in Parliament without Mr 

ble's statements in response. The Complaints Committee's suggestion that he gave 
approval" for TVNZ not to broadcast his rebuttal in Parliament of the Leader 

position's speech, is denied by Mr Prebble in these terms: 

Party members for the Te Atatu electorate. 

The letter continues by explaining that no branch of the media has ever attempted to 
report in full the contents of any Parliamentary debate: that it is a convention of the 
media to report only that which is new or topical. In support of the regularity of selective 
media coverage of Parliamentary proceedings, a quote from Lord Denning in an English 
Court of Appeal decision of 1973 is then supplied. It endorses reporters covering only 
those matters which appear to be of particular public interest provided that a "fair 
presentation" of what took place in Parliament is given. That term is then defined by 
Lord Denning to mean "a fair presentation of what took place as it impressed the 
hearers" rather than "fairness in the abstract", ie between a person who was being 
"attacked" in Parliament and those who were attacking that person. 

With regard to the third aspect of Mr Prebble's complaint - that the news item suggested 
that the Prime Minister acquiesced in the charges made by Mr Bolger against Mr 
Prebble - TVNZ's letter states the Complaints Committee's view that this was 
unsubstantiated for the following reason: 

Mr Palmer was seen telling the House that "a considerable injustice is being 
done", which were hardly the words of a Prime Minister acquiescing to a charge 
of corruption. The reference in the item to Mr Palmer sitting quietly was a 
reflection of the proceedings of the House - an observation that the Prime 
Minister was more composed than usual on this occasion. This clearly fell within 
the category of "fair presentation" mentioned in the Lord Denning quotation. 

Finally, TVNZ's letter takes up a point not expressly made by Mr Prebble in his formal 
complaint: 

Your suggestion that the content of the report caused Mr Perigo to conclude that 
you were guilty of corruption was not accepted. Mr Perigo, in the manner of any 
competent interviewer, was seen to be adopting the "devil's advocate" approach 
in his discussion with you, using previously broadcast information as the basis of 
his question line. You were uninterrupted in your replies to these questions and 
you were seen to vigorously defend your position. 

For those reasons then, TVNZ's Complaints Committee "was unable to conclude that 
rule 12 had been breached." Accordingly, Mr Prebble's complaint against the 10 pm 
News of 21 February was not upheld. 



Why should I do so? Where in the Broadcasting Act is an individual given the 
power to grant TVNZ approval for waiving all standards? 

On the same point, Mr Prebble's letter of 31 July states: 

The reality of course was that Mr Harman [the reporter] made it clear that they 
would show footage of Mr Bolger's accusations against me and if I wanted a 
chance to clear my name had no choice but to agree to go on live. At no time did 
I agree that TVNZ would publish Mr Bolger's statements without broadcasting 
verbatim my reply. 

Mr Prebble raises a further point about the 10 pm News in his 31 July letter: 

From the line of questioning from Mr Perigo it is clear that he was under the 
impression from the material that TVNZ had published that I must be "guilty as 
charged". Viewers also, because of the unfair way in which Parliament was 
broadcast, did not know that I vigorously at the first available opportunity denied 
the Holmes Show and Mr Bolger's accusations. News at Ten's coverage of 
Parliament was not therefore fair and accurate. 

(e) TVNZ's Comments After Referral of the Complaint 

TVNZ's letter of 4 July repeats its view that Mr Prebble gave "tacit approval" to TVNZ 
broadcasting Mr Bolger's speech in Parliament without also broadcasting Mr Prebble's 
reply. TVNZ's Parliamentary Reporter's understanding that Mr Prebble's live presence 
on the 10 pm News superseded any need to broadcast his statements to the House is 
elaborated. Finally, the letter states: 

As will be appreciated it would be an absurdity to have run what the complainant 
said in the House and then have carried all that he said in the interview. 

DECISION 

THE FIRST COMPLAINT 

(i) Section 4(1) (a) Broadcasting Act 1989 

The first matter for the Authority to determine is Mr Prebble's complaint that s.4(l)(a) 
of the Broadcasting Act 1989 was breached by TVNZ's broadcast of the Holmes 
programme of 21 February. Section 4(l)(a) is in these terms: 

4(1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -

(a) The observance of good taste and decency. 



The essence of Mr Prebble's complaint to TVNZ was that the interview with Mr 
Hingano breached this provision because: 

To interview a man whose English is not good, to put words in his mouth is a 
disgrace to broadcasting and appalling bad taste. 

The essence of the Complaints Committee's decision not to uphold the complaint was 
that: 

... a careful study of the interview showed that although the interviewee was slow 
in his responses he knew full well what was being said to him. This, in the 
Committee's view, could not in the ordinary meaning of the words, offend "against 
the observance of good taste and decency." 

While it does not necessarily agree with the Complaints Committee's analysis of the 
interviewee's comprehension of the questions and statements put to him, the Authority 
is of the view that the concept of good taste and decency is not relevant to an assessment 
of the interview. That concept normally comes into play when a complaint is directed 
against the propriety of the content of broadcast material whereas Mr Prebble's 
complaint is directed against the propriety of the methods adopted in obtaining material 
for broadcast. 

Further, the Authority believes that the reporter's method and style in interviewing Mr 
Hingano were not offensive. While it does not doubt that, had an interpreter been 
present, Mr Hingano would have been in a better position to respond to the questions 
put to him, the Authority considers that the reporter's manner and Mr Hingano's 
demeanour and answers revealed that, contrary to Mr Prebble's suggestion, that Mr 
Hingano was not a pawn in the reporter's hands. 

For the foregoing reasons, the Authority declines to uphold that part of the first 
complaint which alleged a breach of s.4(l)(a) of the Broadcasting Act 1989. 

Standard 26. Television Programme Codes 

In Mr Prebble's letter of 26 February to TVNZ, immediately after the mention of the 
words of s.4(l)(a) of the Broadcasting Act 1989, it is stated: 

There is underlying racism in the programme. There is the suggestion that a 
knowledge of English is required to participate in politics. 

While Mr Prebble may have intended that brief mention of racism to raise a complaint 
based on standard 26 of the Television Programme Codes (which prohibits the 
encouragement of denigration of or discrimination against sections of the community on 
account of race), the Authority has already explained that it accepts TVNZ's 
igjt^retation of Mr Prebble's complaints. As a result, and despite the fact that Mr 
^ expressly mentioned its key words in his letter to the Authority of 8 May, 

26 is not in issue before the Authority. 



However, for the information of broadcasters and complainants, the Authority makes the 
following comments about the application of standard 26 to the 21 February Holmes 
programme's interview with Mr Hingano. 

In the Authority's view, the interview did not encourage denigration of or discrimination 
against Tongan people. The interviewer was well mannered in his approach to Mr 
Hingano and did not - expressly or by implication - cast blame upon, or attribute any 
failing to, Mr Hingano or his family in the apparent revelation of the irregularities in 
their registration as members of the Labour Party. Instead, by means of the interviews 
with Messrs. Beyer and Hoyte and the voice overs, fault was placed squarely with the 
Backbone Club. More specifically, by means of the reporter's conclusions about the 
envelope in Mr Hingano's possession, fault was placed with Mr Prebble. 

In the Authority's view, therefore, the thrust of the 21 February Holmes programme, with 
regard to Tongan and other Pacific Island people who had been registered in the Labour 
Party by allegedly dubious means, was that they had been exploited by people in 
positions of power. Far from encouraging denigration of or discrimination against the 
victims of the alleged exploitation, the Authority believes that the effect of the 
programme was to encourage condemnation of those people accused of the exploitation. 
Further, the Authority believes that, for the majority of viewers, that effect would have 
been reinforced by Mr Hingano's demeanour during the interview: he conducted himself 
with dignity in the stressful situation of being confronted with alleged irregularities in his 
family's Labour Party membership. 

(ii) Section 4(1) (d) Broadcasting Act 1989 

The next issue for the Authority to determine is whether TVNZ, by its broadcast of the 
Holmes show of 21 February, breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989 which is 
in these terms: 

4. (1) Every broadcaster is responsible for maintaining in its programmes and 
their presentation, standards which are consistent with -

(d) The principle that when controversial issues of public importance are 
discussed, reasonable efforts are made, or reasonable opportunities given, to 
present significant points of view either in the same programme or in other 
programmes within the period of current interest. 

The essence of this element of Mr Prebble's complaint is that the Holmes programme 
did not contact him for his comments upon the "envelope incident" which was broadcast 
on 21 February. In Mr Prebble's view, the failure to seek his comments so that his 
explanation of the "incident" could also be broadcast on the 21 February Holmes 
programme was all the more blameworthy because he had advised the programme, on 

—20. February, that he objected strongly to the allegations which Mr Beyer had made 
agairlst him that day - which also implicated Mr Prebble in Labour Party membership 

• irregularities. 



Mr Prebble suggested that even although the Holmes programme failed to seek his views 
before going to air on 21 February, the obligation imposed upon TVNZ by s.4(l)(d) 
might still have been met by Mr Holmes announcing on the programme of 21 February 
that Mr Prebble had just telephoned and denied the allegations that had been made in 
that evening's Te Atatu item. Although it agrees with Mr Prebble that such a course of 
conduct on the part of TVNZ might have discharged its s.4(l)(d) obligations, the 
Authority has earlier noted its acceptance of TVNZ's explanation that Mr Prebble's 
telephone call to the Holmes programme on 21 February was not made in time for any 
such announcement to be made. 

TVNZ's letters of 6 April and 4 July 1990 explain that the Complaints Committee's 
decision that s.4(l)(d) was not breached was based on three factors: 
- the Holmes programme of 21 February had been compiled in such a tight timeframe 
that there was no opportunity to contact Mr Prebble prior to its broadcast; 
- Mr Prebble was given the next available opportunity to present his views - in the 6 
minute 38 second interview on the News at 10 pm on 21 February; and 
- the Holmes programme of 22 February carried an explanation of Mr Prebble's position, 
accepted his assurances and "went so far as to apologise" to him. 

The Authority's first comment upon this complaint is that s.4(l)(d) of the Broadcasting 
Act does not provide its most "natural" basis. As Mr Prebble stated in his letter of 31 
July, whether or not the documents shown on the Holmes programme were sent by him 
is a matter of fact rather than one of opinion. The Authority notes that had Mr Prebble 
emphasised that argument in his original complaint, it would have provided strong 
support for the contention, which he later made explicit, that the essence of his 
complaint was that the programme was unfair and inaccurate. 

While it is the Authority's view that the main purpose of s.4(l)(d) is to ensure that 
significant and differing opinions upon controversial issues are brought to the attention 
of the public, it believes that the terms of the provision are sufficently broad to be 
applied to the circumstances of Mr Prebble's complaint. Certainly, TVNZ's Complaints 
Committee determined Mr Prebble's complaint in the light of s.4(l)(d) without any 
apparent qualms as to the provision's relevance to those circumstances. 

Having considered the matter carefully, the Authority does not agree with the 
Complaints Committee's decision that TVNZ complied with s.4(l)(d) of the Broadcasting 
Act by broadcasting allegations of improper conduct by Mr Prebble in the Holmes 
programme of 21 February, then broadcasting Mr Prebble's "view" of the matter in the 
10 pm News that night and, in the Holmes programme of 22 February, an acceptance of 
Mr Prebble's statements and an apology to him. 

While it acknowledges that the terms of s.4(l)(d) are fluid and, as a result, will condone 
different courses of action from broadcasters in different situations, the Authority 
believes that the Complaints Committee took too light a view of the obligation imposed 

_b^ s.4(l)(d) upon TVNZ in the circumstances of the present complaint. 

Authority questions the interpretation of s.4(l)(d) which seems to have guided 
»laints Committee. The Committee apparently read s.4(l)(d) as if it always gives 



a broadcaster the choice to present -

significant points of view either in the same programme QT in other programmes 
within the period of current interest (emphasis added). 

However, in the Authority's view, some issues of public importance may be so 
controversial that s.4(l)(d)'s requirement of reasonable conduct by broadcasters may well 
bear the interpretation that any opposing significant point of view should be presented 
contemporaneously, ie in the same programme. Such an interpretation highlights, or 
imports, an element of "fair play" into the provision's requirement of reasonable conduct 
by a broadcaster when it is presenting certain highly controversial issues of public importance. 
On that analysis, it is the Authority's view that serious allegations of improper conduct by 
a senior public figure amount to highly controversial issues - with the result that s.4(l)(d) 
requires the allegations and any response to them to be broadcast in the same programme. 

It is plain from the above that the Authority is not sympathetic to TVNZ's explanation that 
the timeframe within which the 21 February Holmes programme was compiled was so tight 
that it was justified in not attempting to contact Mr Prebble before its broadcast. In the 
circumstances, the Authority believes that s.4(l)(d) obliged TVNZ to refrain from 
broadcasting the allegations until it had made "reasonable efforts" to obtain Mr Prebble's 
comments so that they could be broadcast in the same programme. 

In reaching that conclusion, the Authority gives most weight to the gravity of the allegations 
made against Mr Prebble by the "envelope incident" broadcast on the 21 February Holmes 
programme. But it also believes that TVNZ was put "on guard" to an added degree by Mr 
Prebble's lawyer's telephone call on 20 February - Morrning TVNZ that Mr Prebble denied 
Mr Beyer's allegations that Mr Prebble was involved in membership rigging in Te Atatu. 

Quite apart from the foregoing analysis of s.4(l)(d), the Authority is of the view that TVNZ 
breached the provision by the course of conduct it adopted. That is, even if s.4(l)(d) allowed 
TVNZ, in the circumstances of the present complaint, to present Mr Prebble's view in 
programmes other than the Holmes programme of 21 February, it is the Authority's view 
that the requirement that "reasonable" efforts be made or "reasonable" opportunities given 
to present those views in other programmes within the period of current interest was not 
met. 

It is because of the gravity of the allegations made against Mr Prebble in the Holmes 
programme of 21 February that the Authority believes that s.4(l)(d)'s requirement of 
"reasonable" conduct obliged TVNZ not only to take the next available opportunity to 
present Mr Prebble's views but also to present those views on the Holmes programme of 
22 February. (TVNZ itself accepted that the 10 pm News and the Holmes programme may 
be expected to have significantly different audiences, making it insufficient to broadcast only 
on the 10 pm News Mr Prebble's views on the allegations made in the Holmes programme.) 

From its correspondence, it is clear that TVNZ maintains that, after the Holmes programme 
-^^"Of^lFebruary, it did take the next available opportunity to present Mr Prebble's views: it 

^ ^ > — p Q k i ^ o u t that Mr Prebble was interviewed at length on the 10 pm News that night. TVNZ 
THals^jaigintains that it did present Mr Prebble's views on the Holmes programme of 22 



February - and went so far as to apologise to him. 

However, the Authority believes the details, not the mere fact, of those later broadcasts are 
important to an assessment of whether TVNZ made "reasonable" efforts to present Mr 
Prebble's views or gave a "reasonable" opportunity for those views to be presented. Looking 
beyond the mere fact that those later broadcasts occurred, it is the Authority's clear view 
that TVNZ did not meet s.4(l)(d)'s requirement of reasonable conduct. 

First, with regard to the 10 pm News of 21 February, while Mr Prebble was given a lengthy 
opportunity to present his views, it did not arise until some seven minutes into the lead item. 
That time was occupied by the rescreening of some two minutes of extracts from that 
evening's Holmes programme - including the "envelope incident" - followed by the 
Parliamentary report which, for the major part, focused upon the content of the allegations 
made against Mr Prebble. 

The Authority accepts that, because of the different viewing audiences, the 10 pm News 
needed to give some explanation of the allegations made against Mr Prebble on the Holmes 
programme that evening before giving Mr Prebble the opportunity to present his views in 
an interview. However, the Authority believes that the seven minute introduction to the 
interview with Mr Prebble did far more than explain the allegations made against him: it 
served to restate them - and very forcefully. 

Therefore, notwithstanding the fact that, in the Parliamentary report, the reporter twice 
mentioned that Mr Prebble had denied the allegations and Mr Palmer was shown saying 
that he believed an injustice had been done to Mr Prebble, the Authority is of the view that 
the first seven minutes of the 10 pm News item were unreasonably "loaded" against Mr 
Prebble in the circumstances. 

Important amongst those circumstances is the fact that the 10 pm News of 21 February was 
the first available opportunity, after the Holmes programme of that evening, to present Mr 
Prebble's views. And by that time, TVNZ not only knew what it had known at the time the 
Holmes programme went to air but also that Mr Prebble had telephoned the Holmes 
programme near its conclusion and advised that he had not sent the documents shown there 
and that Mr Prebble had taken the first opportunity available to him, which presented itself 
in Parliament that night, to publicly deny the allegations made on the programme. 

TVNZ maintains that the lengthy interview with Mr Prebble which followed the first seven 
minutes of the 10 pm News item gave him every opportunity to present his side of the story. 
Certainly, in that interview, Mr Prebble did give his explanation of the "envelope incident" 
as well as countering other allegations made on the Holmes programme about irregularities 
in Te Atatu. As has been stated, however, the Authority does not believe that it was 
reasonable in the circumstances to defer that interview to the end of an equally lengthy 
report, the major focus of which was upon the content of the allegations made against Mr 
Prebble. 



In addition, the Authority believes that the style of the interview with Mr Prebble was not, 
in the circumstances, wholly consistent with TVNZ's expressed resolve to give Mr Prebble 
a reasonable opportunity to present his views. While noting that Mr Prebble was given a 
reasonable amount of time in which to present his views, the line of questions pursued by 
Mr Perigo in the first half of the interview was extremely negative with respect to Mr 
Prebble's explanation. Had TVNZ not been in possession of the information of which it was 
possessed by that time, the Authority would be inclined to agree with TVNZ that Mr Perigo 
was merely taking the role of "devil's advocate" in an effort to provoke clear and forceful 
responses from Mr Prebble. However, with the information which TVNZ had by that time 
about Mr Prebble's views, and in light of the fact that the interview was Mr Prebble's first 
opportunity to counter, on television, the allegations made against him on television, the 
Authority is of the view that Mr Perigo's stance should have been more neutral. 

In sum then, the Authority believes that, in the circumstances, the efforts TVNZ made to 
present Mr Prebble's views on the 10 pm News of 21 February were insufficient to meet 
s.4(l)(d)'s requirements. 

However, the Authority's decision upon this element of Mr Prebble's complaint is not based 
solely upon the combined effect of the Holmes programme of 21 February and the 10 pm 
News of the same date. In its letter to Mr Prebble of 6 April, TVNZ emphasised that the 
broadcast of the apology on the Holmes programme of 22 February was an essential part 
of the efforts it took to comply with s.4(l)(d) in the circumstances. It stated that, on that 
programme, an "explanation" of Mr Prebble's position was carried together with an 
acceptance of his assurances on the matter and that TVNZ "went so far as to apologise" to 
Mr Prebble. 

The Authority's view of the efforts made on the Holmes programme of 22 February to 
comply with s.4(l)(d) of the Broadcasting Act is similar to its view of the efforts made on 
the 10 pm News the night before. First, it believes that it is important to an assessment of 
the reasonableness of TVNZ's efforts that there was no forewarning given on the 22 
February Holmes programme that Mr Prebble had denied the allegations made in the 
previous evening's programme and that he had defended his position vigorously both in 
Parliament and on the 10 pm News of 21 February. Secondly, it does not agree that the 22 
February Holmes programme carried an "explanation" of Mr Prebble's position. All that was 
said was: 

We accept Mr Prebble's assurances that neither the membership cards nor the 
invitation were sent in the envelope from Mr Prebble's office. 

Thirdly, the statements about the previous evening's programme, the acceptance of Mr 
Prebble's assurances (above) and the apology to him were delivered, again without any 
forewarning, at the conclusion of a fifteen minute item related to the Te Atatu situation. 
Finally, the delivery of the apology was marred, intentionally or otherwise, by Mr Holmes' 
"eyes left" just as he was about to read it. 

\ 



The Authority considers that a genuine attempt by TVNZ to present, on the Holmes 
programme of 22 February, Mr Prebble's views about the "envelope incident" which had 
been broadcast the previous evening, would have been far more successful in alerting 
viewers to the fact of Mr Prebble's denial of the allegations, his explanation of the "envelope 
incident" and TVNZ's remorse for the situation in which it had placed Mr Prebble. At the 
very least, attention to Mr Prebble's denial and explanation could have been given at the 
outset of the Te Atatu item of 22 February. But if the presentation of his views was to be 
deferred until the end of the item, then a clear forewarning of the fact that his views would 
be presented and an apology broadcast should, in the Authority's view, have been given at 
the outset. 

It would appear that Mr Holmes' behaviour as he was about to read out the apology to Mr 
Prebble was caused by a comment made to him, but not heard by viewers, by Dr Bassett -
who was in the studio having just been interviewed. Regardless of Mr Holmes' intention 
in glancing to the side at the moment he was to deliver the apology to Mr Prebble, the 
Authority agrees with Mr Prebble that the effect of his behaviour was to detract significantly 
from the apparent genuineness of the apology. The Authority notes that Mr Holmes is a 
professional television presenter who must surely be able to contain his reactions to 
unexpected events which occur off camera - at least when the occasion demands it. In its 
view, there could be few occasions demanding more control by a presenter than the delivery 
of an apology from a broadcaster. 

While some viewers may also have inferred from Mr Holmes' facial expression and 
comments at the conclusion of the apology - when he announced the next item - that he was 
not sincere in apologising to Mr Prebble, the Authority does not place weight upon those 
matters. In its view, the combination of features previously mentioned supports the clear 
conclusion that TVNZ did not make reasonable efforts or give reasonable opportunities to 
present Mr Prebble's views on the Holmes programme of 22 February. 

For the reasons set forth above, the Authority upholds that part of the first complaint which 
alleged that TVNZ breached the requirements of s.4(l)(d) of the Broadcasting Act 1989. 

Section 13(1) of the Broadcasting Act 1989 empowers the Authority, at its discretion, to 
make certain orders when it has decided that a complaint is justified in whole or in part. 
The order authorised by s.l3(l)(a) is one: 

... directing the broadcaster to publish, in such manner as shall be specified in the 
order, and within such period of time as shall be so specified, a statement which 
relates to the complaint and which is approved by the Authority for the purpose. 

The Authority considers that the circumstances which have led to its decision that TVNZ 
breached s.4(l)(d) of the Broadcasting Act fully justify the making of an order under 
s.l3(l)(a). 



Accordingly, the Authority orders TVNZ to broadcast, on a Holmes programme and on the 
10 pm News the same day, which day shall be within ten days from the date of this 
Decision, a statement relating to Mr Prebble's first complaint. The statement is to be read 
at the outset of the Holmes programme by Mr Holmes and at the outset of the 10 pm News 
by one of the News presenters. 

The Authority advises that it will approve a statement which fairly summarises both the 
outcome of the Authority's decision upon Mr Prebble's first complaint and the reasons for 
the upholding of that part of his complaint which alleged a breach of s.4(l)(d) of the 
Broadcasting Act 1989. 

THE SECOND COMPLAINT 

Mr Prebble's second complaint is that TVNZ breached standard 12 of the Television 
Programme Standards (which are contained in the Codes for Broadcasting Practice) by its 
broadcast of the 10 pm News on 21 February 1990. Standard 12 provides: 

News must be presented accurately, objectively and impartially. 

In particular, Mr Prebble complained that the Parliamentary report included in the News 
broadcast was inaccurate and unfair in that: 

(a) it gave the impression that the Address and Reply debate in Parliament had 
been preoccupied with the allegations made against Mr Prebble when in fact the 
speeches on that matter "took only a few minutes out of the more than two hours of 
debate"; 

(b) the presenter who introduced the Parliamentary report and later, the reporter, 
stated that Mr Bolger had accused Mr Prebble of "corruption" when in fact Mr 
Bolger had accused Mr Prebble of "corrupting the system" - a lesser charge; 

(c) Mr Prebble's statement to the House, denying the charges against him and 
explaining how the envelope came to be in Mr Hingano's possession, was omitted; 
and 

(d) the reporter's comments about Mr Palmer's behaviour in response to Mr 
Bolger's accusations against Mr Prebble gave the impression that Mr Palmer 
acquiesced in those charges. 

TVNZ's Complaints Committee considered the above matters when it declined to uphold 
Mr Prebble's complaint. In addition, it considered a point not expressly made by Mr Prebble 
in his complaint - but with which he later took issue - about the interview with Mr Prebble 
which followed the Parliamentary report. That point is expressed in TVNZ's letter to Mr 



Prebble of 6 April as follows: 

Your suggestion that the content of the report caused Mr Perigo to conclude that you 
were guilty of corruption was not accepted. Mr Perigo, in the manner of any 
competent interviewer, was seen to be adopting the "devil's advocate" approach in his 
discussion with you, using previously broadcast information as the basis of his 
question line. You were uninterrupted in your replies to these questions and you 
were seen to vigorously defend your position. 

The Authority will deal will the above mentioned matters in turn. 

(a) TVNZ supplied the Authority with the Hansard report of the major part of the 
Address and Reply debate in Parliament on 21 February. It is plain that the attention given 
to the allegations made against Mr Prebble occupied only a minor proportion of that debate. 

Mr Prebble's complaint is that by the news reporter's statement that the debate had been 
"overshadowed" by the allegations made against Mr Prebble and the report's almost 
exclusive focus upon statements made in Parliament about those allegations, the News item 
gave an inaccurate impression of the content of the Address and Reply debate. TVNZ's 
response is that it is a convention of journalism only to report that which is new or topical 
and that no branch of the media has ever endeavoured to report in full the contents of any 
Parliamentary debate. 

The Authority has some sympathy for both of the above arguments. On balance, it believes 
that TVNZ's position is the more defensible. The journalistic convention upon which TVNZ 
relies is not only well known but necessary in a television environment in which strictly 
limited time is devoted to the presentation of news. While the Authority has some qualms 
about the reporter's statement that the Address and Reply debate was "overshadowed" by 
the allegations made in the Holmes programme against Mr Prebble, it believes that the use 
of that word did not necessarily imply that the allegations had preoccupied the debate. 
Another implication was that debate upon the allegations against Mr Prebble comprised the 
most topical part of the Parliamentary proceedings - an implication which would seem to 
be justified - and, perhaps, that the debate upon those allegations comprised the most fiery 
part of those proceedings. From its reading of Hansard, the Authority notes that the latter 
implication would also appear to be justified. 

(b) With regard to the terminology used by the presenter and the reporter to explain Mr 
Bolger's charges against Mr Prebble, the Authority accepts Mr Prebble's point that it is a 
very serious matter indeed for a Cabinet Minister to be accused of "corruption". It also 
accepts that Mr Bolger did say that Mr Prebble was "corrupting the [Parliamentary franking] 
system". 

However, the statements by both the News presenter and the reporter that Mr Bolger had 



accused Mr Prebble of "corruption" also have support - both from Hansard and from the 
film of Mr Bolger's speech which was broadcast on the 10 pm News. In that film, Mr Bolger 
was seen to say: 

I cannot call that corrupt, Mr Speaker, because you've said that I must not... 

From that statement, it can be deduced that Mr Bolger may have already accused Mr 
Prebble of corruption and been reprimanded by the Speaker for so doing, or, perhaps, that 
he would have gone on to make that accusation but for an earlier warning delivered by the 
Speaker. A reading of Hansard reveals that, in fact, upon Mr Bolger accusing Mr Prebble 
of "corrupting the system", Mr Mallard interjected with a point of order claiming that Mr 
Bolger had accused Mr Prebble of "corruption". In response to Mr Mallard's interpretation 
of Mr Bolger's accusation, the Speaker explained that a charge of "corruption" has a special 
meaning when levelled against a politician and advised Mr Bolger to avoid the use of that 
word. 

It is the Authority's view that, quite apart from the support found in the Parliamentary 
proceedings for the statements made by the presenter and reporter to the effect that Mr 
Bolger had accused Mr Prebble of "corruption", most viewers of the 10 pm News of 21 
February would be unaware of the difference between an accusation of "corruption" against 
a politician and one of "corrupting the system". The Authority ventures that, to the ordinary 
person unfamiliar with the statute law establishing that distinction, those accusations would 
seem equally serious. In the result, the Authority does not accept Mr Prebble's argument 
that the 10 pm News was inaccurate or unfair insofar as it reported that Mr Prebble had 
been accused by Mr Bolger of corruption. 

(c) The next element in Mr Prebble's complaint focuses upon the omission, from the 
Parliamentary report, of his statement to the House during the Address and Reply debate. 
Part of his complaint is that the reporter's statements that Mr Prebble "denied" the 
allegations made against him were imprecise in that they did not inform of the fact that Mr 
Prebble had explained how the envelope came to be in Mr Hingano's possession. Further, 
Mr Prebble maintains that it was unfair for Mr Bolger's accusations in Parliament to be 
broadcast without Mr Prebble's statement in response being broadcast as well. 

In order to determine this aspect of Mr Prebble's second complaint, the Authority must look 
at the 10 pm News item as an entity in itself: its earlier consideration of the News item, 
given in the context of Mr Prebble's first complaint, is irrelevant. Having considered the 
News item as a whole in order to determine whether it was unfair and inaccurate in the 
respects now under consideration, the Authority agrees with TVNZ's Complaints Committee 
upon the matters. 

In this context, the Authority believes that the fact that Mr Prebble was given a lengthy 
opportunity - in the interview with Mr Perigo straight after the Parliamentary report - to 
present his denial and explanation of the allegations which had been the focus of the report, 



negates his criticisms that it was unfair and inaccurate. The omission from the report of Mr 
Prebble's explanation as to how the envelope came to be in Mr Hingano's possession, was 
supplied by him in the interview, in response to questions from Mr Perigo which were aimed 
at eliciting that explanation. The other omission of which he complains - ie of his statement 
in Parliament - was, in the view of the Authority, justified granted that it was known when 
the report was compiled that Mr Prebble would be appearing live on the News and would 
have a lengthy time in which to present his rebuttal of both the Holmes programme's and 
Mr Bolger's allegations. 

In the light of those matters, the Authority does not believe that the 10 pm News item was 
unfair or inaccurate in omitting to broadcast Mr Prebble's statement to Parliament or in 
broadcasting the reporter's summary of that statement. 

(d) With regard to Mr Prebble's complaint that the reporter's comments gave the 
impression that the Prime Minister acquiesced in the charges that had been made against 
Mr Prebble, the Authority accepts that the reporter's choice of words did not present Mr 
Palmer's defence of Mr Prebble in the most favourable light. To say that the Prime Minister 
"sat quietly while Mr Bolger mounted his attack" - even although it be true - is capable of 
being construed, in the circumstances, to mean that Mr Palmer did not oppose the 
accusations made by Mr Bolger. To then say that "Mr Palmer, replying to Mr Bolger, paid 
only scant attention to the Te Atatu affair" - even although it be true - again, is capable of 
the construction that Mr Palmer "glossed over" the matter or did not defend Mr Prebble's 
position. 

However, immediately after the latter of those statements by the reporter, Mr Palmer was 
shown making a statement in Parliament about the allegations made against Mr Prebble. 
A reading of Hansard reveals that what was broadcast was all that Mr Palmer said upon the 
matter. In that statement, the Prime Minister expressed his belief that -

a considerable injustice is being done by the manner in which the material was used 
in the House tonight in repsect of the Member for Auckland Central. 

The Authority observes that Mr Palmer's statement was neither as lengthy nor as forceful 
as the statements made by Mr Bolger. In its view, TVNZ's film coverage fairly reflected the 
comparative emphasis and force which Messrs. Bolger and Palmer gave to the allegations 
against Mr Prebble. 

In the result, the Authority has determined that the reporter's voice over comments about 
Mr Palmer's behaviour in Parliament did not breach standard 12 of the Television 
Programme Standards. They were certainly not inaccurate. The only objection that could be 
made to them is that they were capable of being construed unfavourably to Mr Prebble. 
However, the Authority does not believe that the connotations of the reporter's comments 
render them "partial" or not "objective" in breach of standard 12. While the Authority can 
understand Mr Prebble's sensitivity to the connotations of the reporter's comments, it does 



not consider that such oblique unfavourable references to his situation constitute a breach 
of the Television Programme Standards. 

The final matter of relevance to Mr Prebble's second complaint is Mr Perigo's manner in 
the interview which followed the Parliamentary report. In this context, the Authority notes 
again that it must consider the News item as an entity rather than, as was the case in dealing 
with Mr Prebble's first complaint, considering it as part of a series of broadcasts. 

In this context, the Authority agrees with TVNZ's Complaints Committee that Mr Perigo's 
manner was consistent with the "devil's advocate" style commonly adopted in media 
interviews upon controversial matters. It is trite to observe that the essence of this 
interviewing style is that the interviewer appears to oppose the interviewee's views. However, 
when the interview is put in its context within the News item, the Authority considers that 
Mr Prebble was given a fair opportunity to respond to the allegations which had been the 
focus of the earlier part of the item, regardless of Mr Perigo's adoption of the "devil's 
advocate" approach. Further, the Authority considers that Mr Prebble made his points with 
such strength that, by the end of the interview, Mr Perigo had "toned down" his adversarial 
style. 

For the foregoing reasons, the Authority declines to uphold the second complaint. 

Signed for and on behalf of the Authority 


