
Decision No: 15/90 

Dated the 15th day of August 1990 

IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 

AND 

IN THE MATTER of a complaint by 
P R BRIAN PERRY 
of Auckland 

Broadcaster 
TELEVISION NEW ZEALAND 
LIMITED 

I.W. Gallaway Chairperson 
J.B. Fish 
J.L. Hardie 
J.R. Morris 
Sir David Beattie Co-opted Member 

DECISION 

Introduction 

On Friday 21 July 1989, the Holmes programme on TV1 ran an item concerning the 
difficulties being faced by 6B Limited, a small plastering company, in recovering payment 
for work done on various commercial and residential projects in and around Auckland. 

The first half of the item featured an interview with Mr Fraser Bruce, the principal of 
the firm, which focussed on certain commercial projects (shown on screen), the amounts 
he claimed his company had lost on each of them and the reasons why this was so. 

The second half of the item focussed exclusively on the company's claim that it was owed 
money for work done on a house owned by Dr Brian Perry. Mr Bruce and some of his 
employees were shown demonstrating outside Dr Perry's home at 7.15 am on the day of 
the broadcast. Mr Bruce was interviewed by Mr John Hudson, the Holmes reporter, 
about his concerns and several unsuccessful attempts were made by Mr Hudson to elicit 
comments from Dr Perry while he walked along the street to the place where his car was 
parked. A short time later, just before 9am, Mr Hudson entered the reception area of 
the offices where Dr Perry worked. After a discussion with the receptionist, the reporter 

is film crew left without gaining the interview he had sought with Dr Perry. 



Dr Perry's Complaint to Television New Zealand Ltd 

In his letter of 11 September, Dr Perry made a number of allegations of breaches of 
standards which, for convenience, have been summarised by the Authority as follows: 

1. He had been given no opportunity to refute or reply to allegations 
contained in the item (standards 4 and 6); 

2. He had not been dealt with justly or fairly (standard 4); 

3. TVNZ "did not employ impartiality", in that the opportunities given to both 
parties to state their cases were "totally unbalanced" (standard 6); 

4. TVNZ colluded with 6B Limited in not informing Dr Perry that the 
programme was in preparation (standard 10); 

5. TVNZ's reporting was not objective or impartial and was clearly weighted 
in favour of one party (standards 6 and 12); 

6. It was unfair and unjust, and lacking in objectivity and impartiality, to 
mention (twice) that the Bank of New Zealand was Dr Perry's employer 
(standards 4, 6 and 12); and 

7. The programme contained three factual inaccuracies, the inclusion of 
which operated to the disadvantage and detriment of Dr Perry (standards 1 and 
12). 

To rectify matters, Dr Perry requested that TVNZ broadcast a full apology and 
retraction of what he described as "the defamatory comments" made in the item. 

Response to Dr Perry's Complaint 

pvember 1989, TVNZ wrote to Dr Perry advising him that its Complaints 
had considered his complaint at its meeting held on 25 October. 

Correspondence Arising out of the Broadcast of the 6B Limited Item 

The broadcast of this item led to an immediate complaint by Dr Perry to the Director 
of News and Current Affairs at Television New Zealand Ltd. Subsequently - following 
correspondence between Dr Perry (and his solicitors) and TVNZ Ltd (and its solicitors), 
as well as correspondence between the Authority and both parties - Dr Perry lodged a 
formal complaint on 11 September 1989 with TVNZ Ltd. 

The complaint alleged that the broadcast of the item breached standards 1, 3, 4, 6, 10 
and 12 of the Television Programme Standards section of the Codes of Broadcasting 
Practice for Television. These standards are reproduced in Appendix A. 



With regard to each of the specific allegations made by Dr Perry, the Committee had 
reached the following conclusions: 

1. Dr Perry had had the opportunity to reply to Mr Bruce's concerns outside 
his home (where he was seen walking to his car and declining to respond to Mr 
Hudson's questions) and at his office. He would have been aware that an item 
was being made and it was open to him during that day to have contacted TVNZ 
and given his version of the dispute. Same-day treatment is important when 
trying to obtain both sides of a story in the interests of fairness and objectivity. 

2. Dr Perry had been given every opportunity to put his side of the dispute 
but had declined to do so; in the absence of his version of events, the item was 
as just and as fair as was possible. 

3. Both parties had been given the opportunity to speak about the dispute. 
Mr Bruce took that opportunity, but Dr Perry seemed to exercise his right of "no 
comment". 

4. There was no collusion. 6B Limited informed TVNZ of the planned 
demonstration outside Dr Perry's home and the camera crew arrived after it had 
begun. (It was also noted that standard 10 referred to collusion in television 
competitions and not to collusion in the making of news items.) 

5. The intention was to provide a balanced and objective view of the dispute. 
This did not transpire and it was made clear that only one side was being given. 
Dr Perry was seen to be refusing to answer questions that could have provided 
a better balance. It is not sound journalistic practice to abandon coverage of a 
dispute simply because one party declines to comment. 

6. TVNZ did not twice refer to the BNZ as Dr Perry's employer. There was 
one such reference and it was in the introduction to Holmes. Although the 
Committee had reservations about the need to mention the BNZ, it did not 
consider that any standards had been breached in doing so. The statement was 
accurate and helped to give one of the parties a more complete and credible 
profile. In the item proper, Dr Perry was described as a "solvent Auckland 
banking executive" and his work-place described as his "Queen Street office". 

7. The Committee acknowledged Dr Perry's point that the statement"... two 
years later he wants his money ..." incorrectly implied that 6B Limited had been 
waiting two years for Dr Perry to pay his bill. The statement had appeared in the 
introduction to Holmes and was intended to refer to the entire period during 
which the firm had experienced its financial woes. This factual error had, 
however, effectively been eradicated in the body of the item itself where Mr 
Holmes and Mr Bruce had each referred to the waiting period as being six 
months. 

^ t 0 a n a ^ e § e c * m a c c u r a c y concerning the sum in dispute, the Committee 
THE concluded that the reporter's statement"... and 6B, which claims to be owed 
4in::mt f6$00, — " was a correct statement of 6B Limited's claim and not a conclusion 



drawn by TVNZ. 
With regard to a third alleged inaccuracy, the broadcast of Mr Brace's 

statement that "We really need something like a tribunal where we can have our 
genuine disputes like this aired very, very quickly the Committee regretted 
that Dr Perry had not taken the opportunities open to him to make his point that 
he had offered to submit the dispute to the Small Claims tribunal. 

In summary, the Complaints Committee upheld only that part of the complaint which 
had alleged factual inaccuracy in mentioning, in the introduction, that 6B Limited had 
been waiting two years to be paid for its work. Since, however, there were two 
subsequent references to a six-months period, the Committee considered that a 
correction had effectively been made and that there would be little purpose in taking 
further action on air. 

None of the other alleged breaches of standards was upheld. 

Dr Perry's Complaint to the Broadcasting Standards Authority 

Under s8(a) of the Broadcasting Act 1989, complainants may refer their complaints to 
the Authority for an investigation and review if they are dissatisfied with decisions made 
by broadcasters on their complaints. 

On 28 November 1989, Dr Perry wrote to the Authority reaffirming his belief that the 
item had transgressed broadcasting standards in the manner outlined in his letter of 11 
September to TVNZ. The letter included a point-by-point rebuttal of TVNZ's responses 
to his allegations, a request that a formal apology be broadcast and a request for $10,000 
claimed as restitution of legal costs. 

Responding to the Committee's findings, Dr Perry made the following points: 

1. Same-day treatment is not important. "TVNZ's programme had clearly 
been prepared a day or days prior to the demonstration." It was not acceptable 
to accost him in the street and to pressure him into commenting at 7.25 am; nor 
was it acceptable to arrive unannounced at his office and expect him to break out 
of an important all-day meeting. 

2. TVNZ colluded with 6B Limited as the majority of the programme had 
been filmed before the demonstration which had itself been encouraged by 
TVNZ. Unless there are compelling reasons for broadcasting urgently, both sides 
to a dispute must be given fair and equal treatment. 

3. The reference to the BNZ".. . was clearly made in order to maximise harm 
to me as a salaried employee of that institution". It was spurious to claim that the 
reference helped to give Dr Perry a more complete and credible profile. 

Comments in the body of the item to the effect that 6B Limited had been 
iting six months to be paid did not have the effect of "eradicating" the original 



and erroneous reference to a two-year waiting period. 

5. Statements suggesting that $6,000 was owed and that no referral to the 
Small Claims Tribunal had been made, were "distorted" in order to show Dr Perry 
in a bad light. "The amount in dispute was only $2,000; I had offered to refer the 
matter to the Disputes Tribunal... the error and distortions of the facts combine 
to produce a biased and inaccurate program." 

6. A policy bordering on harassment was employed by TVNZ to unsettle and 
pressure a lay person. 

In accordance with its procedures, the Authority referred Dr Perry's letter to TVNZ on 
8 December 1989 for a response. A completed Broadcasting Complaints Referral Form 
- in which Dr Perry stated that he had lost his job at the BNZ because of this matter -
was also passed to TVNZ. 

TVNZ's Response to the Authority 

TVNZ responded as follows in a letter dated 21 February 1990: 

1. It has always been sound journalistic practice to report events on the day 
they happen. It is not TVNZ's normal policy to hold, beyond the day of shooting, 
stories which have a "spot news" component. 

Dr Perry's insistence about being denied an opportunity to reply was difficult to 
understand in light of his statement (recorded in his letter of 11 September) that 
"I told the police constable that attended the demonstration that the matter was, 
I hoped, being referred to the Disputes Tribunal, and I felt that I could not say 
anything to the television crew." Had Dr Perry made that statement to the 
camera, his position would have been seen in an understandable and balancing 
perspective. Had he wished to change his mind about commenting on the matter, 
he had the whole day to contact the TVNZ newsroom. 

2. The majority of the item had not been filmed before the demonstration 
took place outside Dr Perry's home. TVNZ's newsroom knew of the intention to 
stage the demonstration, but there was no prior agreement or collusion that the 
demonstration would be filmed. Once it was "up and running", the camera crew 
moved in; having established a news "peg" on which to hang the rest of the story, 
filming subsequently took place at the other sites shown in the item. 

3. The reference to the BNZ as Dr Perry's employer, while not an essential 
element in the item, was not made to cause "maximum harm". The description 
was accurate and gave Dr Perry a "more complete and accurate profile"; it related 
to his bona fides and was not, therefore, "spurious". The Committee had 
questioned whether it was necessary to link Dr Perry with the BNZ because it felt 

at it might not be fair to the Bank to identify one of its senior executives as 
ing in a financial dispute. 



4. Viewers would have been left in no doubt, by the end of the item, that the 
complainant had been involved in a dispute with a six month history. To have 
returned to the item at a later date to mount a correction could have been 
confusing for viewers as " ... a proper explanation with visual recall would have 
been necessary if the matter was to be properly understood". 

5. The sum of $6,000 was the amount said to be claimed by 6B Limited and 
was not a statement of fact by TVNZ. The reference to a tribunal was made by 
Mr Bruce and was not a statement of fact made by TVNZ. These matters were 
not distorted by TVNZ to place Dr Perry in a bad light. If the end result was a 
biased item, resulting from the complainant's point of view not being given, then 
this was entirely of Dr Perry's own making. 

6. The allegation of a policy bordering on harassment was a very serious 
charge and a "total misconstrual of the courteous and quiet approach of the 
reporter .... Although the complainant may be a lay person, as he says, it is clear 
that he is not inexperienced in handling matters of significant business importance 
at a level of greater weighting than a building subcontractor's disputed account." 

Finally, TVNZ submitted that a reopening of the issue by broadcasting an apology the 
following week, after the complainant appeared to have had a change of mind, had not 
only not been called for, in the light of the fact that reasonable opportunities had been 
given to him, but also because "... it would have been an inconvenience and something 
of a discourtesy to viewers to expect them to sit through a portrayal embracing a 
recapitulation of the facts where the complainant was virtually telling them he had now 
changed his mind about explaining the whole issue, and that by his reckoning a sum of 
only $2,000 was in dispute and not $6000 as the subcontractor said." 

Dr Perry's Further Comments to the Authority 

Dr Perry was invited to comment on TVNZ's comprehensive response and he did so, in 
a letter dated 22 March, as follows: 

1. The reference to the BNZ was "highlighted" by TVNZ because of its recent 
adverse publicity and its forthcoming Annual General Meeting. Although TVNZ 
claimed the reference to be "inadvertent", that was an untruth and TVNZ could 
not be trusted to tell the truth in this matter. "The message to the viewing public 
is along the lines of... 'You've heard the dirt about the Bank of New Zealand ... 
now here's some more dirt on one of its senior executives' ". 

2. The Committee had "criticised" TVNZ for including the reference to the 
BNZ but this was not disclosed in its letter of 14 November 1989 reporting on the 
Committee's findings. TVNZ should not "filter" the Committee's findings. 

3. TVNZ knew, Dr Perry suspected, of 6B Limited's allegations "some weeks 
efore July 21st" and he could have been approached for comment prior to the 
ming. The unquestioning acceptance of the accusations of one party amounted 



to "collusion with one side out to harm the other side". The techniques used to 
obtain his view "were those of harassment, biased reporting and collusion". 

4. The introductory and "attention-grabbing" reference to "... two years later 
he wants his money. The BNZ executive won't pay him ..." is the message that 
sticks in viewers' minds. 

TVNZ's Further Comments to the Authority 

TVNZ was given the opportunity to respond to the various points made by Dr Perry and 
did so, in a letter dated 2 May, as follows: 

1. The suggestion that TVNZ "highlighted" BNZ involvement would appear 
to give a new or unconventional meaning to the word. Similarly, the suggestion 
that TVNZ regarded the reference to the BNZ as "inadvertent" was misconceived 
and that to then claim that it is "an untruth" was more than somewhat disquieting. 
The motives ascribed to TVNZ for mentioning the BNZ were specious. 

2. The Committee had not "criticised" TVNZ for including a reference to the 
BNZ as being Dr Perry's employer: the reference had been seen merely as not 
being an essential ingredient in the item. The allusion to filtering hardly needed 
refutation as all the facts had been traversed in exhaustive detail. 

3. The period of prior knowledge was "only a day or two" and to have 
approached the complainant prior to the demonstration could have been an 
exercise in futility if there was to be no protest in public. "An independent action 
had first to be mounted before TVNZ could consider filming. Recognised 
standards of responsible journalism do not permit situations whereby cameras are 
used as a catalyst for a demonstration or connive in the stage-managing of an 
activity employing pressure tactics ... he alleges harassment techniques but if 
polite, low-key approaches, as depicted in vision, amount to the New Collins 
dictionary definition for harass, namely to trouble, torment, or confuse by 
continued persistent attacks, questions etc, then it would appear the dictionary 
definition requires not only re-examination but rewriting." 

4. The reference to "two years later" was a scripting error, a mistake, and for 
that reason the Committee had seen fit to uphold the complaint in part. If it was 
"attention-grabbing", viewers would have stayed with the item and come to learn 
that the time-frame was six months and not two years. It was the six months 
message that would remain in viewers' minds. 

Decision 

y's dissatisfaction with his treatment on Holmes first came to the attention of the 
rty shortly after its establishment in July 1989. At that time, the Authority advised 

on the procedures to be followed, in terms of the newly-enacted Broadcasting 



Act, in making a formal complaint to TVNZ Ltd about the programme. Following 
correspondence between Dr Perry and TVNZ, and Dr Perry's solicitors and TVNZ's 
solicitors, Dr Perry lodged his formal complaint with TVNZ in a letter dated 11 
September 1989. That complaint was heard by TVNZ's Complaints Committee on 25 
October 1989 and the outcome conveyed to Dr Perry on 14 November 1989. Two weeks 
later, Dr Perry referred his complaint to the Authority for an investigation and review 
of TVNZ's decision. 

In its handling of Dr Perry's complaint, the Authority, fully conscious of its 
responsibilities and requirements to observe the principles of natural justice, has from 
the outset been at pains to ensure that every comment and communication received from 
each party has been passed to the other, both prior and subsequent to the receipt of the 
formal complaint, thus providing each with the opportunity for further comment. This 
has involved the Authority acting as the go-between, receiving and forwarding the letters. 
Whilst well-expressed, these have invariably been lengthy and at times somewhat 
emotional and many have generally done little more than repeat or buttress, with various 
refinements, allegations and counter-allegations which have already been made not once, 
but several times. There have also been delays along the road, some of which have been 
excusable and others inexcusable, but all of which have been frustrating. The end result 
has been that the Authority, following the receipt of TVNZ's letter of 2 May, felt that 
it was in a position to decide that further correspondence would be counter-productive. 
It has thus finally been able to investigate and review the complaint and to make its 
determination. 

Despite the daunting nature of the voluminous and protracted correspondence 
surrounding the offending Holmes item - more than thirty separate letters have been 
written on the subject - the "talking-through" of the complaint in this way has enabled 
the Authority to conclude that the issues which fall to be determined are few. In 
essence, they relate to first, allegations of three factual inaccuracies; secondly, unjust and 
unfair reference(s) to the Bank of New Zealand as Dr Perry's employer; thirdly, collusion 
between TVNZ and 6B Limited in filming the demonstration; fourthly, harassment of 
the complainant by the reporter; and fifthly, finally and most importantly, unjust and 
unfair treatment of Dr Perry by TVNZ in denying him an adequate or reasonable 
opportunity to refute or to reply to Mr Brace's allegations, a denial which it is further 
alleged resulted in the broadcast of a programme which was neither objective nor 
impartial. 

Each of these issues will be considered in turn. 

1. Factual Inaccuracies 

The Authority first considered the reference to "two years" in the very brief introduction 
to the programme. The introduction read as follows: 

He is a plasterer. He did the job. He cut no corners. Two years later he wants 
his money. The BNZ executive won't pay him. 

readily acknowledged that the reference to "two years" was a scripting error 



and the Authority, having viewed the programme and read the transcript, agrees that the 
two subsequent and factually correct references to the waiting period having been six 
months would have served to correct any lingering memories viewers might have retained 
of the earlier error. It did not call for a correction in a subsequent Holmes programme. 

The second factual inaccuracy alleged by Dr Perry related to the sum in dispute. The 
statement concerning the amount of money at stake was made by the reporter, Mr 
Hudson, in the following passage: 

The house belongs to a solvent Auckland banking executive Brian Perry. He's in 
dispute with the builder who walked off the job and 6B which claims to be owed 
$6,000. Today they demonstrated. 

Dr Perry disputed the amount owed. He maintained that 6B Ltd did not begin work 
until late 1988 and that no account whatever, not even for a progress payment, had been 
submitted to the head contractors by November 1988 when the contractor left the site 
leaving his home only two thirds complete. 

With regard to Dr Perry's claim that the reporter's statement was a factual inaccuracy, 
the Authority notes that there can be no broadcast of a factual inaccuracy if the sum of 
$6,000 was indeed the amount "claimed" by 6B Limited. The reporter did not vouchsafe 
the veracity or merits of the claim, he merely reported it. 

The third alleged factual inaccuracy concerned the question of referring the dispute to 
a tribunal for settlement. Mr Bruce was at one point seen saying: 

We really need something like a tribunal where we can have our genuine disputes 
like this aired very, very quickly and we're in and out and the matters sorted out. 

Dr Perry considered this statement to be inaccurate in that there was no 
acknowledgement that he had offered to refer the matter to the Small Claims Tribunal. 
The Authority does not agree that the broadcast of Mr Brace's statement was the same 
as denying that an offer had been made to refer the matter to that Tribunal. Again, the 
Authority can find no factual inaccuracy or distortion of fact. 

2. Bank of New Zealand 

With regard to the matter of the reference(s) to the Bank of New Zealand as being Dr 
Perry's employer, Dr Perry appears to have accepted before referring his complaint to 
the Authority that there was only one such reference and that this was in the 
introduction to the programme. To TVNZ's acknowledgment that this reference was not 
essential, the Authority would go further and say it was an undesirable inclusion; but the 
Authority cannot accept Dr Perry's contention that it was "highlighted" for the purposes 
claimed by him or that it was done with any ulterior motive calculated to exert undue 

^pressure and to maximise harm to him as an employee of the bank. (The Authority 
^that in his completed Broadcasting Complaints Referral Form, Dr Perry mentioned 

{hat he had lost his job with the BNZ as a result of the Holmes item although he 
implify this remark in any correspondence. If he did lose his job for this reason, 



it is unfortunate indeed, but the Authority is aware from the correspondence before it 
that 6B Limited had written a letter complaining about Dr Perry direct to the Bank 
before the broadcast of the Holmes item. Bank officials may therefore have become 
aware of the item whether or not the Bank had been specifically named. Furthermore, 
whatever the merits or demerits of 6B Limited's claims against Dr Perry, it is difficult 
to see how the broadcast of the item could, in the eyes of the ordinary viewer, have been 
seen as reflecting adversely on the BNZ.) 

3. Collusion 

The charge of collusion between TVNZ and 6B Limited is a serious one. By the time 
he approached the Authority for review, Dr Perry had rightly dropped his initial and 
inappropriate allegation that there had been collusion in breach of standard 10 
(competitions) of the Programme Standards. Instead, he saw collusion as having taken 
place in the more general sense of TVNZ's having encouraged and connived in the 
mounting and filming of the demonstration weeks before it took place. On this, the 
Authority accepts TVNZ's explanation that its prior knowledge of the dispute was "only 
a day or two", that the demonstration was an independent action (ie not encouraged by 
TVNZ) and that there was no prior agreement that it would be filmed. 

4. Harassment 

In the same way that the Authority found no evidence of collusion so, too, did it fail to 
find any evidence of Dr Perry's being "harassed" by the reporter, Mr Hudson. The 
Authority must agree with TVNZ that there was no harassment, in the dictionary sense 
of the word, of Dr Perry. 

That does not, however, mean that the Authority also agrees with TVNZ's contention 
that its reporter adopted a "courteous and quiet approach". The view of a reporter 
pursuing the complainant with such words as "Mr Perry, Mr Perry are you going to pay 
these guys" ... "Hey, why can't you tell us why you won't pay these guys" bore little 
resemblance to the "courteous and quiet approach" claimed by TVNZ Ltd. 

Nor does the Authority believe that comments by the reporter such as: 

The trouble is that his car was being much cooler than its driver ... 

We felt Mr Perry might be more convivial in his Queen Street Office ... 

were justified and they did nothing to enhance a programme which was presumably 
intended to illustrate seriously the major financial problems (this was a relatively minor 
one) many subcontractors were suffering as a result of the collapse of the building boom 
following the sharemarket crash. 



5. Unjust and Unfair Treatment 

The last and most important issue which must be resolved, is whether Dr Perry was 
provided with an adequate or reasonable opportunity to give his side of the story and, 
in doing so, to refute or reject the views put forward by Mr Bruce on behalf of 6B 
Limited. If he was denied that opportunity, there must be at least a prima facie case that 
he was treated unjustly and unfairly and that the programme lacked objectivity, 
impartiality, fairness and balance. 

The Authority has given careful consideration to TVNZ's arguments in support of its 
position that such an opportunity was afforded Dr Perry. The Authority accepts that, 
there having been no collusion with 6B Limited, it would have been a futile exercise to 
have approached the complainant before the demonstration was "up and running"; it also 
has no difficulty in accepting the view that "same-day" treatment is important when trying 
to obtain both sides of a story which, having only a "spot-news" component, would be 
withheld from screening on the day of shooting only in exceptional circumstances. 

What the Authority does not accept, however, is the contention that Dr Perry had an 
adequate or reasonable opportunity to give his side of the story when he was questioned 
on leaving his house by Mr Hudson or when Mr Hudson appeared unannounced at his 
place of work while he was in a meeting. In the Authority's view, Mr Hudson's less than 
courteous approach outside the house at 7.25 am on a midwinter's morning (the 
complainant was filmed scraping the frost from his car windscreen) when Dr Perry 
emerged from his home accompanied by his daughter and totally unaware of the 
presence of a television film crew, was not conducive to eliciting a measured or, indeed, 
any response from the complainant. Dr Perry's reaction, in the circumstances, was 
perfectly understandable and his lack of response - or, as TVNZ put it, his apparent 
exercise of his right of "no comment" - cannot be regarded as a failure to take an 
adequate or reasonable opportunity to reply to or to refute 6B Limited's allegations. 
The same conclusion applies to the unannounced visit by Mr Hudson and his film crew 
to Dr Perry's offices and his non-availability for an interview during a day when he was 
engaged throughout in an important meeting with visitors from the Republic of China. 
In both instances, circumstances were such that the opportunity to respond was, in the 
Authority's view, neither adequate nor reasonable. 

The notion that Dr Perry was aware that the Holmes team was preparing an item and 
that he had all day to withdraw from his meeting in order to make a brief call to TVNZ 
giving his side of the dispute is superficially an attractive one. But it fails to take account 
of the knowledge of ordinary viewers who, like Dr Perry, have never heard of the "same-
day" imperatives of stories with a "spot-news" component. Dr Perry cannot be assumed 
to have known that the demonstration was "spot news", that it would feature as an item 
on Holmes that very night and that it was therefore considered vital that his side of the 
story be obtained that day. On the contrary, in the absence of what he, as a non-
journalist, might have regarded as a compelling reason to screen the item that night, Dr 
Perry might reasonably have expected that the item would not run without his balancing 

ent. Moreover, as someone whose professional training would presumably inhibit 
L giving unpremeditated replies to questions put to him, Dr Perry appeared to 
ority to be exercising responsible judgement in choosing not to reply. The 



Authority consequently considers that he could reasonably have expected reciprocal 
professional courtesies to have been extended to him, in the manner and the timing of 
questioning by TVNZ's reporter. 

The programme was screened on the evening of Friday 11 July. Dr Perry telephoned Mr 
Julian Mounter, the Chief Executive of TVNZ's office early on the following Monday 
morning and on learning the correct procedure, he immediately delivered a letter to 
TVNZ setting out clearly his side of the story. This was obviously the first possible 
opportunity available after the programme had screened on the Friday evening and it is 
both inaccurate and unfair to the complainant for TVNZ to suggest the "he appeared to 
have a change of mind" about giving his side of the story. Having been informed of Dr 
Perry's version of the dispute TVNZ in turn was provided with the opportunity to publish 
a brief statement in the Holmes programme that evening referring to the item screened 
on Friday night and stating the complainant's side of the argument. Thus the item would 
have featured on two consecutive programmes and would have been clearly within the 
period of current interest as provided in the Codes of Practice. TVNZ chose not to do 
so on the basis that a re-opening of the issue was not called for, not only because of the 
reasonable opportunity already provided, but also because "it would have been an 
inconvenience and something of a discourtesy to viewers to expect them to sit through 
a portrayal embracing a recapitulation of the facts". 

The Authority does not accept this argument. To do so would be to accept that it might 
never be appropriate for TVNZ to apologise or to add balance by means of a 
recapitulation of events because such action would inconvenience or otherwise be 
discourteous to viewers. It does not believe that reasonable opportunities had been 
provided before the programme was broadcast and it believes that a brief reference to 
the allegations made on that previous Holmes programme and to Dr Perry's reply to 
them could and should have been made whether or not it was a discourtesy or 
inconvenience to viewers which in the circumstances the Authority considers to have 
been highly unlikely. Had journalistic imperatives given way to plain good manners, the 
allegations of lack of fairness, justness, impartiality etc in the item might never have 
arisen. 

In light of the foregoing, the Authority has concluded that there is a prima facie case that 
Dr Perry was not given a reasonable and adequate opportunity to state his version of the 
dispute in reply to or in refutation of Mr Brace's allegations on behalf of 6B Limited. 
In the absence of any other material in the programme which would have remedied this 
imbalance, the Authority further determines that Dr Perry was treated unjustly and 
unfairly, in breach of standard 4, in a programme which, as a necessary corollary, was 
itself broadcast in breach of standards 6 and 12 in that it lacked objectivity, impartiality, 
fairness and balance. 

For the reasons set forth above, the Authority upholds the complaint to the extent noted 
in the foregoing paragraph. 

ains to consider whether TVNZ should, as requested by Dr Perry, be required to 
t an apology to Dr Perry and to pay some or all of the legal costs incurred by 
in connection with the broadcast. 



On the question of an apology, it is a matter of regret that TVNZ did not seriously 
contemplate broadcasting the terms of an agreed statement giving Dr Perry's version of 
the dispute. 

That said, however, the Authority has decided that any apology, which would need to be 
tailored to the findings of the present Decision, would serve no useful purpose if it were 
now to be broadcast so long after the item was screened. 

In his letter to TVNZ written on the first working day after the broadcast of the Holmes 
item, Dr Perry asked TVNZ to contribute $10,000 towards his legal expenses. At that 
time, he was also contemplating bringing an action for defamation against TVNZ. Dr 
Perry later waived any legal actions or claims he may have had following notice that 
TVNZ would not proceed to determine his complaint until it had received written 
acknowledgement from him that whatever legal action he contemplated taking, in respect 
of the subject-matter of the complaint, had been "extinguished". 

The Authority questions TVNZ's entitlement to require Dr Perry to waive any right of 
action he may have had at law in order to proceed with his formal complaint under the 
Broadcasting Act. In the Authority's view, the Act contemplates that normal legal 
processes, which would include an action for defamation, would run alongside the formal 
complaint process. These jurisdictions are separate but, unlike the situation under the 
Broadcasting Act 1976, no longer mutually exclusive. In waiving his right to pursue his 
defamation claim, Dr Perry also gave up any chance he might have had to recover costs 
that he had incurred up to that time arising out of the Holmes broadcast. 

The Authority considers it appropriate that costs be awarded in the sum of $500. 

The Authority co-opted Sir David Beattie as a person whose qualifications and 
experience were likely to be of assistance in dealing with the complaint. Sir David took 
part in the consideration and determination of the complaint but the Decision is that of 
the permanent Members. 

Signed for and on behalf of the AtrrhrrrtteL 

15 August 1990 



APPENDIX A 

Extract from the TV Programme Standards Section of the Codes of 
Broadcasting Practice for Television 

General 

In the preparation and presentation of programmes, broadcasters are required: 

1. To be truthful and accurate of points of fact. 

To acknowledge the right of individuals to express their own opinions. 

To deal justly and fairly with any person taking part or referred to in any 
programme. 

To show balance, impartiality and fairness in dealing with political matters, 
current affairs and all questions of a controversial nature. 

10. In contests there must be no collusion between broadcasters and contestants 
which result in the favouring of any contestant over others. 

News and Current Affairs 

A television news and current affairs service should take account of the following points: 

^ AJ^^NNews must be presented accurately, objectively and impartially. 


