Research cont.

The research updates information
collected for a 2001 study by the BSA,

The Younger Audience, and takes into
account the significant changes that have
taken place in how children use traditional
and new media.

“Not surprisingly, the research reveals
that children are interacting with new
media, like cell phones, MP3 players and
the internet, in high numbers. However,
there are marked inequalities in access
to new media, with Pacific and Maori
children, in particular, falling behind Asian
and Pakeha children.

Eighty-nine percent of Asian children and
77% of Pakeha children use a computer at
home with access to the internet compared
with just 53% of Maori children and 38% of
Pacific children.

MAY 2008

| KITEA, | RANGONA:

AKI A

TE TAMARIKI | TE pAPAHO

ITENGA,
N A wrakAUTY

Copies of the research are
available from the publications

For a printed copy, while stocks last,

E page of www.bsa.govt.nz.
E please email trishc(@bsa.govt.nz

Directory

The current members of the Broadcasting
Standards Authority are:

Joanne Morris (Chair), Tapu Misa,

Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:
2nd Floor, Lotteries Commission Building,
54-56 Cambridge Terrace,

The latest study also indicates that the
‘bedroom television culture identified in
the 2001 study has grown.

“Twenty-seven per cent of children
now have a television in their bedroom
compared with 18% in 2001. And now a
significant number of children also play
computer or video games and use their
cellphones while in their bedrooms.”
Dominic Sheehan said children were
not the passive viewers that some
complainants made them out to be. They
were clear about what media content
was inappropriate or upset them and had
opinions about it.

“As in 2001 their concerns about TV
centre on violence, sexual content and
bad language. With new media they tend
to be concerned about sexual content on
the internet and bullying via cell phones.

“Some of the children we interviewed
had experienced these things personally
but the research suggests these worries
might also be influenced by their parents’
concerns.”

Most pleasing in the report, perhaps,
was the existence of rules and protections
that families had for viewing and media
use. Parents tended to put rules on
the use of most media, especially for
television and the internet.

“More than half the children surveyed
said they mainly used the internet while
they were alone. It is important then that
children are fully equipped in how to keep
themselves safe while online.

“Media literacy, the ability to access
and understand media in order to use
it effectively, is becoming increasingly
important. New media especially brings
new challenges for both children and
their parents. It is clear from the report
that Kiwi children need continuing
information and support so that their
media experiences can be safe and
productive ones.”

PO Box 9213, Wellington, 6141,

New Zealand.

Phone: 64 4 382 9508

Fax: 64 4 382 9543

Email: infoldbsa.govt.nz

Website: www.bsa.govt.nz

Editorial enquiries: infoldbsa.govt.nz

Election Programmes
Code

The Election Programmes Code review,
necessary because of changes to the
Broadcasting Act made in conjunction
with the newly passed Electoral Finance
Act, has been completed. The revised
code comes into effect on 1 June 2008,
and is available in print and from the
BSA's website from that date.

JUNE 2008 EDITION

ELECTION
PROGRAMMES

CODE OF BROADCASTING

PRACTICE

New Practice Notes
about Liquor and
Violence Standards

Two new practice notes are on the
BSA website, www.bsa.govt.nz. One
discusses the liquor standard and the
other the violence standard. You can
find all practice notes under the Codes
and Standards menu. Practice notes
are designed to help complainants and
broadcasters understand the approach
the BSA is likely to take in considering
issues about standards.

0800 Number

The Broadcasting Standards
Authority’s free phone number is

0800 366 996

A recorded message explains the
complaints process, and a connection
through to the office is provided.

QUARTE

NUMBER 38, MAY 2008

BSA

Broadcasting Standards Authority
Te Mana Whanonga Kaipaho

RLY

Research launched that shows
how Kiwi kids use the media

New BSA research, launched by the
Minister of Broadcasting the Hon Trevor
Mallard at a small function in Auckland this
week, shows that New Zealand children are
savvy media users. While there has been
an explosive growth of media devices in
homes in the past few years, the research
shows that television remains the principal
form of entertainment for children.

The research, Seen and Heard, was
carried out by Colmar Brunton. It involved
interviewing more than 600 children aged
between six and 13 and their primary
caregivers. The focus of the research
was how New Zealand children use and
respond to media including television,
radio, the internet, and cell phones.

Ninety nine percent of children watch
TV programmes, 84% play computer or
video games, 62% use the internet and
42% use a cellphone.

When it comes to television, both
parents and children have a high
awareness of classifications and warnings
on programmes and use these as a guide
to whether a programme will be suitable
for children.

However, parents awareness of the
8.30pm ‘watershed’ is much lower and
has fallen in the past six years. Less than
half of parents know that 8.30pm is the
time when TV programmes that are not
suitable for children start to screen.

Chief Executive Dominic Sheehan said
“This is significant because the research
also shows that children are frequently
watching television after 8.30pm, when
programmes not suitable for children
are screened.”

cont. on back page

Media in homes of New Zealand children aged 6-13 yrs

Television 99.5%

Cellphone 96%

Radio 95%

DVD player 92%

Computer 88%

Video 79%

Digital camera 75%

Games console for TV 66%

MP3 player 56%

Decoder [ie, SKY, TelstraClear, Freeview) | 47%

Hand-held games console |~ 35%

Camcorder 34%

Other : 2%

Source: Q2a (Parent)

Base: All households (n = 604) © Broadcasting Standards Authority

Frequency of parents’ use of classifications and
warnings to guide their children’s viewing behaviour

Never, 12%

Frequently, 45%

Sometimes, 28%

Source: Q3k (Parent)
Base: All parents with children who watch television (n=600)



-CISIONS

The BSA issued 36 decisions between January and March 2008

Decisions of interest included the following:

Balance, accuracy, fairness

Three items broadcast on Radio New Zealand National on 20 April
2007 centred around the assertion that the Wellington City Council
was ‘looking at scrapping its free weekend and evening parking

in the city’. The items included interviews with several Wellington
motorists and retailers, who reacted negatively to the idea of
charging for parking on weekends, and a representative from the
Retailers’ Association who opposed the plan.

The Wellington City Council complained that the items were
unbalanced, inaccurate and unfair. It said that councillors did not
approve, nor did they consider, any proposal to remove weekend
parking or to increase weekday meter parking. A report prepared
by a consultancy firm, which was attached as Appendix 3 to the
Council's Draft Parking Policy, recommended that the Council
consider removing up to five percent of on-street metered parking
space and charging for the currently free evening and weekend
parking. However, the Council said that this report had been
attached as background only, and was not part of what councillors
were asked to consider or approve.

The Authority upheld the complaint that the items were
inaccurate. It considered that listeners would have been left with
the impression that there was a possibility that free weekend
parking would be ‘scrapped’, and that this was part of the policy
under consideration. The Authority accepted the complainant’s
evidence that this was not the case.

The Authority also found that the items were unfair to
the Council as listeners would have been left with a negative
impression of the Council and its plan to charge for
weekend parking.

The Authority ordered Radio New Zealand to broadcast a
statement summarising its decision. The broadcaster is appealing

the Authority’s order. Decision ref. 2007-056

Good taste and decency - Californication

The first episode of a programme called Californication, a black
comedy about a self-obsessed novelist named Hank, was broadcast
on TV3 at 9.30pm on 8 November 2007. The opening scene showed
Hank going into a church and talking to a statue of Jesus about his
writer’s block. A nun appeared and after listening to him talk about
his troubles, offered him a ‘blow job". The nun then approached
Hank and stood in front of him. The sound of a zipper was heard,
and with the camera view level with Hank's chest, the nun
descended out of view. Hank put his hand out to block the statue’s
view, and said ‘Sweet baby Jesus, Hank is going to hell’. It was
then revealed to viewers that Hank was dreaming, and he was
shown waking up in bed with the woman who was dressed as a
nun in his dream.

The episode contained frequent use of swear words. It included
a scene where a woman, who Hank later discovered was 16 years
old, punched Hank in the face twice while they were having sex.
Hank also spoke crudely to a woman he had just met.

Bob McCoskrie on behalf of Family First, and four others,
complained that the programme breached standards of good taste
and decency.

The Authority declined to uphold the complaints. It noted that
the programme was rated AO, preceded by a verbal and written
warning, and broadcast at 9.30pm. In addition, the Authority
considered that the title of the programme, Californication, and
media publicity prior to the broadcast, indicated that it was likely to
contain challenging content.

In the Authority’s view, the church scene was used for dramatic
effect and, while it did have some shock value, it was not explicit
or gratuitous. It noted that the other sex scenes were matter-of-
fact rather than titillating, and were important to the programme’s
storyline. No full-frontal nudity was shown.

The Authority also concluded that while Californication did contain
challenging language, it was not excessive or gratuitous given the
nature of the programme, the storyline, and the type of characters.
Decision ref. 2007-129

Social Responsibility - The Edge

An item called ‘'Win Dom’s Money’, broadcast on The Edge at 8am
on 9 August 2007, involved a radio personality called Chang being
dared to drink a shot glass of glass cleaner for $60. Before the
hosts allowed Chang to drink the shot, they phoned the National
Poison Centre (the Centre] and told the Centre employee that
someone had ingested a shot glass-sized quantity of glass cleaner.
The employee gave medical advice about what to do and made it
clear that it was not a life-threatening situation. After the call,
Chang proceeded to drink what he thought was glass cleaner.
The hosts then revealed that they were playing a prank on Chang,
and the shot glass really contained a harmless blue-coloured
energy drink.

The office manager at the National Poison Centre, made a formal
complaint alleging that the item had breached standards of fairness
and social responsibility.

The Authority upheld the complaint that the prank was socially
irresponsible stating that the hosts had misled the Centre staff
member and wasted the Centre’s valuable time and resources,
solely for the purposes of entertainment. It considered that the
broadcaster’s view that the prank was ‘not necessarily a bad thing’
ignored the reality that prank calls to the Centre could potentially
cause a delay in staff being able to deal with real life-threatening
emergencies.

The Authority noted that The Edge is targeted at an audience of
10 to 29-year-olds, and that the broadcast took place at 8am when
children would have been among the audience at home or in the
car on the way to school. It considered that many of the station’s
listeners would not have been able to understand the potentially
serious consequences of making a prank call to an organisation
such as the Centre. Because the prank was portrayed in a positive
and humorous light, the Authority found that many of the station’s
target audience would have considered that it was acceptable and

‘cool’ to replicate the hosts” actions.

Printed copies of the codes of broadcasting practice for radio, free-to-air television, and pay TV, and of the

The Authority ordered RadioWorks Ltd to broadcast a statement

summarising its decision. Decision ref. 2007-102

Appeals and Other Court
Proceedings

Wellington City Council and Radio NZ
RNZ has appealed the WCC decision (2007-056)
- see summary.

RNZ are appealing the BSA's requirement
that they publish a statement summarising the
decision on the grounds that the BSA failed to
give proper reasons for the order and that the

order was inconsistent with other BSA decisions.

Du Fresne and Canwest TV Works
The High Court has ruled on the appeal of the Du
Fresne and Canwest TV Works decision.

The decision (2007-017) concerned an
interview Canwest TVWorks conducted with JS, a
committed mental patient. JS" doctor brought the
original complaint. The BSA found that JS could
not consent to the interview and so Canwest
TVWorks had breached the privacy standard of
the free-to-air broadcasting code.

On appeal, Justice France quashed the
BSA's decision.

BSA

radio and television complaints guide are available free of charge from the BSA, email: infofdbsa.govt.nz,

freephone: 0800 366 996 | Full decisions can be found on the BSA's website www.bsa.govt.nz Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho




