Andrea Millwood Hargrave - address to the

Broadcasting Conference

In August, the BSA participated in the

© ‘New Broadcasting Futures: Out of the Box’

conference at which our guest speaker,
respected broadcasting researcher
Andrea Millwood Hargrave, gave an

" address entitled We have standards

you know. The following is an excerpt
from Andrea’s speech in which she
made observations about the speed of
technological change, and the need for

. what she called ‘communications literacy’.

“There is a need to create a regulatory

environment that allows for and recognises/
responds to the new communications
environment but that does not reject all that

came from traditional regulation, simply
because it is traditional. We need to take
the best and capitalise on learning from
what has worked less well.

To start with, spectrum scarcity has
been largely removed by the move to digital

television and significantly more spectrum

+ s available although it is not unlimited if we

want high definition television.
Then delivery of content has changed

from a uni-directional process of the

provider to the user via a broadcaster to one

in which the user is active in choosing what

. they want, when they want it, and how they

Andrea Millwood Hargrave

and privacy which is seen as important
and a constant. Indeed, in the rewriting of
the Communications Act the section that
was least changed was that on fairness
and privacy. What Ofcom has is regulatory
principles and this informs the position
that intervention will only occur ‘where it
is considered necessary'.

...An important - and increasingly
important - part of the debate about
the future of content regulation is

New Online Publication
- ‘Balancing Act’

In a newly published report on the balance
standard in the codes of broadcasting
practice, Associate Professor Martin Hirst
of the School of Communication Studies at
AUT has considered a number of questions
about the standard that are relevant to the
review of the radio code currently underway.
(See ‘call for public submissions’ on the
front page of this newsletter.)

Among the points raised by Assoc. Prof.

Hirst, are these:

e Whether talk and talkback radio should
be subject to a lesser requirement
to present a range of views on a
controversial issue of public importance?
(see p 22 Hirst report as well as Freedoms
and Fetters pp 58-66)

e Whether, as between radio, free-to-air
television and pay television broadcasting,
there are material differences that justify
differences in the wording of the balance
[or significant viewpoints) standard that
applies to each of those media? (see pp
22-23 Hirst report)

e Whether it would assist understanding of
what amounts to a ‘controversial issue of
public importance’ if it were defined by
reference to there being a ‘public interest’

QUART

NUMBER 36, NOVEMBER 2007

The Radio Broadcasters Association and
the Broadcasting Standards Authority
have jointly released a draft revised Radio
Code of Broadcasting Practice and we are
now calling for public submissions on the
proposed changes.

Codes are revised from time to time to
reflect community expectations, to keep
them relevant to broadcasting practice,
and to support fair and efficient decision-
making by the BSA.

The deadline for submissions is
Friday 1 December. Submissions can
be made by email to info(drba.co.nz or

infoldbsa.govt.nz or by mail to The Radio

RLY

Broadcasters Association, PO Box 3762,
Auckland or to the Broadcasting Standards
Authority, PO Box 9213, Wellington.

One change proposed in the draft revised
radio code is that the current Principle 4,
Balance, be renamed Standard 4,
Controversial Issues - Viewpoints. A change
proposed to the content of the standard is
that talk and talkback programmes would
be expressly identified as programme types
that may be subject to a lesser requirement
to present a range of views on a
controversial issue of public importance.
This responds to, amongst other things,

views expressed by the public in Freedoms

AO 8.30pm Awareness Campaign

BSA

Broadcasting Standards Authority
Te Mana Whanonga Kaipaho

Radio Code Review - call for public submissions

and Fetters published by the Authority in
2006 (see in particular pp 58-66).

Another proposed change is that ‘the
approach of the programme, eg taking a
particular perspective’ would be spelt out

as a factor that could be relevant when

assessing whether the programme presents

a reasonable range of viewpoints. (For more
about the balance standard see the back
page of this newsletter)

For more information about the proposed
changes to the Radio Code, consult the
documents featured on the homepage of
the BSA's site: www.bsa.govt.nz

--—-

ARE Yoy ~~. "y 7E TIAKD RANES \
,‘BAWSITTINGT-‘ :E]%OE I TETANI @

get it. They even make it. communications literacy. | think it is

e Whether there would be advantages in

in such an issue? (see p 16 Hirst report) 2
3 forg PR E7

...0fcom [the British regulator established  important that users understand the : : STV e 7 rul
) [ g . . p i o changing the requirement for balance/ ;«hy%mmﬁmﬁ Dl ] TAMAITI? '
1 in 2003] was born out of a desire to limits of platforms, or their lack of limits. ALY / VN : (ﬁmmﬁiww watch what on TV
Loht-touch ot . ™ ok N ot significant viewpoints ‘within the period oo s Wﬁ%l PVes — s e ot enaamant
create a light-touch regulatory system, ey need to know where regulator , . . il - ina i te whalkataw i nga men s
_ 9 g Y y . Yy A . ‘ g9 ‘ y ’ of current interest’ to a requirement that ’i © - s o ot @ 1 & R e
something much more recognisable in protection might lie and where it won't. YO0 ) : o M gy M oS \ p R T,
New Zealand. In the UK th ' 5 tione U ) there be balance/significant viewpoints e ; = one - '
ew Zealand. In the UK there was the ut communications literacy is not " 4 / 2 S B e
/ within a period defined by the level of v ch ¥ IR \ pN e

~
possibility, in terms of protective regulation,  just about prevention and control, it is \ Soome, SN

He pai noa iho het
‘métakitaki may,"

e
| T it tabi tatod
| e

public interest in the issue? [see p 14-16

of two regulators coming to different also about access and knowing how

Hirst report)
The full report by Martin Hirst and the

1 «pO” (o.30pm tmiate)
4 aduts oy, No sxcepionn!
)

TV classifications

— ,@
(‘j‘—*
R A

. conclusions or adjudications on the to evaluate content for its veracity, for

— e ————

A0
same complaint. There was a restrictive example, or what can be done creatively. \ \ ) TR It
P ' P o ) Y BSA's research published as Freedoms and W " ) | s
approach to content regulation, based on But | fear that communications literacy of - |t

Fetters are available on the BSA's website

. the Broadcasting Act. Ofcom, created out which | am a keen proponent, may be a fig

o publications page http://www.bsa.govt.nz/
of the Communications Act of 2003, is no leaf. It cannot be a reason for inaction or

publications-booksandreports.php

longer required to consider complaints in
many areas - the exception being fairness

Directory

The current members of the Broadcasting
Standards Authority are:
Joanne Morris (Chair), Tapu Misa,

Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:
2nd Floor, Lotteries Commission Building,
54-56 Cambridge Terrace,

something to hide behind as other forms

of regulation feel too difficult.”

PO Box 9213, Wellington, 6141,

New Zealand.

Phone: 64 4 382 9508

Fax: 64 4 382 9543

Email: infoldbsa.govt.nz

Website: www.bsa.govt.nz

Editorial enquiries: info[dbsa.govt.nz

0800 Number

The Broadcasting Standards
Authority’s free phone number is

0800 366 996

A recorded message explains the
complaints process, and a connection
through to the office is provided.

In February this year, the BSA's community  watershed and the classifications system

advisory panel [CAP) confirmed its was developed.
workplan. The CAP identified a need for A poster was produced for teenage
ethnic broadcasters and communities babysitters and distributed to secondary
to receive tailored information about schools; an advertising campaign for
the complaints system and about BSA grandparents who look after children was
decisions, and that there is a lack of run in ethnic print media and its key
awareness about the classification and messages were translated into different
timeband systems among sections of the languages such as Punjabi, Chinese, Samoan
community, particularly among caregivers  and Tongan; a poster in te reo M3ori was

of young children. As a result, an produced for Kohanga Reo and Kura

awareness campaign about the A0 8.30pm  Kaupapa; and, a fridge magnet designed to

appeal to young mothers was produced

reminding them about the adults only ‘AQ’

programming shift that occurs at 8.30pm on

free-to-air television. The fridge magnet has

been distributed throughout the country via
Parent and Child Shows in Auckland,
Wellington and Christchurch, and sent to
playgroups and caregiver associations.
Members of ethnic communities, young
mums, teenagers, and CAP members had
input into the design of these well-received

resources.



-CISIONS

The BSA issued 27 decisions between July and September 2007

Decisions of interest included the following:

Privacy

A 3 News item, broadcast in February 2007, interviewed a Dunedin
woman, JS, who was a committed patient under section 30 of

the Mental Health (Compulsory Assessment & Treatment] Act 1992.
The item stated that JS was ‘bipolar and manic depressive’,

and was one of 300 New Zealanders receiving electric shock
treatment (ECT). JS stated that she did not wish to receive ECT.

She also revealed that she had tried to kill herself twice because
she was scared of the treatment and was "having night horrors

and night sweats'.

The item included a statement from the Ashburn Clinic, where
JS was receiving treatment, which said ‘that it is the formal, clinical
view of the Ashburn Clinic that this patient was not well enough at
the time of the interview to have given informed consent to it". JS's
husband was shown in the item attempting to stop the interview
with JS from proceeding.

Dr Stephanie du Fresne, the Medical Director at the Ashburn
Clinic, lodged a privacy complaint with the BSA under s.8(1)(c) of
the Broadcasting Act 1989. She argued that JS was not capable of
consenting to the interview, and that both she and JS’s husband
had advised the broadcaster not to broadcast the item.

The BSA upheld Dr du Fresne’s complaint. It found that the
broadcast had disclosed inherently private facts about JS's mental
status and treatment. Noting that a stigma still surrounds people
with mentalillnesses, the BSA considered that the disclosure would

be highly offensive to the objective reasonable person.

The BSA accepted Dr du Fresne’s view that JS was not capable of !

giving informed consent to the disclosure of private facts about her.
It found that, as JS’s treating clinician and a forensic psychiatrist,
Dr du Fresne was the person best qualified to assess JS's capacity
for giving consent to the interview and the broadcast.

Looking at whether there was a public interest in disclosing
private facts about JS, the BSA found that there was no legitimate
public interest in disclosing private information about JS in
circumstances where the proper legal processes had been followed
with respect to her committal and treatment

The BSA ordered CanWest TVWorks Ltd to pay $1500 costs to the
Crown. CanWest TVWorks Ltd is appealing the decision.

Decision ref. 2007-017

A documentary entitled Sex and Lies in Cambodia was broadcast on

© TV One at 9.30pm, 18 December 2006. It examined the case of a

New Zealand man, Graham Cleghorn, who was serving a 20-year
sentence in a Phnom Penh prison for the rape of five teenage girls.
The documentary featured an interview with a Swiss man, RK,
who had been accused of rape and paedophilia one year before
Mr Cleghorn, but whose case had been thrown out due to a lack

of evidence. Stating that RK was ‘reluctant to speak on camera’,

. the reporter said that they had filmed him with a hidden camera

‘in the public interest’. RK was seen giving his view that a particular

. Cambodian judge was ‘a big crook’.

Dr Lynley Hood complained that broadcasting the hidden camera
footage of RK had breached his privacy, and was unfair to him.

The BSA upheld the complaint. It found that filming RK with
a hidden camera, inside his home and car, amounted to an

. interference with his interest in solitude or seclusion, which the

ordinary person would find highly offensive. The BSA took into
account that there had been a verbal and written agreement
between RK and the reporter that he would not be filmed and that
his comments would remain off the record.

The BSA also concluded that the broadcaster had treated RK

unfairly. It found that there was no public interest in broadcasting

' the hidden camera footage, and considered that the unfairness

to RK was exacerbated by the indefensible conduct of the

© programme’s director in breaking a verbal and written undertaking

that RK would not be filmed or quoted in the programme.

The BSA ordered TVNZ to broadcast a statement summarising its
decision, to pay compensation to RK in the amount of $500, and to
pay $5000 costs to the Crown. Decision ref. 2007-028

Liquor

On 13 February 2007 at 8.20am on the ZM Breakfast morning
show, one of the presenters attempted to drink a yard glass of
beer to celebrate his 21st birthday. Throughout the broadcast,
the presenters made comments that he was ‘going to throw up’,
‘doesn’t hold his liquor well’, ‘needs to drink quickly’, and 'if he
throws up on my shoes | am going to be so pissed’. One female
presenter described his actions as ‘gross’, and that he shouldn’t
‘force it down him’.

The Regional Public Health arm of the Hutt Valley District Health
Board complained that the broadcast breached standards relating
to liquor promotion and social responsibility, particularly in relation
to child listeners.

The BSA upheld the liquor complaint. It found that the broadcast
advocated liquor consumption. Because the hosts treated the
presenter’s actions as humorous and ‘cool’, the BSA considered
that the broadcaster not only implicitly condoned the behaviour, but
in fact presented it in a positive light. It also found that the liquor
promotion in the programme was not socially responsible, taking
into account the wide concern in New Zealand about a perceived
culture of binge drinking among young people.

Noting that the segment was broadcast at 8.20am when children
would be listening, the BSA considered that many older children
would have been aware of what was taking place, particularly
in light of the hosts’ comments. The BSA found that this explicit
coverage of excessive alcohol consumption, portrayed in a positive
and humorous light to an audience that included children, was
socially irresponsible, and in breach of Principle 7.

The BSA ordered The Radio Network Ltd to broadcast a

statement summarising its decision. Decision ref. 2007-030

Printed copies of the codes of broadcasting practice for radio, free-to-air television, and pay TV, and of the
radio and television complaints guide are available free of charge from the BSA, email: infoldbsa.govt.nz,
freephone: 0800 366 996 | Full decisions can be found on the BSA's website www.bsa.govt.nz

Appeals and Other Court Proceedings

XY Stake Out

The appeal by CanWest MediaWorks over the XY Stake Out
decision (2006-014) was heard in the High Court in Auckland on
6 July 2007 and a judgment given upholding the BSA's decision.

TV3 argued that merely establishing an ‘intrusion” was not
enough to breach the relevant privacy principle (principle 3), that
there needed to be some offensiveness in the facts disclosed.
TV3 also argued the BSA had acted ultra vires in establishing
privacy principle 3.

Justice Harrison reaffirmed the BSA's approach in applying
principle 3 and held the relevant principle to be within the BSA's
power to make (intra vires). The Judge awarded costs to both XY
and the BSA.

Du Fresne and TVWorks

An appeal has been lodged over the Du Fresne and Canwest TV
Works decision (2007-017). The case has been set down for

7 February 2008.

KW and TVNZ

A date for the appeal lodged by TVNZ over the KW and TVNZ
decision (2006-086) has not yet been set. This decision
concerned a Close Up item that alleged that KW's property was
a suburban brothel. TVNZ is appealing the BSA's findings and

has applied for a judicial review of the BSA's process.

BSA

Broadcasting Standards Authority
Te Mana Whanonga Kaipaho




