
Review of Election Programmes/
Advertisements Code

Number 25, February 2005

2nd Floor, Lotteries Commission Building,

54-56 Cambridge Terrace,

PO Box 9213, Wellington, New Zealand.

Phone: 64 4 382 9508 Fax: 64 4 382 9543

Email: info@bsa.govt.nz

Website: www.bsa.govt.nz

Editorial enquiries: info@bsa.govt.nz

0800 Number
The Broadcasting Standards

Authority’s 0800 number is

0800 366 996
It has a recorded message which

explains the complaints process.

BSA
Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho

...continued

Quarterly

This edition of the Quarterly begins with an article on the application of the Bill of Rights Act 1990 to Authority decision

making. We update you on the Authority’s review of the election programmes/advertisements code. The review commenced

last July and will be concluded shortly. We also summarise the Authority’s decisions issued between October and December

last year, and tell you about the research we have planned for 2005.

Bill of Rights

e are pleased to welcome

Genevieve O’Halloran who has been

appointed Complaints Executive,

commencing 31 January. Genevieve is

a full time replacement for Karen Scott-

Howman who left in December to pursue

an interest in television production.

he right to freedom of expression

is enshrined in section 14 of the

New Zealand Bill of Rights Act 1990, and

provides:

Everyone has the right to freedom

of expression, including the freedom

to seek, receive and impart

information and opinions in any form.

This article briefly explains the Authority’s

approach to the application of the New Zealand

Bill of Rights Act 1990 as a result of a recent

development of the jurisprudence in this area.

A High Court decision last year served to

clarify the relationship between the decision-

making process of the BSA, and this protection

of freedom of expression enshrined in the Bill

of Rights Act.

In Television New Zealand Ltd v Viewers

for Television Excellence (VOTE), Justice Wild

concluded that the broadcasting codes of

practice were not “enactments” for the

purposes of the Bill of Rights Act. In practical

terms, this means that the Bill of Rights Act

applies to the Authority in a slightly more

limited way.

As a result of the VOTE case, the key focus

of the Authority in complying with the Bill of

Rights Act is section 5. This provides that the

rights and freedoms contained in the Act may

be subject only to “such reasonable limits

prescribed by law as can be demonstrably

justified in a free and democratic society”.

T
Authority ensures that all decisions clearly

articulate that it has balanced the

broadcaster’s freedom of expression with the

principles and guidelines of the particular

Code of Broadcasting Practice.

It has always been the practice of the

Authority to make decisions that take into

account considerations of reasonableness,

and which attempt to balance society’s

expectations. For this reason, while the VOTE

decision has subtly altered the conceptual

legal framework within which the Authority

operates, the decision-making process has

not changed.

New staff member

W

2005 Research
programme

esearch is an important function

of the BSA. Research serves to

inform members, broadcasters and the

public of the issues surrounding the

broadcasting environment.

Our research involves discussion and

debate about various broadcasting

freedoms and constraints, and gaining

a thorough understanding of societal

attitudes and shifts.

This year, we have commissioned

ACNielsen to undertake a major public

attitude survey on the good taste and

decency, balance, and fairness standards.

The research will update Monitoring

Community Attitudes in Changing

Mediascapes published by the BSA in

2000.

Six focus groups and a face to face

survey of 500 people (forming a

representative sample of the New Zealand

adult population) will be conducted. The

findings of the research will be publicly

available by early 2006.

Rhe Authority is currently reviewing

the Election Programmes/

Advertisements Broadcasting Code, prior

to the 2005 general election. The code

was last reviewed in 1996.

In July 2004, we wrote to the NZ

Television Broadcasters’ Council, the Radio

Broadcasters Association, and Radio New

Zealand, asking if there were any issues

relating to the code that they wished to

see considered.

They raised the following matters:

• whether party opening and closing

addresses should be subject to

broadcasting standards, specifically the

accuracy standard, given that

broadcasters cannot easily exercise

editorial control

• whether complaints should be made

directly to the BSA

• alignment with advocacy provisions in the

Advertising Standards Authority Code of

Ethics to ensure consistency across

media

• making any revised Code easier to follow

and in plainer English.

The first two matters would need

legislative change. The Authority believes

a select committee inquiry is currently being

mooted to examine the regulation of

elections. In advance of such an inquiry,

the Authority has decided that a substantive

review of the standards governing broadcast

election programmes should not be

undertaken.

However, the current Election

Programmes/Advertisements Code is

outdated in its form and layout, and

improvements can be made to address the

second two matters listed above.

In December 2004 we wrote to

broadcasters and political parties enclosing

a discussion paper suggesting revisions to

the Code. Responses were considered by

the Authority at its February 2005 meeting,

and the Code review will be completed

shortly. A revised Code is likely to take

effect from 1 April 2005. Further details

will be placed on our website soon.

T

Directory
The current members of the Broadcasting Standards Authority are:

Joanne Morris (Chair), Tapu Misa, Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:

If the Authority intends upholding a

complaint, it must ensure that its decision:

• is prescribed by law, ie comes within one

of the established broadcasting standards

• is a reasonable interpretation of the relevant

broadcasting standard, and thus also a

reasonable limitation on the right to freedom

of expression

• imposes a limitation on the right to free

expression that is justified in a free and

democratic society.

Justice Wild accepted in the VOTE case that

most of the Authority’s decisions would pass

the justified limitations threshold, given the

content of the Codes and the “relatively tame”

sanctions available to the Authority. However,

he found that this did not eliminate the need

for the Authority to consider the impact of

its decision in respect of each complaint, by

subjecting it to a section 5 “reasonableness”

assessment.

The broadcasting codes, by their very

nature, constrain broadcasters’ freedom of

expression. In practice, all the Authority’s

decision-making is driven by considerations

of reasonableness. Before finding a breach

of a standard, members of the Authority

satisfy themselves that such a finding is

justified in light of the broadcaster’s freedom

of expression. In this manner Bill of Rights-

related considerations are built into the

Authority’s decision-making processes. The



Ronald van der Plaat complained through his

lawyer about a TVNZ Sunday programme. It

investigated Mr van der Plaat’s legal pursuit

of his daughter over ownership of a painting.

Mr van der Plaat is serving a 14 year jail

term for the sexual abuse of this daughter.

Much of Mr van der Plaat’s complaint

was an attempt to relitigate issues that had

arisen during his trial for sexual abuse. He

complained that the Sunday programme made

him out to be a “monster” when there was

material that portrayed him in a much more

favourable light. He said that no evidence was

presented to contradict his daughter’s side

of the story in relation to the sexual abuse.

The Authority declined to determine four

of his eight grounds as attempts to relitigate

issues that had arisen during his trial. Of the

complaints about the programme, none was

upheld.

Decision Ref: 2004-150

A Holmes item discussed an alleged doctor-

on-doctor assault. The presenter interviewed

an ‘expert’ (a health economist, not a doctor).

They spoke about whether the medical

profession’s reaction to the incident had been

appropriate, and generally about the

accountability of the profession.

The Authority received three complaints:

one from the doctor involved, one from the

New Zealand Medical Association, and one

from the Association of Salaried Medical

Specialists. The complainants alleged that the

programme was unbalanced as the doctor’s

viewpoint had not been advanced and

Decisions The Authority released 61 decisions

between October and December 2004

BSA
Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho

Balance Fairness Accuracy
TVNZ broadcast a 90-minute documentary,

Murder on the Blade? in which the

programme maker mounted a detailed

challenge to the validity of Scott Watson’s

convictions for the murders of Olivia Hope

and Ben Smart.

The complainant, who was a prosecution

witness at the trial, thought that the

programme breached standards of good taste

and decency, balance, accuracy and fairness.

A three-member Authority (Diane

Musgrave declared a conflict) declined to

uphold the alleged breaches of good taste

and decency, fairness and accuracy. However,

it was divided over whether the programme

was balanced.

A majority concluded that it was sufficiently

balanced for four reasons:

• the authorial perspective was clear

• while it focussed on challenging the

convictions, the programme briefly

discussed key elements of the prosecution

case thereby acknowledging other

perspectives

• Scott Watson’s arrest, trial and conviction

had been major news stories, so the public

already knew a lot about it

• freedom of expression was a significant

consideration.

On the other hand, the minority (Joanne

Morris), did not consider that adequate

attempts had been made to present views

other than those of the programme maker.

Decision Ref: 2004-127A Full decisions can be found on the
Authority’s website www.bsa.govt.nz

reasonable efforts had not been made to

obtain his comments. They alleged that the

item was also inaccurate, unfair and

encouraged discrimination against doctors.

The Authority noted that the programme

constituted an attack on the doctor’s

reputation, and did nothing to offer competing

viewpoints. In this, it was unfair to the doctor

concerned, and unbalanced. The Authority

also identified three inaccuracies constituting

a breach of the accuracy standard.

The doctor involved was awarded legal

costs of $1700, and TVNZ was ordered to

pay costs to the Crown of $2500.

Decision Ref: 2004-135

Fairness
Ibrahim Ikram complained about an episode

of Eating Media Lunch that satirised the

documentary film Super Size Me. The

presenter purported to eat nothing but Middle-

Eastern style takeaway food for an entire

month while observing the effects that this

had on him. As the month progressed, the

effects became increasingly absurd. He began

to adopt stereotypical Islamic fundamentalist

traits and ended up as an Islamic terrorist.

Mr Ikram felt that the programme was

deeply offensive to Muslims, as it denigrated

their culture and religion. TVNZ’s response

was that the programme, by satirising the

media’s generally negative portrayal of Islam,

aimed to “skewer” the very prejudices that

Mr Ikram deplored.

While acknowledging the complainant’s

views, the Authority declined to uphold the

the statement had been faxed from Plunket.

While not attributed by name to a Plunket

staff member, it appeared to be Plunket’s

response to the new telephone service.

The Authority did not doubt that this was

the ‘press release’ that was shown to the

reporter; however, it accepted that there may

have been some confusion about it.

Despite this misunderstanding, the

Authority considered that it had sufficient

information to conclude that the item was

unfair to the Minister and, as a consequence,

unbalanced.

The Authority ordered TVNZ to broadcast

a statement explaining why the complaint was

upheld.

Decision Ref: 2004-156

The Authority received six complaints from

members of New Zealand’s Sri Lankan

community, about an item on TVNZ’s Sunday

entitled “Return to Sender”.

One complaint was on behalf of 389

members of the community.

The item examined the situation of a 16-

year old Sri Lankan girl being returned to Sri

Lanka after falsely claiming refugee status in

New Zealand.

The complainants’ key allegation was that

the item was unbalanced and encouraged

denigration of Sri Lankans. In particular, it

included a number of comments about

attitudes to sexual abuse in Sri Lanka. The

reporter observed that attitudes in Sri Lanka

were “fundamentally different” to those in New

Zealand. This was followed by an interview

with an expert who claimed that some Sri

Lankan men believed it was their right to rape

complaint. It said that the satirical nature of

the item was apparent and thus it came within

the exception noted in Guideline 6(g)(iii) of the

Free-to-Air Television Code for material which

is, ‘in the legitimate context of a dramatic,

humorous or satirical work.’

Decision Ref: 2004-152

Fairness and Balance
The Minister of Health, Hon Annette King,

complained about an item on One News that

discussed the replacement of Plunketline, a

telephone advice service for caregivers, with

the newly-established Healthline.

The item included a comment from the

Minister, as well as from an Act MP and a Plunket

nurse – both of whom were critical of the

Government’s actions. The item reported that

Plunket had declined to comment. It gave the

impression that the Minister of Health had gone

back on a 1999 undertaking to support the

dedicated Plunketline telephone advice service.

The Minister complained that the item

had failed to acknowledge Plunket’s support

for the new telephone service. She said that

during her interview she had provided a copy

of a press release from Plunket outlining that

support. The Minister said that she had

repeatedly explained that she was making the

change with Plunket’s support yet this

information was not included in the story.

The Minister provided the Authority with

a copy of Plunket’s press release. The Authority

was of the opinion that its structure was the

cause of the dispute. The press release was

not on Plunket headed paper and the first

sentence referred to a parliamentary question.

On closer examination, it was apparent that

their daughters.

A majority of the Authority agreed that

the portrayal of Sri Lankan attitudes to child

abuse was unbalanced. The expert had put

forward challenging views, and these were

highlighted by the reporter’s observations

about “fundamentally different” attitudes. These

negative portrayals required some degree of

balance.

The majority considered that no evidence

was provided in the item to justify the

statement that attitudes were “fundamentally

different”, and that insufficient efforts had

been made to present other significant views

about attitudes to child abuse in Sri Lanka.

As to the allegation of denigration, the

Authority was divided. The majority, taking

into account the casting vote of the Chair,

upheld the complaint that the item encouraged

denigration of Sri Lankans. The view of the

majority was that the item did create an

impression that grossly dysfunctional attitudes

to child sexual abuse ran right through Sri

Lankan society, and it was this that constituted

the fundamental attitudinal difference referred

to by the reporter.

The minority did not agree that the

comments amounted to encouraging

denigration.

In light of the fact that the decision to

uphold the complaints was not unanimous,

the Authority decided not to impose an order.

Decision Ref: 2004-129


