
Number 26, May 2005

Directory
The current members of the Broadcasting

Standards Authority are: Joanne Morris (Chair),

Tapu Misa, Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:

2nd Floor, Lotteries Commission Building,

54-56 Cambridge Terrace,

PO Box 9213, Wellington, New Zealand.

Phone: 64 4 382 9508 Fax: 64 4 382 9543

Email: info@bsa.govt.nz

Website: www.bsa.govt.nz

Editorial enquiries: info@bsa.govt.nz

BSA
Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho
Quarterly

This edition of BSA Quarterly features topline findings of focus group research into talkback radio. We notify that the

revised Election Programmes code was gazetted in March, release a discussion paper for comment by the public, and

include an article for broadcasters from the Electoral Commission about election advertising rules.

The researchers also found that:

• Talkback listeners regard content as current

affairs in as much as many of them consider

almost every topic that is discussed in the

medium a ‘controversial issue of public

importance.’

• They accept that hosts and callers have a

right to express their own opinions. For

them, it is an opinion based medium with

some fact and education thrown in for good

measure.

• They clearly understand the role of the host

to occasionally provoke comment by voicing

an extreme opinion. They differentiated

between purely opinion pieces – ‘rants’ –

and real talkback.

• They pointed to the difference between talk

shows where hosts don’t have open lines

but talk to pre-selected contributors and

opine greatly themselves, and real talkback

where ‘everyone can have their say.’

• The standard they most emphatically would

apply to talkback is fairness. They found the

other standards debatable and sometimes

confusing.

• They expect a high degree of fairness except

for politicians... One said, ‘They are big

enough and liable enough to accept any

criticism, good or bad.’

• The requirement for balance depended on

the topic, and social responsibility was pretty

much covered if the host conducted a fair

show.

• Good hosts were held in enormous affection

and respect. Some were good because

they made you laugh from time to time,

others because they were always polite and

let people have their say. Some hosts did

good research and others were energising

because you got wound up listening to them.

• While freedom of expression may be ‘up

there’ arching over the standards, it was

tempered to a reasonable and commonly

acceptable level of expression.

decisions,’ says commission chief executive

Dr Helena Catt.

‘Issues so far have mainly related to

candidates trying to get advertisements run

ahead of the three month period before

election day – which runs from 24 June unless

an election date earlier than the last possible

date (24 September) is announced before

then,’ says Dr Catt.

A couple of minor amendments to the

Broadcasting Act late last year impact on

broadcasters in different ways:

The commission no longer had to write

to every broadcaster to ask if they were

offering free or discounted time to parties to

be included in the recent allocation the

commission made to registered parties –

meaning broadcasters no longer needed to

reply.

Parties are required to forward

broadcasters’ invoices to the commission no

later than 50 working days after the month

in which the election is held and the

commission is prevented from paying any

received after this time.

‘So, broadcasters should ensure they

invoice parties promptly to avoid any difficulties,’

Dr Catt says.

All other key requirements remain the

same, such as: authorisation requirements

for bookings and within advertisements,

broadcasters needing to offer the same

ratecard to all parties and to all candidates,

and broadcasters needing to file returns of

election programmes broadcast.

BSA Research

he Authority has been discussing with

some TV broadcasters the content

of programme promos which screen during

the early evening news programmes.

“Promos” are trailers advertising upcoming

programmes. Questions have arisen about

what kind of promo content is appropriate

T

TV Promos and
News Programmes

during the news bulletins that children may

watch. News programmes themselves are

unclassified. A discussion paper is now on the

BSA website and comments are sought from

the public on its various proposals by 15 June.

Contact info@bsa.govt.nz if you have any

questions.

‘The returns help reconcile invoices

received against parties’ allocations, identify

non-allocation spending by parties, and any

apportionment issues between party

allocations and electorate candidate

campaigns.’

‘We really appreciate the effort that goes

into preparing these, and are keen to minimise

compliance costs where we can. For instance,

we will accept aggregated returns from

networks this election,’ Dr Catt says.

The commission suggests broadcasters

re-familiarise themselves with the election

broadcasting requirements by reviewing its

Broadcasting guide – Election ’05 on the

Elections New Zealand website. The guide is

in the Voting, elections and referendums

section and replaces earlier print versions.

The recent allocation decision is also on the

site, recently re-launched at

www.elections.org.nz.

Contact: Geoff Barnett, senior legal advisor,

Electoral Commission,

tel 04 474 0673,

barnett@elections.govt.nz.

Subscriptions to BSA Decisions

BSA decisions are available at no charge on

our website: www.bsa.govt.nz

Readers wishing to receive the decisions

in hard copy can have them mailed (within

Australia and NZ) for a charge of $50 per

annum (April to March).

Please send payment along with

subscription request to: Broadcasting

Standards Authority, PO Box 9213,

Wellington.

0800 Number
The Broadcasting Standards

Authority’s 0800 number is

0800 366 996
It has a recorded message which

explains the complaints process.

Election Code Review

e asked ACNielsen to conduct focus

groups with members of the public

to understand their attitudes and

expectations of the balance and fairness

standards for radio and television factual

programming. Feedback from these

groups will assist in the formulation of

questions for a major survey of public

attitudes to standards in broadcasting.

More on that later in the year.

Talking about talkback
In March two focus groups discussed talkback

radio. They were men and woman in their late

40s to mid 60s, mainly married with adult

children, and some also had grandchildren.

Most worked, but three described themselves

as ‘retired’.

If asked to categorise them, the

researchers would say they were ‘champions

of democracy’ meaning of ‘an egalitarian and

tolerant form of society’. Those who listened,

as they put it, 24/7, were like Mastermind

contestants—specialist subject: talkback

radio—they were that passionate and

knowledgeable about the medium.

Listeners felt that the best thing about

talkback is the feeling of participation with

society:

‘You feel as if you’re part of the on-rushing

crowd when you’re listening... I love to hear

people’s opinions and thoughts, and some

are funny.’

W

he Authority completed its review

of the Election Programmes Code

in early March, and the revised code

was gazetted to take effect from 1 April

2005. Election programmes are mostly

political advertisements. A full copy of

the code which includes complaint

procedures is available from the website

bsa.govt.nz or by telephoning or writing

to us.

Please note the following information

for broadcasters from the Electoral

Commission.

Election broadcasting
questions hot up
The Electoral Commission says it’s already

fielding calls from the industry seeking advice

on election broadcasting matters.

‘We’re really happy to point broadcasters

to the right bits of the law, explain it and

discuss issues so they can make appropriate

T



Decisions The Authority released 49 decisions

between January and March 2005

BSA
Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho

Full decisions can be found on the
Authority’s website www.bsa.govt.nz

Denigration and fairness-
talkback radio
The Authority upheld two complaints about a

Michael Laws’ talkback on Radio Pacific last

July. During the broadcast the host, among

other things, referred to the Exclusive Brethren

as: a ‘nutter sect’ a ‘cult’ ‘potty’ ‘dangerous little

buggers’ ‘very bad neighbours’ ‘as ignorant as

all get out’ ‘not normal people’ ‘strange and

weird beasties’ ‘as mad as hatters, not very

bright people as well’ ‘as bad as the Moonies’

and ‘a bunch of nutters’.

He also said: ‘... you just want to take

them outside and de-knacker them so that

they can’t breed. So that you can get that

sort of idiocy gene out of the human race.’

A caller into the show commented that

Exclusive Brethren ‘even [commit] incest’, and

justify it on the basis of certain passages of

the Bible.

The complainants alleged breaches of

principles 1, 4, 5 and 7 of the Radio Code.

The Authority considered that

principles 5 (fairness) and 7 (discrimination

and denigration) best encompassed the

issues raised, and they subsumed principles

1 and 4.

Dealing first with denigration, the Authority

has previously defined it as meaning a

blackening of the reputation of a class of

people (see decision 2004-129). It is also

well established that a high threshold is

required to find that a broadcast encouraged

denigration to such an extent that it amounts

to a breach of principle 7 (see decision 2004-

001). On this occasion, the broadcaster

argued that a broadcast must be ‘hate speech’

or incite people to commit violent or unlawful

acts to be in breach. But the Authority said

that while hate speech and incitement to

violence have been cited as examples of

denigratory material, the principle is wider

than that. The test is whether a broadcast

blackens the reputation of a ‘class of people’

referred to, not how it might do that.

The Authority noted that the principle was

not intended to prevent ‘a genuine expression

of serious comment, analysis or opinion’.

However, on this occasion it concluded that

the broadcast amounted to an unacceptable

and at times vitriolic tirade against Exclusive

Brethren. Little attempt had been made to

comment based on facts, instead, the

broadcast was based largely around

unsubstantiated and denigratory allegations.

In the view of the Authority this took the

broadcast outside of the exceptions provided

for in the Code.

Turning to fairness, the broadcaster

argued that as the programme was ‘talk

programming’ fairness was met by the fact

that there were opportunities for rebuttal or

response through open phone lines. However,

the Authority did not accept that talkback will

always be fair just because people can disagree

with the host. While this may often be the

case, the broadcast was a sustained

denigratory attack on Exclusive Brethren and

the host’s words were so unfair that they

could not be remedied by a mere invitation

for comment. Furthermore, comment from

listeners did not provide any credible rebuttal

or response.

It noted that Exclusive Brethren do not

generally listen to the radio and it was unlikely

that open phone lines would have elicited

contrary views from members of that religion.

The Authority made an award of costs to

the complainants and ordered Radio Pacific

to broadcast a statement summarising the

decision.

Decision ref. 2004-193

Balance, fairness, accuracy,
law and order
A candidate in the 2004 Te Tai Hauauru

by-election complained about seven programmes

shown on TV One in the lead up to the

by-election last July.

Balance
The candidate complained that a One News

item was unbalanced as only the candidate from

the Aotearoa Legalise Cannabis Party was

interviewed, and Tariana Turia of the Maori

Party was pictured.

The Authority said that while the by-election

was an issue of public importance, the item

reported on an upcoming poll in a factual and

neutral manner and did not present a

controversial perspective requiring balancing

comment.

The Authority noted that the balance

requirement does not demand that every

person involved with an issue be mentioned

or interviewed.

Discrimination
The complainant said that the One News item

was also discriminatory as it portrayed only

Maori candidates, and that TVNZ was attempting

to influence the course of the by-election. As

there was no evidence for this claim, the

Authority declined to uphold the allegation.

Freedom of expression
Four programmes allegedly breached standard

2 (law and order) of the Free to Air Television

Code by breaching the freedom of speech

provisions in the New Zealand Bill of Rights Act.

The complainant said that he was denied the

right to express his political views on the

programmes, which were instead focussed on

the Maori party; and in relation to Te Karere,

he was denied the right to express himself in

English.

The Authority noted that while section 14

of the New Zealand Bill of Rights Act protects

an individual’s right, within reason, to freely

express himself or herself, it does not give

an individual the right to demand television

air-time. The content of news and current

affairs programmes is dictated by editorial

considerations independent of outside

pressures. Second, te reo Maori is an official

language of New Zealand—no issue of

broadcasting standards arises in respect of

a programme just because it is broadcast in

te reo Maori.

Fairness
Unfairness allegedly arose through the Maori

candidates being given more ‘in depth’ coverage

during the campaign for Te Tai Hauauru. The

Authority said that the complainant had assumed

that in putting himself forward as a candidate

for the Te Tai Hauauru seat, he was automatically

entitled to receive the same degree of media

coverage as other candidates. As discussed

above, that is not the case.

As no evidence was provided concerning

alleged inaccuracies in the items, the Authority

declined to uphold that aspect of the complaint.

Decision ref. 2004-194

Jurisdiction over TV and radio
programme downloads
Jurisdiction was the issue when the Authority

considered whether TVNZ was bound to consider

a complaint about the content of a Fair Go

episode available for download from TVNZ’s

website.

The key question was whether such a

programme fell within the definition of

‘broadcast’ for the purposes of the

Broadcasting Act 1989.

The Authority considered that accessing

information by downloading it amounted to

‘on demand’ transmission and, as such, fell

directly within the statutory exclusions

contained within the definition of ‘broadcasting’

in the Broadcasting Act. The Authority

observed that downloading programmes in

this manner was analogous to renting or

purchasing a video tape. Accordingly, it found

that TVNZ was not bound to consider the

complaint as a formal complaint under the

Broadcasting Act, and that the Authority also

had no jurisdiction to consider the matter.

Decision ref. 2004-207

Complaints from Government
Ministers
A senior policy advisor in the office of the Deputy

Prime Minister complained that an item

broadcast in May 2004 on TV3’s 20/20 was

unbalanced, unfair and inaccurate.

The item examined the motivation of those

who attended a hikoi (or march) to Parliament

protesting proposed foreshore and seabed

legislation.

The Authority agreed that two of four

statements complained of were inaccurate.

First, the item misrepresented the outcome

of the Court of Appeal’s decision in Ngati Apa

& Ors v Attorney General [2003] 3 NZLR

643. Second, it stated that the Court’s decision

had confirmed that Maori held ownership over

the foreshore and seabed. However, the effect

of the Court of Appeal’s decision was only to

allow the question of ownership to be

considered by the Maori Land Court.

CanWest argued that the statements

were simply expressions of opinion as to the

interpretation of the Court’s decision, but the

Authority disagreed. The reporter instead had

made unqualified statements of fact about

the nature and outcome of the court

proceedings.

The Authority noted CanWest’s apparent

position that Government Ministers should

refrain from complaining about programmes

critical of government policy, and that any

such invocation of the complaints process

amounted to an attempt on the part of the

Government to curtail the right to freedom

of speech.

The Authority disagreed with this point of

view. Government Ministers are as entitled

as any other person to complain about

broadcasts that they consider have breached

standards. The Authority considers all

complaints in the same manner regardless

of the status of the complainant.

Decision ref. 2004-140


