
Portrayal of Maori and te Ao Maori in

Broadcasting: the foreshore and

seabed issue

In December the BSA publishes the findings

of a substantial research project about the

portrayal of M ori and te ao M ori in

broadcasting. The report includes a literature

review and detailed qualitative and quantitative

analysis of some broadcast coverage of the

seabed and foreshore issue during the period

June to September 2003.

Background

One of the functions of the Authority under the

Broadcasting Act 1989 is to conduct research

and publish findings on matters relating to

standards in broadcasting. In late 2003 the

Authority sought proposals from several tertiary

institutions for an independent analysis of

broadcast media portrayals of M ori from a

M ori perspective.

The Authority emphasised that the study

would need to be:

...firmly couched in the context of the

existing codes of broadcasting practice

for radio and television. In particular,

research proposals need to address the

broadcasting standards relating to

balance, fairness and accuracy. It is

important to note that the codes of

broadcasting operate in the legal

environment of the New Zealand Bill of

Rights Act 1990 – the freedom of

expression in particular. (BSA Request

for Proposal: 2003)

Number 28, December 2005

Directory
The current members of the Broadcasting

Standards Authority are: Joanne Morris (Chair),

Tapu Misa, Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:

2nd Floor, Lotteries Commission Building,

54-56 Cambridge Terrace,

PO Box 9213, Wellington, New Zealand.

Phone: 64 4 382 9508 Fax: 64 4 382 9543

Email: info@bsa.govt.nz

Website: www.bsa.govt.nz

Editorial enquiries: info@bsa.govt.nz

0800 Number
The Broadcasting Standards

Authority’s 0800 number is

0800 366 996
It has a recorded message which

explains the complaints process.

BSA
Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho
Quarterly

We wish readers all the best for the festive season. The BSA office will close on 23 December and reopen on 9 January.

Please refer to the infoline 0800 366 996 or website www.bsa.govt.nz for information about the broadcast programme

complaints system during the holiday period.

In this edition of the Quarterly, we introduce a new research publication, summarise some of the Authority decisions

issued in the quarter July to September 2005, and present a set of statistics from this year’s annual report.

New Research Publication
In late 2003, the BSA commissioned Te Kawa

a M ui, the School of M ori Studies, of Victoria

University of Wellington to undertake the

research. Te Kawa a M ui selected the issue

of the foreshore and seabed given its topicality

and the range of views being expressed.

Key Findings

The literature review notes that embedded news

values and conventions sit uneasily with a M ori

worldview. Journalists and editors are key

players, and the positions and low number of

M ori working in the media are a concern.

Further, non-M ori news workers need education

and training about M ori and te ao M ori.

Negative portrayals and stereotyping of

M ori are documented and condemned in both

academic and popular literature. Alongside the

welcome development of M ori media in the

forms of iwi radio and M ori Television, changes

are needed in the mainstream. The literature

review also notes that the correct pronunciation

of M ori words and names is especially important.

For the qualitative aspect of the study, three

groups of broadcast news and current affairs

programmes were analysed: mainstream

television (2 hours, 2 minutes); television by

M ori for M ori eg Te Karare and Marae (3

hours, 24 minutes); and national public radio

(5 hours, 10 minutes). In total,10 hours, 36

minutes of broadcast items were reviewed.

Commercial radio could not be evaluated as

copies of recordings are mostly not kept long

enough for study.

Key findings in relation to broadcasting

standards are that while balance was not always

achieved in individual news stories, broadcasters

generally attained balance over a period of time.

The programmes analysed were almost all

accurate, and mainly considered fair in terms

of broadcasting standards.

Considering the material from a M ori

worldview, there were few references to tikanga

in the mainstream broadcasts, but they were

generally well-explained when they occurred.

Tikanga was a more significant part of the

broadcasts by M ori for M ori.

Pronunciation of M ori words and names

in mainstream broadcasts was found to be

generally very good. The use and pronunciation

of te reo in programmes by M ori for M ori

was fluent and generally excellent. Almost all of

the broadcasts were judged to be serious and

informative in tone.

Acknowlegements

The study could not have been undertaken

without the goodwill and cooperation of Radio

NZ, Television New Zealand and CanWest

TVWorks, who agreed to be subjects of the

research and supplied tapes to the research

team. Broadcasters’ openness and contribution

to research like this serves to strengthen the

trust their audiences place in them to provide

citizens with a fair, balanced and accurate media.

Following distribution of the report to key

stakeholders and reference groups in December,

copies will be available by contacting

trishc@bsa.govt.nz, or phoning the BSA on 04

382 9508. A PDF will be available on our website.

BSA Annual Report
The BSA’s Annual Report was tabled in the

House on 8 November. Copies are available

from the office (see Directory) and on our

website. We reported the following.

Of the 214 decisions issued in the year ended

30 June 2005, half were about the journalistic

standards of balance, fairness and accuracy.

By contrast, a relatively small number of

complaints, 16%, alleged a breach of good

taste and decency. Privacy complaints more

than doubled from the previous year, up from

8 to 18 (in number). There was a small increase

in alleged breaches of children’s interests.

By broadcaster, numbers of decisions are broadly

proportionate to channel share and target

audience.

Complaints are most commonly received about

factual programming which correlates to the

higher proportion of complaints received citing

the balance, fairness and accuracy standards.

Decisions by Genre
(Radio)

Current Affairs / Talk 30

News 4

Other 13

Music 2

Update on
changes to the
privacy principles

The BSA received nine submissions from

the public on the discussion paper issued

in August proposing changes to four of

the Privacy Principles which are appended

to the codes of broadcasting practice.

A further consultation paper will be

issued shortly.

Decisions by Standard
2004/05

Balance, fairness, accuracy 110

Good taste and decency 34

Children’s Interests 22

Privacy 18

Denigration/discrimination 18

Other 11

Violence 4

Decisions by Broadcaster
2004/05

TVNZ 131

CanWest TVWorks 28

The Radio Network 24

Radio NZ 13

CanWest RadioWorks 8

Other TV 6

Other Radio 4

Decisions by Genre (TV)

Current Affairs 59

News 56

Other 29

Promos 9

Drama 7

Documentary 5

ANNUAL

REPORT

2005

Broadcasting Standards Authority



The BSA noted that it is in the nature of

political advertising for figures to be used to

create negative implications and to discredit

opponents. Given that any inferences to be

taken from the advertisement were based on

figures that under-estimated the number of

times the M ori Party voted the same way as

National, and in light of the nature and

importance of political debate and advocacy,

the BSA considered that the programme was

not, in this respect, unfair.

No order was imposed.

Decision ref. 2005-103

Good taste and decency –
satire
A complainant protested about an episode of

the New Zealand-made satirical series Seven

Periods with Mr Gormsby, shown on TV One

at 9.35pm, on Fridays. The series, set in a

boys’ high school, centred on Gormsby, an

eccentric, politically incorrect teacher.

In the episode complained of, Gormsby

threatens to sodomise a student for not revealing

the name of a troublemaker. The complainant

argued that the graphic portrayal of sexual

bullying in a classroom was unacceptable and

outside the bounds of legitimate satire.

The BSA did not uphold the complaint due

to the following contextual factors: the time of

broadcast, the adult target audience, the AO

classification, the warning before the programme,

and the satirical nature of the programme.

The BSA considered that the programme

contained challenging material and agreed

with TVNZ that the style of humour may not

have been to everyone’s liking. However, taking

Decisions The BSA issued 44 decisions between July

and September 2005. Decisions of interest

included the following:

BSA
Broadcasting Standards Authority

Te Mana Whanonga Kaipaho

Election programmes code
complaint
Standard E1 of the Election Programmes

Code states: ‘Robust debate, advocacy and

expression of political opinion are a desirable

and essential part of a democratic society...’

‘Election programmes’ are defined by the

Broadcasting Act 1989. They are identifiable

advertisements for political parties and/or

candidates broadcast during an election period.

They are subject to all relevant provisions in

the radio and free to air television codes

except for the requirement for balance.

In the run up to the 2005 general election,

just one election programme complaint was

referred to the BSA.

The complaint came from the M ori Party

and was about a Labour Party election

advertisement broadcast on iwi station Raukawa

FM (in Tokoroa). The complainant alleged that

the advertisement’s assertion that the M ori

Party had voted with National 227 times was

false, unfair, and deliberately misleading.

A copy of the advertisement was supplied

by the Labour Party. That copy used the figure

277, a figure confirmed by statistics compiled

by staff at the Parliamentary Library. Accordingly,

the BSA found that the advertisement, based

on the copy supplied, was accurate.

Following release of the decision, the Labour

Party advised that it had mistakenly supplied a

version of the advertisement different to that

broadcast. The figure broadcast was 227, as

first complained of. In light of this, the BSA

issued an amended decision reversing its earlier

finding. It upheld the accuracy complaint, but

not the fairness complaint.

Full decisions can be found on the
BSA’s website www.bsa.govt.nz

the contextual factors into account, the BSA

considered that standards of good taste and

decency were not breached on this occasion.

The BSA acknowledged the complainant’s

concern that, in the current climate of anxiety

about the sexual abuse of children, satirising

such behaviour by a teacher was inappropriate.

However, it is not the role of the BSA to limit

those topics to which satire may be applied,

as this would run the risk of unjustifiably

infringing the right to freedom of expression.

Decision ref. 2005-074

Balance – 60 Minutes
An item on 60 Minutes, broadcast on TV3,

explored a possible link between the high rate

of M ori offending and the way in which male

aggression may be related to M ori identity,

particularly through the haka. The complainant

alleged that the item was unbalanced, inaccurate

and unfair, as it made no effort to look at the

positive effects of M ori culture. No efforts

were made, he argued, to present an alternative

view on the issues under discussion.

The BSA did not uphold the complaint.

Regarding balance, it noted that the

programme made it clear that it was advancing

controversial views about an important social

issue. The programme did not purport to be

an overview of the debate about M ori

offending, and it was clear that a range of

other perspectives existed. The programme

had commenced by acknowledging positive

aspects of M ori culture. Furthermore, the

BSA noted that the period of current interest

in relation to this issue remained open for

further discussion and debate.

Nor did the BSA agree that the item was

unfair in that it denigrated M ori. In the view

of the BSA the item raised a controversial but

important social issue in a constructive way.

On the issue of accuracy, the BSA

concluded that the complainant had identified

no specific inaccuracies in the programme,

and that aspect was not upheld.

Decision ref: 2005-057

Accuracy – Chernobyl disaster
An item on One News discussed the need to

improve safety at the site of the nuclear disaster

at Chernobyl. The item stated: “thousands of

people died during and after the disaster”.

The complainant alleged that the item

was inaccurate as, contrary to popular belief,

only 31 deaths had been identified as a result

of the disaster. The complainant produced

sources to back up his claim, including reports

from the United Nations, the British Medical

Journal, and the World Health Organisation.

TVNZ responded to his complaint noting that

the figure cited included those who had died

subsequently as a result of exposure to

radiation. The complainant pointed out that

TVNZ’s figures came from those cited by the

Ukrainian Foreign Minister who, he said, was

seeking international aid.

The BSA acknowledged the conventional

wisdom that Chernobyl was a major human

tragedy resulting in a large loss of life at the

time. It agreed that the dislocation of hundreds

of thousands in the Ukraine and Belarus had

been dramatic and the environmental damage

enormous. It concluded, however, on the basis

of the complainant’s information, that total

deaths appeared to be below 100, and thus

the item was inaccurate.

Decision ref: 2005-085

Children’s Interests – promos
in the news
The rules in respect of promos in the news

hour were changed from 1 July 2005 in

amendments to Standard 7 (Programme

Classification) and Appendix 1 of the Free-to-

Air Television Code of Broadcasting Practice.

The present case concerned a broadcast

prior to 1 July, and thus the earlier standards

applied.

TV3 broadcast two PGR rated promos

for the movie The Mummy Returns. The first

was shown between 6 and 7pm during 3

News. The second was shown after 7pm,

during 60 Minutes. The second broadcast

was found not to be in breach. The PGR

timeband commences at 7pm and, taking

into account the mature target audience of

60 Minutes, the BSA found that the

broadcaster had adequately considered the

interests of child viewers in broadcasting the

PGR promo at 7.36pm.

The BSA concluded differently about the

promo shown during the news. In light of an

earlier decision (2003-138/140), the BSA

concluded that by broadcasting a PGR-rated

promo during the underlying G-time of the

6pm news hour, CanWest showed insufficient

consideration of children’s interests and

breached Standard 9. News programmes

themselves are unclassified.

Decision ref: 2005-077

Appeal
The appeal by Radio NZ of an order in the Ellis

decision (2004-115) was heard in the High

Court on 7 September. The Court found against

Radio NZ and awarded costs to Mr Ellis and

the BSA.

Different criteria for Programme

Classification now apply. As of 1 July

2005, PGR-rated promos in the news

hour that take sufficient account of

children’s interests will not breach

Standard 9 (Children’s Interests).

Importantly, Guideline 7c of the Code

states: “Where a promo screens in an

unclassified host programme outside

AO time (including news and current

affairs), the promo must be classified

G or PGR and broadcasters must pay

particular regard to Standard 9

(Children’s Interests)”.


