Community Advisory Panel

he Broadcasting Standards Authority is a Crown Entity
which oversees programme standards on TV and radio.

\We are looking for 6 special members of the public to form
our inaugural Community Advisory Panel. The CAP will help the
BSA board by providing informed opinion on a range of issues
about broadcasting standards which affect the community.

CAP members will be a variety of people from different
backgrounds. Media experience is not necessary but a keen
interest in what is seen on television and listened to on radio
is important. We are especially interested in hearing from people
with good links into different communities and with different life
experiences - eg regional, Maori, ethnic, youth, seniors, parents,
community-based clubs, and professional networks such as
teaching or technology. We will provide concise backgrounders
on all issues to be discussed - you don't need to be an expert
but you will enjoy thinking and debating.

Expenses to attend meetings in Wellington will be met and
a small meeting fee will be paid if required. Up to three meetings
a year will be scheduled of around half a day each.

More about the BSA and a Terms of Reference for the CAP

can be found on www.bsa.govt.nz.

Goals for the CAP

e to consider issues identified by the BSA as needing community
input and to provide considered opinion and advice (these
will initially mostly be related to the Broadcasting Codes of
Practice and general issues arising from formal complaints
but may later develop into wider broadcasting considerations)

e to identify relevant issues relating to broadcasting
standards affecting your community which might benefit

from CAP consideration

Directory

The current members of the Broadcasting Standards Authority are:
Joanne Morris (Chair), Tapu Misa, Diane Musgrave and Paul France.

Contact us at:
2nd Floor, Lotteries Commission Building,

954-56.Cambridge Terrace,

PO Box 9213, Wellington, New Zealand.
Phone: 64 4 382 9508 Fax: 64 4 382 9343
Email: info@bsa.govt.nz

\Website: www.bsa.govt.nz
Editorial enquiries: info@bsa.govt.nz

* to provide information and advice on likely attitudes and
opinions from various sections of the community about general

broadcasting issues

Write to us highlighting your interests, community linkages
and how you could add value to the activities of the BSA.
Send to the Chief Executive, BSA, PO Box 9213, Wellington
by Friday 10 March 2006, or email it to info@bsa.govt.nz.

“Guide for

Broadcasters”

. he BSAs website now includes a short guide for
T broadcasters on dealing with complaints.

Designed with smaller and newer broadcasters in mind,
the guide has information on the Broadcasting Act 1989
requirement for broadcasters to have proper procedures
for making decisions about complaints.

The guide explains when broadcasters must deal with
formal complaints; the timeframes involved for complainants
and broadcasters; and the broadcaster’s obligation to tell
complainants about their right to refer matters to the BSA.

For a copy of the guide, go online to
www. bsa.govt.nz/complaints-guideforbroadcasters. htm,

or phone/write to the BSA and we will fax or post it to you.

The Broadcasting Standards
Authority's 0800 number is

It has a recorded message which

explains the complaints process.

Broadcasting Standards Authority
Te Mana Whanonga Kaipaho

Quarterly

In this edition of BSA Quarterly, we promote an exciting New Zealand media literacy website; advertise for members

of a Community Advisory Panel; note that complaints system guidance for broadcasters is now available on the BSA’s

site; and summarise some of the interesting BSA decisions issued in the quarter October to December 2005.

Launch of Media Savvy \\Website -
www. mediascape.ac.nz

m orried about how much television your children are watching

and what effects it could be having on them? Want to know

how much of our media is foreign-owned and whether it matters?

Or who to complain to if you don't like the programmes or the ads?

Check out www.mediascape.ac.nz — New Zealand’s first one-
stop shop for media information.

This new online resource, aimed at developing a wider knowledge
and understanding of the media, was launched by the Minister of
Broadcasting Hon Steve Maharey on 14 February.

The website has been developed by the New Zealand
Broadcasting School in a unique partnership with three foundation
sponsors: the Broadcasting Standards Authority, the Advertising
Standards Authority and the Families Commission.

The website provides access to a range of information, research
and viewpoints about media and its use. It is intended for parents,
students, children and others with an interest in how the media
operates in New Zealand.

Tips are provided on media use for families along with information
and advice on media content, and discussion on key issues. It
also explains the broadcasting and advertising codes of practice
and how to protest about content.

Lead researcher for the project, Dr Ruth Zanker, says the
site grew out of frustration that there was no one place to find
out how our media work. “So we came up with a typically innovative

Kiwi solution: useful, accessible and fun - try the quizzes!”

Media literacy has never been more important, says
Dr Zanker. “Media today includes television, radio, newspapers,
magazines and the internet, all of which have a powerful impact
on our lives. People can access more and more media content
- it's digital and on lots of different platforms including mabile
phones and ipods. Media literacy, now, is about cultural and
political confidence — understanding how media work, being able
to access and evaluate content and being able to answer back,
say what you like and don'’t like and participate in shaping it.”

The foundation sponsors, the BSA, ASA

and Families Commission, have
supported the project as an
innovative way to help inform
and empower audiences,
parents and students. The
agencies believe that, instead
of working on different projects with

slightly different objectives, such collaboration provides a
significantly better and broader-reaching tool.

The researchers stress that the site will constantly evolve.
They have ambitious plans for further development, including
more media content. “In the future we hope to provide access
to a great deal of archive material, be it from radio, television
or film,” says Dr Zanker. The site will be regularly updated with

news and comment on media issues.



Decisions

The BSA received four complaints about three episodes of

Popetown which screened on C4. Popetown is an animated
comedy series centered on Father Nicholas, an idealistic young
priest who lives in a fictional Vatican City with a group of corrupt
cardinals and a pogo-stick riding, infantile Pope.

The BSA determined all four complaints under the standards
of good taste and decency, and fairness.

The BSA observed that Popetown contained no offensive
language, violence, sexual material or nudity. Taking into account
contextual factors such as viewer expectations and target
audience, the BSA found that the good taste and decency
standard was not breached.

Noting that the complainants’ main concern was that the
programme denigrated the Catholic Church, the BSA addressed
the fairness complaint in terms of guideline 6g, which prohibits
denigration. As outlined in previous decisions, the BSA maintained
“denigration” is defined as a blackening of the reputation of a
class of people.

The BSA observed that the prohibition against denigration
was nat intended to prohibit a broadcast offered “in the legitimate
context of a dramatic, humorous or satirical work”. The BSA
considered that Popetown was a satirical comedy which did not
go beyond the boundaries of legitimate satire into the realm of
vitriol or hate speech. It declined to uphold the complaints.
Decision refs. 2005-096, 2005-097, 2005-111, 2005-128

Holmes, broadcast on Prime TV, contained an item about a
woman who, during a visit to an oral surgeon, suffered fourth
degree burns when a machine being used to freeze a nerve

malfunctioned. The oral surgeon complained that the item

The BSA issued 35 decisions between

October and December 2005. Decisions
of interest included the following:

suggested he was at fault for the incident, when he had in fact
had an Occupational Safety and Health prosecution against him
dismissed, and had been awarded costs.

The BSA held that it was inaccurate and unfair to present
evidence from the OSH prosecution which implied the surgeon
was at fault, without also reporting that this evidence had not
been accepted by the judge. In the BSA's view, the item should
have included the judge’s finding that she was satisfied a
service or inspection of the machine would not have prevented
the incident, and that the surgeon was not at fault. The BSA
found that the programme created the inaccurate impression
that the surgeon did not test the machine prior to use, when
the District Court judge had found that he had carried out
proper tests.

The item had also selected a single passage from the
surgeon’s letter to the woman, which had left viewers with the
inaccurate and unfair impression that his settlement offer of
$5,000 was unreasonable. The BSA concluded that this extract
was out of context and failed to reflect the explanations made
by the surgeon to the woman.

The BSA ordered Prime TV to broadcast a statement and
pay $3000 towards the complainant’s legal costs.

Decision ref. 2005-052

A 3 News item reported the court appearance of a man charged
with accessing child pornography via the internet. The reporter
said that due to a judge’s ruling, 3 News was unable to name
the alleged offender. This statement was accompanied by footage
of two men standing at a vending machine. One had his back
to the camera, and the side profile of the other man’s face was
visible during a lengthy shot.

The man, whose face was shown in the item, complained that
the footage had created the inaccurate impression that he was

the man charged with child pornography offences, when in fact

* he was at court counselling a defendant on an unrelated matter.

The BSA decided that the complainant was clearly identifiable -
in the item, and it found that a majority of viewers would have
assumed that he was the alleged offender.

The BSA considered that wrongly identifying a person as
being accused of possessing child pornography was seriously

unfair, and it accepted the complainant’s submission that the

3 News' mistake had caused him an extreme degree of
embarrassment and prejudice.

The BSA ordered Can\West TVWorks Ltd to pay costs to
the Crown of $3000.
Decision ref. 2005-049

An item on One News made allegations of gang-related bullying
at Taradale High School. It reported that students had presented
the Board of Trustees with a petition seeking the removal of
allegedly gang-affiliated students.

The Chair of the school's Board of Trustees complained
that the item was inaccurate and unfair in that it suggested
that the school had taken no action in response to the situation
until it was presented with the petition. The complainant wrote
that the situation was not one of bullying, but instead a two-
sided conflict between competing groups. He argued that it
was unfair to the school to suggest that it had a problem with
gang-related bullying.

The BSA upheld both the accuracy and fairness complaints.
It agreed that the item had stated that the school Board had
taken no action until presented with the petition, and accepted
the complainant’s evidence that the students responsible were
already being dealt with by the time the petition was presented.
The BSA considered that the item was inaccurate in this respect.
The item was also inaccurate in stating that the students’ petition

requested removal of the gang-affiliated students, as the petition

made no such request. The BSA also agreed that it was inaccurate

to refer to the situation as one of bullying when students on
both sides of the conflict had been disciplined.

In relation to fairness, the BSA agreed that it was unfair to
the reputation of the school to suggest, incorrectly, that gang-
related bullying was taking place.

The BSA ordered TVNZ to pay costs to the Crown of $1500.
Decision ref. 2005-051

An item on Sunday entitled “The Monster of Berhampore”
examined the case of a former senior member, now deceased,
of the Presbyterian Support Services who ran the Berhampore
Children’s Home in Wellington. Former residents alleged that
the man had sexually abused children while they were in his care
in the 1860s and 1970s.

The complainant said that the item breached the law and
order standard and was unbalanced. The BSA did not uphold the
law and order complaint, noting that the intent behind this standard
is to prevent broadcasts that encourage viewers to break the
law, or otherwise promote, glamorise or condone criminal activity.

With respect to balance, the BSA found that the programme
provided substantial evidence of the man’s guilt, but did not
actively present the point of view that the man may be innocent.
However, the broadcaster had made several attempts to obtain
comment from the man’s family and his solicitor, and the BSA
noted that these were the most obvious — and perhaps only —
sources for an alternative perspective.

In these circumstances, the BSA considered that TVNZ
made reasonable efforts to present alternative points of view.
In the absence of other available information refuting the man’s
guilt, the BSA declined to uphold the balance complaint.
Decision ref. 2005-082

Full decisions can be found on the

Broadcasting Standards Authority
Te Mana Whanonga Kaipaho
A WA NS

BSA's website www.bsa.govt.nz




