Skip to main content

Search Decisions

In this section of the website you can search all our decisions from 1989/90 to the present. The decisions appear in descending order.

Decisions from 1994 appear in HTML. Decisions from 1989/90 to 1993 are attached as PDFs.

Four of the fields that appear at the top of individual decisions – Channel/Station, ProgrammeStandards, Standards Breached – have links that call up other decisions with the same information.

Please note that you will need to select specific standard/s, as well as a broadcasting code, to return decision results.

Note! To see results, scroll down below the search fields.


385 Results

XD and Mediaworks TV Ltd - 2018-102C-D (13 March 2019)

A complaint regarding two broadcasts, relating to threats to public officials over the Government’s use of 1080 (including footage of an anti-1080 protest featuring the complainant), was not upheld. The Authority found the use of the footage, in segments on Newshub and The AM Show, did not result in any unfairness to the complainant. The Authority considered these broadcasts did not link the complainant, or the majority of anti-1080 protestors, to the threats, as both broadcasts stated that the threatening behaviour was from the fringes of the movement. The Authority determined that the audience was therefore unlikely to be misled or misinformed. The Authority also found a comment made by host Duncan Garner during The AM Show segment, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Programme Information, Violence, Discrimination and Denigration, Accuracy, Fairness

Read More


Flutey & Rzesniowiecki and Mediaworks TV Ltd - 2018-102A-B (13 March 2019 )

Two complaints about a segment on The AM Show that reported on threats to public officials over the Government’s use of 1080 were not upheld. The Authority found that the portrayal of the anti-1080 campaign was not misleading or unfair, noting that the broadcast identified the threats as coming from the ‘fringes’ of the anti-1080 movement. The Authority also found that a comment made by host Duncan Garner during the broadcast, implying Willie Apiata should be sent to harm the people who made the threats, did not breach broadcasting standards. The Authority noted that the comment was flippant, and when weighed against the broadcaster’s right to freedom of expression, it did not reach a point that justified the limitation of that right.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence, Law and Order, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy, Privacy, Fairness

Read More


Bartlett and Television New Zealand Ltd - 2018-093 (4 February 2019)

Warning: This decision contains language that some readers may find offensive

During an interview on Breakfast about a proposed cull of Himalayan tahr, the Minister of Conservation, Hon Eugenie Sage, appeared to use the word ‘cunters’ when referring to the educational effort undertaken by tahr hunters. The Authority did not uphold a complaint that the Minister’s use of this word during this interview breached the good taste and decency and discrimination and denigration standards. The use of the word was an accidental slip of the tongue and it was clear that the Minister intended to refer to ‘hunters’ during this section of the interview. The use of the word was not deliberate nor was it used with any malice or invective. The Minister herself acknowledged that she could have enunciated the word ‘hunters’ more clearly during the interview and apologised for any offence it caused. Overall, the Authority found that the use of this term, in the particular context, did not meet the threshold tests for breach of the relevant standards.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Read More


Paterson and Television New Zealand Ltd - 2018-086 (18 December 2018)

A complaint about the use of the term ‘holiday highway’ during a 1 News item, to refer to the road between Puhoi and Warkworth, was not upheld. The complainant submitted the term ‘holiday highway’ was ‘Labour Party propaganda’, and that its use minimises the seriousness of the road toll in that area and denigrates people who live in North Auckland or Northland. The Authority noted the term has been widely used in the media for a number of years to refer to the road, including prior to the recent General Election, and found it was not used with the malice or condemnation required to constitute a breach of the discrimination and denigration standard.

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Read More


Hendry and Mediaworks TV Ltd - 2018-084 (18 December 2018)

A complaint about comments, made by contestants about a landscaper during an episode of The Block, was not upheld. During the episode, a new landscaper started work on the property of contestants, Chlo and Em. Em referred to the landscaper and said, ‘Who’s that new meat on The Block? Come over.’ Chlo then said ‘Some fresh meat for Em’. The complainant submitted the references to the landscaper as ‘meat’ were sexist, unacceptable and amounted to sexual harassment. The Authority highlighted the importance of context when considering whether comments of a sexual nature have breached broadcasting standards. The Authority noted that, in some contexts, these comments could be considered to be inappropriate. In this case, however, the comments did not go beyond audience expectations of The Block. They were not explicit or graphic, nor were the comments made with malice or nastiness. The Authority also did not uphold the complaint under the discrimination and denigration standard, finding the comments did not contain any malice or invective.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Read More


Sarah and Television New Zealand Ltd - 2018-079 (27 November 2018)

During an episode of Shortland Street, characters Lincoln and Jack took Nicole out for drinks to take her mind off her attacker. Lincoln, who was previously in a relationship with a man, was shown taking an illegal drug which he gave to Nicole. Later in the episode, Lincoln and Nicole were shown in bed together. In the episode broadcast the following evening, Jack asked Lincoln about being gay and sleeping with Nicole. Lincoln replied that he did not have to ‘put a label on it’, saying, ‘I’m just me’. The Authority did not uphold a complaint that the programme’s portrayal of Lincoln’s sexuality, by a straight actor, could have damaging effects on young viewers or those struggling with their sexuality. The character explained that he preferred not to use labels and there was no suggestion that Lincoln’s sexual orientation changed under the influence of drugs or alcohol, or that his sexual orientation was ‘a phase’. While the Authority acknowledged that ensuring diversity in casting was an important issue, the casting of straight actors to play gay or queer characters was a decision for the broadcaster. The actor’s portrayal of Lincoln was part of the programme’s fictional narrative, which in context was not in breach of standards. The Authority therefore did not identify any grounds which would justify restricting the broadcaster’s right to freedom of expression or dramatic license in this case.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Programme Information, Violence, Law and Order, Discrimination and Denigration, Alcohol, Balance, Accuracy, Fairness

Read More


Hummelstad and MediaWorks TV Ltd - 2018-077 (14 November 2018)

A complaint about a Newshub item in which the presenter commented, ‘And I thought the only reason we watch Aussie Rules [AFL] was for the short shorts’, has not been upheld by the Authority. The Authority found that the comment, while inappropriate, did not reach the threshold to be considered a serious violation of community norms of good taste and decency. The Authority acknowledged the importance of contextual factors in considering whether the standards have been breached, including the nature of Newshub as an unclassified news programme and audience expectations of the broadcast. The Authority recognised that the statement was not made with malice or nastiness and found the comment did not breach the discrimination and denigration, balance or fairness standards.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Fairness

Read More


Hyslop & McElroy and Television New Zealand Ltd - 2018-073 (14 November 2018)

The Authority has not upheld two complaints about two episodes from the second season of British dating game show, Naked Attraction, broadcast on TVNZ 2 at 9.30pm on Friday 27 July 2018 and Friday 3 August 2018. During each episode, a clothed individual selected a date from six naked individuals, who were gradually revealed in stages from the feet up, with no blurring or pixelation of nudity. The complaints alleged these episodes of Naked Attraction contained a high level of full-frontal nudity and sexual discussion, which was offensive and contrary to standards of good taste and decency. The complainants also submitted that the programme was degrading and breached the privacy of the participants. The Authority found that while the programme may not have been to everybody’s taste, it was preceded by a clear warning, contained many body-positive messages and those involved in the programme spoke positively of their experiences. Given the tone of the programme, there was no element of exploitation or humiliation of participants and it was clear that they had given their consent to appear on the programme. Overall, the Authority did not consider that the alleged harm caused by the broadcast outweighed the important right to freedom of expression, taking into account the above contextual factors and the protections available to viewers, including a detailed warning, to help them make an informed choice about whether to watch the programme.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Privacy

Read More


Hall & Large and Television New Zealand Ltd - 2018-061 (10 October 2018)

Two complaints regarding an episode of Shortland Street were not upheld. In the episode a new character appointed CEO of the Shortland Street hospital commented, ‘Puffed up, privileged Pakeha men drunk on control, terrified of change… we are the future, Esther, not them,’ referring to the hospital’s management. Complaints were made that this statement was sexist, racist and offensive to white men. The Authority reviewed the programme and relevant contextual factors, including established expectations of Shortland Street as a long-running, fictional soap opera/drama, and concluded the character’s statement did not breach broadcasting standards. It found upholding the complaints in this context would unreasonably limit the right to freedom of expression.

Not Upheld: Discrimination and Denigration, Good Taste and Decency, Balance, Accuracy, Fairness

Read More


Edgington and Television New Zealand Ltd - 2018-047 (24 August 2018)

The Authority has not upheld a complaint that an item on 1 News, about claims from the Department of Conservation (DOC) that staff had been abused and attacked by anti-1080 protestors, breached broadcasting standards. The Authority found the item was unlikely to mislead or misinform audiences, as it contained comments from various parties including a DOC representative, an anti-1080 campaigner and a National Party MP. The Authority highlighted the importance of the reporting on issues of public importance in an accurate and balanced manner, finding that the broadcaster did so on this occasion.

Not Upheld: Accuracy, Balance, Law and Order, Discrimination and Denigration, Privacy, Fairness

Read More


Mclean and Television New Zealand Ltd - 2018-046 (10 August 2018)

During an episode of Shortland Street, one of the characters, Harper, used the exclamation ‘Oh, Jesus…’ to express her shock and disgust at a flood of sewage in her new home. A promo for this episode, broadcast during the weather report on 1 News, also included Harper using this expression. The Authority received a complaint that this language was blasphemous and offensive, and in the case of the promo, inappropriate for broadcast during 1 News at 6pm when children might be watching. The Authority acknowledged that the complainant, and others in the community, might find this type of language offensive. However, the Authority has consistently found that these type of expressions are commonly used as exclamations in our society. This was reflected in recent research undertaken by the Authority, which found that the level of unacceptability for some blasphemies was decreasing among the members of the public who were surveyed. Overall, the Authority considered the broadcast of this language did not cause harm to an extent which justified limiting the right to freedom of expression, and did not uphold the complaint.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Discrimination and Denigration  

Read More


Cape and MediaWorks TV Ltd - 2018-018 (21 May 2018)

The first segment of The AM Show’s daily panel, featuring panel guests Dr Don Brash and Newshub reporter Wilhelmina Shrimpton, discussed Dr Brash’s views on the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting without translation. The Authority did not uphold a complaint that this panel discussion lacked balance and was unfair to Dr Brash. The Authority found that, while the panel discussion was robust and Dr Brash’s opinion was tested by the panel, Dr Brash was given a fair and reasonable opportunity to present his point of view in the time allowed. Given the level of public interest in the issue discussed, Dr Brash’s position as a public figure and his experience with the media, the Authority found that the panel discussion did not result in Dr Brash being treated unfairly and viewers would not have been left misinformed as to his position on the issue.  

Not Upheld: Fairness, Balance, Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration

Read More


Cape and Radio New Zealand Ltd - 2018-013 (18 April 2018)

Saturday Morning featured a segment in which presenter Kim Hill interviewed former MP and spokesperson for lobby group Hobson’s Pledge, Dr Don Brash, about the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting, without translation. The Authority did not uphold a complaint that the interview was unbalanced and unfair. The Authority found that, while Ms Hill asked Dr Brash challenging and critical questions, Dr Brash had a reasonable opportunity to put forward his competing point of view, and listeners would not have been left misinformed with regard to Dr Brash’s position. Given the level of public interest in the interview, Dr Brash’s position and his experience with the media, the Authority also found Ms Hill’s interview style did not result in Dr Brash being treated unfairly.

Not Upheld: Balance, Fairness, Discrimination and Denigration, Good Taste and Decency

Read More


Six Complainants and Television New Zealand Ltd - 2018-010 (22 May 2018)

Three episodes of a British dating game show, Naked Attraction, were broadcast on TVNZ 2 at 9.30pm on Friday 10, 17 and 24 November 2017. During each episode, a clothed individual selected a date from six naked individuals, who were gradually revealed in stages from the feet up, with no blurring or pixelation of nudity. Six complainants referred their complaints about these episodes of Naked Attraction to the Authority, complaining that the programme contained a high level of full frontal nudity and sexual discussion, which was offensive and contrary to standards of good taste and decency. The complainants also submitted that the programme denigrated, or was discriminatory towards, both participants and viewers, and was broadcast at a time on a weekend night when children were likely to be watching. The Authority did not agree with the complainants that this programme ought not to have been broadcast at all. It observed that, while the programme may not have been to everybody’s taste, it contained many body-positive messages and those involved in the programme spoke positively of their experiences. However, the Authority upheld the good taste and decency complaints on one aspect, finding the pre-broadcast warning did not adequately signpost the extent of nudity and sexual references in the programme for viewers.

Upheld: Good Taste and Decency. Not Upheld: Children’s Interests; Discrimination and Denigration

No Order

Read More


Three Complainants and MediaWorks TV Ltd - 2017-100 (18 April 2018)

During The AM Show, host Duncan Garner and then Newshub political editor Patrick Gower discussed various policies the new Labour Government was considering implementing, as well as legislation it planned to change or repeal. Discussing the ‘three strikes’ law, Mr Gower referred to one of the complainants, Mr Garrett, who was involved in introducing the law, and stated, ‘turned out that he had been stealing dead babies’ identities himself before he came into Parliament’. Mr Garner later clarified that it was ‘one dead baby’. The Authority upheld three complaints that the segment was inaccurate and unfair to Mr Garrett. While the broadcaster acknowledged the statement was inaccurate, the Authority found Mr Garner’s correction was dismissive and perfunctory, and insufficient to correct the error. The Authority also considered that the manner and tone in which Mr Garrett was brought up in the discussion, despite the passage of time since his offence, was unfair. The Authority did not make any order, finding publication of its decision was sufficient to publicly notify the breach of standards, and help to repair any harm caused to Mr Garrett.

Upheld: Accuracy (Action Taken), Fairness. Not Upheld: Balance, Discrimination and Denigration

No Order

Read More


Jack and MediaWorks TV Ltd - 2017-084 (15 December 2017)

During a segment on The Project, the hosts discussed a new artificial intelligence technology capable of detecting a person’s sexual orientation through analysis of their facial features. In response, presenter Jesse Mulligan commented, ‘That’s an amazing story, a computer can tell if you’re gay or not. I hope the computer can keep a secret.’ The Authority did not uphold a complaint that this comment ‘perpetuated the prejudiced view that homosexuality [was] something to be kept secret and… shameful’. The Authority found that, while Mr Mulligan’s comment could be seen as ‘clumsy’ or tactless, it was clearly intended to be humorous and it did not actively encourage the different treatment, or devalue the reputation of, gay people as a section of the community. A high level of condemnation, often with an element of malice or nastiness, is necessary to conclude that a broadcast encouraged discrimination or denigration, and in this case, the Authority did not consider Mr Mulligan’s comments reached the high threshold necessary to find a breach of the standard, or to warrant limiting the right to freedom of expression.

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Read More


Shore and Television New Zealand Ltd - 2017-064 (16 November 2017)

During a sports news segment on Breakfast, the sports presenter was discussing American golfer Jordan Spieth’s victory at the British Open Championship. At the end of the segment the presenter remarked, ‘Yeah, they don’t have very good humour the British, do they? They probably didn’t get [Mr Spieth’s] speech.’ A complaint was made that this comment was ‘racist and untrue’. The Authority did not uphold the complaint, finding the comment was not malicious and was unlikely to cause widespread offence, therefore any potential harm caused by the broadcast did not outweigh the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy

Read More


Campbell and MediaWorks TV Ltd - 2017-019 (26 April 2017)

A promo for the latest season of 7 Days showed comedians featured on the programme preparing the show’s host for the ‘potentially hostile environment’, by heckling and pelting him with objects. The Authority did not uphold a complaint that this promo trivialised the issue of bullying. The promo was a parody sketch of the type of heckling typically made by contestants during an episode of 7 Days, and common to live comedy programmes of this genre. It sought to recreate this live comedy environment in a humorous, satirical and highly exaggerated way, and in this context, the promo did not condone, encourage or trivialise bullying behaviour.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence, Discrimination and Denigration 

Read More


Sheerin and MediaWorks TV Ltd - 2017-018 (26 May 2017)

Four items on Newshub featured stories related to the United Kingdom and/or the British Royal Family. The Authority did not uphold complaints that the Newshub items and the reporters’ comments were biased, unfair and derogatory towards the United Kingdom and/or members of the British Royal Family. The Authority found that the news reports did not contain any material which discriminated against or denigrated any section of the community, or which could be said to be unfair to members of the British Royal Family. The items also did not discuss a controversial issue of public importance which triggered the requirement for balancing perspectives to be given, and did not raise accuracy or programme information issues.

Not Upheld: Discrimination and Denigration, Fairness, Balance, Accuracy, Programme Information

Read More


Wray and Mediaworks TV Ltd - 2017-014 (15 May 2017)

An item on Newshub reported on the conviction and sentencing of a New Zealand woman, A, for the murder of her 20-year-old severely autistic and intellectually disabled daughter, B. The Authority did not uphold a complaint that the item ‘sympathised with the murderer over the victim’ and ‘morally absolved [A]’. The broadcast was a factual news item which reported on the outcome of criminal proceedings involving A, and largely reflected the Judge’s statements at sentencing. It was focused on the circumstances of A’s particular case and did not contain a discussion of the wider issues of violence against disabled people or family violence, and therefore did not require balancing perspectives on these issues. While the item could be seen to report A’s sentence with some sympathy, it was based on the Judge’s findings and did not promote or condone harm against disabled people. In the context of a factual news report about the outcome of A’s case, the item also did not reach the threshold for encouraging discrimination against, or the denigration of, people with disabilities. Notwithstanding its findings, the Authority acknowledged the complainant’s concerns about important societal issues, such as the status of disabled people in our community and the proper understanding of disabilities.

Not Upheld: Balance, Law and Order, Discrimination and Denigration 

Read More


Lobb and Television New Zealand Ltd - 2017-013 (26 April 2017)

An episode of Shortland Street featured a storyline about the developing relationship of a young same-sex couple, and included several scenes of the two kissing, including shots of them from the waist up in bed together. The Authority did not uphold a complaint that these scenes breached the good taste and decency and children’s interests standards. The Authority acknowledged there is value in programmes such as Shortland Street, which provides entertainment and reflects contemporary society and evolving social issues and attitudes. Shortland Street is a PGR-classified medical drama series that has screened in the 7pm timeband for many years. It is well known for featuring adult themes. In that context the level of sexual content did not threaten current norms of good taste and decency, nor would be likely to adversely affect any child viewers. The depiction of kissing in itself did not go beyond what is expected of the PGR classification, and no further sexual activity was shown. Given the nature of the programme and the PGR classification, any child viewers could reasonably be expected to be under adult supervision, and viewers were given the opportunity to make a different viewing choice for themselves and their children.  

Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Discrimination and Denigration, Privacy 

Read More


Cameron and Television New Zealand Ltd - 2017-011 (15 May 2017)

Four episodes of The Windsors, a British satirical comedy series, parodied the British Royal Family with reference to topical events. The episodes featured exaggerated characters based on members of the British Royal Family and contained offensive language and sexual material. The Authority did not uphold a complaint that the episodes failed general standards of common taste and decency, and denigrated and ridiculed the Queen and her family. The Authority found that the episodes were clearly satirical and intended to be humorous. While this particular brand of humour may not be to everyone’s liking, the right to freedom of expression includes the right to satirise public figures, including heads of state. In the context of an AO-classified satirical comedy series, which was broadcast at 8.30pm and preceded by a warning for coarse language, viewers were sufficiently informed about the episodes’ likely content and were able to make a different viewing choice. The episodes did not contain any material which promoted illegal or antisocial activity, raised privacy issues, or triggered the discrimination and denigration standard.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Law and Order, Discrimination and Denigration, Privacy

Read More


Foster and Television New Zealand Ltd - 2017-009 (26 April 2017)

An item on 1 News reported on the then President-Elect Donald Trump’s meeting with rapper Kanye West, and President-Elect Trump’s choice for Secretary of State, Rex Tillerson. At the end of the item, the newsreader stated, ‘And Trump has also chosen a climate change denier, former Texas Governor Rick Perry, to become his Secretary of Energy’. The Authority did not uphold a complaint that the term ‘climate change denier’ was deeply offensive to all climate change sceptics, particularly because it linked them to ‘Holocaust deniers’, and was inaccurate and unbalanced. ‘Climate change sceptics’ are not a recognised section of the community to which the discrimination and denigration standard applies. In any event, the term was used in this item merely to describe a particular perspective on the issue of climate change. The term did not amount to a material point of fact in the item, nor did it amount to a discussion of a controversial issue of public importance. Therefore the requirements of the accuracy and balance standards were not triggered.

Not Upheld: Discrimination and Denigration, Accuracy, Balance

Read More


Saunders and NZME Radio Ltd - 2016-089 (16 February 2017)

During the Leighton Smith Show, presenter Leighton Smith, in relation to a headline regarding Pope Francis’ warning to then President-elect Donald Trump, ‘do not back away from UN climate pact’, said, ‘I don’t want to offend, certainly not insult, any Catholics listening, but how did you end up with this tosser?’ The Authority did not uphold a complaint that this comment was derogatory, crude and demeaning. Mr Smith was entitled to express his opinion on the Pope’s stance on climate change and while his comment was considered offensive by the complainant, in the context of a talkback radio show, the Authority did not consider it undermined current norms of good taste and decency. The comment did not breach the other broadcasting standards raised by the complainant, as it reflected Mr Smith’s opinion, did not discriminate or denigrate against a section of the community, and as a public figure speaking publicly on a controversial issue, Pope Francis could have expected commentary and criticism and was therefore not treated unfairly by Mr Smith.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy, Fairness    

Read More


Steel and Television New Zealand Ltd - 2016-079 (15 December 2016)

An item on 1 News discussed the New Zealand Government’s ‘open door policy’ on allowing foreign visitors in New Zealand to drive. The item featured an interview with a road safety campaigner, who said it was unfair that Chinese visitors were able to drive in New Zealand with international licences, while New Zealanders had to apply for a permit to drive in China. The item included numerous references to Chinese drivers in New Zealand, and featured footage of Chinese members of the public. The Authority did not uphold a complaint that this item was discriminatory towards Chinese people. The item was framed around the campaigner’s opinion that there was not a ‘level playing field’ between China and New Zealand. While viewers may not have agreed with the campaigner’s views, his comments did not reach the high threshold required to encourage discrimination against, or denigration of, Chinese people. The comments that were critical of Chinese drivers were also balanced during the item with comments from a Government representative, and the reporter’s comments about accidents in New Zealand involving other nationalities.

Not Upheld: Discrimination and Denigration

Read More