Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 132 results.
SORT BY
Decisions
Kammler and Television New Zealand Ltd - 2000-045
2000-045

One Network News. Item on New Zealand’s deficit reported that economists and politicians had emphasised that increased saving and exports were required to improve the deficit. Not upheld (accuracy).

Decisions
Barker and Television New Zealand Limited - 2000-033
2000-033

One Network News. Item reporting on the situation in East Timor included graphic photographs. Not upheld (responsible programming, children's interests, violence).

Decisions
Ministry of Health and Television New Zealand Ltd - 2000-030, 2000-031
2000-030–031

One Network News and Holmes. Items shown concerned a research finding that a lyprinol extract from green-lipped mussels had been shown to be effective in killing cancer cells. It was reported that researchers believed the compound could inhibit the spread of certain types of cancers, and that they were about to commence clinical trials. The Ministry of Health complained the items were inaccurate, unbalanced, lacking in objectivity, and distorted the research and its significance. Upheld (accuracy). Not upheld (balance, fairness, impartiality, distortion). No order.

Decisions
Kammler and Television New Zealand Ltd - 2000-019
2000-019

One Network News. A reduction in unemployment levels was illustrated by use of a graph. Complaint that the graph was distorted. Not upheld (accuracy).

Decisions
Sunde and Television New Zealand Ltd - 1999-243
1999-243

One Network News. Item reported that a soccer game between Croatia and Yugoslavia ended in a riot. Complaint that the game had been played without incident; the video clip shown related to a game which had been played between the same two countries in 1991, not the one being reported. Upheld (accuracy, fairness: one aspect; care to be taken with editing programmes, significant errors of fact to be corrected at earliest opportunity: broadcaster's action insufficient). Not upheld (accuracy, fairness: remaining aspects; responsible programming). Order ($1,500 costs to Crown).

Decisions
Gribble and Television New Zealand Ltd - 1999-241
1999-241

One Network News. Item reported evidence from the trial of the men accused of murder and included an extract from the prosecuting lawyer’s description of how the killing occurred. Not upheld (good taste and decency, children's interests).

Decisions
Associate Minister of Food, Fibre, Biosecurity and Border Control (Hon David Carter) and Chamberlain and Television New Zealand Ltd - 1999-220–223
1999-220–223

One Network News, Breakfast and Holmes. News items dealt with the involvement of the Prime Minister’s staff with Timberlands, reporting that although Mrs Shipley had denied such involvement with the company after she became Prime Minister, papers released that day indicated otherwise. Not upheld (balance). Subsumed (accuracy, fairness, responsible programming).

Decisions
Williams and Television New Zealand Ltd - 1999-188
1999-188

One Network News. Item about the squalid living conditions of a Wanganui woman and her cats. Not upheld (privacy).

Decisions
Helm and Television New Zealand Ltd - 1999-173
1999-173

One Network News. Item reporting on the result of a One Network News/Colmar Brunton political poll allegedly incorrectly linked voter support to the potential composition of a future Parliament. Not upheld (accuracy; respionsible programming: not misleading or alarming).

Decisions
JJ and Television New Zealand Ltd - 1999-170
1999-170

One Network News. Item dealt with recapture of escaped prisoner who was a convicted murderer and included an interview with his father and his ten-year-old son. The mother of the boy complained that this breached his privacy. Upheld (privacy). Order ($500 costs to complainant).

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 1999-163
1999-163

TV One news. Report on man who emulated the lifestyle of the fictional Austin Powers character mentioned the recently released Austin Powers film "The Spy Who Shagged Me". Complaint that the word "shagged" was an offensive macho term which degraded women and was not acceptable during a family hour broadcast. Not upheld (good taste and decency, children's interests).

Decisions
Le Comte and Television New Zealand Ltd - 1999-159, 1999-160
1999-159–160

One Network News and Breakfast. Item reported that an 18-month-old girl was rescued from a fiercely burning home as a result of the heroism of a fire officer. Item was screened between 6.00-7.00 pm and repeated on a programme beginning at 7.00 am the following morning. Complaint that footage showing the young unconscious girl receiving medical treatment was an invasion of her dignity and privacy. Not upheld (privacy).

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 1999-109
1999-109

One Network News. News at 6pm featured item about a New Zealand make-up artist who specialised in painting naked bodies in all-over body paint. Not upheld (good taste and decency, children's interests).

Decisions
Zarifeh, on behalf of the Wellington Palestine Group, and Television New Zealand Ltd - 1999-106
1999-106

One Network News. News item containing a broad description of events then occurring in the Middle East described Hizbollah fighters as "terrorists". Not upheld (accuracy: item prepared by an overseas reporter, editorial judgement).

Decisions
Allison and Television New Zealand Ltd - 1999-080
1999-080

One Network News. Item reported a fatality at Western Springs Speedway in Auckland. Footage of the accident showing a spectacular crash before the driver was flung out, crushed by his car and killed was repeated during the item. Not upheld (good taste and decency, violence).

Decisions
Robertson and Television New Zealand Ltd - 1999-043, 1999-044
1999-043–044

One Network News. Item referred to the millennium celebrations being organised for the City of Gisborne, and stated they were to take place on 1 January 2000. At the conclusion of the 6.00pm news programme, TV One displayed a digital clock counting down the time to the start of the year 2000. Not upheld (accuracy standard not not relevant: not the Authority's task to decide the issue of factual accuracy in relation to the issue).

Decisions
Jackson and Television New Zealand Ltd - 1999-019
1999-019

One Network News. Report that a yacht which had been grounded in a bay in the Far North had been looted, and that the abandoned boat had been stripped of its electronic gear, solar power unit and rigging. Complaint that the report was grossly exaggerated. Not upheld (accuracy, fairness).

Decisions
W and Television New Zealand Ltd - 1998-168, 1998-169
1998-168–169

One Network News. News item showed pictures of a crashed, burning light aeroplane, the only one of its kind in New Zealand, and reported that two people had been killed in the accident. Not upheld (good taste and decency, privacy, fairness). Not applicable (responsible programming).

Decisions
Elliott and Television New Zealand Ltd - 1998-164
1998-164

One Network News. Item on no-smacking programme included file footage of a Pacific Island woman beating a young boy. Not upheld (fairness, denigration and discrimination).

Decisions
Jeune and Television New Zealand Ltd - 1998-160
1998-160

One Network News commencing at 6pm broadcast a lengthy item on the findings of the Starr Report and  the possible impeachment proceedings against President Clinton of the United States. Complaint that it was highly offensive for explicit sexual material to be discussed during children’s normal viewing time. Not upheld (good taste and decency, programme classifications, children's interests).

1 2 3 ... 7