Skip to main content

Latest Decisions

The list below contains our recently published decisions, with the latest at the top. 


South Waikato District Council and MediaWorks TV Ltd - 2018-022 (10 August 2018)

An item on The Project discussed the building of a new gambling venue in Tokoroa set to contain 30 gambling machines (‘pokies’). The segment was critical of the South Waikato District Council’s (SWDC) role in the authorisation of this new venue, and also one of the Councillors’ roles as both a Councillor and manager of one of the clubs involved in the creation of the proposed new venue. The following evening one of the programme hosts issued an on-air apology to the Councillor, clarifying inaccurate statements made about their involvement in the decision-making process. The Authority upheld SWDC’s complaint that the action taken by MediaWorks did not sufficiently remedy the harm caused by the breaches. The Authority found that the statement the following night did not remedy the harm caused to SWDC by the broadcast, only the Councillor. The Authority also upheld the complaint that the host’s statement that the SWDC ‘get a cut of the profits’ from the gambling machines was inaccurate, as the SWDC do not directly receive any percentage of the profits.

Upheld: Balance (Action Taken), Fairness (Action Taken), Accuracy. Order: Section 13(1)(a) broadcast statement.

Read More

Cloud Ocean Water and MediaWorks TV Ltd - 2018-037 (23 July 2018)

An item on Newshub explored concerns of members of the public and the Christchurch City Council regarding potential water contamination from a bore drilled by Cloud Ocean Water and pending judicial review action taken against Environment Canterbury (ECan) over their resource consent processes. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast was inaccurate and unfair to Cloud Ocean Water. The Authority found that Cloud Ocean Water’s responses to questions from Newshub prior to the broadcast were fairly reflected in the item, and that viewers were unlikely to be misled regarding the nature of Cloud Ocean Water’s involvement in the resource consent process or the judicial review.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Read More

Council of Licenced Firearms Owners Inc and Television New Zealand Ltd - 2018-038 (23 July 2018)

During Breakfast, host Hayley Holt had a conversation with the 1 News US Correspondent about recent school protests in America seeking gun reform. The Authority did not uphold a complaint that Ms Holt’s statement that ‘[w]e, I – here in New Zealand, we think they should ban all guns of course’ was unbalanced and likely to mislead viewers. The Authority found that Ms Holt’s statement was one of generalised opinion and analysis, not a statement of fact. The Authority also noted that this segment solely focused on gun control issues in the USA, not New Zealand, and in this context Ms Holt’s brief comment did not trigger the requirements of the balance standard.

Not Upheld: Accuracy, Balance

Read More

Golden and Television New Zealand Ltd - ID2018-035 (23 July 2018)

An item on 1 News reported on the trial of Colin Mitchell, who was found guilty of the kidnapping and sexually motivated attack of a young woman. During the item, the reporter stated: ‘DNA evidence from [Mr Mitchell’s] toothbrush matched that found on and inside the pair of gloves left at the quarry; 800,000 million times more likely to have come from Mitchell than anyone else’ [our emphasis]. The Authority declined to determine a complaint that the reporter’s statement was inaccurate because it did not take into account the possibility that Mr Mitchell had an identical twin, or that DNA evidence could have been falsified or planted. The Authority found the complaint was frivolous and trivial.

Declined to Determine: Accuracy

Read More

Leighton and NZME Radio Ltd - 2018-034 (23 July 2018)

During Hauraki Breakfast, hosts Jeremy Wells and Matt Heath discussed smoking marijuana, in relation to several National Party MPs who had recently publicly stated they had never tried it. The hosts took calls from listeners who had also never tried marijuana and asked them why they had never tried it. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast promoted and encouraged the use of marijuana. The Authority found the broadcast amounted to a comedic discussion of smoking marijuana that did not go beyond established audience expectations of Radio Hauraki, Hauraki Breakfast or the hosts. The Authority noted that humour and satire are important aspects of free speech, and found that on this occasion, there was insufficient risk of harm to justify limiting the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Law and Order, Children’s Interests

Read More