Skip to main content

Latest Decisions

The list below contains our recently published decisions, with the latest at the top. 


Harvey and Lorck and MediaWorks TV Ltd - 2018-036 (24 August 2018)

Over two evenings, on 20 and 21 January 2018, Newshub reported on the delayed launch of a rocket from the Māhia Peninsula, due to a boat being in the exclusion zone around the launch site. The first item strongly implied that Hastings District Councillor Damon Harvey was responsible for the delayed launch, referring to a tweet, featuring a photo of the launch site, that the reporter said was tweeted by Mr Harvey ‘around the same time’ as the launch delay. The second item included a short comment from an interview with Mr Harvey. The Authority found parts of these broadcasts were inaccurate and misleading, and were unfair to Mr Harvey. The broadcaster relied on social media content as a basis for the story without taking reasonable steps to inform the complainants of their contribution to the programme, or to verify that the content was what the reporter claimed. As a result, viewers were misled about who was responsible for the launch delay. Mr Harvey’s interview comments were also edited in a way that was misleading and unfair, so he was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the story.  

Upheld: Accuracy, Fairness. Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement on air, online and in print; Section 16(1) $2,000 legal costs to complainant; Section 16(4) $1,000 costs to the Crown

Read More

Morris and SKY Network Television Ltd - 2018-050 (24 August 2018)

The Authority has not upheld a complaint that a story on Prime News, reporting on incorrect deductions that were made from a solo mother’s benefit, was inaccurate and resulted in Work and Income New Zealand (WINZ) being treated unfairly. The featured mother was repaid $7,000 from WINZ after discovering that deductions had been made from her benefit in error, as she qualified for an exemption from a policy requiring her to identify the father of her child. The Authority considered that the item was a fair and accurate report on the issue. WINZ was the agency responsible for administering the woman’s benefit and for making the deductions under legislation. It was therefore reasonable for the broadcaster to refer to WINZ and to rely on comment from the Minister for Social Development in response. While the story may have been critical of the policy and of the incorrect deductions that were made, the Authority considered that upholding this complaint would represent an unreasonable and unjustified limit on the broadcaster’s right to freedom of expression, and therefore did not uphold the complaint.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Read More

Shierlaw and Television New Zealand Ltd - 2018-042 (24 August 2018)

The Authority has not upheld a complaint that a discussion on Breakfast, about controversial comments made by Israel Folau, was in breach of the balance broadcasting standard. During the discussion, weather reporter, Matty McLean, gave his opinion on the comments, saying that he found them to be harmful. The Authority recognised that Mr Folau’s comments sparked ongoing public debate about the right to freedom of expression and harm. The discussion on Breakfast therefore amounted to discussion of a controversial issue of public importance under the standard. However, the Authority considered Mr McLean was clearly expressing his opinion on the issue and was entitled to do so, given Breakfast’s well-established programme format which includes the hosts expressing their views on current events. Differing perspectives on the topic were also available in surrounding media, so viewers could reasonably be expected to be aware of the significant points of view on this issue. For these reasons, the Authority considered that upholding this complaint would represent an unjustified and unreasonable limit on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Balance   

Read More

West and Television New Zealand Ltd - 2018-043 (24 August 2018)

The Authority upheld a complaint under the accuracy standard about an item on 1 News, which discussed the Auckland Council’s vote on the draft proposal for the Auckland Regional Fuel Tax (the Tax). The Authority found the segment, through the omission of key information about the ongoing consultation and the presenter’s use of the terms ‘green light’ and ‘done deal’, was likely to mislead viewers into thinking the proposal voted on by the Council was final and that there was no further period of public consultation. The importance of keeping audiences informed on issues of public and political significance was emphasised by the Authority. The Authority did not uphold the complaint under the balance standard, finding the item achieved balance through the presentation of a wide range of views from politicians and members of the public who were for and against the implementation of the Tax.

Upheld: Accuracy. Not Upheld: Balance

No Order

Read More

RK and Television New Zealand Ltd - 2018-025 (24 August 2018)

An item on 1 News reported on an alleged ‘mistake’ by the Ministry of Foreign Affairs and Trade (MFAT), which the reporter, Andrea Vance, said ‘cost the taxpayer a quarter of a million dollars’. The item referred to MFAT’s action in waiving the diplomatic immunity of an MFAT employee – the complainant – to allow child custody and matrimonial proceedings to be heard in an overseas court. According to Ms Vance, MFAT’s actions were disputed by the complainant’s ex-partner, resulting in MFAT issuing an apology and payment of ‘legal bills’ to both the complainant and the complainant’s ex-partner. The Authority upheld aspects of a complaint from the MFAT employee that the item was inaccurate, unbalanced and unfair. It was important, in the interests of ensuring viewers were properly informed and were not misled, for the broadcaster to have provided alternative perspectives on the issue of legal costs, namely that MFAT denied payment of the complainant’s costs. Further, it should have been made clear to viewers that a legal expert featured in the item did not have specific knowledge of the complainant’s case and was commenting only generally on the applicable law. The Authority noted the public interest in this item and the efforts made by the broadcaster to protect the identities of those involved, and did not uphold the complaint under the remaining standards.

Upheld: Accuracy, Fairness, Balance. 

Not Upheld: Privacy, Children’s Interests, Programme Information.

No Order.

Read More